Avermedia Live Gamer Extreme LGX (GC550) Review

pclinde 29 oktober 2015, laatste update op 30 mei 2017, 4.215 views

Avermedia Live Gamer Extreme LGX (GC550)

De Avermedia Live Gamer Extreme LGX (GC550) is een kek apparaat! Als je het streamen en opnemen van gamevideo's wat serieuzer wil aanpakken, dan ben je op het goede adres. Van het aansluiten tot de software loopt alles lekker vlot. Voordat je het weet ben je al aan het streamen!

Pluspunten

• De GC550 doet precies wat het moet doen: streamen en opnemen.
  • 1080p/60 FPS ondersteuning en veel handmatige resoluties.
  • De ReCentral 2 software is overzichtelijk en zeer stabiel (getest onder Windows 10).
  • Deftig stream / capture apparaat die je d.m.v. covers nog persoonlijker kan maken.
  • Veel mogelijkheden o.a. direct streamen/uploaden naar verschillende platformen.
  • Snel en moeiteloos streamen en opnemen (aansluiten en gaan met die banaan).

Minpunten

• Het automatisch uitschakelen van de HDCP functie op de PlayStation 4 werk niet. Dit moet je handmatig doen in de PlayStation 4 instellingen, anders krijg je geen beeld.
  • De kwaliteit van de games kan wat variëren. Nu is het vooral zichtbaar bij Rocket League die van zichzelf nogal wat hiccups heeft. (zie video's)

Review: AverMedia Live Gamer Extreme (GC550)

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Live Gamer Extreme (GC550) productpagina

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Software – RECentral 2 + Cover Creator
- Conclusie

De Live Gamer Extreme (GC550) is voor mijn nieuw territorium. Laatste tijd heb ik al vaker zitten experimenteren met streaming. Het doel hiervan was gewoon voor de gezelligheid een stream uitzenden en misschien een paar kijkers weten te entertainen. Dit bleef dan ook echt bij een paar kijkers… laat ik eerlijk zijn: drie kijkers tijdens één sessie. Dit is geloof ik de illusie die veel mensen hebben, want naar mijn idee lijkt streamen heel snel gedaan, maar toch vereist het doorzettingsvermogen. Je moet het publiek weten te boeien, alles moet soepel zijn (videokwaliteit, audiokwaliteit en diegene moet ook nog eens ‘likeable’ zijn). Het kan een tijd duren voordat je bovenaan in de lijst komt op Twitch dankzij het aantal kijkers en volgers. ‘De aanhouder wint!’

Zelf kijk ik graag streams tijdens kampioenschappen o.a. League of Legends en DOTA 2. Dit zijn toevallig twee MOBA’s die uit gaan van samenwerking. Het zorgt er zeker voor dat ik af en toe op het randje van mijn stoel zit. Nogal een favoriet is Zelda met name de speedruns of volledige playthroughs op Twitch. Ik vind het vooral leuk hoe iemand anders de game beleeft. Een tijd geleden had ik iemand die voor het eerst The Legend of Zelda – Ocarina of Time ging spelen. Wat naar mijn mening nog steeds één van de beste games die er ooit gemaakt is. Hoewel ik er sterk van overtuigd ben dat de game niet meer dezelfde impact heeft toen deze uitkwam voor de Nintendo 64. Er is veel veranderd wat mensen al sneller hun mening bijstellen.

Vrij recent heb ik nog gestreamed via mijn PC en PlayStation 4. Dit is meer voor de plezier dan dat ik echt serieus aan het streamen ben. Idem dito voor de PlayStation 4, streamen is leuk maar vaak ervaarde ik kleine hiccups en dan met name bij de PlayStation 4. Het vraagt ook best wel wat kracht van het apparaat, als verwende PC-gamer ben je niet snel tevreden. Tuurlijk het is leuk om te proberen, maar 1080p op 60 FPS? Ja, dat zie ik liever ook en volgens mij denkt de kijker daar precies hetzelfde over.

Daarbij komt kijken dat de games die ik graag zou willen streamen niet allemaal op de PC beschikbaar zijn. Ik ben een echte Nintendo fanaat en zou het UBER tof vinden om een keer Mario Kart 8 met vrienden te streamen, of een toffe playthrough van Zelda… mompelt iets over Zelda U in de toekomst. Om die reden wil ik mij als PC Master Race gamer richten op de console(s) in deze review. Ergens kribbelt het ook wel om dadelijk iets te doen met Fallout 4!

Een complete pleidooi die misschien wel helemaal niet nodig of relevant is voor deze review. Terug naar het reviewartikel: de Live Gamer Extreme (GC550) van AverMedia. De GC550 is een stream / capture apparaat om op of naar de PC te streamen. De GC550 gaat verder dan de gemiddelde stream mogelijkheden op de PlayStation 3 en 4, Xbox One en de Wii U die helemaal geen streaming van zichzelf ondersteund. Waar je op de PlayStation en Xbox One gelimiteerd bent tot specifieke features, videokwaliteit en mediakanalen. Hier komt de GC550 in het spel, waar betere videokwaliteit, meer features en zelf een stream vormgeven een belangrijke rol spelen. Wat er precies allemaal in het fysiek en digitale ‘pakketje’ zit van de GC550 lees je verder in mijn review. Op het moment van schrijven is de GC550 beschikbaar voor een prijs van rond de 137 euro.

Wat direct opvalt zijn de PC specificaties. De GC550 vereist een degelijk (mid tot high-end systeem) om te werken. De PC moet ook uitgerust zijn met een USB 3.0 host controller op het moederbord. Het is dan ook nog eens per besturingssysteem welk merk USB 3.0 host controller wel en niet ondersteund wordt. Bij Windows 10 zien we ondersteuning voor de meeste USB 3.0 host controllers. Ben je dus van plan om een GC550 aan te schaffen: ga eerst goed na of alles klopt, want je wil niet van een koude kermis thuiskomen.

Tot zover is nu wel duidelijk dat de GC550 via USB 3.0 moet worden aangesloten op de computer. Hier is ook een verklaarbare reden voor: USB 2.0 heeft te weinig potentie in snelheid om 1080p beelden op 60 FPS te verwerken, om die reden is USB 3.0 een vereiste. Met de aanschaf van een GC550 ga ik er vanuit dat je voor de 1080p op 60 FPS gaat, want dat kan het kastje namelijk. Voor de gebruikers die wat lager wil zitten dan 1080p kan men eventueel ook de gewenste videokwaliteit kiezen van 1080i, 720p, 567p, 567i, 480p en 480i.

In mijn inleiding had ik het over consoles die compatible zijn met de GC550. De PlayStation 4, Xbox One en Wii U zijn aan te sluiten met een HDMI kabel. Dit is HDMI 1.4 om audio- en videosignalen door te geven. Hier kan je als gebruiker nog mee spelen in de software. Voor de PlayStation 3 wordt een aparte component kabel adapter meegeleverd, en een 3.5mm jack om direct te verbinden met de PlayStation 3 voor audio-opnames.

De GC550 wordt exclusief gebundeld met de ReCentral 2 software. Hier ga ik dadelijk nog zeker meer over vertellen. Het bestandsformaat dat uit de software ‘komt rollen’ is mp4. Genoeg specificaties we gaan door naar het uitpakken.

Dit keer kom ik met bescheiden uitpaksessie. Waar de GC550 zich vooral moet bewijzen is in de praktijk, dan heb ik het over 1080p video’s. Ik loop al vooruit op zaken, eerst uitpakken dan de rest. ‘note to myself: keep calm.’

De verpakking heeft een zwart met rood kleurenschema, de kleuren zijn afkomstig uit het AverMedia logo. De GC550 is afgebeeld op de voorkant van de verpakking met wat kreten over bijhorende features. Aan de binnenkant treffen we direct de GC550 (Live Gamer Extreme). Deze mag voor nu nog even opzij.

Er wordt een bundel aan kabels meegeleverd om de GC550 aan te sluiten op de PlayStation 4 en 3, Xbox One, Wii U en natuurlijk ook met de PC. We komen een HDMI kabel tegen, een USB 3.0 kabel, een 3.5mm jack en een component kabel adapter.

De gebruikelijke boekjes met instructies ontbreken niet. Ik kan mij voorstellen dat het in het begin even uitvogelen is in welke volgorde je alles moet aansluiten. De instructies zijn duidelijk genoeg om je goed op weg te helpen.

Door naar de GC550. De behuizing bestaat uit hard kunststof met een mat zwarte afwerking. Enkel op de zijranden van de behuizing komen we glossy gedeeltes tegen. Het geheel heeft een totaalgewicht van 182 gram met de dimensies van 145.3mm (L) x 29mm (H) x 97.2mm (B). Het gaat hier om een compact stream / capture apparaat die vrij weinig ruimte inneemt op je bureau. Het apparaat voelt degelijk aan, heeft geen scherpe randen en ziet met de rode accenten goed uit.

Op de bovenkant is een transparant paneeltje aanwezig die te verwijderen is. Je kunt met de meegeleverde software ‘Cover Creator’ eigen covers creëren. Verder in de review bij het hoofdstuk software komt de software nog ter sprake. Het paneeltje is aan de achterzijde te verwijderen met een plastic schroefje. Onder de meegeleverde cover is het AverMedia beeldmerk aangebracht. Het maken van eigen covers kan een leuke toevoeging zijn om de GC550 persoonlijker te maken. Zelf vind ik het niet zo belangrijk, als het streamen en opnemen maar werkt!

Nog even terug naar de achterkant. Hier bevinden zich de aansluitingen om de GC550 te voorzien van een signaal. De USB 3.0 aansluiting gebruik je altijd om videocontent te streamen, of beter gezegd om op te nemen. Een fijne verschijning is dat beide HDMI poorten van een in- en uitgang aanduidingen zijn voorzien. Het apparaat dat je wilt gebruiken gaat in de HDMI ingang, en de uitgang gaat naar een beeldscherm. Er zou tijdens het doorgeven geen vertraging moeten plaatsvinden. Dan blijft de component aansluiting nog over voor bijvoorbeeld een PlayStation 3.

Aan de voorkant vinden zit een 3.5mm jack microfoonaansluiting en audioaansluiting. Deze is gescheiden van de audio via HDMI 1.4 en apart in de software te beheren. Tevens zit hier een LED-indicator voor als het apparaat aanstaat. Deze licht blauw op als het apparaat aangesloten is, zodra je games gaat opnemen of streamen licht deze rood op ter indicatie.

Het misschien we allerbelangrijkste onderdeel van deze review: in de praktijk! Hier komen o.a. video’s aan bod van hoe de GC550 presteert. Mijn PlayStation 4 en Wii U zal ik gebruiken voor opnames. Toch wil ik vooraf nog even wat gebruikerservaring delen.

Ik draai momenteel Windows 10 en maak gebruik van versie RECentral 2_v2.0.0.40 Driver:3.0.x.74 (de meegeleverde software om te streamen en om op te nemen). Ik heb al aardig wat uren gespeeld met de software ter voorbereiding van mijn review. Dit ‘spelen’ bestaat uit testen, video’s opnemen en streamen. Ik kan met volle overtuiging zeggen dat ik geen crashes of overige haperingen ben tegengekomen. Wel moet ik melden dat de automatisch HDCP functie in de GC550 niet goed werkt. Dit is geen wereldprobleem, maar maakt het niet direct mogelijk om verbinding te maken met een PlayStation 4. Hiervoor moet de HDCP optie uitgeschakeld worden in de PlayStation 4. Alsnog is het een serieuze opmerking, want de minder ervaren gebruiker zou direct zonder problemen moeten kunnen opnemen en streamen. Als AverMedia dit nog in de toekomst update zou het ReCentral 2 nog completer maken. Je mag zelf oordelen of je ReCentral 2 als vormgeving wel mooi of niet mooi vindt. Het belangrijkste voor mij is opnemen en streamen zonder problemen, dit is tot zover prima gelukt!

Vorige week heb ik een stream opgezet via Twitch wat zeer soepel verliep. De 1080p beelden op 60 FPS werd door mijn persoonlijk ‘test team’ als erg soepel ervaren. De beeldkwaliteit was naar verwachting een waar genot. Dit was ook echt het moment dat ik een lach op mijn gezicht kreeg. Een Fallout 4 stream en wat video’s? Die kan je zeker van mij binnenkort verwachten. Voor nu moet je het doen met de video’s hieronder, oordeel zelf! Wel is mij opgevallen dat de kwaliteit per game nog wel kan variëren. Zo is Rocket League kwalitatief een stuk minder scherp dan de overige PlayStation 4 games. Sommige games in de video’s draaien een lagere standaard FPS op consoles, houd hier rekening mee. ‘PC MASTER RACE!’

Nintendo Wii U

PlayStation 4

In dit hoofdstuk bespreek ik de ReCentral 2 en Cover Creator software. Laten we beginnen met het meest essentiële stukje aan software: ReCentral 2. Je hebt deze software nodig om te werken met de GC550. De software is exclusief van AverMedia en gemaakt voor de GC550. Ik ga met jullie stap voor stap door ReCentral 2 heen voor een duidelijke beeldvorming. De meest recente versie van ReCentral 2 te vinden op de website.

Het startscherm start standaard op met de capture / stream pagina. Link bovenin zit er een wiel met drie verschillende opties: capture stream, media share en instellingen. De capture / stream pagina is verantwoordelijk van het opzetten van je stream, of het opnemen van videocontent. Met de video optie kan je schakelen tussen HDMI en component afhankelijk welk apparaat je aangesloten hebt. Daaronder staat de videokwaliteit en FPS die actief is. Hetzelfde geldt voor de audio optie. Heb je een microfoon aangesloten direct op de GC550 of op de PC, dan kan je deze direct inschakelen. Het volume is te regelen met een slider om deze naar eigen wens in te stellen.

Daaronder bevindt zich de videokwaliteit gecategoriseerd in optimaal (1920x1080 60 FPS), goed (1280x720 30 FPS), normaal (840x480 30 FPS) en handmatig. De optie handmatig geeft veel meer mogelijkheden, maar blijven op sommige onderdelen beperkt. Het H.264 profiel is aan te passen van hoog tot basis, de resolutie van 576x360 tot 1920x1080, de video bitrate van 12 tot 60Mbps, de audio bitrate van 32 tot 256Kbp, het aantal frames per seconde (FPS) die bij iedere resolutie 60 FPS ondersteund en als laatste de codec vorm H.264 en Nvidia.

Je kunt het game genre invullen op de capture / stream pagina als je dit wilt structureren. Later aanpassen kan ook nog op de media share pagina. Er is tijdens opnames ook live editing mogelijk. Het opnemen van videocontent is heer simpel, met een druk op de rode knop neem je op. Naast de rode record knop zit nog een screenshot optie in de vorm van een camera icoon.

In het startscherm kan je wisselen tussen opnemen en streamen. Het menu links onderin veranderd in opties. Je kunt hier kiezen naar welk platform je wilt streamen, de videokwaliteit instellingen blijven behouden. Wil je deze wee aanpassen, dan moet je terug even schakelen tussen het opnemen en streamen. Je kunt er ook direct voor kiezen om video’s gelijktijdig op te nemen tijdens het streamen, een zeer aangename optie voor streamers die achteraf video’s online zetten op YouTube of andere kanalen. Als gebruiker krijg je de optie om naar de volgende platformen te streamen: Twitch, Ustream, YouTube Live, NicoNico en RTMP. Je kunt via de instellingen een account autoriseren voor een direct verbinding, wat wel zo handig is om niet tig keer in te hoeven loggen. De rode record knop is nu een blauwe stream knop geworden, een muisklik verwijderd van eeuwige Twitch roem!

Voor het opnemen en streamen is ook de mogelijkheid om de scènes aan te passen. Wat bedoel ik hier precies mee? Met de scène optie kan je overlays creëren voor bijvoorbeeld een chatbox of webcam. Je krijgt ook de vrijheid om zelf scènes te maken.

Het media share overzicht is een verzameling van je videocontent. Ik deel het momenteel in per console, op datum en dan geef ik de video thumbnails een naam. In dit overzicht kan je zoeken naar bestanden, maar ook de video eigenschappen bekijken. Het hernoemen, verwijderen en delen van video’s is direct vanuit de software mogelijk. De knop (al eerder rood als record knop, blauw als stream knop en nu groen als deel knop) is een echte alleskunner! Dat ding transformeert vaker dan een kameleon dagelijks doet. Gemaakte screenshots kunnen naar Twitter en Facebook gedeeld worden, en video’s naar YouTube en Facebook.

Als laatste onderdeel de instellingen van ReCentral 2. De videobestanden (mp4) worden opgeslagen in de video map van ReCentral 2. De standaard locatie om video’s op te slaan is gewoon aan te passen. Wil je bijvoorbeeld een bestand uploaden naar Vimeo, dan kun je alsnog het mp4 bestand pakken en uploaden.

De microfooninstellingen zijn hier afzonderlijk nog in te stellen en apart op te slaan als mp3 bestand. Deze optie is niet zichtbaar op de capture / stream pagina. Eventueel kan je de microfoon hier verder finetunen en testen.

En het beheren van je sociale accounts, die je autoriseert om als standaard profiel te laten functioneren.

Dit was puur een uitleg en overzicht van de ReCentral 2 software. Wil je meer horen over de praktijkervaring van het opnemen en streamen? Dan raad ik je aan om terug te gaan naar het vorige hoofdstuk ‘in de praktijk’.

Cover Creator
De Cover Creator software is erg simpel en doet wat het moet doen: covers maken! Wat is een cover? De Cover Creator maakt op maat afbeeldingen die je kunt printen, knippen en plaatsen achter de transparante cover display op de GC550. Links bovenin zit een importeerknop om afbeeldingen te uploaden. In mijn geval heb ik de Simpsons familie even in beeld gebracht (sorry de huisdieren ontbreken). De Cover Creator past het centreren en uitlijnen van de afbeelding automatisch aan. Je kunt de covers zelf ook nog aanpassen in grootte en oriëntatie. Ben je klaar? Dan is het enkel een druk op de printknop en je cover rolt uit de printer. De schaar erin en je hebt je GC550 eigen gemaakt! Hoe mooi kan het leven zijn?

Een Simpsons quote is wel even van toepassing hier: “Son, if you really want something in this life, you have to work for it. Now quiet! They're about to announce the lottery numbers.”

De Live Gamer Extreme (GC550) van AverMedia is m.i. een top stream / capture apparaat. Waar ik eigenlijk al het apparaat in zijn vorm vergeten ben kijk ik puur naar wat het doet, en ‘oh boy’ dat doet de GC550 goed. De videokwaliteit op 1080p/60FPS en audiokwaliteit zijn gewoon echt goed.

De GC550 is gemaakt om video’s op te nemen, om video’s te streamen of om dit gelijktijdig te doen. Het succes moet voortkomen uit het apparaat zelf en de samenwerking met de software. Het apparaat doet wat hij moet doen: signaal doorgeven, hardware matige functies en shinen in je kamer. De software speelt daar echt een cruciale rol. Tijdens mijn oriëntatiefase had ik vernomen dat de software nog in de kinderschoenen stond, maar dan spreek ik over software van een paar maanden geleden. Vandaag de dag is de software in combinatie met mijn Windows 10 PC enorm stabiel. Ik heb eigenlijk geen hiccups ervaren, los van één opmerking over de automatische HDCP functie. Het opnemen van video’s, het streamen of het gelijktijdig uitvoeren gaat gewoon echt soepel. Het apparaat is snel aangesloten, de software geïnstalleerd en binnen enkele minuten ben je online. Dit is hoe een stream / capture apparaat moet werken. Wel is de HDCP functie iets wat in de volgende versie van de ReCentral 2 een update verdient. Als PlayStation 4 gebruiker ben je verplicht om in de PlayStation instellingen HDCP uit te schakelen; niet complex, maar een echte leek zal even moeten zoeken. Dit is niet helemaal de bedoeling en vereist gewoon echt een fix.

Zeker ook geen onbelangrijk opmerking betreft je PC of laptop. De samenwerking met de GC550 vereist een pittig (mid tot high-end) systeem met een USB 3.0 aansluiting / Host Controller. Heb je echt interesse in de GC550, dan raad ik je aan om de specificaties in deze review nog eens goed te bekijken. Mijn PC is aardig up-to-date en dat maakt waarschijnlijk het gebruik van de GC550 een stuk positiever dan wanneer je een outdated bakkie gebruikt.

Het apparaat zelf heeft een wat extreme uitstraling om gaming te benadrukken. Ik zelf lig er niet wakker van. Met de Cover Creator software kan je de GC550 nog wat eigen maken door zelfgemaakte covers te maken. Deze zijn aan de bovenkant van het apparaat te plaatsen voor een echt unieke uitstraling van het kastje.

De video’s die uit de ReCentral 2 software komen rollen zijn mp4 bestanden. Houd wel rekening dat het met 1080p opnames snel aantikt in gigabytes: een 1080p opname van 35 minuten en 43 seconde is 7,36GB in totaal. Flink, al valt het wel te overzien op een modern systeem. Je kunt ook nog terugvallen op 720p en overige resoluties die je handmatig kunt instellen indien dat een issue is voor je.

Wat eigenlijk gewoon het belangrijkste ‘proof of concept’ is zijn de opgenomen video’s. Die zitten zeker in deze review, dus doe is gek en scroll terug naar het hoofdstuk ‘in de praktijk’. Kijken en oordeel zelf! De Live Gamer Extreme (GC550) werkt soepel, snel en gebruiksvriendelijk, en het resulterende beeld is fantastisch. Het ene moment lig je nog in bed, twee minuten later ben je aan het streamen. Dat is het principe en ik kan alleen maar bevestigen dat dit principe klopt. Met deze woorden beëindig ik mijn review, want ik kan nog wel tig dingen op merken, uiteindelijk zijn het de opnames die spreken en voor mij spreken die boekdelen.

Hieronder nog een aantal hoge resolutie foto's voor nog meer beeldplezier! Klikken om de foto's uit te vergroten:

https://www.techtesters.eu/pic/AverMedia-GC550/low1.JPG https://www.techtesters.eu/pic/AverMedia-GC550/low2.JPG

Heb jij ook een Avermedia Live Gamer Extreme LGX (GC550)?

Ik ben dan wel geen streamer maar een mooi gelikt apparaat zoals dit zou niet misstaan op mijn bureau, vooral met mijn eigen logo erop. Zelf maak ik weleens filmpjes van boss fights binnen TESO of neem ik COD sessies op, maar met een apparaat zoals dit zou de kwaliteit van dit soort opgenomen filmpjes een stuk hoger zijn. Apparaat lijkt ook erg simpel in gebruik, heb weleens gekeken naar dit soort apparaten, maaar meestal zijn deze erg omslachtig om in te stellen.
Nette en uitgebreide review.
De kwaliteit is inderdaad een grote sprong. Het is echt in drie stappen streamen of opnemen. Het apparaat aansluiten, software opstarten en op stream of record drukken. Klaar is Kees! :D Bedankt! :)
Ja en dat is dus ideaal. Geen gedoe met rare instellingen of ondersteunde spellen en dergelijke. Nee plug en play dus. Ideaal.
Heb je ook enig idee hoe je game/party chat kan opnemen? (xbox one)
Zag een filmpje dat iemand het deed met allemaal splitters en 3mm kabels.
Is er geen makkelijkere manier?
Wat een ongelofelijk tof ding joh, en toffe review (zoals altijd). Was echt benieuwd naar de prestaties/praktijkervaring, die kwaliteit is echt top :D

Dus zelfs een leek als ik kan nu gaan streamen??? :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 29 oktober 2015 10:03]

Jij kan als leek gaan streamen. :p Zojuist de video's nog even teruggekeken op mijn telefoon. En na een nachtje slapen ben ik er nog steeds erg gelukkig mee. :D

FALLOUT 4 here I come!
Weer een mooie review!
Dank u! :D De volgende review staat alweer in de wachtrij. :D
Als computerleek zijn de teksten vaak wat te diepgaand voor mij maar toch klik ik elke keer weer je reviews aan voor de mooie foto's ! Ik kijk al uit naar de computerondelen die binnenkort in een dik pak sneeuw worden uitgestald! :D (kerststalletje erbij zou ook leuk zijn) :p
Als er een beetje sneeuw in Nederland komt er zeker een X-MAS special! Een beetje 'All You Need Is Love Review Special.' :D
Top review weer maat! Knap werk!
Thanks man! :D Stuur je binnenkort een berichtje als ik ga streamen. :D
Ik zit te kijken naar het opnemen van video games en het editen en combineren van de video's met met muziek (eigenlijk dus zelfgemaakte trailers). Maar ik wil hiervoor gewoon mijn pc gebruiken (dus ook op spelen). Mijn pc is een midrange model ( i5-4690, 8gb ram en 280X) en speelt veel spellen op 100 fps.

Z0u ik met deze Avermedia kunnen opnemen in 60fps (30 als t echt te zwaar word)? De videokaart heeft bijvoorbeeld maar 1 hdmi uitgang, 1 Dp uitgang en 2 displaypoort uitgangen( die al in gebruik zijn). Ik ben opzoek naar informatie maar krijg telkens geen goed antwoord.

Zou ik de avermedia kunnen gebruiken in combinatie met de 280X?

Alvast bedankt en excuses voor enige taalfouten/onduidelijkheden ;)
Dit zou met de AverMedia GC550 echt wel moeten lukken. :D Met je PC Specs zit je goed. :D

Het aansluiten moet ook geen probleem zijn. Een kabel vanaf je videokaart naar de GC550 (HDMI IN). Vervolgens vanaf de GC550 HDMI OUT naar je beeldscherm, en de USB 3.0 connector op het I/O = Done! :D

Je vraag is helemaal duidelijk hoor en bevat totaal geen onduidelijkheden. Niet moeilijker maken dan dat het is! :)
Goede review.

Ik mis alleen kopje, zoals "Installatie" of "Hardware". Het streamen is voor mij helemaal nieuw. Plug je dit in de Wii U en speel je op de PC? Of is er sprake van een parallel signaal?
Is het een doorgeef HDMI? (en zo ja, zijn er meerdere opties?)

Een soort van 'where goes what?'

Foto's of video's van de uiteindelijke installatie hadden niet misstaan.
Hoi Harm,

Het staat tussen de teksten wel aangegeven over het aansluiten, opstarten en softwaregebruik. :) Je speelt gewoon op je Wii U of PS4. Op de GC550 zit een HDMI IN, hier sluit je de console naar keuze op aan. De HDMI OUT gaat naar de televisie. Vervolgens sluit je de USB 3.0 kabel aan om op te nemen / te streamen naar de computer.

De installatie is eenvoudig en snel. :) Bedankt voor het compliment. :D
het apparaat heeft zelf dus geen encoder. Het encoding werk moet alsnog door de pc uitgevoerd worden? Dat gaat dus ten koste van de cpu. Gamen + opnemen op dezelfde pc lijkt dus niet mogelijk of wel?
Hoi Empo, dat klopt! De GC550 heeft geen encoder de PC doet het werk. Om die reden zijn er ook minimale systeemeisen voor de HD-opnames. Opnemen van dezelfde PC is niet mogelijk. :D
Een mooie/goede (zacht uitgedrukt) review! ;)

Ik heb deze kaart ook sinds kort in m'n bezit en heb tot dusver nog maar één spel/console kunnen testen (Super Mario Maker @ Wii U).

Ik merk echter twee dingen op. Het beeld beweegt niet vloeiend (is dus ook geen 60 fps) en ik merk regelmatig micro haperingen/stutter op (enkel getest met RECentral 2).

Qua CPU en GPU zit ik naar mijn weten goed (met name de GPU); een Intel Core i7-2600K @ stock snelheid (zonde hé? :+ ) en een NVIDIA GeForce GTX 970.

De AVerMedia heb ik (vanzelfsprekend) op een USB 3.0 poort aangesloten (mobo is een ASUS P8Z77 V PRO). De connector waarvan de (frontpanel) USB stroom van trekt bevind zich op het moederbord. Ik gebruik dus niét een poort van de achterzijde.

(ik ben echter niet 100% zeker of het de Intel USB 3.0 is of die van Asmedia).

- Wat het CPU gebruik betreft; deze ligt voornamelijk onder de 10%, al zou dit wellicht verder naar omlaag kunnen worden gebracht wanneer ik nog wat openstaande processen afsluit.

- Dan het geheugen(gebruik); Van de 16 GB werkgeheugen is (tot dusver) maar ~ 25% in gebruik en voor het wegschrijven/opslaan van de beelden gebruik ik een Samsung 850 Pro 256 GB SSD, waarvan (tot dusver) 200 GB aan opslagruimte van beschikbaar is.

Ik heb al veel gameplay opnames gezien van Super Mario Maker. De 1080p60 filmpjes zagen er vloeiend uit, waarom dan niet ook bij mij? :/

[Reactie gewijzigd door born4trance op 10 december 2015 00:31]

Hoi born,

Dat is vreemd! Heb je gekeken naar de volgende instellingen:
  • Mainboard drivers
  • USB 3.0 drivers
  • BIOS Update (voor de zekerheid)
  • Direct je GC550 aansluiten op je moederbord (misschien heb je deze nu aangesloten op je front I/O)
Groetjes, Pim
Hai Pim,

Goed dat je het zegt. Qua drivers heb ik eigenlijk nog niets bekeken. Windows 10 kon alles herkennen/vinden dus ik heb tot dusver alleen de drivers van de grafische kaart geüpdate.

Qua mainboard drivers: Ik heb eerder al eens Intels Chipset drivers geïnstalleerd, maar de versie die ik recentelijk vond liet zich niet 'normaal' installeren, de installatie wizard leek de taal van m'n besturingssysteem (Nederlands) niet te herkennen want in plaats van de normale tekst zag ik (niet-geïnitialiseerde?) variabelen. Sindsdien heb ik dit niet meer opnieuw bekeken.

Qua USB 3.0 drivers: Ik gebruik voor zover nog de door Windows 10 geïnstalleerde drivers. Die van de ASUS website zijn meestal (extreem) verouderd (toch zeker wanneer een product al een tijdje op de markt is).

Wat het BIOS betreft; gezien de ouderdom van 't moederbord is er geen recenter BIOS meer uitgebracht. Deze is dus nog 'up2date'.

Hoewel ik vrij sceptisch ben dat het updaten van de drivers (voor zover dit mogelijk is) iets positiefs zal bijdragen zal ik alles opnieuw bestuderen en de kaart op de achterzijde van 't moederbord aansluiten.

Bij voorbaat dank voor de gegeven tips! ;)

[Reactie gewijzigd door born4trance op 10 december 2015 17:16]

Hier ben ik weer :-)

Dankzij de moederbord handleiding ben ik te weten gekomen dat de USB 3.0 front panel I/O's gewoon van Intel zijn.

Het proberen van een andere USB 3.0 poort maakte spijtig genoeg geen verschil. De micro haperingen/stotters blijven. Met OBS (Open Broadcaster Software) 't zelfde, al lijken de haperingen daar iéts minder prominent aanwezig (maar nog steeds storend).

Overigens kwam ik de ASUS handleiding een ietswat vreemde tekst tegen:
USB 3.0 connector (20-1 pin USB3_12

This connector is for the additional USB 3.0 ports, and complies with the USB 3.0 specification that supports up to 480 MBps connection speed.
Wat de moederbord drivers betreft: Ik heb zonet de Intel® Driver Update Utility gedownload en deze uitgevoerd. Dit is wat ik te zien krijg: https://imgur.com/vL8M74Y

De huidige driver op de Intel website schijnt officïeel Windows 8.1 te supporten (Windows 10 staat niet in de lijst vermeld): https://downloadcenter.in...ftware-INF-Update-Utility-

Op de ASUS Support site vond ik (toevallig) een iets nieuwere versie van de driver, maar deze is niet digitaal ondertekend:
This Windows 10 driver will not be digitally signed which means that it will not have been tested by Microsoft Windows Hardware Quality Labs (WHQL). Note that Windows will alert you with a message if a driver is not digitally signed but you can continue the installation.
Mogelijk beschikt Windows 10 over een recentere versie (uiteraard ondertekend).

Qua USB 3.0 drivers moet ik nog even verder kijken, op de ASUS website kan ik er in ieder geval niets over (terug)vinden (of de chipset driver moet hiervoor al ondersteuning bieden).

Kan een onjuiste BIOS instelling of de PSU (voeding) aanleiding zijn voor het genoemde probleem?

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Edit: Zelfs op een lagere resolutie @ 30 fps houd het probleem aan. Ik ben echt de kluts kwijt maar heb daarom maar even een AVerMedia ExtremeCap U3 besteld zodat ik de prestaties kan vergelijken (bij de U3 zit een USB 3.0 Diagnosis tooltje dus ik ben benieuwd wat dit oplevert).

[Reactie gewijzigd door born4trance op 12 december 2015 01:29]

Het probleem heb ik inmiddels (en godzijdank) weten op te lossen met het aanschaffen van een geheel andere kaart. Nee, niet de AVerMedia ExtremeCap U3 welke ik n.a.v. de aanhoudende problemen met de LGX erbij bestelde. De ExtremeCap U3 ondervond namelijk exact hetzelfde probleem.

Welke kaart het wél geworden is; is de Elgato Game Capture HD60 Pro (PCIe x1 uitvoering). Ik moest voor deze kaart helaas wel ¤ 50,- extra bijleggen maar als dit de enige mogelijkheid is om alles werkende te krijgen heb ik het er wel voor over.

Met de HD60 Pro van Elgato ervaar ik de genoemde problemen totaal niét 8-)

Zie ook de onderstaande filmpjes (ik heb ter referentie in de beschrijving naar de originele mp4 bestanden doorverwezen):

AVerMedia ExtremeCap U3 and Live Gamer Extreme USB 3.0 capture card problem (60 fps) [1/3]

Solution: Elgato Game Capture HD60 Pro PCIe x1 (59.94 fps) [2/3]

Solution: Elgato Game Capture HD60 Pro PCIe x1 (60 fps) [3/3]

[Reactie gewijzigd door born4trance op 19 december 2015 03:52]

Leuke revieuw man
maar ik heb een vraagje ik wil deze miss ook kopen.
Ik wil hem dan verbinden tussen mijn pc en laptop zodat de laptop de rekenkracht doet en op de pc de game.
Is dit mogelijk?
Want alternate zegt dat je met dit ding geen pc games niet kan opnemen/streamen.

ik hoor graag van je.
Bedankt. :) Dat is als het goed is niet mogelijk. Avermedia heeft speciale kaarten voor op de PC, om direct te streamen. :) Deze is vrij recent uitgekomen: http://www.avermedia.com/...ure/live_gamer_portable_2

Houd rekening met de systeemspecificaties. Je systeem moet het wel aankunnen.