Canon Pixma MG7750 Zwart Review

jbouwh 23 oktober 2015, laatste update op 18 november 2015, 11.394 views

Canon Pixma MG7750 Zwart

Prima All-in-one fotoprinter met 2 cassettes voor foto en A4 papier en uitgebreide cloud mogelijkheden. Mogelijkheid om XL cartridges te gebruiken.

Pluspunten

• Netwerk en cloud enabled (USB/WiFI/bekabeld LAN)
  • 2 cassettes (fotopapier/A4) en printen op DVD/CD
  • Mogelijkheid om orginele XL cartridges te gebruiken
  • Uitstekende printkwaliteit
  • Printen vanuit de cloud en via Canon app
  • Firmware is upgradable
  • Groot touchscreen/Nederlands
  • Ondersteuning voor Airprint/LPD

Minpunten

• Heeft soms een lange opstarttijd
  • USB/WiFI of LAN kan niet naast elkaar worden gebruikt
  • Maakt relatief veel geluid
  • Dubbelzijdig printen vanuit de cloud kan niet default worden ingesteld op de printer
  • Relatief grote printer
  • Sommige functies alleen beschikbaar als originele Canon inkt wordt gebruikt

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 3
Heb deze printer sinds enige dagen in huis en reeds uitgebreid getest. De eerste indruk is goed. Heb deze printer met name aangeschaft omdat ik een netwerkprinter wilde. Mijn oude Canon Pixma MP630 werkte wel als netwerkprinter via een Raspberry PI, maar dat ging niet altijd lekker. De Canon Pixma MG7750 printer is wat je van een Canon printer mag verwachten. Mijn vorige printer (MP630) heb ik 5 jaar flink gebruikt. Deze oude printer werkt nog steeds prima!

Toen de MG7750 een aantal weken geleden voor ¤ 109,- bij Conrad te koop stond heb ik gelijk de keuze gemaakt. Ten tijde van schrijven van deze review ligt de laagste prijs weer rond de ¤ 155,.-. Met name de mogelijkheid om XL cartridges te kunnen plaatsen heeft mij overgehaald. Deze nieuwe printer heeft ook nog de mogelijkheid om foto's van SD of MemoryStick te lezen. Een infrarood sensor, USB aansluiting en CompactFlash aansluiting ontbreken t.o.v. de MP630, maar was te verwachten. Scannen is toch het handigste over het netwerk, al hoewel het scannen naar een USB-stick best handig had kunnen zijn. Later meer over scannen. Wat betreft de cassettes/papier invoer is er ook een verschil. De MP630 had een achter-invoer die met name voor foto papier werdt gebruikt maar ook stickervellen konden hierin. De MG7750 heeft heeft geen handmatige achter-invoer maar een extra cassette. De bovenste casette is is voor foto papier, maar A4 past hier helaas niet in en de onderste voor A4 of kleiner normaal papier. Op deze wijze is alles wel stof vrij weggeborgen en is het printen van een foto zonder handmatig papier in te voeren te doen. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1zZ9R6cXrJEmrov.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1zZ9R62zEj3u4uV.jpeg

Installatie
De printer zit goed verpakt in plastic en de bijgeleverde cartridges (6 stuks, zie afbeelding 2) en zitten aan weerszijden in het piepschuim. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1zZ9R645Ezp1AEO.jpeg Er zit een uitgebreide Nederlandse setup kaart bij, met uitgebreide instructies.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1zZ9R61SkxlJ4SV.jpeg Verder wordt een CD, een proefpakketje fotopapier en wat reclamemateriaal meegeleverd.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1zZ9R6283Llwj7l.jpeg De CD zal drivers bevatten, maar die kun je ook van Internet trekken. Dan heb je zeker de laatste versie. Het verwijderen van het plastic kost aardig wat tijd. Daarnaast is met oranje plastic tape van alles aan de printer vastgezet om beschadiging tijdens transport te voorkomen. Met het verwijderen van het plastic verwijder je ook een speciale plastic dop waardoor je wat lucht hoort ontsnappen. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1zZ9R63zxNXbUkt.jpeg De CD-tray voor het rechtstreeks printen van CD's of DVD'd bevindt zich aan de onderzijde van cassete 1 (bovenste cassette).https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1zZ9R6i6pOjsepA.jpeg Dan kan de installatie beginnen en de printer mag aan de stroom. De printer heeft ook een Nederlands menu. Om te beginnen wordt gevraagd of ze informatie mogen doorsturen naar Canon t.b.v. marketing doeleinden, enz. Ik heb hierop met 'Niet akkoord', geantwoord. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1zZ9R6lbRPybnMU.jpeg Dan volgt een melding dat verzenden van apparaat info nog niet is ingesteld, maar dat dat later nog kan. Dan kan de de verdere installatie starten aan de hand van de 'Aan de slag gids'. M.b.v. afbeeldingen wordt op de printer precies getoond welke handelingen gemaakt moeten worden.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1zZ9R632r3v57rB.jpeg Alle stappen daarna worden naast dat deze al op papier staan ook nog eens uitgebreid getoond op het scherm van de printer. Deze stappen betreffen met name het plaatsen van de cartridges. Dat zijn er 6 voor deze printer. Standaard worden 6 'Setup' cartridges meegeleverd. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1zYGjm55BMnIFqa.jpeg Wanneer alle cartridges zijn geplaatst wordt gevraagd om 2 of meer vellen A4 te plaatsen in de onderste cartridge, dit is de cartridge waarin A4 formaat papier kan worden geplaatst. Dan wordt gevraagd naar de verbindingsmethode (Draadloos, Bedraagd of USB). Ik heb op dit punt gekozen voor 'Niet verbinden', dat kan ook later. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1zZ9R62kL6OOhbq.jpeg Dan is de printer ruim 9 minuten bezig om de printkop vol te zuigen met inkt. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1zZ9R62cD5mo40S.jpegDan is de printer klaar voor gebruik.

Printer aansluiten
Zoals al aangegeven in het lijst je nadelen kun je de printer maar op 1 manier tegelijk benaderen. Snel wisselen kan wel, maar dan alleen lokaal op de printer. Zelf heb ik alleen de LAN optie gebruik, maar kiezen voor USB en WiFI kan natuurlijk ook. Zelf heb ik de voorkeur voor bedraad, en het liefst met een vast IP-adres. Via het hoof menu 'instellen' kun je naar 'Apparaatinstellingen' en van daaruit naar 'LAN wijzigen'. Dan is daar de optie om de printernaam een zinnige invulling te geven. Ook zijn in dit menu de TCP/IP-instellingen, en nog vele andere instellingen te vinden. Via de De TCP-IP instellingen volgt een keuze voor IPv4 en IPv6, daarna kan ik ik het vaste IP-adres, subnetmasker, gateway en DNS opgeven. Alles via DHCP laten verlopen kan ook, maar ik wil ook vanaf Linux kunnen printen via LPD. Dit staat trouwens standaard aan. Bij het activeren van cloudservices wordt nog om een globale tijd en tijdzone gevraagd en of de zomertijd van toepassing is. Ik zal in deze review niet alle opties bespreken. Er zijn in ieder geval veel cloud mogelijkheden waaronder: Instgram, Facebook, Twitter, Google Drive, OneDrive, Dropbox, Evernote, Picasa en wat Canon specifieke extra's. Daarnast zin er nog een hele serie mogelijkheden, die kun je allemaal inschakelen of uitzetten naar keuze. Sommige services werken overigens alleen (b.v. scannen naar OneDrive, Google Drive) als je originele Canon cartridges hebt geplaatst!. Om Google Cloudprinte te kunnen gebruiken, moet je in een ander menu zijn: "Webservice instellen". In dit menu is een keuze voor Google cloud print of de eigen cloudprint service van Canon. Na aanmelden (op een vrij klein scherm) krijg je een printje met QR code die je op een PC of smarttphone moet openen om de printer te kunnen koppelen. Het schijnt zo te zijn dat je IP-adres niet moet wijzigen als je jhiervan gebruik wilt maken. Een vast IP adres is dan aan te raden.

Firmware update
Ik kreeg ook nog een melding dat er nieuwe frimware klaar stond op de server, deze heb ik helijk maar geïnstalleerd. Zo ging mijn software versie van 1.020 naar 1.050. De update duurde bij mij (glasvezel 100 MBit/s) een paar minuten.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1zZ9R6115GKDxKT.jpeg

Afdrukken
De printer is te gebruiken vanaf Windows, Mac, Android, Apple devices en diverse cloud services. Ik heb met name getest in comibatie met:
  • Windows 10
  • Linux (Opensuse 13.2)
  • Android 5 en Google Cloud Print
Daarover straks meer. Over het geheel genomen werkt de printer de printer het prettigste via het netwerk. Op die manier kunnen meer personen van de printer gebruikmaken zonder dat hiervoor een extra apparaat aan hoeft te staan. Via USB printen kan nog wel, maar dat schakelt de werking over het netwerk weer uit.
De printer kan automatisch inschakelen zodra een printopdracht wordt aangeboden. Je kunt op de printer instellen of deze vanzelf aan en/of uit moet gaan en na hoeveel tijd.
Afdrukken via het het netwerk verloopt prima. Als de printer een tijdje heeft stil gestaan, dan kan het even duren voor je printje er daadwerkelijk uitkomt. Dat was ik al gewend van de MP630, maar dat is met de MG7750 niet anders. Print je dubbelzijdig, dan duurt at nog wat langer, dit heeft te maken met de minimale droogijd van de inkt.

Windows 10
Wanneer Windows 10 wordt opgestart kan zonder extra software de printer (en scanner) over het netwerk al worden gevonden en gebruikt. Windows 10 herkent de nieuwe printer meteen en installeert automatisch de diver, misschien wel wat ' te' automatisch. Het installeren van de printer driver van Canon is aan te bevelen, omdat daarmee meer instellingen mogelijk zijn dan met de standaard driver van Windows 10. Naast de driver van canon die met ene scan tool je printer vindt en koppelt is er ook nieuwe software voor het scannen en afdrukken van foto's: 'My Image Garden'. De software heeft veel weg van de oudere software die ik met de MP630 gebruikte. Het scannen met Windows 10 werkt fantastisch. Het is mogelijke om op de printer aan te geven naar welk systeem je wilt scannen, dit herkent de printer automatisch. Vanuit Windows is de scanner uiteraard ook op afstand aan te sturen. Dus als je PC op een afstandje van de scanner staat kun je het scannen ook starten vanaf de printer naar je PC. De Windows driver werkt prima en biedt instellingen om in 'Klad' mode af te drukken, dit bespaart een hoop inkt.

Linux (Opensuse 13.2/Leap 42.1)
Voor Linux was er ten tijde van het schrijven van deze review nog geen geschikte driver beschikbaar. Er was in bèta driver van gutenprint voor de MG7750 en ik heb die geprobeert, maar ik moet een filter gemist hebben of zo, want er kwam alleen maar rommel uit de printer. Aanvankelijk heb ik de Canon Linux driver van de MG6800 series printer ook op de MG7700 series geinstalleerd. Ik heb dit geprobeerd en dit bleek te werken. Wel miste ik de optie om in Klad modem te kunnen printen, maar dubbelzijdig printen en grayscale mode kan deze driver wel. Scannen icm Linux heb ik met deze drivers niet geprobeerd. Inmiddels zijn er ook Linux drivers te downloaden voor de MG7750, inclusief scangear om ook te kunnen scannen. Ik heb deze software geprobeerd en gezien dat het functioneert. De functionaliteit is echter heel minimaal, maar het werkt. Ook kun je met een Linux PC niet over het netwerk scannen naar de PC.

Android 5 en Google Cloud Print
In combinatie met Android 5 heb ik ook getest. Binnen Android is Google Cloud print beschikbaar. Dit werkt prima, alleen mist de mogelijkheid om dubbelzijdig te printen vanuit de Android dialoog. Als je print via het web, dan kun je deze keuze wel maken. Het is jammer dat je op de printer niet kun instellen dat je standaard dubbelzijdig wilt printen, want een dergelijke feature zou Google Cloud print wel ondersteunen. Canon heeft gelukkig nog wel een App met printservice waarmee deze opties wel bij het printen vanuit een app beschikbaar zijn. Jammer genoeg werkt deze functionaliteit dan alleen als je bij je printer in de buurt bent. Via een VPN verbinding is het mij nog niet gelukt om via deze weg te printen, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Wat me wel opgevallen is dat wanneer je in cassette 2 A4 hebt geladen en in cassette 1 fotopapier, de Canon printservice App de neiging heeft om default te willen printen naar de cassette met het fotopapier. Ik heb al een keer per abuis op fotopapier geprint. Als cassette 1 leeg is, zal dit uiteraard niet gebeuren. Een beperking is echter dat vanuit de de Canon printservice app de voorkeuzes niet worden onthouden. Via Google cloud print wordt wel de juiste cassette aangesproken, maar daar mist weer de mogelijkheid om dubbelzijdig printen aan te zetten. Omdat op de printer zelf een dergelijke voorkeur ook niet is in te stellen zul je dus bij elke afdruk via de Canon printservice app goed moeten uitkijken of alle settings goed staan. Op dit punt is de software onvoldoende af.

Hoewel ik de functies zoals Airprint e.d. nog niet eens heb genoemd, mag het duidelijk zijn dat de Canon Pixma MG7750 een heel uitgebreide All-In-One is. Ik vind dat ik hem al voor een redelijke prijs heb kunnen inkopen. Ik verwacht ook dat de prijs van deze printer nog een stuk zal zakken. Wat betreft inktverbruik ben ik beniewd. De XL-catridges zijn niet echt veel duurder dan de normale variant. Wie huismerkcatridges wil gebruiken moet bij de ze printer mogelijk nog even wachten. Houdt er wel rekening mee dat sommige meer geavanceerde functies mogelijk niet zullen werken als je niet de originele Canon inkt gebruikt. Zelf ben ik dik tevreden met de prestaties en mogelijkheden van deze printer en ik hoop dat ik er minstens net zo lang plezier van mag hebben als van mijn vorige printer. Ik hoop wel dat de Android print service nog wordt verbeterd, wan die presteert mijns inziens nog onder de maat.

Heb jij ook een Canon Pixma MG7750 Zwart?

Dank voor je review!

In je review zeg je dat sommige geavanceerde functies niet beschikbaar zijn als je geen originele canon inkt gebruikt, wat voor functie's zijn dat?
Gaat o.a. Scannen naar email. In de praktijk zul je dat icm deze printer ook niet zo gauw gebruiken omdat het erg omslachtig werkt. Originele inkt is het goedkoopste bij Go4ink. Ik zou voor Xl cartridges kiezen. Let op dat deze printer ook een grijze cartridge heeft, dus 6 in totaal. Ik heb tot nu toe minder dan 10 Eur betaald voor originele Xl cartridges. Je moet wel even zoeken.
mijn printer accepteerde geen niet-originele cartridges, slaat gelijk in de beveiliging.
Zijn die dan aangeboden? Ik heb ze nl. Nog niet gezien van een huismerk voor deze printer.
Nice review!

Heb jij ook dat de papierdoorvoer soms ineens teveel papier hapt?

Redelijk irritant.
Nog geen probleem meegehad. Soms helpt het om het papier voor het laden even te buigen, maar dan denk ik aan lang geleden toen ik zelf nog de laserprinter op kantoor bijvulde. Als je het probleem houdt zou je kunnen overwegen hem om te laten ruilen.
Mooie review jbouwh! Nu je al een poosje in het bezit van deze machine bent, kan je al wat zeggen over het inktverbruik?
Het inktverbruik valt wat tegen, maar is erg verschillend per kleur. Gisteren gaf de laatste cartridge aan dat hij leeg wat, dat was de kleine zwarte. Het verbruik Is sterk afhankelijk van de grootte van je opdrachten omdat tussendoor regelmatig de printer wordt gereinigd, wat een hoop inkt verbruikt. Ik heb vrij goedkoop XL cartridges kunnen inslaan,voor gemiddeld minder dan 10 Euro per stuk, en dan is het niet echt problematisch. Over de kleuren en het verbruik :
De magenta en cyaan cartridge zijn het snelst leeg, daarna volgde bij mij de zwarte PG cartridge (de grote), de grijze en de gele en als laatste de kleine zwarte.
Omdat er redelijk wat wordt afgedrukt voor studiedoeleinden heb ik 2 printerqueue's aangemaakt. Een voor kleur, en een tweede in zwart/wit, die tegelijkertijd in Klad kwaliteit print. Zwart/wit stel je in door grijstinten te selecteren. Ik verwacht hiermee inkt te besparen
Zie dat Go4inkt inmiddels wél huismerk cartridges voor deze printer aanbied, sinds eind april. :)
Mooie review.

Ik heb hem net gekocht en terwijl ik hem aan het uitpakken was dacht ik, moet ik nog foto's nemen voor een review maar je bent al zo compleet dat ik me daar niet eens aan ga wagen :)

Nu gekocht voor 129 euro, volgens mij is dat geen geld voor zo'n printer.
Hoop er plezier van te gaan krijgen, zoals volgens mij de meesten wel doen.

Dank.
Arjen !
Veel plezier er mee! Ik heb er maar 109 voor betaald, maar dat moet echt een foutje zijn geweest :)
Dat is zeker scherp in prijs.
Voor een andere kleurtje kwam er steeds 20 euro bij :/. Vermoedelijk is zwart dan gangbaarder in productie. Wit was iets van +20, rood is +40?

Afijn, het eerste papiertje rolt uit de printer.
Volgens mij gaat het wel goed komen.
Huh dus de specifieke lade voor fotopapier, past dus geen A4 vellen in?
Dat klopt, cassette 2 is de bovenste cassette, speciaal voor kleiner foto papier. Je kunt A4 foto papier wel handmatig inladen. De onderste lade is voor normaal A4 papier. Het idee is dat je even een foto kunt printen zonder papier te wisselen. Ik gebruik het zelf niet zo heel erg veel, maar op zich werkt het prima.
Handmatig inladen kan overigens niet, dat kon wel met mijn vorige printer een MP630.
Gister de witte variant gekocht (MG7751) voor 119 euro bij BCC. Tot mijn verbazing zaten er 5 XL cartridges in de doos, alleen de grote zwarte was een setup versie.
Dan heb je mazzel. Zelf zou ik overigens alleen XL cartridges kopen, of je moet voor een huismerk kiezen. Persoonlijk koop ik liever origineel in de aanbieding. Vervangen doe ik pas een tijd nadat de printer heeft aangegeven dat een cartridge al op is. Je kunt ook wachten tot het effect op papier te zien is, maar mogelijk droogt de boel dan te veel uit. Let goed op de prijzen voor inkt, je betaald snel te veel.
Ik wil gaan investeren in een setje hervulbare cartridges met losse inktflesjes van smartink.nl. Geen ervaring mee maar lijkt een mooi systeem. Bij mijn oude printer veel geprutst met spuitjes en handmatig resetten, dat lijkt hiermee veel gemakkelijker te zijn geworden.
Klinkt goed. Misschien wil jij je ervaringen ermee hier delen.
Tuurlijk. Maar kan ff duren want ik moet eerst door die XL cartridges heen en zo super veel print ik ook weer niet.