Asus Zenbook UX305FA-FC051H Review

CarelvanSanten 21 oktober 2015, 1.707 views

Asus Zenbook UX305FA-FC051H

Wat waar is, is waar. De Zenbook ziet er heel mooi uit. Van Windows 8 naar Windows 10 een makkie. Het scherm is mooie en toppers zijn accu duur, gewicht en geen geluid van een ventilator. Jammer van de mindere kwaliteit die je niet direct kunt zien bij de aanschaf.

Pluspunten

• Levensduur accu
  • Gewicht, super licht
  • Scherm, kwaliteit beeld

Minpunten

• Slechte kwaliteit toetsenbord
  • Garantie stel niets voor
  • Reparatie door importeur tegen betaling

Ca. 1,5 maanden geleden gekocht voor mijn dochter bij Media Markt te Enschede. Na ca. een maand, tijdens het typen, laat de toets Pause/Break (die je eigenlijk nooit aanraakt tijdens typen) los. Dit valt niet onder de garantie volgens MM en de importeur wil het maken tegen betaling.

Wat heb ik geleerd:
- garanties zeggen niets.
- hoe groter een bedrijf hoe minder betrokkenheid met de klant.
- dit is mijn laatste Asus.
- voor mijn andere dochter een HP Envy 13 of Apple Air, betaal je 100 tot 250 euro meer maar de kwaliteit lijkt beter.

Heb jij ook een Asus Zenbook UX305FA-FC051H?

Het leuke aan Tweakers is dat de meeste mensen uitgebreider over de producten schrijven.
Ik denk dat dit geen goed beeld geeft van de laptop en meer gaat over de onwil van de MM.
Ik zou voet bij stuk houden, toetsenbord valt gewoon onder de garantie, mits er niet mee gegooid is ;)
Misschien kun je proberen het apparaat nog te registreren.
Asus geeft juist in deze periode extra garantie... http://www.asuspromotie.nl/reliability/
Geen zorgen en 100 procent zekerheid, dat is wat je krijgt als je tussen 01-07-15 en 31-12-15 een ASUS-laptop koopt. Mocht de laptop in het eerste jaar onverhoopt toch een defect vertonen, dan repareren wij de laptop niet alleen, maar dan krijg je ook het aanschafbedrag in zijn volledigheid op je rekening gestort. Zoveel vertrouwen hebben wij in onze laptops, en zo belangrijk is het voor ons om jou de beste ervaring te geven..
Helaas kan ik niets met jouw tip. Net op de site geweest en..............................
Ja hoor de UX305FA valt niet in de "prijzen". Het had ook binnen twee weken na aanschaf geregistreerd moeten zijn. Dit is mijn antipathie voor Asus aan het versterken: veel schuim weinig bier.
Ben net wezen kijken voor een nieuwe en voor 80% (nog geen 100% wegens de kleur: wit) de keuze op de Lenovo U31-70. Voor 70% is de keuze voor HP Envy 13-d010 (specs zijn minder dan Lenovo en is nog niet in een winkel te zien). Heb je ervaring met één van deze twee?
hartelijk dank voor het meedenken.

[Reactie gewijzigd door CarelvanSanten op 24 oktober 2015 17:28]

Dit word wel heel erg of topic en is eigenlijk niet de bedoeling voor onder/bij een review
maar nu ik toch bezig ben, ;) ik heb erg goeie ervaringen met Lenovo en ook met Asus O-)
En qua toetsenborden staan Asus zelfs bekend als zeer degelijk... je hebt ws met deze gewoon domme pech.
Beetje meer on topic:
Er schijnt in de U31-70 een 256GB SSD in te zitten, afgezien van dat je er meer op kwijt kunt, zijn deze grotere SSD's op de lange duur constanter in hun goede prestaties dan een 128GB. Belangrijk is dat je een SSD niet helemaal vol laat lopen.
Werkgeheugen van 8 ipv 4GB is merkbaar bij zwaardere en Multi taken..
Deze Asus heeft een 'puikere' processor, vooral veel zuiniger 4,5 tegen 15 Watt TDP, qua prestaties niet helemaal vergelijkbaar de zuinige heeft iets minder in zijn mars, maar of je dat merkt bij een beetje internetten en tekstverwerken...denk het niet.
Vergeleken met de HP, die heeft de nieuwste processor, Skylake 6200U, waarschijnlijk weer ietsje beter/sneller dan de Broadwell 5200 U, helaas heeft de HP ook maar 128 opslag en 4GB werkgeheugen. De 256 GB zou bij mij de doorslag geven...
Tanks voor analyse. Heb ik zeker veel aan.
Dank voor info, ga ik doen. Jammer dat Asus zelf dit niet heeft gemeld tijdens ons contact. Ik ga het zeker doen.
Nogmaals tanks. :-)
Beste Carel,

Mooie samenvatting van je ervaring die in een review op tweakers hebt geplaatst.
Aangezien er niet persé een standaard is van een review waar iedereen zich in kan vinden, ben ik als lezer blij met deze uiteenzetting (ik gebruik opzettelijk meerdere woorden voor de term "review").

Kort gezegd: Toppie en bedankt voor de info !
Dank voor reactie. :)
Misschien was de manier van schrijven meer toepasselijk voor kieskeurig.nl. Ik vind zelf tweakers.net leuker. Ik heb het niet als techneut geschreven maar als ontevreden consument (die nog steeds een imperfecte laptop heeft).
Dit gaat dus niet over het product, maar over de afhandeling.

En daarvan ligt de verantwoordelijkheid gewoon bij media markt.

Dus schrijf een slechte shopreview over de MM en schrijf hier alleen dingen op die echt over de werking/gebruik product gaan.
Dank voor reactie. Ben gewoon gebruiker en vertel alleen mijn ervaring. Tips zijn welkom om het beter te doen.
Tip: maak je ervaringen m.b.t. het product het meest belangrijke onderdeel van je review en niet de slechte garantieafhandeling van de importeur en de MM. Nu is het niets minder dan een rant, waar de enige informatie over de laptop is dat een toets loslaat. Bij de korte samenvatting aan het begin van je review zet je wel een paar plus- en minpunten neer een idee is misschien om deze uit te werken dan kom je al heel ver met het schrijven van een degelijke review.
Dank voor tips en uitleg. Ik begrijp wat je bedoelt.
Voor mij is een product veel meer dan alleen wat je koopt (het tastbare), het is het geheel. Ook the after sales service en hoe je wordt behandeld als koper van het product.

Ik geloof dat dit het verkeerde platform is voor de manier zoals ik geschreven heb.

Hartelijk dank voor de tips.
Ben verbaasd te horen dat je een slechte ervaring met de Asus service hebt. Ik heb tot 3 maal toe mijn Zenbook Prime naar Asus moeten sturen, tot 3x toe gerepareerd binnen 1 week. De laatste keer zelfs na 2 jaar, toch zonder extra kosten. Wel omdat het weer om hetzelfde probleem ging helaas.

Moet zeggen dat de service juist erg goed was, helaas hebben ze het probleem meerdere malen gerepareerd en kwam het toch weer terug, daar baal ik wel van!

1 van de reparaties woonde ik zelfs in Polen, ook daar geen probleem om hem te laten repareren. Heb ook een keer na bijna 2 jaar een nieuwe accu gehad, valt normaal niet eens onder garantie, ook die keer geen rekening gehad. Heb het gevoel dat misschien de MM hier niet helemaal eerlijk speelt?
Dank voor reactie.
Tips zijn meer welkom dan afkraken.

Van andere reacties/tips begrijp ik dat dit het onjuiste platform is voor mijn manier van schrijven.
Wat staat staat. De volgende keer zal ik mijn best doen om het anders te doen. Het veranderd ook niets aan het gegeven dat het GEEN kwaliteitsapparaat is.
Dat zeg jij, omdat dat jouw ervaring is, maar 5 anderen op Tweakers raden deze laptop juist aan, gezien de score van hun reviews. Er kan altijd iets met een product gebeuren. Dat betekend niet dat het waardeloos is. Ik heb zelf erg goede ervaring met een Asus laptop.
Je hebt gelijk. Niet één product is 100% oké, dat is ook niet erg, als het probleem maar eerlijk en netjes wordt opgelost. Het is ZEKER geen waardeloos product, heb ik ook nergens geschreven. Scherm is super, accu duur, geluid niveau is top. Die van mij was (ben ik zeker van) al in de doos niet 100%.
Ik snap je punt en het is goed verschillende ervaringen te delen, waarvoor dank! Het lijkt me alleen wel extreem om daarom een 2/5 te geven, omdat een toets loslaat. Dat gebeurt normaal gesproken niet. Wel vind ik dat Mediamarkt en / of Asus dat beter op mag lossen, als er echt niks geks met het toetsenbord gebeurd is.
Gewoon tijdens type en het is de Pause/Break-toets welke nooit wordt gebruikt tijdens typen.