Specificaties 27" @ 2560x1440 (IPS, 4ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ GW2765HT Zwart Review

Luxicon 22 oktober 2015, laatste update op 4 januari 2016, 4.150 views

BenQ GW2765HT Zwart

Perfecte monitor voor de prijs. Hiervoor krijg je een scherm met rijke en precieze kleurweergave op een groot scherm met hoge resolutie!

Pluspunten

• 27"
  • 2560 x 1440
  • 100% RGB
  • Kleuren erg accuraat
  • DP 1.2 HDMI 1.4 DVI-D D-Sub
  • Geen flickering

Minpunten

• Glossy en brede bezel
  • Geen USB poorten
  • Lag voor gamers

Inhoudsopgave
Uitstekende monitor voor de prijs, met een weergave 2560 x 1440 resolutie. IPS (AHVA) 8-bit kwaliteit op een 27" scherm. Dat is voor deze resolutie perfect. In eerste instantie vond ik de brede en glossy bezel niet mooi. In de praktijk echter, valt het totaal niet storend op. Wat direct positief opvalt is de kleurenweergave op het grote werkoppervlak. Dat maakt indruk. Dit is mijn eerste IPS scherm, en kan daardoor niet vergelijken met andere schermen.

Deze review is bedoeld om een duidelijk, simpel beeld te geven van deze monitor, zodat mensen niet drie dubbele conslusies hoeven te trekken, in de hoop dat het scherm zal bevallen (of niet).

Eyecare
Wat niet vergeten mag worden bij deze monitor, is dat er aandacht is geschonken aan de zorg voor onze ogen. Als je normaal gesproken een monitor bekijkt via de camera, zul je zien dat het scherm heftig flickert. Deze monitor heeft technologie, zodat dit niet gebeurd. Daarvoor hoeft niets ingesteld te worden, dat gaat vanzelf zo. Dit zorgt (misschien onbewust) voor een rustige kijk op de monitor.

Daarnaast is het mogelijk om de kleurtint aan te passen wat voor een rustiger beeld zorgt. In de praktijk houdt dit in, dat de leds minder blauw zullen weergeven. Het beeld zal dan geliger worden. Persoonlijk maak ik hier geen gebruik van.

Dit is een foto, geen schermafdruk.

Flexibel
Het scherm heeft veel grip via de voet en kan daarop soepel draaien. Datzelfde geldt voor het instellen van de hoogte van het scherm. Het verticaal plaatsen gaat iets stroever, mede door de bedrading, maar ook dat is prima uit te voeren. Alles kan direct aangepast worden, dus zonder het losdraaien van onderdelen.

Aansluitingen
De monitor kan aangesloten worden via DisplayPort 1.2, HDMI 1.4, DVI-D of VGA. De bijbehorende kabels worden meegeleverd. Enkel een DVI kabel niet. Dat zorgt ervoor dat vrijwel iedereen de monitor aan kan sluiten op de huidige setup. Wel moest ik mijn HD4000 forceren om 2560 x 1440 (55Hz) weer te geven. Dat is gedaan via het Intel configuratiescherm. Hou er rekening mee dat VGA maximaal een resolutie van 1920 x 1080 ondersteund.

Kijkhoek
De kijkhoek is erg ruim, zonder dat de kleuren en het contrast wijzigen. Bij bijvoorbeeld TN paneel zal er tijdens het veranderen van de kijkhoek, een contrast- en kleurverschil ontstaan.

Instellen
Via het OSD menu kan de monitor hardware matig ingesteld worden. Kijkende naar de instelling van de weergave is het volgende in te stellen:

• Brightness 0-100
• Contrast 0-100
• Sharpness 0-10
• Gamma 1-5
• Color Temperature 0-100 (per kleur)
• Hue 0-100
• Saturation 0-100

Mijn instellingen
• Brightness 16 (dit wijzigen veranderd het testresultaat niet)
• Contrast 70
• Sharpness 5
• Gamma 1
• Color Temperature R94 G94 B100
• Hue 50
• Saturation 50

Kleuren
Het scherm is rijk aan kleuren, maar bovendien ook zeer precies, zonder hardware kalibratie. Dat is een groot pluspunt voor mensen die geen kalibratiehardware bezitten. Het testen leverde een uitstekend resultaat op met een gemiddelde Delta 2000 afwijking van 0,4 en maximaal 0,65! Een afwijking beneden de 1,0 zou een mens niet waar kunnen nemen.

Een X-Rite i1Display Pro is aan te raden, mocht iemand kalibratiehardware aan willen schaffen. De software die ik gebruik om de kleurenafwijking te testen is Calman Colorchecker. Deze is gratis te downloaden.
Huidige resultaat Delta2000:
Colorspace: rec.709/sRGB
White Point: D65 (=K6500)
Gamma Formula: StudioRGB
ColorChecker deltaE avg: 0,4
ColorChecker deltaE max: 0,65

(Standard) Gamut:
- 100% RGB
- 80% AdobeRGB
- 80% NTSC

Gaming
Voor gamen schijnt dit scherm wat lag te hebben, dat heb ik niet speciaal getest, omdat ik de monitor bewust voor Photoshop gebruik. Daarnaast speel ik bijvoorbeeld wel Counterstrike Go, en dat werkt voor mij perfect. Daar merk ik dus niet op dat ik in het nadeel ben, tegenover snellere TN schermen. Voor meer info kun je hier klikken.

Eerste indrukken
De eerste indrukken zijn zeer positief. Het scherm is uiteraard van groot formaat en door de resolutie is de werkruimte erg groot. Over de kleuren ben ik er positief en vind het erg prettig werken in combinatie met Photoshop. Ook tijdens het reguliere surfen is er veel meer beeld beschikbaar.

Voor iemand die een IPS scherm zoekt kan ik dit scherm absoluut aanraden. Hiervoor krijgt men 100% RGB weergave met zeer kleine afwijking, zonder daarvoor speciale kalibratiehardware aan te hoeven schaffen. Voor de prijs is denk ik niets beters te krijgen. Bij beter denk ik aan een smalle en matte bezel, ingebouwde USB poorten en minder lag tijdens het gamen.

Dit moet meegenomen worden in een oordeel, maar voor iemand die een scherm voor Photoshop gebruikt vind ik dit niet zozeer van belang. Daarvoor zijn er volgens mij 144Hz schermen. Mensen die foto's bewerken hebben in plaats daarvan, liever een scherm die 100% AdobeRGB weergeeft, en dat zijn monitoren van een andere prijscategorie.

Heb jij ook een BenQ GW2765HT Zwart?

Mooie review. Je zou er nog kunnen bijzetten of de monitor "bleed", i.e. dat de achtergrondverlichting door de LCD komt bij zwarte of zeer donkere achtergrond. Op je plaatjes zie ik geen bleed, maar dat zegt niet altijd even veel.
Bedankt voor de suggestie. Ik denk dat er bleed aanwezig is, maar persoonlijk merk ik hier praktisch niets van. Ik denk dat dat wel zo is, als bleeding overduidelijk aanwezig is. Vandaar dat ik het niet als minpunt opnoem.
heldere review, alleen is VGA een beeldstandaard (640x480) en d-sub de connector, de maximale resolutie (1920x1200) met deze connector is de WUXGA beeldstandaard ;)
Bedankt voor de opheldering, het is aangepast. :)
Bedankt voor je review.