Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

CM Storm Xornet II Review

pclinde 27 oktober 2015, laatste update op 30 mei 2017, 1.990 views

CM Storm Xornet II

De CM Storm Xornet II is een echte prijsvechter met leuke features. Wel is het zo dat je een claw-grip liefhebber moet zijn. Ben je dit? Dan is de Xornet II een leuk 'klauwtje' om eens te bekijken.

Pluspunten

• Heeft een nauwkeurige sensor van Pixart (PWM3320DB-TYDU) beter bekend als de Avago 3320.
  • Voor de claw-grip gebruiker ideaal.
  • Voelt stevig en comfortabel aan. Goed inzetbaar voor langere sessies.
  • Instelbare LOD (Lift off Distance).
  • Cooler Master / CM Storm software ziet er met de nieuwe merkbeweging een stuk volwassener uit. Tevens voelt het allemaal ook wat sneller en frisser aan.
  • 7 programmeerbare knoppen.
  • Zeer scherpe prijs.

Minpunten

• De RGB LED verlichting heeft bij sommige kleuren vrij veel witwaarde. Waardoor de kleurweergave bij sommige kleuren wat tegenvalt.

Review: CM Storm Xornet II

- Ervaring
- Sensor
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
CM Storm Xornet II

Disclosure:
In mijn vrije tijd ben ik Cooler Master Representative. Een leuke hobby waarbij ik o.a. wat forums bij hou. Als rep en liefhebber van hardware ontvang ik dan soms vroege samples om hen van wat gebruiker-feedback te voorzien, zeg maar een beta-test. Het delen van mijn ervaringen met producten is een andere grote hobby van mij, de gouden regel voor iedere review is uiteraard objectiviteit, ongeacht de bron van het product. De Xornet II is zo’n voorbeeld van een product welke ik vroegtijdig heb mogen ontvangen, en waar ik toch graag een review over wil maken.

Het voelt bijna als geschiedenis aan: een muis review! Hier is met veel plezier mijn review avontuur begonnen. Ik ben om die reden ook erg enthousiast dat ik weer aan de slag mag met een gaming muis. Vandaag heb ik de CM Storm Xornet II in handen. De opvolger van de CM Storm Xornet die ergens in 2011 gelanceerd werd. Dat is ondertussen dik vier jaar geleden, wat worden we toch snel groot.

De CM Storm Xornet II is een claw-grip muis met een adviesprijs van 29,99 euro. Wat kan je verwachten voor 29,99 euro? Je zou kunnen stellen dat dit een leuke, maar niet al te bijzondere muis is voor de prijs. Toch ben ik na veel praktijkervaring aangenaam verrast. Ik had persoonlijk verwacht dat we alleen firmwares zouden zien, achteraf kwam er ook nog software bij.

De CM Storm Xornet II moet zich uiteraard nog volledig bewijzen tijdens mijn review. Het klauwtje staat klaar om eens lekker los te gaan. Veel plezier met lezen van mijn review.

Een overzicht van de specificaties van de officiŽle Cooler Master Gaming website:

De Xornet II maakt gebruik van de Avago 3320 optical sensor. De sensor heeft een maximale DPI van 3500. Via de software is de sensor op verschillende fronten handmatig aan te passen. Dit zal in het hoofdstuk software een stuk duidelijker worden.

De Xornet II is een compact muisje en kenmerkt zich met een claw-grip. De focus ligt vooral op de FPS en RTS gaming markt. De switches zijn afkomstig van Omron, om precies te zijn de D2FC-F-7N switches. De D2FC-F-7N hebben een levensduur van 5 miljoen clicks.

Als we de originele Xornet en Xornet II naast elkaar plaatsen zien we aan de buitenkant wat nieuwe aanpassingen. Zo zijn het scrollwiel, de DPI knoppen, de forward en backward knoppen en de rubberen grips aangepast. De vorm is identiek aan zijn voorganger, dus in principe is de Xornet II verder opgebouwd met de basis van de originele Xornet. Uiteraard zijn er nog meer aanpassingen die dadelijk beter in beeld komen.

De muis is gevormd voor je rechter hand. Over de gehele behuizing zijn 7 programmeerbare knoppen te vinden. Welke opties er te binden zijn aan de knoppen kan je dadelijk verder lezen in het hoofdstuk software. De muis is voorzien van een kabel van 1.8 meter, met een geribbelde kabelstructuur. Laten we eerst eens kennis maken met de Xornet II tijdens de look & feel.

De Xornet II komt in een klein zwart doosje. Het doosje is opvallend genoeg wat kleiner dan voorgaande muis doosjes van Cooler Master- CM Storm. De print valt op mysterieuze wijze een beetje weg in de zwarte verpakkingskleur. De voorzijde bestaat uit een flap om de muis te laten zien. Aan de achterzijde vinden we de belangrijkste features en algemene specificaties.

Eenmaal uitgepakt houden we een Xornet II over met een beknopte handleiding. In de handleiding staat vrijwel hetzelfde als we op de verpakking kunnen terugvinden. De beschikbare firmwares en software kan je downloaden via de website.

De behuizing is volledig in het zwart uitgevoerd, hetzelfde geldt voor de knoppen met uitzondering van het scrollwiel. Onder het transparante scrollwiel zit een RGB LED waarmee je kunt spelen in de software. Het scrollwiel heeft een rubberen coating en is voorzien van inkepingen die voor extra grip moeten zorgen. Aan de zijkanten treffen we een rubberen grip coating die lekker soepel aanvoelen. Ik vind het persoonlijk fijn om er een beetje in te knijpen. Op de bovenkant zitten twee standaard DPI knoppen, die in de software verder aan te passen zijn. Op de zijkant komen we twee duimknoppen tegen, met in het midden een pasvorm waar je duim kunt laten rusten. De laatste twee knoppen zijn uiteraard de L en R knoppen, tellen we dit op dan zitten we aan een totaal van 7 knoppen.

Als we de Xornet II op zijn rug gooien is de Avago 3320 optical sensor zichtbaar. We zien twee vrij grote teflon voetjes, en een sticker met serienummer. De Xornet II weegt in totaal 132 gram met kabel en 80 gram zonder. De kabel heeft een geribbelde kabelstructuur wat nieuw was voor mij. Veelal zie je gestoffeerde kabels, maar om op kosten te besparen is hier waarschijnlijk niet voor gekozen.

In de verpakking is geen driver CD geleverd, dus deze moet je even via de website binnenhalen. Het voordeel is dat je veelal de nieuwste driver van de website kunt downloaden. Het gaat hier niet om grote bestandsformaten, dus downloaden en installeren is zo gepiept. Het eerste beeld staat bekend als het ‘main control center’. En wat zien we? Een nieuw software jasje! Sinds de nieuwe merkbeweging met o.a. de lancering van de MasterCase 5 krijgt de software ook een facelift. De eerste indruk is erg positief, een stuk minder druk dan bij voorgaande producten. De software oogt en voelt meer volwassen aan.

De Xornet II is prominent afgebeeld in de software met nummering ter indicatie van de knoppen. Iedere knop kan aangepast worden naar een multimedia knop, Rapid Fire of DPI/CPI knop. De DPI knop (nummer 7) om het DPI level te verlagen is ook een LOD (Lift off Distance) knop. Als de knop langer ingedrukt wordt dan 3 seconde gaat de Xornet II in LOD modus. De standaard LOD modus staat op blauw wat overeenkomst met ‘high’ in de software. Je kunt tussen de LOD modi scrollen om het gewenste LOD profiel te selecteren. De overige kleuren zijn groen ‘middle’ en rood ‘low’. De LOD modus is vooral handig om buiten de software om, of om snel in-game te kunnen schakelen. In het menu sensor is het LOD profiel ook aan te passen.

In het main control scherm komen we ook nog het kopje ‘OS Sensitivity’ tegen. Hier vinden we de polling rate, OS sensitivity, dubbelklik snelheid en de reponse tijd van de knoppen.

In het LED menu kunnen we de LED bij het scrollwiel instellen. De Xornet II is voorzien van RGB wat garant moet staan voor ’16.8 miljoen’ kleuren. Je kunt de RGB codes direct invullen, of de balkjes verslepen om de kleuren te mengen. Je kunt voor de drie beschikbare DPI levels individueel een kleur kiezen. Heb je een spannend DPI level in gedachten? Dan kan je ook nog nadenken over een spannend kleurtje. De modi van de LED is in te stellen op altijd aan, rapid fire, ademend en uit. Je realiseert je wel dat uitschakelen een no-go is! Hier is wel een kanttekening dat er bij sommige exotische kleuren veel witwaarde aanwezig is. De basiskeuren rood, groen, blauw hebben een overtuigende kleur, maar de wat exotische kleuren zoals roze, mosgroen en sommige blauwe accenten neigen snel naar wit te gaan, oftewel een niet perfecte kleurweergave bij alle kleuren. Hieronder vind je voorbeelden.

Door naar het kopje sensor waar je drie DPI levels kunt instellen. Deze werken volgens hetzelfde principe door te slepen of een nummer in te vullen. Er zijn geen extra profielen die je kunt aanmaken. Onderaan zien we het LOD level.

De laatste pagina is een support pagina met onder andere online support, versie informatie over geÔnstalleerde firmware en software. Recht bovenin zit nog een klein wereldbolletje verstopt waar je de taal van de software kunt instellen. Zodra je de software sluit of minimaliseert blijft er een klein icoontje zichtbaar in je werkbalk.

Ik heb al langere tijd met de Xornet II kunnen spelen. Zo heb ik al aardig wat uurtjes League of Legends gespeeld, maar nog veel meer gedaan aan werk en studie (was het maar andersom). De muis is uitsluitend voor claw-grip gebruik. Voor de lezer die niet bekend is met de claw-grip. En claw-grip muis zit tussen een palm-grip en fingertip-grip muis in. Waar de palm-grip muis hoger is aan de achterkant, zodat de volledig handpalm kan rusten op de muis, is dit bij een claw-grip middelhoog aan de achterkant. Waardoor er maar een klein gedeelte van de behuizing de hand aanraakt, om heel precies te zijn de rand van je palm aan de pols zijde. Dan blijft de fingertip-grip nog over waar alleen de vingers leunen op de muis. De claw-grip heeft zijn naam te danken aan de klauwvorm die je tijdens het hanteren van de muis aanneemt. Hieronder een voorbeeld van de claw-grip.

De Xornet II ligt lekker in de hand dankzij de rubberen grips. De originele Xornet was ook voorzien van rubberen grips met een ander oppervlak. De Xornet II heeft zijwaartse lijnen die er zacht aanvoelen. Met de claw-grip kan je lekker de rubberen grips inknijpen wat een zeer comfortabel gevoel geeft. Wel blijven stof en overige prulletjes makkelijker vast zitten in het patroon, een vochtig doekje er langs en je kunt weer door. De Omron switches (D2FC-F-7N) voelen lekker tactiel aan, en hebben een totaal van 5 miljoen clicks. Ze hebben een hoorbare click en zijn soepel in gebruik, hoewel ik wel moet opmerken dat het vrijwel de standaard switch is in dit prijssegment, daar is niks mis mee, want de switches voelen prima aan.

De behuizing heeft een gladde structuur die lekker tegen de palm aanligt. Met een grotere hand zijn de knoppen goed te bereiken. De L- en R-knop zijn voorzien van een rubber zacht- mat oppervlak waarover de vingers soepel glijden. Dit zijn dezelfde knoppen die ook op de originele Xornet zaten. Het gevoel, de kwaliteit bij dagelijks gebruik zijn erg positief. Een grote verbetering is het scrollwiel die ik op de originele Xornet wat tegen vond vallen in gebruik. Deze was naar mijn idee te schroef en voelde niet echt soepel aan. Met de Xornet II is dit gelukkig opgelost.

Onder de motorkap komen we een Avago 3320 optical sensor tegen. Cooler Master prijst de muis aan als gamersmuis, maar ook heel specifiek voor de FPS en RTS markt. De Avago 3320 is een nieuwe sensor die vanaf dit moment zijn intreden gaat doen op de markt. Er ontstaat nogal wat verwarring als mensen zoeken op de Avago 3320. Veel mensen zullen overeenkomsten zien in productnamen met Pixart. Avago is officieel uit de sensormarkt gestapt en overgenomen / licentie overname door Pixart. Waar Pixart nog wel gebruik maakt van de Avago productnaam. In de volksmond is Avago (in Nederland/Europa althans) een stuk bekender dat Pixart. Zie je dus de Avago 3320 optical sensor voorbij komen, of de PWM3320, dan hebben we het over dezelfde sensor. De officiŽle volledige naam is de PWM3320DB-TYDU.

Het DPI level is in te stellen van 250 tot maximaal 3500 DPI/CPI via de software. Wel is hier een kanttekening dat het in stappen van 250 DPI/CPI gaat. Uiteraard is het DPI/CPI on-the-fly aan te passen. De LOD (Lift off Distance) is in drie standen: high, middle en low in te stellen. Deze variŽren tussen 1mm tot 3mm waarbij de muismat of ondergrond een grote rol meespeelt. Het is om die reden moeilijk om dit 100% nauwkeurig te meten. Met de LOD ingesteld op ‘high’ zat ik zeker al snel tussen de 2mm tot 3mm, nogmaals dit is naar inschatting.

Op verschillende ondergronden doet de Xornet II prima zijn werk. Het gebruik op een zachte muismat voelt heerlijk en soepel, een aluminium pad idem dito. Zo zijn er nog wel meer ondergronden zoals een tafel, het tapijt, glossy boekjes, een voeding, een glazen snijbord en op een A4’tje. De enigste no-go die ik tot zover heb kunnen ondervinden is op een iPhone 6 Plus scherm, maar ach… wie gebruikt dat ding dan ook op zijn iPhone? Als het om flexibiliteit en nauwkeurigheid is de 3220 een goede basis.

Er is niet direct een afwijking te vinden in het gedrag van de Xornet II en de optische sensor. De Avago 3320 verdient zeker een plekje naast de waardige Avago 3310 en 3090.

De Xornet II is een lekker claw-grip muisje die fijn in het klauwtje ligt. De Avago 3320 / PMW3320DB optical sensor begint met kleine stapjes de markt op te komen. Wat erg fijn is voor gebruikers die al langere tijd wachten.

Voor de adviesprijs van 29,99 euro haal je hem in huis. Maar wat mag en kan je dan verwachten? Degelijkheid en een keurige uitstraling dat volwassen oogt. De Xornet II heeft zeker een goede stap gezet met de nieuwe merkbeweging van Cooler Master. Het compacte design, en of dit bij jouw gevoel en hand past is heel persoonlijk. Met mijn rechterhand is de muis soepel te hanteren met een fijne overgang naar de knoppen.

De nieuwe Avago 3320 / PMW3320DB optical sensor is entry level sensor. Laat je niet afschrikken door het woord ‘entry’, want de muis presteert op verschillende oppervlaktes prima. Het instellen en schakelen tussen DPI en CPI levels gaat on-the-fly. Het handmatig instellen van het gewenste LOD via de DPI knop en het scrollwiel gaan prima samen. Wel is hier een kanttekening dat LOD erg variabel is met het oppervlak dat je gebruikt. De Xornet II doet het prima op verschillende ondergronden, is nauwkeurig en laat tot zover een zeer goede indruk achter.

De software is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en draagt bij aan het volwassenheid gevoel. Deze overgang in combinatie met de Xornet II is een fijne formule. Het RGB-festijn van vandaag de dag zien we ook terug op de Xornet II. Bij sommige kleuren zoals bruin of donker groen is er wel veel witwaarde aanwezig, wat niet altijd een volledig volle kleur geeft. Daarentegen zijn rood, blauw, groen (de basiskleuren) wel vol van kleur. Het is dus maar net welke RGB-waardes je instelt.

Voor de prijs van 29,99 euro laat de Xornet II een zeer goede indruk achter. Een degelijk ontwerp, vriendelijke software en fijn in gebruik. Genoeg ingrediŽnten om te kunnen stellen dat de Xornet II het overwegen waard is. Wil je niet het dubbelen neerleggen, maar toch iets degelijks in handen hebben? En ben je toevallig opzoek naar een echte claw-grip muis, met de Xornet II heb je wat moois in je klauwtjes.

Hieronder nog een aantal hoge resolutie foto's voor nog meer beeldplezier! Klikken om de foto's uit te vergroten:

Heb jij ook een CM Storm Xornet II?

Heb een ouderwetse bedrade logitech mx520 gamemuis maar ben toe aan een nieuwe muis. Zou ik zonder al te veel aanpassingenproblemen kunnen overschakelen naar deze muis? Prijs- en prestatietechnisch lijkt deze muis perfect en zou in sommige bbgś moeten zitten als ik jouw review zo lees.

[Reactie gewijzigd door govie op 5 november 2015 12:29]

Hoi Govie,

Als je een claw-grip kan waarderen, dan is de Xornet II een interessante keuze. :) Ik woon in Middelharnis / Sommelsdijk (je bent altijd welkom om dingen hier uit te proberen). Voor de prijs- kwaliteitsverhouding zit je zeker goed. :D

Groetjes,
Pim
Bedankt voor je review en reply. Hij staat op mijn upgradewenslijst, just a matter of time :+ Eigenlijk is ie te goedkoop geprijsd, ik zie geen reden meer om 40 euro of meer uit te geven aan een muis zolang dit pareltje bestaatt voor 25 euro.
Inderdaad! Als je je gewoon goed voelt bij de specificaties, software en de zeer degelijke prijs, dan moet je het zeker doen. :)
Mooie review, en lijkt me mooie upgrade van de oude Xornet als ik het zo lees. Die xornet gebruikt mijn vriendin nog steeds met veel plezier :D
Het bestaande concept is zeker nog wat beter uitgewerkt! :) Misschien iets voor Valentijnsdag? :D

[Reactie gewijzigd door pclinde op 28 oktober 2015 13:01]

Haha dat duurt nog ff... Misschien voor onder de kerstboom dan ;)
Grappig ding om te zien, en leuk dat die CM software ook wat volwassen is geworden.

Wel apart dat 3320 'entry' moet zijn, terwijl 3310 juist je-van-het was. Maar eens opzoeken zo'n ding om te zien in hoeverre je verschil kan ervaren. Tussen 3090/3310 bijv was het veelal lastig onderscheid te maken. Sowieso tussen 'betere' optische sensoren zeg maar.
Zover ik heb begrepen (na het doorspitten van documenten, spreads etc.) is de 3320 niet een directe opvolger van de 3310. Ik heb dit bewust eruit gelaten om verkeerde aannames in de review te voorkomen.

De software voelt inderdaad meer volwassen aan. Geen gekke kleine / vage checkboxjes.
Strakke review weer pcLinde:D

geen dure prijs voor zo'n muisje. Hoewel Mizar is love, Mizar is life
Strakke review weer pcLinde:D

geen dure prijs voor zo'n muisje. Hoewel Mizar is love, Mizar is life
Zeer nette prijs wat je aan muis terug krijgt. :D Wat een die-hard Mizar lover hahaha. :p Bedankt!

[Reactie gewijzigd door pclinde op 28 oktober 2015 10:07]

Mooie review, heb je hem getest ingame ? Zojah Welke O-)
Hola Bioblade! Bedankt, binnenkort in Fallout 4!!! :D !!!! (Overexcited).

Ik heb de muis getest i.c.m. Diablo 3, Team Fortress 2 en League of Legends. :) Met de forward en backward knoppen op de flash/teleport of ignite. (Dit zijn spells in League of Legends). :D Met de claw-grip schakel je lekker snel over op de forward- en back knoppen.

[Reactie gewijzigd door pclinde op 28 oktober 2015 13:40]

Thanks Man, Khad wat geinteresseerde ClawGrip Collega's ^^ +3 BTW :)
Thanks! Gelukkig is het ook niet zo dat je 60 euro neerlegt, dus uitproberen is altijd de moeite waard. :) Meerdere collega's = 1* Xornet II bestellen en allemaal uitproberen zou ik zeggen. :P
Krijg er maandag 40 binnen vanuit CM Storm :)..... we doen o.a. distributie voor CM Storm.
Lol. :P Succes (jij en je collega's)! Hopelijk heb je handen genoeg. :D
Je vergeet een paar minpunten:
*de 3320 heeft een pixel array van 19*19 dit zorgt voor Jitter op de hogere cpi stand.
*Scrollwheel internals zijn TTC
*CPI steps zijn niet exact ze wijken af door een andere lens die is gebruikt dan de voorgestelde lens van pixart.

Maar voor de rest blijft het een leuk muisje voor de prijs echt wel een goeie koop voor de gemiddelde gamer/gebruiker.

[Reactie gewijzigd door Ctrl Alt Elite op 28 oktober 2015 18:07]

Wat bedoel je met TTC? Ik heb nu een andere muis waarbij het scrolwieltje het vaak niet doet als er stof tussen zit. Lijkt wel alsof het scrolwieltje ook optisch werkt. Dus het is wel interessant om te weten hoe deze werkt.
Zou je zeggen dat deze muis meer geschikt is voor een vingertop-grip, een handpalm-grip of een klauw-grip?

Ik ben op zoek naar een muis met een goede fingertip-grip voor het gamen, vandaar de vraag. Mooie review overigens!