Specificaties Socket 1151 met Intel H110 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus H110I-PLUS D3 Review

TheByteBoy 22 oktober 2015, laatste update op 22 oktober 2015, 1.292 views

Asus H110I-PLUS D3

Prima bordje. Doet wat het moet doen.

Pluspunten

• Uitgebreide BIOS

Minpunten

• Windows 7 installatie met USB bewerkelijk
  • Geen displayport
  • Geen M2 slot

Layout Score: 4
Hier even in het kort mijn eerste ervaringen met de Asus H110I-PLUS D3. Dit is op dit moment het goedkoopste mini ITX Skylake bordje in de Pricewatch en er is nog weinig informatie over te vinden. Helaas heb ik het geduld niet voor mooie kopjes etc, maar ik wil jullie mijn ervaringen toch niet onthouden.

Ik heb het bordje gebruikt met een Intel Pentium G4500. Volgens de Asus website is hiervoor BIOS versie 0602 nodig. Mijn bordje kwam met versie 0401 en daar werkt de G4500 ook al prima op. Nu heb ik 0502 erop staan en ook dat werkt goed. 0602 is op dit moment nog niet te downloaden op de Asus website. De BIOS valt verder op door de enorme hoeveelheid aan settings.

Tevens heb ik 8GB (2x4GB) 1333MHz DDR3 geheugen erop zitten wat ik nog had liggen, dus geen DDR3L. Ook dat werkt prima, dus DDR3L of 1600MHz geheugen is gelukkig niet nodig.

Onhandig is dat er geen blokje mee geleverd wordt waarop je de knoppen en leds van je kast kan steken, zodat je dat blokje daarna in zijn geheel op het moederbord kan prikken. Bij vrijwel alle Asus borden die ik gehad heb was zo'n blokje meegeleverd. Nu is het wat lastiger omdat ieder kabeltje los op het moederbord geprikt moet worden.

Ik heb mijn Dell U2515H scherm via HDMI aangesloten en direct na video driver installatie werd de native resolutie van het scherm (2560x1440) gebruikt.

Omdat ik nog een Windows 7 key had liggen, heb ik Windows 7 erop gezet. Het bordje heeft geen USB2 poorten heeft die met EHCI werken. Windows 7 vereist EHCI om te kunnen installeren. Het bordje ondersteund alleen XHCI. Oplossing is de USB3 drivers te slipstreamen in de Windows 7 ISO. Hiervoor heeft Gigabyte de Windows USB installation tool. Je geeft het path naar je Windows 7 ISO op en een lege 8GB USB stick. De tool maakt dan een bootable USB stick met daarop Windows 7 en de USB3 drivers. Na opstarten van die USB stick ging installatie van Windows 7 feilloos. Een kleine 300 updates later en Windows 7 is geïnstalleerd. Dan kan de upgrade naar Windows 10 beginnen.

Heb jij ook een Asus H110I-PLUS D3?

leuker review, laatste zin viel me wel een beetje op

het is nl niet nodig alle updates uit te voeren voor de upgrade naar win 10, dat kan meteen na de installatie van win 7 al, mits je de netwerkdriver hebt geinstalleerd natuurlijk
Bedankt. Klopt inderdaad wat je zegt. Met de 1511 Windows 10 update is het eerst installeren van Windows 7 al helemaal niet meer nodig. Toen ik het schreef was het even puzzelen om de Windows 7 installatie te voltooien, vandaar het stukje informatie :)
een mooie review, maar wat ik wel het vermelden waard vind is dat er geen deftige audio-chip op zit, waardoor je beperkt bent tot dure HDMI oplossingen of stereo geluid (dat eventueel wordt geüpmixed door je speakerset)
Bedankt! Je hebt gelijk, onboard geluid is beperkt inderdaad. Ik zelf heb een pricewatch: Dell USB Soundbar AC511 dus ik gebruik de onboard geluidskaart niet.
Geen Toslink aansluiting.................armoe qua geluid dus!