Asus X53SD-SX209V Review

ASUS_fan 29 oktober 2015, laatste update op 30 oktober 2015, 349 views

Asus X53SD-SX209V

De prijs/kwaliteit-verhouding is uitstekend: veel hardware voor weinig geld. Echter moet men flink inleveren op het scherm.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Koele aluminium polssteunen
  • Veel hardware voor weinig
  • Sterke scharnieren voor het scherm
  • Veel aansluitingen, inclusief USB 3.0
  • Makkelijk te upgraden
  • Chiclet keyboard
  • Grote accu

Minpunten

• Scherm is maar 720p
  • Slechte kleurweergave
  • Veel weerspiegeling
  • Koeling had beter gekunnen

Door Bas Verkooijen, 29-10-2015
V0.2.
Foto's geschaald.

Klik op de foto's voor volledige weergave.

Na veel reviews gelezen te hebben wilde ik zelf eens een review schrijven. En dan geen review over een nieuw product, maar juist over een wat ouder product. Dit om aan te kunnen tonen hoe over de jaren heen het gebruik van een product invloed heeft op het product. Op basis hiervan kan men de kwaliteit van het product beoordelen en zien of de investering zijn geld waard was. Ook toont dit aan of de fabrikant van het product betrouwbare producten maakt of niet.

Ik hoor veel goeds over ASUS en heb dit ook zelf ervaren. Daarom wil ik met mijn beoordeling laten zien wat ASUS in huis heeft, en hoe dit uitpakt na 3,5 jaar. Dit is mijn review van mijn inmiddels 3,5 jaar oude ASUS X53 laptop.

Bouwkwaliteit en uitstraling

Laten we beginnen bij de bouwkwaliteit. Ik heb mijn laptop 1 jaar voor mijn studie hbo Informatica gebruikt. Een aantal vrienden herkenden het model toen ik er mee kwam aanzetten. Het stond volgens hen bekend als een 'sleur-en-pleur-laptop' :P . Daar was ik het mee eens. Lees hieronder waarom.

De buitenkant is volledig van hard plastic. De kap heeft een mooi 'ribbelpatroon'. Dit heeft als doel meer grip te bieden bij het vastpakken.

De onderkant bestaat eveneens uit hard plastic met roosters voor de koeling. Daarnaast zit er ook een klep welke met twee schroefjes te verwijderen is. Achter de klep kan men de WiFi-adapter, harde schijf en het RAM-geheugen vervangen. Nog een grote verrassing is dat de BIOS geen whitelists of locks bevat. Het moederbord slikte mijn nieuwe SSD, andere harde schijf, 8GB RAM en WiFi-kaart moeiteloos.

De binnenkant bestaat uit een aluminium plaat. Het aluminium voelt koel en glad aan. Daarnaast ziet het er ook strak uit, al bevalt de kleur waarschijnlijk niet iedereen. Waarom nou deze kleur 8)7 .

Het totaalplaatje mag niet ontbreken. Het is een strak vormgegeven laptop welke onder de categorie 'sleur-en-pleur-laptop' valt.

Ondanks dat de laptop van hard plastic is, is de laptop stevig en veert deze niet mee bij typen of druk.

Er zitten hier en daar een paar kleine krasjes, maar na 3,5 jaar ziet de laptop er nog steeds netjes uit.

Toetsenbord en touchpad

De kwaliteit van het toetsenbord en touchpad is erg goed. De chiclet toetsen hebben een duidelijke feedback in de vorm van een luide terugslag en laten zich goed indrukken. Het touchpad is glad, maar niet tŤ, en heeft losse aluminium knoppen welke zich duidelijk laten horen bij het indrukken. Ik kan me goed voorstellen dat mensen zich ergeren aan het geklik van het toetsenbord en het touchpad. Het is zeker op te merken bij het typen en klikken met de touchpadknoppen.

Op het zwarte toetsenbord ziet men snel vuil.

Scherm

Het scherm is een grote afknapper. De resolutie is laag (1366x768) en de kleuren zijn niet goed. De kleuren hebben een lichtblauwe waas en zijn vals (niet kleurecht). Het is duidelijk dat ASUS hierop bespaard heeft om voor 550 euro zoveel mogelijk hardware te kunnen bieden. Ook reflecteert het scherm vanwege de glossy coating. Het enige voordeel hiervan is dat het makkelijk schoon te maken is. Vlekken zijn met een licht vochtige doek zo verdwenen.

Hardware en koeling

Men kan zien dat ASUS zich gefocust heeft op zoveel mogelijk hardware te bieden voor de neergelegde euro's. De laptop heeft de laatste refresh van de Intel Core i5 Sandy Bridge mobile processoren, de i5-2450M met een turbo tot 3,1GHz. Daarnaast beschikt de laptop over een NVIDIA GeForce 610M en 4GB RAM (welke ik heb geķpgradet naar 8GB) en een 320GB Western Digital Blue 5400RPM harde schijf (welke ik heb vervangen door een 250GB Samsung EVO 840 SSD en later weer door een 750GB 7200RPM Hitatchi HDD). Als kers op de taart bij energievretende hardware heeft ASUS een 5600mAh accu ingebouwd bestaande uit 6-cellen. Deze zorgt voor een accuduur van 4 uur.

Processor
Wat mij opvalt is dat ASUS in de BIOS de turbo van de processor aangepast heeft. Intel schrijft voor dat de processor met 1 core actief de hoogste turbosnelheid kan halen. Echter haalt de i5 op beide cores de 3,1GHz aan netstroom. Dit zorgt dus voor extra performance wanneer dit nodig is.

Videokaart
Naast de Intel HD 3000 heeft ASUS een NVIDIA GeForce 610M ingebouwd. Wat ASUS hiermee heeft geprobeerd te bereiken is een goede vraag, aangezien hardwarematig de NVIDIA niet sneller is. Echter door driver optimalisaties presteert deze wel ongeveer 10% beter dan de ingebouwde videokaart naast de processor. De NVIDIA-kaart met 48 cuda kernen is geklokt op 850MHz, een stuk hoger dan de standaard 672MHz. Het verschil qua prestaties is minimaal. Het stikkertje staat leuk, maar betekent hier dus weinig extra's.

Harde schijf
De harde schijf wil ik niet veel woorden aan vuilmaken. Hier is ook op bezuinigd. De standaard van Western Digital afkomstige 320GB harde schijf is traag en relatief klein. Twee voordelen zijn dat deze niet veel warmte creŽert en stil is. Ik heb deze vervangen door een SSD en later weer door een 7200RPM 750GB harde schijf van Hitatchi uit mijn nieuwe laptop.

Koeling
De koeling is voldoende, maar niet uitstekend. Nadat de garantie verlopen was heb ik de hele laptop uit elkaar gehaald, schoongemaakt en de koelpasta vervangen door Arctic Freezer MX-4. De oude was verkruimeld en verhard. Dit al na 2 jaar. Een slechte zaak dus. De laptop moet complex uit elkaar om bij het moederbord en koeling te komen. Verre van ideaal dus.

Verder zijn de temperaturen als volgt bij kamertemperatuur:

Idle

GPU: 45-50 graden

Gaming
CPU: 70-85 graden
GPU: 60-65 graden

Dit had dus wel beter gemogen. Door een laptopstandaard te gebruiken met koeling eronder scheelt bijna 10 graden bij gaming.

De ventilator is bij normaal gebruik zo goed als stil. Bij het gamen kan deze wel 3600RPM halen. Dit zorgt voor flink wat geluid. Ik heb het niet gemeten, maar ik schat 45dB op 50cm afstand.

Aansluitingen

Zie de volgende foto's voor de aansluitingen.

Korte conclusie
Kortom: veel hardware voor weinig geld. Al moet je zelf wel wat toevoegen wil je er optimaal gebruik van maken. Het scherm is wel jammer, maar voor 550 euro kun je niet alles hebben.

Na 3,5 jaar doet de laptop het nog steeds uitstekend. De accu is volgens het uitlezen door de Linux kernel pas 15% van zijn capaciteit verloren en het scherm bevat geen dode pixels. Alle toetsen werken ook nog uitstekend. Mijn keuze voor ASUS heeft zijn vruchten afgeworpen, al gebruik ik de laptop nog maar weinig, aangezien ik een nieuwe heb.

Heb jij ook een Asus X53SD-SX209V?

Leuke gebruikersreview! Lekker in balans en korte inhoudelijke stukjes! Kom maar met de volgende. :D
Morgen schrijf ik over m'n nieuwe laptop, een ASUS N551JB. Deze is andere koek. Lees morgen verder.
Altijd leuk zo'n 'oudje' helaas zijn veel plaatjes te breed, je kunt dit vrij makkelijk aanpassen
De breedte kan volgens mij tot max. 625 pixels ...
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ (even met Crtl f zoeken wat je wilt weten :) )
Je kunt verwijzen met de code (bijvoorbeeld)
[img=625,270]http://plekvanjeJeplaatje0/full.jpg[/img]

KEEP UP THE GOOD WORK !