Specificaties 32GB DDR4 (kit van 4) @ 3.000Mhz - Bekijk alle specificaties

Corsair Dominator Platinum CMD32GX4M4B3000C15 Review

Niels van Wooni 23 oktober 2015, laatste update op 26 oktober 2015, 1.192 views

Corsair Dominator Platinum CMD32GX4M4B3000C15

Lees onder -->

Pluspunten

• Kwalitiatief hoogstaand product
  • Mooi (vind ik)
  • Snel

Minpunten

• Geen

Goedemiddag,

Sinds gister 22oktober2015 dit setje RAM in bezit.

Inleiding:
Er zijn verschillende sets Corsair Platinum DDR4 in omloop, sommigen hebben een ram-koeler erbij (in de vorm van een actieve fan met LED-verlichting), en andere sets niet. Er zijn zelfs sets in omloop waar 2 ramkoelers bijzitten omdat er klanten klaagden over het verkopen van quadchannel wat aan 2 kanten van het de CPU geplaatst moet worden en dat 1 koeler daarbij dus onvoldoende was.

Heb zitten zoeken op internet welke sets quad channel er wl een geen koeler hebben, maar ik hebt het niet kunnen vinden. Ook unboxing filmpjes op youtube waren steeds anders, de ene keer een platte doos zonder koelers, en de andere keer een dikke doos met 1 koeler. En zelfs op de site van Corsair staat letterlijk: "It’s included with some Dominator Platinum kits and optional with others".
Beetje onduidelijk dus..

Keuze maken:
Ik ben zelf erg fan van kwaliteit en de Corsair producten die ik zelf al in bezit heb,
komen bij mij over als echte hoogstaande producten.
Voor een merk kwam ik dus al snel uit bij Corsair, alleen was het nog kiezen tussen de Vengeance serie en de Dominator Platinum serie.
Uiteindelijk gekozen voor de Dominator Platinum serie omdat die het meest luxe overkwam. Wel wat duurder, maar als je toch al bezig bent...

Wat een kleine tegenvaller was, was dat het echt zeer moeilijk te verkrijgen is op het moment van schrijven, steeds uitverkocht en heel weinig in omloop.
Winkels geven wel hun prijzen aan, maar kunnen het vervolgens niet leveren.
Ik heb er zelf nu 2 maanden op gewacht en heel wat winkels afgebeld.
Maar ALS het dan binnenkomt.......
Spring je dus een gat in de lucht, haha.

Uitpakken, het gevoel en de looks:
De doos van de set zag er en netjes uit, mooie verpakking, zwaar.. en dacht gelijk yessss! Want ik had namelijk een dikke doos ontvangen! En waar dus mogelijk een koeler in zat :D. Niet dat het alleen om de koeler gaat, maar is natuurlijk wel een leuke gadget als je hem erbij krijgt.

Bij het openmaken werd het nog veel leuker, want er zat niet een koeler bij, maar 2!
Ik was dus een van de masselhebbers die er 2 koelers bij kreeg.
Duidelijk was te zien dat de oorspronkelijke verpakking gemaakt was voor 4 RAM modules met 1 koeler.
In deze doos zaten 2 verpakkingen, met elk 2 modules en 1 ram koeler.

De modules zelf zijn mooi diep zwart van kleur en er zit een stevige lak op.
Over de lettertjes van het Corsair logo zit een doorzichtige sticker voor bescherming.
De modules voelen zwaar aan omdat de heatspreaders van aluminium zijn.
Ik vond het er op de foto's altijd een beetje plastic achtig uitzien, maar in werkelijkheid zien de modules er solide uit, voelen heel stevig aan en zijn mooi afgewerkt.
Echt een kwaliteits product.

De ram koelers zijn ook volledig van aluminium en zijn veel zwaarder dan ik verwachtte.
Ik dacht dat die van iets van plastic zouden zijn of een combinatie van plastic, en dat ze eigenlijk meer een beetje voor de show waren, maar ook dat was niet waar.
Je ziet en voelt, dat het een serieus product is en ook daar echt aandacht aan is besteed. Ze zijn net zo mooi afgewerkt als de modules zelf.
En of ze letterlijk voor de show zijn kom ik straks op terug.

Installatie:
Het installeren is niet lastig, het is gewoon inklikken en draaien maar.
Past ook gewoon netjes, en niet verkeerd om te installeren voor mensen
die het voor het eerst doen.

Verder zit op elke module een klein stekkertje die je kan verbinden met de voeding.
Ik heb zelf een Corsair HX750i, en als het goed is kan die worden aangesloten op alle Corsair voedingen met een '' toevoeging zoals bv ook de AX1200i.
Dit is voor de Corsair Link software. Ik heb ze zelf niet aangesloten moet ik eerlijk bekennen, als het goed is is dit stekkertje voor het monitoren van de temperatuur.

De RAM koelers kunnen worden aangesloten op een case-fan aansluiting, een CPU fan aansluiting of een aansluiting vanaf een Fan regelaar.

Echter zitten aan de koelers 2 stekkertjes, het tweede stekkertje is voor de LED-verlichting in de fans, dit is een ander formaat die je ook ergens aan de voeding zou moeten kunnen aansluiten, ik heb dit zelf nog niet uitgezocht. Wel weet ik dat dit ook weer via de Corsair Link software werkt en dat de ledkleur kan worden aangepast en zelfs is aan te passen aan de temperatuur van de RAM modules.

De ingebruikname:
Bij het aanzetten van de computer gaat alles vanzelf alleen zullen de modules eerst werken op de zogenaamde "veilige" frequentie van 2133 MHz.
Dit kan op 2 manieren worden aangepast en moet in de BIOS.
- XMP aanzetten. (is te vinden onder OC settings en dan bij de ram instellingen)
- Of zelf de frequentie en timings handmatig instellen. (ook te vinden onder OC settings).

Bij mij zelf was dit makkelijk om te zetten en alles werkt gewoon op 3000MHz met CL15.

Testen:
1 ding is zeker, het geheugen werkt perfect en veel geheugen merk je gelijk!
Heb namelijk eerst 3 maanden op 1 enkele, en de goedkoopste ddr4 module gedraaid die er te vinden was. Dit is wel even een verschil.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik (nog) geen kennis heb hoe je je RAM geheugen kan Benchen. Miss zijn er mensen met tips?

Maar wat simpele paraktijk voorbeelden die ik merk met 4gb 2133MHz cl15 vergeleken met 32gb 3000MHz cl15 zijn:
- Muisbewegingen in spellen reageren veel eerder.
- Laadtijden zijn korter.
- Niet meer last van afentoe drops in frames/sec.

Verder qua warmteontwikkeling valt het mee, bij een stresstest van intel extreme tuning utility, even met de vinger voelen, wordt het lauw tot beetje warm, ik schat tussen de 40 en 50 graden. De bijgeleverde koelers zijn fijn om erbij te hebben en maken geen herrie.
De fans zelf zijn solide en lopen soepel. 100% show? Naar mijn mening 50% show.

Conclusie:

In mijn ogen is dit een perfecte set DDR4, snel (3000MHZ), lage timings (cl15),
en door de 32 GB je computer (blijna) compleet maakt. (liefs 8 stuks natuurlijk)
Verder maken de koelers geen geluid en leuk dat er leds inzitten die ook nog eens regelbaar zijn. De leds kan je ook uitlaten als je licht irritant vind.

Letterlijk elk onderdeel staat goed in de lak en is mooi afgewerkt tot in de kleine details en geen ruwe randjes of productiefoutjes.
Prijs is er wel, maar eenmaal geinstalleerd en helemaal met een naakt-PC heb je echt iets moois en goeds!

Van mij krijgt ie een dikke 5 sterren.

Mijn pc onderdelen:
- Moederbord: MSI Godlike x99
- CPU: Intel Core i7 5930 @4.5GHz
- PSU: Corsair HX750i
- GPU: Gigabyte HD7870 OC-versie
- RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB @3000MHZ en CL15
- SSD: Samsung SM951 256MB Lezen:2150 MB/sec Schrijvan 1200 MB/sec
- Koeling: XSPC RayStorm D5 Photon AX360 WaterCooling Kit (Highflow.nl)
- Kast: Home made (Hout)

Zie foto's hieronder.

Voor vragen hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Niels van Wooning

Heb jij ook een Corsair Dominator Platinum CMD32GX4M4B3000C15?

Hee Kiet,

Bedankt!
En de plaatjes staan erbij hoor ;)
Ik kan maar 4 foto's toevoegen helaas, is er een manier om er meer te plaatsen?

Ik heb ook nog even een lijstje met onderdelen toegevoegd.

Groeten Niels
Aha nice! Jeez fancy pc heb jij :D
Edit: Sorry, nee ik weet geen manier voor meer foto's :/ Ik heb nog nooit een 'uitgebreide review' geschreven. Er is vast wel ergens een forumpost/topic daarover toch? Succes in ieder geval.
Dankjewel!
Kiet

[Reactie gewijzigd door Kiet Stiemer op 27 oktober 2015 08:32]

Haha ik las je review en was van "ugh wanneer komen er nou plaatjuuusss", maar toen las ik je laatste paar zinnen :) Ik ben benieuwd hoe 't eruit ziet in de pc zelf.
Oh, tip: Maak een lijstje van je pc specs en zet die ook in je review, 't is altijd leuk om te lezen vind ik zelf.
Goede review verder!
Bedankt kerel!
Was trouwens ook een van de leukste dingen om te doen,
het opbouwen van een pc wat niet helemaal volgens het boekje is.

Ik zal wel ff zoeken hoe je zo'n betere review maakt,
want sommigen kunnen zelfs foto's tussen het verhaal plaatsen ipv 4 foto's onderaan pas.

Groeten Niels
Hoi Niels,

Bedankt voor de info over het 'toevallig' krijgen van de modules met koeler. Zou dat ook wel willen, waar heb jij ze besteld?

Groet,
Jaap
Hoi Poljaap,

Heb ze bij Afuture gekocht.
Goede ervaringen mee trouwens, heb de rest van mn spullen er ook vandaan. Wat je zou kunnen doen, is voor de zekerheid even bellen hoe de verpakking eruit ziet.

Met vriendelijke groet,

Niels van Wooning
Goede review! :)

[Reactie gewijzigd door Alien8 op 11 november 2015 22:37]

Leuke review, leest prettig weg :D