Specificaties HTPC, 6 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Core 500 Review

Janssuh! 27 oktober 2015, 990 views

Fractal Design Core 500

Dit is een stille en compacte kast met een enorme inbouwmogelijkheid. Het frontje is van plastic en heeft een alu-look maar ziet er wel goed uit. De opgegeven maten kloppen niet altijd en je zal goed moeten onderzoeken of de hardware die je voor ogen hebt, past.

Pluspunten

• full-size GPU mogelijkheid (tot 310 mm)
  • gedempte ophanging HDDs (rubbertjes tussen de schroef en behuizing)
  • Plek voor 3 SSD's PLUS 3 HDD's
  • Magnetische Stoffilters voor alle lucht intakes
  • Meegeleverde system koeler (140mm x 140mm x 25mm)
  • Optie voor 2 120/140mm koelers aan de bovenkant van het systeem (of waterkoeling, geen ervaring mee)

Minpunten

• Niet alle schroefjes los te krijgen (zie review)
  • 5.25" drive OF 120/140mm fan
  • Matige kabelmanagement
  • geen front-koeler mogelijkheid

Opmerkingen vooraf:
Dit review gaat enkel over de behuizing, indien mensen het interessant vinden, kan ik ook de overige delen reviewen.

Delen van dit review zullen een vergelijking zijn van mijn vorige desktop kast. Dit ook deels omdat het dezelfde form factor heeft en dus de lezer kan helpen om een keuze te kunnen maken.

Specificaties
  • Form factor : Mini-ITX
  • Materialen : Kunststof, staal
  • Grafische kaart maximumlengte : 310mm
  • CPU-koeler maximumhoogte : 170mm*
  • Kleur : Zwart
  • Behuizing bay intern : 3x 2,5" + 3x 3,5"
  • Behuizing bay extern : 1x 5,25"
  • Aansluitingen voorzijde : 3,5mm koptelefoon + microfoon, 2x USB 3.0
  • Diepte : 380mm
  • Volume : 19,5L
  • Gewicht : 4,4kg
inleiding
Omdat mijn vorige computer uit mei 2013 eigenlijk nog best prima was (I7 3770K, GTX 650, Z77N-Wifi mini-ITX bordje in een Cooler Master Elite 120 behuizing) voor mijn huidige doeleinden (audio opname, showlaser aansturing, VJ'ing, DJ'ing en audio bewerking (waarvan de eerste 4 vaak simultaan)).

Het enige waar ik me af en toe aan stoorde, was dat als ik een muziek nummer wilde versnellen of vertragen, dit ongeveer 6 tot 9 minuten in beslag (adobe audition 3) kon nemen wat voor mij een reden was om opzoek te gaan naar een andere computer, maar ik had niet echt haast. Mijn broer zocht nog een nieuwe computer (die van hem was een aantal jaar ouder) dus dacht ik, deze is prima voor hem en kan ik upgraden.

Waarom Mini-ITX? Het beste antwoord is toch wel: Omdat het kan! Daarnaast is het altijd leuk als mensen niet verwachten dat er zo ontzettend veel power in zo'n kleine behuizing zit. Overigens is het een stuk makkelijker mee te nemen naar optredens, lan parties of wat je ook gaat doen.

Waarom deze Fractal?
Eigenlijk om 3 redenen:
1) De vorige kast (CM e120) voldeed prima, echter zaten er plastic voetjes onder zonder rubber coating, waardoor deze nogal snel kon schuiven. Verder stak de voeding niet uit zoals bij de CM.
2) Mini-ITX beviel me prima, voldoende power, mogelijkheden en handzaamheid voor mijn doeleinden.
3) Mijn ervaring met de Fractal Design Define XL Black Pearl waren dermate goed, optie voor 6(!) schijven, dat ik na 2 reviews over deze behuizing besloot om voor Fractal Design te gaan.

Eerste indruk
"Wat een gewicht!" Met bijna 4.5 kilo is het, gezien het formaat, geen lichtgewicht. Verder een strakke kast met helaas een plastic frontje (is niet echt te zien op het plaatje) welke redelijk breed is, breder dan verwacht, maar dat is geen ramp.

Verder zitten er verschillende zakjes met schroeven en (moederbord, 5,25"/3,5"/2,5" drives), handleiding en een stroomkabel in.

Een opvallende keuze is dat de voeding voorin de kast geplaatst moet worden, waar de aanvoer van lucht onder de kast gehaald wordt (een inschuif stoffilter aan de onderkant is meegeleverd). Aan de kant waar de voeding's ventilator zit, zit een rooster in de behuizing om de warme lucht van de voeding af te voeren. Het voordeel hiervan is dat de afvoer van de warmte van de voeding niet door het hele systeem hoeft te gaan, en dat er geen 'warme' lucht uit het systeem door de voeding heen gehaald wordt. Een klein nadeel hier is dat je rekening moet houden met de afvoer van warmte aan de rechterkant van de kast (vanuit de voorkant gezien).

En daarna?
Inbouwen geblazen!...maar hoe krijg je er alles in?

Een korte inspectie leerde mij dat er een 140mm frame in het midden van de kast zit (zie plaatjes 1, 3 & 4) waar (water)koeler aan gemonteerd kan worden. Verder zorgt het verwijderbare frame er ook voor dat het plaatsen van het moederbord en de voeding eenvoudig gemaakt wordt en kunnen ook al 1 3,5" HDD en een 5,25" apparaat gemonteerd en aangesloten worden.

Aan de achterkant zitten 2 schroefjes en aan de voorkant 4 (2 voor het frame en 2 voor het loskoppelbare drive-bay framepje. Dit werkte bij mij niet helemaal. Sommige schroefjes die het frame op zijn plek houden, wilden niet helemaal meewerken (ja, ik heb de juiste schroevendraaiers gebruikt) en zaten (machinaal?) iets (te) vast gedraaid (kom ik op terug). Door mijn koeler keuze (120mm enermax koeler) was het nog spannend of ik het allemaal in de kast kon krijgen.

Om niet alles te forceren of te beschadigen heb ik het frame maar gelaten voor wat het was en ben ik aan de slag gegaan. Je merkt dan dat volgordelijkheid dan ineens een stuk belangrijker wordt, omdat je niet overal even handig bij kan komen. Zo is het belangrijk om eerst het moederbord te plaatsen, (in mijn situatie) zonder CPU koeler, daarna de voeding, de 3,5" drives en vervolgens pas de koeling.

Het kabelmanagement in de kast is niet helemaal wat het zou moeten zijn, zo is er nagedacht over de toevoer van stroom (haakjes waar de kabel netjes achter past, ook al is deze te lang) maar de ATX moederbord kabels moeten tussen de voeding en de drivebay geklemd worden en kunnen vervolgens met (meegeleverde) tie-wraps aan de behuizing gemaakt worden. De ruimte tussen de voeding en de drivebay is niet bijzonder veel waardoor het lijkt alsof er niet goed over nagedacht is. (had dan de kast 5mm hoger gemaakt...)

Afhankelijk van het moederbord, kan het door de plaatsing van de voeding lastig worden om alle sata poorten te gebruiken. In mijn geval zat er 5mm tussen het moederbord en de voeding en je raad het al, daar zaten 6 sata poorten. wat ik verder ook niet snap, is dat de meegeleverde sata kabels altijd naar onderen wijzen ipv naar boven, waardoor je nog een extra lus moet maken om de kabel naar de drives te laten lopen. (zie plaatje 2) Dit is dus niet (helemaal) te wijten aan Fractal, maar ook hier zou 5mm extra ruimte geen overbodige luxe zijn geweest.

Geluidsmeting
Wat gegeven vooraf:
bios staat ingesteld op quiet mode (fan gebruik)
Ambiant: 34.5 dbA

Systeem test:
boot: 36.4 dbA
login: 37.1 dbA
idle: 35.7 dbA (GPU @ 51 graden & CPU @ 35 graden)

3d mark 11
test 4 : 37.7 dbA @ 45 fps
physics (cpu) 40.0 dbA @ 32 fps
combined : 39 dbA @ 40 fps
Benchmark Scores

GPU @ 57 graden (gemeten via het gigabyte tooltje direct na het testen)
CPU @ 44 graden (gemeten via het gigabyte tooltje direct na het testen)

prim95

Small FFT (max heat test)
38-45 dbA @ 55-74 graden (kloksnelheid uit het tooltje én taksmanager schommelde tussen de 1.2 ghz en 4 ghz) vermoedelijk vanwege quiet bios setting welke de stilte prefereerd ten nadele van performance. Tijdens de 3d Mark tests was dit overigens niet het geval. (wellicht heb ik ergens een instelling niet gezet, de test liep met stock instellingen)

3dmark 2013
niet gemeten ivm 2000fps meldingen in het begin. geluidproductie was nagenoeg gelijk

Puntje van aandacht
Je moet goed vooronderzoek moet doen over de hardware die je wilt huizen in deze kast. In mijn geval paste alles, maar dit was meer geluk dan wijsheid. Zeker de afmetingen opgegeven door Fractal kunnen je op het verkeerde been zetten (zie de CPU fan inbouw hoogte)

Verder zijn er nog wat nare concessies gemaakt wat betreft de top koeling. De rear koeling paste bij mij niet vanwege het 120mm koelblok (welke ik nog iets ga inkorten als ik er tijd voor krijg, of een dunnere fan kan vinden) waardoor ik deze wou verhuizen naar het frame. Volgens de specificaties past er een 170mm CPU koeler in de kast. Dit past ook, maar houdt automagisch in dat je daar geen koeler meer bovenop kunt plaatsen. Nou zou mijn 120mm koeler precies passen, maar doordat de heatpipes 5mm uitsteken (zie plaatje 3), past de koeler niet meer in het frame achter in de kast.

tweede plek voor een top-fan houdt in dat je geen 5,25" drivebay meer kunt plaatsen. De fan valt hier namelijk precies boven. Je kan hem uiteraard wel plaatsen (al dan niet half over de drivebay, half over de CPU) maar dit zal de geluidsproductie niet ten goede komen. Mocht je hier een 140mm fan willen plaatsen, dan mag deze icm een 5,25" station maximaal 20mm hoog zijn én vervalt je usb 3.0 aansluitingen. Een beetje tweaker kan natuurlijk een uitsparing maken in de kast, maar het is jammer dat Fractal zelf niet op dit idee gekomen is. Naar mijn mening is ook hier de kast net wat aan de tè krappe kant. (zie plaatjes 1 & 3)

mocht je waterkoeling willen plaatsen dan heb je volgens de website de volgende opties:
Top – 280, 240, 140 and 120 mm radiators. (Thickness limitation of 100 mm for both radiator + fan) (240 and 280 mm radiators require removal of the ODD bay) (280mm radiator can be maximum 325mm in length)
Rear – 120 mm radiator (not compatible with the rear 3.5" HDD position)

Verder zit de behuizing prima in elkaar, de ledjes werken prima, aan- en reset-knop werken prima en over de plaatsing van de 2.5" is erg goed nagedacht. (1 voorin rechtop, 2 aan de rechter (wederom van vooraf gezien) buitenkant van het frame waar ook de andere 2 3,5" drives te plaatsen zijn. Het is echter wel zaak om eerst de 3,5" drives te monteren alvorens je de 2,5" drives over de schroefjes zet. de 3,5" drives zet je aan de 'onderkant' vast (zie plaatje 4) waarna je de 2,5" drives aan de onderkant in 2 palletjes zet, en boven op (zijkant van de drive) vast schroeft.

Kanttekening bij deze 4 hdd locaties, is dat de aansluitplekken erg dicht bij elkaar zit. Een stugge voedings- en sata-kabel kan het aansluiten lastig maken, en door de geringe hoeveelheid sata kabels die ik kon aansluiten, heb ik mijn setup gelimiteerd tot 1 3,5" HDD en 1 2,5" SSD aan de zijkant, maar heb ze niet tegen elkaar aan gezet vanwege de spanning op de kabels.(plaatje 4 is gemaakt tijdens de bouwfase) (bijkomend was natuurlijk de suboptimale koeling omdat de voeding daar ook zijn warmte kwijt moet worden en er nog geen systeem fan in zit).

Om even terug te komen op de metaalkeuze? van deze kast, na het bouwen en testen natuurlijk de behuizing weer dichtgeschroefd met thumbschroeven, erg handig! na een week of 2 moest deze weer open om de front-audio kabel te ontkoppelen, maar de handige thumbschroeven zaten muur en muurvast! Aangezien ik deze niet machinaal dichtgeschroefd heb maar met mijn duim en wijsvinger, heb ik het idee dat het gebruikte metaal geen standaard staal is. Dit kan ik echter niet verifiëren...

ondanks de concessies (welke natuurlijk niet heel gek zijn in zo'n kleine kast) is dit echt een prima, stille behuizing met ontzettend veel mogelijkheden.

To-do
+ geluidsproductie na het inbouwen van de meegeleverde nog te bestelle 15mm of 20mm fan
+ temperatuurmeeting (aan de hand van warm of koud)
+ vragen uit het publiek

Heb jij ook een Fractal Design Core 500?