Terratec Aureon 5.1 PCI Review

boe2 29 mei 2009, laatste update op 29 mei 2009, 2.885 views

Terratec Aureon 5.1 PCI

Pluspunten

• Minimale drivers + optioneel controlepaneel
  • goedkoop
  • spdif in/uitgang standaard aanwezig

Minpunten

• jumper nodig om te switchen tussen line-out en headphones
  • gevoelig voor ruis

Opnamekwaliteit Score: 3
Aansluitingen Score: 2
Drivers en support Score: 5
CPU-belasting Score: 4
Na jarenlange slechte ondersteuning door Creative en geworstel met half werkende bloated drivers besloot ik dat het welletjes was en ging op zoek naar een alternatieve geluidskaart. Mijn eisen lagen niet zo hoog: Ik wil degelijk geluid en spdif input/output. Ik kwam dit kaartje tegen voor 25 euro en de reviews waren acceptabel, dus besloot ik maar om het mee te nemen.

Eenmaal ingebouwd bootte ik windows 7 op en ging op de terratec site op zoek naar de meest recente drivers. De download bevat de losse drivers die je zelf via je device manager moet installeren en een optioneel installeerbaar controlepaneel. Heerlijk minimalistisch dus. Ik wou echt dat alle hardwarefabrikanten zo werkten, al zullen beginnende computergebruikers dit eerder als een nadeel zien.

Tijd om het geluid te testen: Als eerste plug ik mijn hoofdtelefoon in en start ik winamp op. Het geluid klinkt zuiver, maar is vrij stil...ik kijk toch even na of ik de stekker wel in de juiste plug gestoken heb. Hij zit in de line-out/headphones stekker: Dual functie dus, maar dan zou je toch verwachten dat hij voor je hoofdtelefoon een stuk luider kan zonder er extra versterking te moeten tussenproppen?
Ik besluit dan maar eens om de pdf handleiding te openen die meegeleverd was op cd: Daar blijkt dat je op de geluidskaart zelf een jumper moet verzetten om te switchen tussen line-out en headphones.
DIt is wel een aardig nadeel. Los van het feit dat ik mijn computer terug moest openvijzen: Waarom kan je niet softwarematig switchen tussen deze 2 functies en was het niet beter geweest om gewoon een gedediceerde headphone stekker te plaatsen?
Goed, jumper verplaatst, computer terug opgestart en een tweede test. Deze keer knalde direct de muziek tegen waanzinnig luid volume uit mijn hoofdtelefoon omdat ik eerder alle volume op maximum gezet had. Direct wat stiller zetten dus: De headphone uitgang werkt nu naar behoren. Alleen spijtig dat ik terug de schroevendraaier terug zal mogen bovenhalen wanneer ik ooit een 5.1 speakerset wil aansluiten.
Wanneer volume op maximum staat hoor ik aardig wat ruis. Dit kan echter liggen aan het feit dat de geluidskaart in een shuttle pc gepropt zit, op minder dan een centimeter van mijn videokaart vandaan. Indien je een ruimere pc hebt is het aangeraden om deze kaart in een pci slot zo ver mogelijk van je andere kaarten te steken.

Testen van de SPDIF ingang (uitgang kan ik momenteel niet testen) verliep vrij goed. Ik sloot een xbox360 aan, zette de SPDIF ingang in listen mode en kreeg meteen kristalhelder geluid te horen. Meer moet dat niet zijn :)

Conclusie: Voor 25 euro krijg je een degelijk geluidskaartje. Qua features niet zo goed als zijn grote broers die boven de 100 euro zitten, maar meer dan voldoende voor de meeste mensen die gewoon iets beter willen dan onboard audio. Wel moet je ietwat technisch aangelegd zijn om dit kaartje te installeren.

Heb jij ook een Terratec Aureon 5.1 PCI?

Ik heb hem ook gehaald om als simpel kaartje in me oude pc te doen wanneer ik een nieuwe zou kopen. Ding doet prima zijn werk en de ruis zal van de geluidskaart zelf komen. Ik heb het ook maar hij zit heel wat verder van de videokaart af. Dat van die jumper weet ik niks af bij mij was het headset erin plempen (wel 5.1 headset, daarom ook aangeschaft) en gaan.
Ik heb nu een auzentech Xplosion 7.1 theatre en die geeft me toch een stuk beter geluid (mag ook wel voor de prijs :X ) maar normaal muziek luisteren doet de terratec het prima.
Edit: ah ik snap hem nu, las verkeerd, maar volgens mij kan je gewoon geluid via de center speaker ingang stereo gebruiken heur?

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 29 mei 2009 13:13]

Misschien, maar dan zit je toch met een volumeverschil tussen je center speaker en je andere speakers zou ik denken?