BlackBerry 8800 Zwart Review

Infant 30 mei 2009, laatste update op 30 mei 2009, 1.093 views

BlackBerry 8800 Zwart

Pluspunten

• QWERTY-Toetsenbord
  • Stabiel OS
  • Batterijduur
  • Geen Camera

Minpunten

• Geen 3G!
  • GPS Totaal Onbruikbaar
  • Weinig Software
  • Laad niet met elke miniUSB-lader
  • 2.5mm Jack
  • Internet werk niet altijd even goed

Goed, ik heb nu een hele tijd gebruik mogen maken van dit toestel. Tijd voor een review.

Sinsd mijn geliefde Sony Ericsson t68i naar de knoppen is (hij doet het nog wel, ik denk dat ik de details hiervan ook maar in een ietwat onorthodoxe review moet zetten) ben ik op zoek naar de ultieme mobiele telefoon. Eigenlijk moet het 7 jaar mee kunnen, het moet alles kunnen, alles moet goed zijn. Alle balkjes moeten HELEMAAL groen zijn......

Een van mijn nieuwe eisen aan een telefoon is dat ik er mee moet kunnen mailen. Omdat mijn jatten al pijn doen bij het idee van zo'n "abc-onder-één-knop-toestel", leek dit me ideaal.

Algeme Indruk

Mijn vriendin vind het een lelijk toestel. Mijn vriendin luistert naar kinderen voor kinderen en Amy Whinehouse, dus haar mening telt niet.
Ik vind het een bijzonder mooi toestel. Het is wat groter als wat ik gewend ben, maar het is niet te groot. Het ligt lekker in de hand, geen gekke hoekjes of dingetjes. Het past in mijn broekzak.

Features

Goed, dit toestel is eigenlijk bedoeld voor zakelijk gebruik. Je moet er allerlijk vage abonnements vormen bij afsluiten waar niemand iets van begrijpt. Het menu is bezaaid met cryptische termen als "WTLS", "Software-tokens" en "Hostrouteringstabel". Iets waar de gemiddelde burger geen reet aan heeft. De gemiddelde burger wil pica's maken van zijn matties en chicks terwijl hij zit te chillen op een bankje en de bom is met zijn wigga muziek.
Dit is waarom ik dit zo'n interessante telefoon vind: dit kan namelijk allemaal niet. Okee, je kunt er muziek op zetten. Maar de camera ontbreekt. Een puur genot.

Er kan een m***SD kaart in (excuseer mijn taalgebruik) om al je favoriete muziek op te zetten, waar je vervolgens naar kan luisteren als je een 2.5mm koptelefoontje hebt. Niemand heeft dit, dus moet je de speaker gebruiken. Hier komt aardig geluid uit. Ik denk dat je er in de tram veel mensen mee kunt lastig vallen, een duidelijk pluspunt voor jongeren.

Verder heeft het GPS ingebakken, en WLAN. Een beetje man wordt blij van GPS, nu hoef je nooit meer iemand de weg te vragen.... hierover later meer.

En de handigste feature: het QWERTY keyboard.

Toen ik alleen maar een miniUSB poort zag om het toestel op te laden, werdt ik helemaal warm van binnen. Eindeljik een universeel formaat om toestellen mee op te laden, maar natuurlijk zat er een addertje onder het gras. De telefoon moet met de lader babbelen om te zeggen dat hij prik wil. Als je lader dit niet kan, krijgt de telefoon geen prik. Ook als je hem aan de PC denkt te kunnen opladen, moet je eerst 120MB aan software installeren. HONDERDTWINTIG!

Wat ik erg jammer vind, is dat het geen UTMS of iets dergelijks heeft. Dit maakt internetten op dit toestel eigenlijk niet te doen. Mail binnenhalen gaat prima via GPRS, maar voor browsen wil je wel wat meer.

Bereik

In de Ikea Delft, in het zelfbedieningsmagazijn, heb ik geen berijk. Maar dat had niemand.....
Verder kan ik in de lift kletsen en heb ik eigenlijk nog nooit een probleem met de verbinding gehad.

Accuduur

Ik zet de telefoon elke nacht uit, zodat ik er elke morgen door gewekt kan worden met een alarm. Dit alarm gaat om de minuut weer aan, en het houd nooit op. Je wordt dus altijd wakker. WLAN gebruik ik niet, maar hij vind het op een of andere manier elke ochtend weer nodig om het aan te zetten.
De accu gaat met een beetje bellen en mailen elke dag, toch wel een week mee.

Gebruiksgemak

Uiteraard moet elke gat van dit toestel eerst gevuld worden, dit betekent:
Sim kaart er in schuiven. 2 Seconden werk.
microSD gedrocht er in schuiven..... NEE! Zo makkelijk ging het niet. Er zit namelijk een deurtje, en die moet eerst open. En dan moet je dat klote kaartje er in vrutten, en dan moet het deurtje dicht, en dan schuif je dat effe heen en weer, en dan, als je geluk hebt, werkt het.
Als je pecht hebt, scheurt de bus chauffeur net met 80km/h over een verkeersbobbel, en dan is het byebye microSD kaart.

Voor uw gemak en mijn plezier, een fotootje ter illustratie van deze onmogelijke contructie. Ook een plaatje van een SD kaart, op dezelfde grootte.

Er zit een balletje in het midden, om door de menu's heen te navigeren. Dit werkt geweldig, alleen als je wat meer moet scrollen, duurt het even. Het toetsenbord vind ik geweldig typen, en ik heb het normaal niet zo op kleine toetsenborden.
Er zit links een handsfree knopje, daar druk ik elke dag wel op, terwijl ik dit niet wil. Een zwoele maar opgewekte vrouwenstem zegt dan: "Zeg een opdracht." Meestal roep ik dan: "Houd je bek!" maar dat begrijpt ze niet.... vrouwen.

Contacten opzoeken werkt handig, je kunt gewoon op wat knoppen raggen als je in het menu rond zwerft, en dan gaat hij er een naam bij zoeken. Een korte druk op de groene knop en je babbelt met de persoon die je wilt.

Omdat ik geen gezweet wou om de mail aan de gang te krijgen, heb ik de gmail client er maar op geknald. Dit loopt als een zonnetje, zolang het internet het doet.

Dan is er de kwestie GPS. Ik wil HenkHenk er op zetten, maar dat kan niet. Dus moet je de GPS applicatie gebuiken. Dit is net een soort google maps, alleen dan brak. Het download de kaarten van het internet. Maar omdat je alleen GPRS hebt, duurt dit dus lang. Heel lang. Maar goed, na een tijdje heb je een kaart. Je kunt wegen zien. Je bent gelukkig. Laat ik eens gaan kijken waar ik ben. "Bezig met zoeken naar satelieten...."

Drie kwartier later.

U bevind zich hier.

Dit is het. Meer kan niet. Je kunt wel een route maken, maar die is voor geen mogelijkheid terug te lezen.

Wat ik een leuke optie had gevonden, was een bluetooth modem. Dat kan ie dus ook niet.

Er is niet erg veel software voor te vinden. En dat is jammer, want de software die er op staat is het allemaal net niet.
De agenda, contacten, en notities zijn prima te gebruiken. Maar de browser bijvoorbeeld is waardeloos. Hiervoor is wel Opera te gebruiken. De brakke email kun je met gmail vervangen.

Design

Zoals al aangeven vind ik het een mooi toestel. Maarja, who cares.

Bouwkwaliteit

Het apparaat heeft een soort hard-plastic behuizing. Ik heb hem al diverse keren van een metertje of 2 laten stuiteren, vond ie niet erg.

Betrouwbaarheid

Ik heb er eigenlijk maar een ding over te zeggen: het werkt soepel. Alle applicaties werken goed, niks hangt of loopt langzaam. Alles werkt altijd even snel.
Ik heb wel al meerdere keren gehad dat het internet het niet deed. Dan moet ik echt de batterij er uit rukken wil je het wee aan de gang krijgen. Het duurt dan ook een minuut of twee voordat hij weer is opgestart. Ik heb in iedergeval nog niet gehoord dat ik niet te berijken was, terijl het ding aan stond.

Kost duur, zeker als je bedenkt dat je de meeste features eigelijk niet wilt gebruiken.

Dit is niet het iedeale toestel, de layout is geweldig, maar qua software en hardware schiet het wat mij betreft echt tekort.

Disclaimer

Voor eventuele spellings/gramaticale fouten kunt u..... een comment achterlaten.

• Eneco Bruine Stroom

Heb jij ook een BlackBerry 8800 Zwart?

Tja, het is dan ook al een ouder model, dus ik vind je conclusies niet erg verwonderlijk. Probeer een Blackberry 9000 eens, daarbij zijn vrijwel al je negatieve eigenschappen verdwenen.

Hier wat tips om je negatieve eigenschappen alvast te verzachten :)

Handsfreeknop
Het Handsfree knopje is idd lastig, ik zit al aan mn 3e BB en dit probleempje jadden ze allemaal, knopje kun je aanpassen in display/keyboard settings.

GPS
Een goede voor de GPS is om googlemaps te erop te zetten. Die werkt eerst met GSM masten plaatsbepaling tot de satelieten zijn gevonden. HenkHenk werkt idd niet, maar met googlemaps kun je heel aardig navigeren.

Software
Er is op zich vrij veel BB software, alleen zijn dit vooral nuttige applicaties (in tegenstelling tot veel iphone apps). Zelf gebruik ik: (even googlen en je hebt ze)
-Google Maps
-MSN Messenger
-Viigo (rss reader)
-Twitterberry
-Facebook
-Flickr
-Financieel Dagblad
-Orb (video streamen van je thuis pc)
Ik heb ook een ipod touch met 10x meer applicaties, maar als ik kijk naar wat ik regelmatig gebruik dan is het dit wel.
Ik ga de 9000 zeker binnenkort proberen.

De zoekfunctie van google maps vind ik ideaal werken, maar verder kun je het ook niet gebruiken om in de auto te navigeren.

MSN, FLICKR, Twitter en Facebook noem ik niet echt nuttige aplicaties, en deze zou ik dus ook nooit gebruiken.
ja, kan ik me goed voorstellen. Er zijn wel betaalde alternatieven met 3D navigatie en spraak richting aanwijzingen, maar dat heb ik weer niet nodig.

Met nuttig bedoel ik meer dat ze ook echt een functie hebben (foto's uploaden, twitter/facebook berrichten plaatsen). Naar mijn idee heb je op de iphone veel apps zoals iPint, hiermee kun je een bierglas op het scherm vullen en dan zo genaamd leegdrinken. Leuk op feestjes, maar verder compleet nutteloos. Maarja, nuttig is natuurlijk ook voor iedereen anders.

Nog een handige is http://vuclip.com?mobile
Hiermee kun je prima youtube filmpjes bekijken en downloaden naar je blackberry. gewoon link starten in de BB browser. Weet niet zeker of ie ook werkt in de 8800, maar voor de 9000 is ie perfect.

@Azhrarn, helaas heeft de 9000 een wat normalere plaats voor het micro sd kaartje, dus de geestige opmerkingen daarover moeten we in de volgende review helaas missen :(
Leuke en vooral zeer vermakelijke review ;) Vooral het stukje over je SD-kaart vond ik zeer geestig. Ga zo door dus!