Specificaties Bluetooth muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart Review

jimz93 8 november 2015, laatste update op 8 november 2015, 1.965 views

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart

Erg stijlvolle muis van Logitech die erg prettig in de hand ligt. Daarnaast de nuttige functie om tussen 3 verschillende apparaten te kunnen switchen d.m.v. een knop aan de onderzijde. Ook is er een horizontaal scrollwiel aanwezig.

Pluspunten

• Ligt bijzonder prettig in de hand (Beter dan zijn voorganger)
  • Horizontaal scrollwiel
  • Stijlvol
  • Lange accuduur
  • Op te laden via Micro USB

Minpunten

• Uitermate ongeschikt voor linkshandigen
  • Duur
  • Forward & Back knop te dicht op elkaar
  • openingen aan de bovenzijde waar zich gemakkelijk vuil in nesteld
  • Pink wordt niet goed ondersteund
  • Ingebouwde accu niet zomaar te verwijderen

Bij deze mijn eerste poging tot het schrijven van een uitgebreide(re) review om op deze manier mijn steentje bij te dragen aan de Tweakers community :)

Feedback is altijd welkom!

De Logitech MX Master is een zeer stijlvolle muis, waar (denk ik) velen op zaten te wachten. Niet omdat ze de voorganger (de Logitech MX Performance) beu waren, maar omdat men (of in ieder geval ik) zeer benieuwd was naar wat Logitech nog kon verbeteren aan deze al zo prettige muis!

Specs& Inhoud

Schaamteloos gekopieerd van de website van Logitech :*)

Sensortechnologie: Dark field Laser-sensor
Nominale waarde: 1000 dpi
Minimale en maximale waarde: 400 dpi tot 1600 dpi (kan worden verhoogd in stappen van 200 dpi)
Batterijlevensduur: tot 40 dagen na één oplading*
*Batterijlevensduur kan variëren, afhankelijk van gebruiks- en computeromstandigheden.
Batterij: oplaadbare Li-Po-batterij (500 mAh)
Aantal knoppen: 5
Scrollwiel: Ja
Bewegingsknop: Ja
Draadloze werkingsafstand: 32 ft (10 m)
Draadloze technologie: Geavanceerde draadloze 2.4GHz-technologie

Pakketinhoud

- Draadloze Logitech MX Master™-muis
- Logitech Unifying-ontvanger
- Micro-USB-kabel voor opladen
- Handleiding

Uiterlijk & gebruik

De Logitech MX Master is een in het oog springende muis. Zowel de vormgeving als de kleurstelling (zwart met brons) van de muis zijn vrij uniek. Daarnaast heeft Logitech bij deze muis wat extra aandacht besteed aan het verwerken van een motief aan de linkerkant waar vele driehoekjes samen komen. Deze driehoekjes voel je bijna niet en vormen hiermee gelukkig geen ongemak. Ondanks al dit spektakel acht ik de muis geschikt voor zakelijke gebruikers. Ja, hij is uitbundiger dan de gemiddelde muis maar hij misstaat zeker niet op het werkbureau. Daarnaast ligt de MX Master een stuk prettiger in de hand dan de MX Performance. Na een aantal dagen weer de MX Performance te hebben vastgepakt bleek dat deze toch een stuk minder ergonomisch bleek dan ik voorheen dacht (want ik had nog geen prettigere muis mogen vasthouden). Overigens zit er een leuk trucje in het flying scrollwiel. Waar deze bij de MX Performance nog mechanisch aan of uit te zetten was is dat bij de MX Master niet het geval. Deze laatste heeft namelijk een speciaal chipje ingebouwd wat de scrollsnelheid monitort en indien dit als een snelle scroll word gedetecteerd word het flying wheel automatisch ingeschakeld. Zodra er langzamer wordt gescrolled of men de scroll “in-flight” stopt door er simpelweg een vinger op te leggen zal deze automatisch terug schakelen naar de normale scroll. Dit doet een beetje denken aan een automatische versnellingsbak in een auto :9. Mocht je dit overigens als niet prettig ervaren bestaat er de mgoelijkheid dit uit te zetten zodat de muis altijd in flying scroll óf juist niet staat (zoals bij de vorige generatie).

Plaatjes!

Accu

Een van de vernieuwingen op de MX master is een ingebouwde accu waar bij de MX Performance nog een rechargeable batterij aanwezig was. Persoonlijk vind ik dit geen zwaar minpunt omdat de accu lang meegaat (velen malen langer dan een normaal mens achtereen achter een computer kan zitten :9 ). De accu wordt standaard "medium geladen" geleverd wat inhoud dat deze ongeveer halfvol zit. Persoonlijk gebruik ik de muis voor werk zo'n 8 uur per dag en heb ik in de 4 weken dat ik de muis in bezit heb nog geen "low battery" notificatie gehad en lichten de indicatielampjes nog altijd met 2 stuks op bij het aanzetten van de muis. Verder lijkt de muis standaard in een soort sleep modus te gaan wanneer deze voor langere tijd achtereen niet gebruikt wordt, ook dit komt de accu natuurlijk ten goede:). Met een simpele beweging of enkele klik wordt de muis vervolgens "gewekt".

De accu is via de standaard micro USB kabel op te laden en deze word ook keurig meegeleverd. Verder is er ook op deze muis weer een accu indicator aanwezig welke bij het aanzetten oplicht en d.m.v. 3 groene lichtpuntjes aangeeft hoe vol deze nog is.

De MX Master is een muis met een stevige prijskaart, hij gaat namelijk op het moment van schrijven voor ¤83 over de (digitale) toonbank. Da's best flink voor een muis zoals ik het zie. Gelukkig maak ik er elke dag veelvuldig gebruik van om deze prijs te kunnen verantwoorden ;)

Unifying receiver

Zoals bij vele (zo niet alle) draadloze muizen van Logitech heeft ook deze muis een Logitech unifying receiver bijgeleverd. Dat werkt vertrouwd en erg goed. Daarnaast bied deze muis de mogelijkheid om te switchen tussen maar liefst 3 verschillende ontvangers zodat je snel kan wisselen tussen verschillende systemen. Zelf heb ik hier nog geen toepassing voor kunnen vinden maar ik kan me voorstellen dat dit van toegevoegde waarde is voor sommigen. Het wisselen tussen de receivers verloopt aan de onderkant van de muis via een speciaal hiervoor geplaatste knop. Deze knop geeft afwisselend een verlichte 1, 2 of 3 om aan te duiden welk apparaat verbonden is.

Daarnaast beschikt de MX Master over de mogelijkheid om een apparaat via bluetooth te verbinden wat weer erg handig kan zijn voor mobiele apparaten zoals de Surface Pro ¾ van Microsoft.

Logitech software

Logitech bied ook aangename software welke overzichtelijk weergeeft wat er in te stellen valt. Daarnaast is er de mogelijkheid om de muis per applicatie andere instellingen mee te geven wat in zowel games als bedrijf specifieke gevallen erg prettig kan zijn. Zelf heb ik hier relatief weinig aan gedaan, maar om jullie een idee te geven onderstaande screenshots;

Logitech MX Master Vs. Logitech MX Performance

Beide muizen zijn erg prettig en toen ik de MX Performance voor het eerst vast hield wilde ik niet anders. Echter toen ik de MX Master te zien kreeg werd ik op slag verliefd, Logitech heeft zijn best gedaan je te verleiden zowel qua uiterlijk, functies en feel. Dit bleek in mijn geval verassend effectief want ik heb het uitgemaakt met de MX Performance om nu hand in hand door het leven te gaan met de MX Master.

Logitech MX Performance[br]Logitech MX Performance

De Logitech MX Master is een zeer veelzijdige muis met een stevig prijskaartje. Als je bereid bent om dit bedrag neer te leggen voor de muis krijg je daar echter wel een prachtig pareltje voor terug. De MX Master is met zijn vernieuwingen een waardige opvolger van de (nog altijd) populaire MX Performance.

Einde!

Hopelijk hebben jullie het als plezierig ervaren deze review te lezen. Excuses voor het wellicht onhandige gebruik van de plaatjes, maar ik kwam er eigenlijk niet goed uit met sites als imgur etc. omdat de afbeeldingen te groot waren met 1MB :')

Koop je een goede camera, mag je 'm niet gebruiken...

En nogmaals, feedback is welkom! Hopelijk tot een volgende review :)

Heb jij ook een Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart?

Goeie review! Ik heb een vraagje over de muis:
Ik heb een 'derde muisknop' nodig om het aanzicht in CAD/CAM-software te verschuiven (pannen), en met mijn huidige muis (de VX Nano) gebruik ik daarvoor het knopje onder het scrollwiel (klikke met het scrollwiel zelf schakelt tussen turboscroll en klikjes).
De MX Performance heb ik geprobeerd maar die was waardeloos op het gebied van pannen met de middelste muisknop, omdat de knop onder het wieltje geen knop was (schakelt tussen turboscroll en klikjes) en met het muiswieltje zelf klikken werkte niet, omdat die geen goeie feedback gaf (doordat ook horizontaal scrollen in het wieltje ingebouwd was, moet je heel krampachtig drukken). Een van de andere knoppen instellen was ook geen succes.

Voordat we aan de CADMouse (¤120 maal drie workstations) gaan, is dit hopelijk een goedkopere optie.
Dank :)

Ik mis in je reactie een exacte vraag :S

De MX Master beschikt niet over een horizontale scroll in het normale scrollwiel door deze naar links of rechts te duwen (Logisch gezien er een volwaardige horizontale scroll ingebouwd zit). Deze horizontale scroll is overigens erg soepel en werkt bijzonder prettig!

Verder valt de normale scroll wel in te drukken en is de 3e muis knop inderdaad bedoeld om te de scroll modus te wisselen. Daarnaast is het mogelijk om de knop onder je duim naar wens een functie te geven, hierbij kun je geloof k kiezen uit een statische lijst.

Hopelijk heb ik hiermee een antwoord kunnen geven op jouw "vraag" :9
Dank je voor de reactie :). Mijn vraag was inderdaad: is er een bruikbare 'derde muisknop'. Oftewel, is de klik van het scrollwiel beter dan het zompige scrollwiel van de Performance MX - of - is het knopje onder het scrollwiel vrij toewijsbaar zoals bij de VX Nano.

Ik zie in de review van slashgear dat dat moet lukken, dus ik ga denk ik een bestelling plaatsen :).
Ah nice!

Oke top, ik denk /hoop dat je veel plezier gaat beleven aan deze muis :D