Specificaties 120mm diameter - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Kelvin S36 Review

Foritain 27 oktober 2015, laatste update op 26 mei 2017, 4.899 views

Fractal Design Kelvin S36

De Fractal Design Kelvin S36 koelt uitstekend, blijft vrij stil, en ziet er lekker strak en chic uit. Inhoudelijk in elk geval weinig klagen, enkel de garantie mag van mij langer dan de standaard 2 jaar. Goedkoop is hij niet, maar het is wel de goedkoopste AIO met 360mm radiator.

Pluspunten

• 360mm radiator indrukwekkend
  • Koelt als een beest
  • Geluidsproductie zeer gering
  • Strak, bescheiden design, keurige afwerking
  • Eenvoudige installatie
  • Eventueel uit te breiden met extra onderdelen.
  • Compatible met hoge geheugentypes en geen PCI-E slot overhang
  • Momenteel de goedkoopste 360mm AIO op de markt.

Minpunten

• 360mm radiator niet zo maar overal in te bouwen
  • No nonsense design houdt in dat een LED feature of zoiets 'hips' ontbreekt.
  • Op volle toeren uiteraard wel duidelijk aanwezig.
  • Luxe AIO's blijven prijs-koelprestatie technisch aan de dure kant
  • 2 jaar garantie

Geluidsproductie (min) Score: 5

- Prestaties
- Conclusie

Productpagina @ Fractal Design
Kelvin Series Microsite

Van Fractal Design had ik tot dusver enkel enkele behuizingen gereviewd. Mocht je nog niet bekend zijn met het merk zou ik je zeker aanraden die even door te nemen, want het Zweedse merk weet keer op keer goede kasten neer te zetten die zich duidelijk op de Europese markt richten: strak, no-nonsense, maar wel lekker degelijk. Althans dat was de duidelijke lijn die wij zagen bij o.a. de Node 304, de Define S, de Arc Midi en de Define Mini.

De andere productcategorieën waar Fractal zich op richt zijn voedingen, ventilatoren, en AIO waterkoeling sets. De laatste categorie gaan we vandaar naar kijken in de vorm van de Fractal Design Kelvin S36 360mm AIO kit. Naast deze joekel van een S36 zijn er ook een S24 en T12 model beschikbaar, respectievelijk een 240mm en 120mm model. De Kelvin serie kenmerkt zich door o.a. uitbreidbaar te zijn, en de S36 is uiteraard extra opvallend als één van de weinige 360mm AIO kits op de markt. Voor alle duidelijkheid: deze koeler is zoals alle AIO’s geheel ‘kant en klaar’, dus als je geen interesse hebt in het uitbreiden hoef je ook daadwerkelijk niets meer of minder te doen dan bij andere koelers.

Voor de Fractal Design Kelvin S36 mag je normaliter ca 149 euro in je budget opnemen.

Één van de prettige features van de Fractal Design website is dat het net zo strak is als hun producten, en dat je alle specificaties daadwerkelijk te zien krijgt. Zo is het prettig dat je bijvoorbeeld alle afmetingen al kan zien, geloof mij als ik zeg dat je daar soms goed naar moet zoeken. Eigenlijk kan ik er weinig aan toevoegen, dus kudos aan Fractal. Voor de compleetheid, hier zijn alle features en specificaties:

Key features:

Fantastic cooling performance
- The strong pump and the full-copper construction places the Kelvin Series water cooling system ahead of the pack in cooling performance.
- Pump resistor included for the ability to optimize the system to a lower noise level, while maintaining impressive performance levels
- Dynamic GP-12 PWM fans for quiet operation with significantly large airflow
- Wide PWM speed range, 500-2000 RPM, providing accurate and better fan speed control with quieter operation

Expandable system. Just open it up to get the full benefits of custom water cooling, with the ability to add any components you want to the loop, such as a graphics card cooler.
- High pressure pump allows strong water flow rates even when an additional CPU or GPU water block or an additional radiator has been added to the loop.
- Standard G 1/4" thread fittings for compatibility with the vast majority of enthusiast water cooling products.
- The tubes are fastened with two-part brass fittings, providing a secure seal while being easy to open and re-seal with a standard wrench.
- Easy refilling with dedicated fill port. Extra strong fill port that can be accessed by hand, with an allen key or with a coin for easy durable handling.

Made with enthusiast-grade components developed in cooperation with Alphacool
- Highly reliable ceramic bearing pump, with custom tuned maximum RPM for the optimal balance between performance and noise level
- Made with a revolutionary copper/nylon radiators
- Full copper CPU Water block design featuring strategic jet plate improvements

Available in many radiator configurations
- Available with a triple fan radiator, a 30mm thick 360, providing a much larger area than nearly all other pre-filled water cooling units
- Also available in the two most common formats: thin 240mm and thick 120mm

Long lifetime. The performance of most pre-filled water cooling systems degrade quite significantly over time, because of galvanic corrosion and water loss.
- Galvanic corrosion occurs over time when two metals with different galvanic potential (such as aluminum and copper) are in contact. It can be slowed with anti-corrosion additives in the water, but the best way to maintain performance over time is to use metals with similar galvanic potential. The Kelvin Series water cooling system is constructed with pure copper in both the radiator and the water block, along with brass fittings.
- To avoid the common issue of most pre-filled water cooling units (that tend to lose performance over time due to water loss in the tubes), Fractal Design equipped the Kelvin series with a fill dedicated port.[/i]

General Specifications:

- Block/pump assembly measurements: 69*69*40 mm
- Tubing Measurements: 320mm long, 11mm outer and 8mm inner diameter
- Fitted with anti-kink coils for worry-free installation
- Kelvin S36 Radiator Measurements: 30*124*397mm
- Thread class for fill port and all tube fittings: G 1/4"
- Supported sockets: Intel: 775,1150,1155,1156,1366,2011,2011-v3; AMD: AM2,AM2+,AM3,AM3+,FM1,FM2,FM2+
- Fans included: 3 pcs
- Fractal Design Zero™ Thermal Paste ; 1 g syringe, sufficient for multiple mountings
- Colors Available: Black
- Net weight - Base unit only, not including mounting or fans: 1.4 kg
- Net weight - Dynamic GP-12 PWM fan, per fan: 159 g
- Net weight - Total excluding packaging and manual. Includes fans, mounting kit for all platforms, cooling -paste (including packaging for the cooling paste) and adapter cable: 2.2 kg
- Package dimensions - W x H x D: 440*253*151 mm
- Package weight: 3.0 kg

Fan Specification:

- Fractal Design Dynamic GP-12 PWM fans
- 500 - 2000 RPM
- PWM control
- Max air flow: 87.6 CFM
- Max pressure: 2.30 mm H2O
- Acoustical noise: 32.2 dB(A)
- DC 12V, 0.20A

Pump Specification:

- Ceramic bearing
- 2400 RPM
- Voltage control
- Maximum water flow: 72 l/h
- Maximum pressure: 1.0 m H2O
- Acoustical noise: 25.0 dB(A)
- DC 12V, 0.27A

Package Contents:

- Fractal Design Kelvin S36 pre-assembled Water Cooling Unit
- 3 Fractal Design Dynamic GP-12 PWM controlled fans
- Intel 775,1150,1155,1156,1366 mounting hardware (including back plate)
- Intel 2011, 2011-v3 mounting hardware
- AMD AM2,AM2+,AM3,AM3+,FM1,FM2,FM2+ mounting hardware
- PWM splitter cable
- Low speed cable for pump (9V)
- Fractal Design Zero™ Thermal Paste, 1g Syringe
- Long and short radiator mounting screws
- User manual

Additional information:

- Product Number: FD-WCU-KELVIN-S36-BK
- EAN Code: 7350041082576
- UPC code: 817301012577

Wel wil ik een aantal punten even aanhalen. Zo zien we dat de Kelvin series uit te breiden is, zo kan je bijvoorbeeld een koelblok op je GPU monteren en deze aansluiten op de Kelvin pomp en radiator, een extra radiator aansluiten, of een moederbord met waterkoeling aansluiten, hiermee positioneert Fractal de Kelvin series niet alleen als complete AIO, maar ook als opstap in de wereld van ‘echte’ custom water loops. Uitbreiden gebeurt met gangbare G 1/4” fittings, en uiteraard is er dan de mogelijkheid om de Kelvin set aan te vullen met extra koelvloeistof.

Ook de PWM range van de ventilatoren, 500-2000 RPM is interessant. 500 RPM is in de regel voldoende om voor een onhoorbare ventilator te zorgen, en 2000 RPM zal weliswaar ‘lekker aanwezig’ zijn maar geeft flexibiliteit om ten koste van geluidsdruk flink lucht te blazen. We zullen het zo gaan zien.

De S36 en andere Kelvin koelers zijn compatible met alle gangbare AMD en Intel sockets, inclusief S2011-v3 en 775, met uitzondering van het super zuinige AM1 platform (goh).

Het eerste wat opvalt bij ontvangst van de Kelvin S36 is de doos zelf; wat een fors ding! Verpakking is zoals andere hoger gepositioneerde Fractal producten uitstekend. Stevig, netjes op te zien, allemaal ‘lekker Europees’ zullen we maar zeggen. Intern ook keurig, en praktisch gelijk aan de AIO’s van de concurrentje, maar goed zo veel flexibiliteit heb je natuurlijk niet met het inpakken van een joekel van een AIO.

Leggen we alles op tafel dan lijkt zien we natuurlijk geen onbekend beeld. De AIO zelf, in dit geval drie 120mm ventilatoren omdat het een 360mm radiator betreft, en een rijtje accessoires. We zien de onvermijdelijke backplate, zakjes met schroeven, een tube koelpasta (1g inhoud dus voldoende voor meerdere installaties), een PWM splitter om de drie ventilatoren op één moederbord header aan te sluiten en een 9V adapter voor de pomp. Zo kan je zelf kiezen tussen iets meer prestaties (12V) of iets meer stilte (9V) op de pomp.

Helaas waren de foto’s van de bovenkant van de pomp constructie voor het inbouwen niet heel bijzonder, maar geen paniek, die komt straks nog uitgebreid in beeld. De afwerking van de zijkant met ‘standaard’ fittingen is wel keurig, zo ook de aansluiting van de kabel. De onderkant is een vrij typisch koperen plaat.

De radiator zelf is naast indrukwekkend groot, ook in de details best knap. Lekker strak, maar toch wat kleine visuele details die hem onderscheidend maakt van de vele Asetek kits. Niet te overdreven uiteraard, we hebben het tenslotte over Fractal, maar een klein bescheiden logotje kan geen kwaad. Hoewel bouwkwaliteit lastig vast te stellen is op korte termijn (en met het blote oog) zijn de eerste indrukken in elk geval keurig.

In tegenstelling tot de meeste andere AIO’s zien we dus ‘standaard’ 1/4" fittingen om eventuele toevoegingen mogelijk te maken. De slangen zijn ‘plastic’ met een iets ander design dan we bij eerdere reviews zagen, wel valt daarbij direct op dat ze duidelijk een stuk flexibeler zijn dan plastic slangen gebruikelijk zijn, iets wat het installatiegemak ten goede komt.

De drie ventilatoren komen in de bekende Fractal Wit-Zwart kleurstelling, ze mogen er zeker zijn.

Voor leken is een AIO veelal interessant omdat het niveau van inbouwen laag is en enige ervaring absoluut niet noodzakelijk is; een grote luchtkoeler vereist vaak wat meer vertrouwen. De Kelvin S36 is daar niet onverwacht geen uitzondering op. Je hoeft enkel het tweedelige montage bracket om de pomp te klikken, iets wat ik niet eerder had gezien maar bijzonder eenvoudig is, en vervolgens plaats je de koeler op de processor. Vastschroeven en klaar.

Ook de compatibility check is zoals bij AIO’s gebruikelijk weinig interessant. Geen issues met welk type werkgeheugen dan ook, en ook het eerste PCI-E slot wordt niet overhangen.

De radiator plaatsen is niet zo spannend, al komen er bij een 360mm radiator natuurlijk wel flink wat schroefjes kijken alvorens het geheel gemonteerd zit. Het resultaat is m.i. echter wel een kleine fotoserie waard, want niet alleen ziet de pomp constructie er super uit, maar ook een 360mm radiator op zich is iets wat je niet dagelijks ziet met kant en klare retail producten. Ik heb specifiek twee voorbeelden erbij gehaald: eerst zien we de Kelvin S36 in Fractal Design hun eigen Define S behuizing waar onlangs een review van verscheen, het leuke aan die behuizing is dat er geen traditionele HDD of optische bays in zitten en een 360mm radiator aan de voorzijde heerlijk kan ‘ademen’.

In het tweede voorbeeld zien we de Fractal Design Kelvin S36 in een Phanteks Enthoo Evolv ATX, een behuizing waar aan de bovenzijde ruimte is voor een 360mm radiator, en tevens een behuizing waar je het design van deze koeler ook goed tot zijn recht kan laten komen. De ventilatoren zijn in deze foto's overigens niet aanwezig.

Het toont meteen het grote voor- en nadeel van deze behuizing: Wanneer je ruimte hebt voor een 360mm rad is het een geweldig ding om te zien, maar de meeste behuizingen hebben die ruimte spijtig genoeg niet.

Ik test, in elk geval voorlopig nog even, met een Intel Core i7-4770k chip zowel op 3.9GHz op 1.14V, en 4.2GHz @ 1.20V. Hoewel de stock snelheid technisch gezien 3.5GHz is, boost een Intel Core i7-4770k zich normaliter tot 3.9GHz. Hoewel de meeste moederborden dan slechts één core tot 3.9GHz tillen zet ik ze wel alle vier op 3.9. Hoewel ik de term 'stock' aanhoud, is het dus eigenlijk ietsje hoger geklokt.

Overige punten:
- Tests worden uitgevoerd op een open test-bench: de Cooler Master Test Bench v1.0
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen (zeldzaam) gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test op de i7 gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs. In de regel is deze belasting flink zwaarder dan gamen of video bewerken.
- Temperaturen worden genoteerd bij 15 minuten stabiele resultaten.
- Bij het passeren van 90 graden Celsius faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik kan het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overklok met een koeler kan bereiken.

De koelprestaties van de Kelvin S36 zijn ‘natuurlijk’ uitstekend. Gezien de prijs, de afmetingen van de radiator, en het feit dat de S36 uit te breiden is hadden we niet alleen niet anders verwacht, maar had het ook niet anders gemogen om tot een positieve conclusie te komen voor deze koeler. De prestaties liggen, althans bij een beetje zwaardere belasting, op hetzelfde punt als de ongeslagen kampioen in mijn vergelijking tot dusver: De NZXT Kraken X61. Daarbij moet ik opmerken dat de resterende onderlinge verschillen eigenlijk gewoon niets zeggen, kleine verschillen tussen samples of andere factoren kunnen eenvoudig een graad of twee schelen, en het verval tussen de stock en OC meting is nog niet eerder zo laag geweest als bij deze Kelvin S36. Laten we het makkelijk maken: de Kelvin S36 behoort tot de top.

Geluidsprestaties zijn ook zeker niet minder indrukwekkend als het op AIO's aan komt, en redelijk in lijn met o.a. de Kraken. De pomp maakt weinig geluid wat in een gesloten behuizing praktisch niet te horen is, en het geluid wat je op korte afstand waar kan nemen is een relatief rustig gezoem. Geen geratel of duidelijk getik zoals we vroeger vaker hoorden, of in sommige budget modellen nog eens voorkomt. De ventilatoren zijn uitstekend verstelbaar tussen onhoorbaar en ‘aanwezig maar niet onprettig’ op volle toeren. Hoewel de pomp optioneel op 9V te zetten is zie ik er persoonlijk weinig reden voor. In de uitvoering, koelprestaties en geluidsprestaties is het gewoon een uitstekende AIO.

We moeten het geheel natuurlijk wel een beetje relativeren, want het is belangrijk te onthouden is de prestatieverschillen tussen luxe AIO’s en bovengemiddelde luchtkoelers niet overdreven groot zijn, en dat betere luchtkoelers nog een standje stiller zijn terwijl ze veelal maar de helft kosten. 150 euro voor een processorkoeler (of 120 euro, of 100…) is zelden strikt noodzakelijk, maar koop je vanwege de uitstraling, voor dat laatste stukje extra prestaties bij serieus overklokken, omdat je geen ruimte hebt voor een giga luchtkoeler in je compacte behuizing (alhoewel, een 360mm rad in een compacte case zien we niet veel), of omdat je met een AIO koeler je nimmer zorgen hoeft te maken over hogere geheugentypes of PCI-E overhang. Die wetenschap gaat natuurlijk voor waterkoeling op in zijn algemeenheid, en is zeker geen kritiek op de Fractal Design Kelvin S36 zelf.

Fractal Design zet met de Kelvin S36 een top AIO neer. Wat bouwkwaliteit, uitstraling, installatiegemak, koelprestaties en geluidsprestaties laat het plaatje eigenlijk weinig te wensen over. Zoals bij andere AIO’s is het grootste probleem dat ze vanuit een puur prijs-prestatieoptiek wat lastig te verantwoorden zijn. De betere luchtkoelers zoals de Noctua D15 kost een stuk minder, koelt amper minder, en is ook nog eens verdomd stil. We moeten de voordelen van AIO’s echter ook niet vergeten, want je verplaatst de warmte op een andere wijze wat voordeel kan geven, je bent in staat van je luxe werkgeheugen te genieten, en ook je eerste PCI-E slot ben je niet kwijt.

Daarbij moeten we vooral ook het kritische esthetische element niet vergeten, want als je waterkoeling overweegt doe je dat om (stevig) te overklokken en om een bepaald plaatje neer te zetten met je build, en als die twee elementen een prioriteit zijn dan is de S36 een passend product. Fractal heeft duidelijk een eigen richting gekozen, want waar Corsair lijkt te gaan voor ‘mag het een onsje opvallender zijn’, en NZXT kiest voor RGB verlichting, kiezen de dames en heren voor Fractal voor een ingetogen, maar niet minder indrukwekkend ontwerp. De glad zwarte pompconstructie ziet er keurig uit, zo ook de 1/4"fittingen, en de radiator die al indruk maakte met zijn flinke afmetingen laat ook in de visuele details weinig te wensen over. Bijkomend voordeel van een LED-loos ontwerp is dat de Kelvin relatief eenvoudig te matchen is met tal van behuizingen, al moet je wel rekening houden met (visueel ook prettige) zwart-witte ventilatoren.

‘Eenvoudig te matchen’ gaat echter minder op voor de afmetingen van de Kelvin S36, een 360mm radiator is nu eenmaal iets wat enkel in de grotere (veelal duurdere) behuizingen te plaatsen is. Maar om dat nou te wegen bij een product welke ook als 240mm of 120mm uitvoering beschikbaar is is natuurlijk onzin, je moet er echter wel even rekening mee houden voordat je hem koopt. De keerzijde daarvan is echter dat wanneer je er wel ruimte voor hebt een 360mm radiator nu eenmaal indrukwekkender is dan een kleiner model. Daarbij is de Kelvin S36 ook vergeleken met de concurrentie een keurig presterende AIO, al moeten we wel stellen dat het vergeleken met andere topmodellen een beetje geven en nemen is. De grofweg gelijk geprijsde Kraken X61 presteert praktisch gelijk, geeft je RGB LEDs en via software controle over je ventilatoren, en de Kelvin S36 geeft je in plaats daarvan de mogelijkheid om je AIO set uit te breiden met extra onderdelen, een paar centimetertjes meer, en een extra ventilator. Wel moet ik opmerken dat Fractal in tegenstelling tot sommige concurrenten geen extra lange garantie geeft op hun AIO's (boven de wettelijke 2 jaar), wat in deze klasse wel als minpunt moet gelden. Het maakt het in het topsegment desondanks onmogelijk één winnaar uit te roepen en persoonlijke merk- of stijlvoorkeur zal de doorslag geven. Een slechte koop heb ik zelf echter nog niet getest dus vooralsnog lijkt het risico niet gek groot.

Zo komen we weer terug bij de eerste zin van de conclusie, en moet ik wederom stellen dat het lastig is om een opmerking te plaatsen bij het plaatje wat Fractal Design met de Kelvin S36 neer zet welke niet AIO-eigen is. Het maakt de Kelvin S36 voor mensen op zoek naar een leuke kant en klare waterkoeler een prima koop, en vooral zij die op zoek zijn naar een 360mm model zullen blij zijn te leren dat de Kelvin S36 niet alleen de goedkoopste 360mm AIO momenteel op de markt is, maar tevens ook één van de weinige die daadwerkelijk verkrijgbaar is.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Fractal Design Kelvin S36?

mooie aio koeler.. en natuurlijk weer een mooie review! vraagje, ik zag dat nzxt een nieuw soort ledstrips heeft uitgebracht. ga je die reviewen?
Dank je :D

Ik ga hem sowieso gebruiken in een aankomende review met de NZXT S340 Razer edition, dan ook maar eens zien of er genoeg inhoud is voor een losse review :D
Na het lezen van deze review vraag ik maar 1 ding af, waar is het reservoir als je wilt uitbreiden? :P
Verder zoals gewoonlijk een goeie review :)
Waarom zou je dat moeten hebben? :) En als je er één wilt, wat weerhoud je er van er één bij te hangen? ;)

Ik ga er gemakshalve van uit dat niemand deze set gaat gebruiken om er 2 radiatoren bij te hangen en twee GPU blocks, ik denk dat je dan toch naar een zwaardere pomp zal moeten kijken. Gokje overigens.

En danku :D
Als de cooler uit te breiden is, waar laat je dan de koelvloeistof? :p
I dunno, ik bemoei mij niet met custom water :-p Hobbies genoeg as it is.

Beetje plaatjes zoeken van S36 die zijn uitgebreid, maar ik kom bar weinig tegen. Gezien het 'gewoon' een Alphacool rad/pomp is, zie ik niet waarom het niet zou lukken. Precies hoe mensen dan vullen, of dat een res noodzakelijk is er dan bij te hangen, dat weet ik niet.
Mooi ding :) !

Wel apart dat de X61 met een dual rad nog steeds de Baas is in AIO Waterkoelland :)
Denk je dat je met een quad i7 ook wel tegen de limiet aan loopt van wat een goede koeler af kan voeren. Jammer dat die testplank van mij niet wil lukken, of maar eens een keer Intel lief aankijken of er ergens een 5960X ergens verloren is geraakt :D
Voor de verandering weer eens een fantastische review ^^. Kudos :D _/-\o_ .
Verder ben ik er zelf nog niet helemaal uit of ik nou voor de X61 van NZXT ga, of voor deze puppy hierzo. Je hebt me weer eens laten twijfelen. :/
Dank je wel :D

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je wat koelprestaties (of geluidsdruk) verschil zal zien (of horen)

Kiezen voor:
Software fancontroller vs PWM
Flashy RGB LED vs Strak Zwart
360mm vs 280mm
Beide hebben iig zwart/witte fans.
Niet echt 'slechte' opties. Enige wat Fractal van mij mag doen is de garantie in lijn brengen met o.a. NZXT en Cooler Master. Wat jij zegt vind ik op zich ook wel leuk, want het lijken wel een beetje -de- concurrenten van elkaar te zijn die twee.
Weer een prachtige review.
Ik houd het voorlopig nog op een nzxt x61 op mn wishlist, ik heb het gevoel dat je met 280 toch iets meer speling hebt qua ruimte in de meeste cases.
Heb je toevallig ook iets te zeggen over de geluisproductie van de x61 vergeleken met deze s36?
Denk dat 280mm net wat vaker zal passen, maar beide zijn wel redelijk beperkt tot 'de grotere cases'.

Geluidsproductie, tja, beide -kunnen- praktisch stil en kunnen erg stevig blazen, heb er geen metingen van rondslingeren geloof ik, helaas. Vind het zelf vooral praktisch relevant dat ze beide goed stil -kunnen-. Prestaties per dBA zullen elkaar waarschijnlijk nauwelijks ontlopen.
Is het niet zo dat met zo'n grote radiator dat de CPU zelfs passief gekoelt kan worden? Zonder ventilatoren op de radiator dus? Ik snap dat je dan niet echt meer kan overklokken maar dit lijkt mij nu juist weer leuk om te zien tot wat voor maximum dat kan.

Zelf vind ik AIO tegenwoordig meer praktisch om op een videokaart te zetten (en de andere videokaart onderdelen op een andere manier te koelen). Dan heeft een 360mm radiator opeens meer nut als er een 390X aan hangt of men wilt een stillere FuryX kaart wilt. Dit is nog steeds stukken goedkoper dan een full custom loop te bouwen (backplate voor op de GPU is dan alweer 90 euro).
Dat zou denk ik best kunnen. Weet niet hoe veel het de prestaties beinvloed, en ik neem aan dat enige case airflow wel prettig zou zijn, warmte moet tenslotte uiteindelijk ergens heen.

En dat laaste voorbeeld zou je natuurlijk kunnen doen met deze. 150 euro klinkt als veel, maar losse custom water onderdelen zijn inderdaad ook verre van 'goedkoop'.
Mis de Corsair H80 en H100 reeks in de grafiek. Kan je nu de idle en load van de H80i geven. De idle zit op 35 graden en 75graden op load met een intel i7 4770 en de corsair link op quiet status.
Omdat ik geen H80 of H100 of andere Corsair AIO heb. Misschien ooit nog.

Vergelijken met jouw setup kan sowieso niet, andere omstandigheden, andere chip, etcetera. Op die manier vergelijken geeft totaal geen waardevolle resultaten.
Mooie review weer!

Zou dit ding nou in een Antec P180 passen?
De kast is groot genoeg, maar niet zonder wat ventilatie en schroefgaten te modden denk ik zo ;)

En dank!
Wat doelloos, waarom heb je een 360mm radiator nodig om je fucking CPU te koelen? Ach, je CPU blijft lekker koel in ieder geval. En het ziet er wel serieus tof uit :P

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 28 oktober 2015 10:59]

Denk dat geen enkele 150 euro koeler (of 100e+) in de categorie "nodig" valt :D

Die laatste twee zinnen vatten het echter aardig samen: lekker koel, en ziet er tof uit ;)
Welles van overclocken gehoord? :?
Met een 360cm radiator kan je 4 overclocked CPUs koelen, of 2 overclocked high-end GPUs met een overclocked CPU.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 28 oktober 2015 13:28]

Het is dan ook uitbreidbaar en je zou dus in theorie een dikke GPU er mee koel kunnen houden.
Tof :D dat wist ik niet. Maar dan blijft mijn statement: Voor alleen je CPU is dit uiteraard overkill.
Ik overweeg wel om het alleen voor mn CPU te gebruiken.

Ik heb nog een i7 2600K, die ik al over de 5Ghz heb gejaagd op lucht. Dikke Scythe Mugen 2 met 1800rpm push/pull fans erop. Echter knallen die vrijwel direct naar 100% speed en na een paar uur stresstest stijgt de temperatuur toch naar een kritieke grens. Om maar niet te spreken over het lawaai dat niet te harden is.

Heb heel lang nog 4.8 Ghz gedraaid maar ook dan vond ik het geluid vervelend worden. Bewijs (zie datum starting workers tov datum in worker venstertjes):

Nu draait tie weer stock met 1 fan (mede omdat het MSI bord het heeft begeven en werd omgeruild onder garantie voor een Asus bord) maar met in gedacht wat tie kan halen ...
Leuke chipjes waren dat....

Ben overigens best benieuwd of je in zo'n extreme situatie verschil gaat zien tussen een 240, 280 en 360mm rad icm vergelijkbare pomp. Not sure...
Netjes! :) Neem de 360mm, prik er een GPU block tussen (of niet) en je hebt klaar toch :P
Met de uitbreidmogelijkheid is dit wel een serieus interessant product. Zijn er ook bijpassende GPU blokken?
Het is allemaal 'gewoon' Alphacool spul, Fractal levert geen GPU blokken, maar je kan veel losse onderdelen van de custom water markt gewoon gebruiken.