Specificaties 5,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

OnePlus One 64GB Zwart Review

FoccodeJ 27 oktober 2015, laatste update op 14 december 2015, 705 views

OnePlus One 64GB Zwart

Afgelopen augustus was ik op zoek naar een vervanger voor mijn trouwe Xperia S. Toenertijd top, nu toch prestaties die tussen budget en midrange invallen. Ondanks dat de Oneplus al een jaar oud is kwam ik hierbij uit.

Pluspunten

• Accu
  • Prestaties
  • Software

Minpunten

• 4G ondersteuning
  • Stabiliteit

Zoals gezegd was ik afgelopen augustus op zoek naar een vervanger van mijn Sony Xperia S uit 2012. Ik was zeer te spreken over Sony. Stabiele software, weinig onzin in verhouding tot bijvoorbeeld mijn Samsung Tab pro 8.4 en enkele nuttige toevoegingen tov vanilla android. In eerste instantie was dan ook weer op zoek naar een Sony en ik heb erg lang de Z3c overwogen. Die was ongeveer net zo groot als mijn oude toestel en de recensies waren overwegend positief.

Omdat ik voor mijn studie veel in de trein zit gebruik ik die tijd steeds meer om opdrachten alvast te lezen, om thuis meteen bezig te kunnen. Of om artikelen alvast te zoeken, te downloaden en dan naar mijn box te gooien zodat ik thuis meteen bezig kan met schrijven van het paper. Daardoor heb ik besloten toch voor een grotere telefoon te gaan en viel de z3c af. Ik persoonlijk vind rond de 5" een waardeloos formaat. Het werkt niet echt ontzettend chill met een hand op de fiets, maar echt voordeel van het grotere scherm heb je ook niet. Daarom wilde ik ook meteen naar 5.5". Sony had in mijn ogen geen geschikt toestel voor mij en daarom ben ik om me heen gaan kijken.

Een belangrijke voorwaarde voor mij was de processor. Zowel de 810 als de 808 zijn het net niet. Omdat ik de processor veel belast, daarover later meer, durfde ik het qua warmteontwikkeling niet aan. Daarom heb ik besloten te kijken naar de toestellen van 2014, met een 801/805. Ondanks dat deze 32-bits zijn, is er geen fatsoenlijke benchmarks aan te voeren waarin ze als 'traag' naar voren komen.

De Nexus 6 viel voor mij af door de grootte en schermresolutie. Samsung is, ondanks TouchWiz ook altijd redelijk interessant, omdat daar heel simpel Cyanogenmod op te zetten is. Het meest interessante toestel, voor mij, dat zij hebben was een Note3 uit 2013. De QHD resolutie vind ik niet nuttig en in combinatie met de prijs viel de Note IV af voor mij. De S-serie voldeed qua formaat niet. Dus bleef de Note 3 over. Deze was echter amper meer te krijgen en als smartphoneliefhebber krijg je nou ook niet bepaald de kriebels van een toestel dat al 2 jaar oud is.

Ik wist natuurlijk van het bestaan van de Oneplus One af, maar ik had mij hier nooit echt in verdiept. Toen ik langzaamaan alle merken afstreepte omdat zij geen toestel hadden dat aan mijn eisen voldeed ben ik me hier toch eens in gaan verdiepen. Ik werd enthousiaster en enthousiaster. Uiteindelijk ben ik overstag gegaan na een filmpje waarin te zien was dat de Oneplus One de Note 4 op veel gebieden eruit liep wat betreft (benchmark)prestaties.

Twee maand later heb ik absoluut geen spijt van mijn keuze. De Oneplus One is niet perfect, maar dat kun je voor die prijs ook niet verwachten.Ik was positief verbaasd toen ik het toestel in handen kreeg. Niet dat het uiterlijk van een telefoon maakt mij normaalgesproken iets uitmaakt. Ik doe er toch altijd een hoesje omheen. Voor bescherming, maar ook praktisch voor mijn ov. De One heeft een andere look dan een normale smartphone. Het scherm is op een aparte manier ‘op’ de rest van de behuizing gelegd en de materiaalkeuze is net zo opmerkelijk als briljant.

Eenmaal opgestart merk je het verschil meteen. Kitkat op de Oneplus was in geen geval te vergelijken met kitkat op mijn Xperia S. Alles was sneller en de telefoon heeft er duidelijk zin in. Met de animatieovergangen op 0,5 ben ik nog geen toestel tegengekomen die in gebruikservaring een toegevoegde waard heeft.

Wat betreft presaties is het ook prima. Benchmarks zijn allemaal te vinden en daarom spreek ik vooral over mijn praktijkervaring. Ik speel de game RealRacing 3 redelijk veel. Dit is een zware game, die in mijn geval ook vaak wat langere tijd achter elkaar geopend blijft. Een aantal vrienden van mij spelen het ook op hun telefoons (s4, s5, One m8). Die sluiten na zo’n 45minuten racen, met helderheid op ongeveer 25% het spel af vanwege oververhitting van het toestel. Ook bij mijn Tabpro 8.4 (snapdragon 800, adreno 330, benchmarks zichtbaar in review van tweakers over Asus ZenPad S 8.0) is dit het geval. De warmte van de telefoon merk je door het hoesje heen, maar dit is niet zo storend dat het als negatief aangemerkt kan worden. Gezien het feit dat andere toptoestellen het minder doen is dit een uitmuntende prestatie. Bijkomend voordeel hierbij is het werkgeheugen. De game neemt veel werkgeheugen. Mijn tablet heef 2gb. Als ik de game klein maak en een mail open is er niks aan de hand als ik de game daarna heropen. Als ik echter ook nog wat moet browsen n.a.v. de mail en daarna de mail beantwoord moet de game (gedeeltelijk) opnieuw geladen worden. De One heeft de luxe van 3 GB RAM en hierbij komt dit dus niet voor.

Scherm is scherp en contrast tijdens videokijken en gamen prima. Mag ook verwacht worden van 1080p. Software, inmiddels 5.1.1, is smaakgebonden, maar ik vind Cyanogen fantastisch. Ik hou minder van gangbaar en vind het fijn een telefoon helemaal naar mijn hand te zetten. De speciale features van de software zijn grotendeels esthetisch en zijn allemaal te vinden op internet. Een aantal features wil ik toch even uitlichten. Bij het ontbreken van een vingerafdrukscanner hebben ze een softwarematige tweak die je telefoon extra veilig maakt. De volgorde waarin de cijfers staan als je voor de optie pincode gaat veranderd na elke keer inloggen. Hierdoor kan een ‘inbreker’ niet op basis van afdrukken op het scherm de code gissen. Daarnaast werk de dubbeltik ontwaak werkelijk perfect. Veel beter dan op de LG’s (G2 en G3) van gerelateerden, terwijl LG daar toch om bekend staat. Ten slotte werkt de optie profielen weergaloos. Bij een bepaalde trigger gaat een profiel automatisch aan en natuurlijk kan dit ook handmatig. Het profiel past ongeveer alle instellingen die mogelijk zijn aan. Hierbij moet je denken aan WiFi, geluidsniveau, mobiele netwerken, bluetooth, NFC, gps, schermhelderheid, vergrendeling aan/uit etc. De triggers zijn ook te veel om op te noemen, ongeveer elke verbingen of verbreking van verbinding kan gelden als trigger. Dit levert groot gebruiksgemak op.

Wel heb ik wat issues met de software gehad. Op een gegeven moment viel de telefoon uit en bleef hangen in het opstarten. Dit heb ik bij de Sony ook wel eens gehad. Niet bij de standaardsoftware, maar vanaf het moment dat ik 4.1.2 te oud vond en zelf begon te flashen. Dit wist ik echter altijd zelf weer op te lossen. Bij de One lukte me dat echter niet. Na contact met Oneplus hebben ze mijn (oude)laptop op afstand overgenomen en wat bestanden die ik van ze moest downloaden ge´nstalleerd. Je kon het proces gewoon volgen en ze maakten een chatscherm. Vooraf werd een toetsencombinatie afgesproken die de autoriteit kon afbreken. Dit was uiteindelijk allemaal goed en snel geregeld, maar toch zat ik 2 dagen (Waarin de Xperia opeens bijzonder traag bleek te zijn, haha) zonder werkende software en dat kan als slordig genoteerd worden.
Andere kleine minpuntjes zijn de plaatsing van de speakers. De speaker boven het scherm is slechts voor het bellen en de stereospeakers voor media zitten op de onderkant. In Landscape mode zit je hier en met je handen overheen en valt het stereoeffect weg.

Wat betreft de camera presteert deze(zelfde als N6) prima, maar is het niet echt een upgrade wat betreft fotokwaliteit. Voor mij persoonlijk geen issue, maar wel enigszins teleurstellend als je bedenkt dat de Xperia S (12MP) uit 2012 komt. Frontcamera is zeer zeker een upgraden. Maakt goede scherpe selfie’s.
Tot slot moet je rekening houden met 4G. Tenzij je via T-Mobile 4G ontvangt kun je 4G niet gebruiken op de Oneplus. Ik ben niet een groot internetverbruiker en vanwege mijn studenteninkomen heb ik een 3G sim-only van Youfone. Voor 3G-begrippen heb ik prima bereik, zeker niet minder dan met mijn Sony. Mocht je nou wel een grootverbruiker van 4G zijn en is T-Mobile om wat voor reden geen optie is dit zeker een punt om rekening mee te houden.

Om met een positieve noot af te sluiten: de accuduur is fabuleus. Op een dag dat ik wat game is de accu zo leeg natuurlijk, maar op dagen dat ik hard aan het studeren ben gebruik ik nog niet de helft van de batterij. Meestal laad ik mijn telefoon tijdens het eten op tot zo’n 85%. Een etmaal later zit ik dan op ongeveer 50%. Let op, dit is wel met relatief licht gebruik. Screentime is ongeveer 3 uur, op bijna de laagste helderheid. WiFi aan en 3g uit of andersom maakt niet veel verschil. Bluetooth, gps, nfc etc. is allemaal uitgeschakeld. Meer dan wat appen en browsen doe ik dan niet. Op moment van schrijven heb ik nog 42% over. Laatste laadbeurt is 27 uur geleden en ik heb hem ontkoppeld bij 86%. Screentime is 3u19.

Als je alles op een rijtje zet blijft de ongekende prijskwaliteit verhouding staan. Invites zijn niet meer nodig en binnen een week heb je je smartphone in handen. Accessoires zijn volop beschikbaar op internet en als je de prioriteit niet bij een camera hebt liggen is dit echt een toptelefoon. Ik kan hem iedereen aanraden. Zeker als je bedenkt dat de nieuw Nexi duurder zijn en de geroemde Moto X play duurder en kwalitatief minder is. Laatste pluspunt ondekte ik recent. Accu is officieel niet vervangbaar, maar zoals op YouTube filmpjes te zien is, is dit een fluitje van een cent.

Heb jij ook een OnePlus One 64GB Zwart?

Meer advertenties