Specificaties Intel Celeron N3150 on board - Bekijk alle specificaties

ASRock N3150DC-ITX Review

Heraz 21 oktober 2015, laatste update op 8 december 2015, 2.266 views

ASRock N3150DC-ITX

Goed bordje om een redelijk energie zuinige HTPC of kleine thuis server mee te bouwen. Het opgenomen vermogen (idle) ligt op ca. 10 W.

Pluspunten

• passief gekoeld
  • hardware ondersteuning h264 en gedeeltelijk h265
  • ondersteuning voor AES-NI
  • 65W adapter meegeleverd

Minpunten

• lichte coil whine
  • niet zo zuinig

Layout Score: 4
Asrock heeft een ITX bord gemaakt rondom de intel Braswell N3150. Dit is een quad core Atom processor en een opvolger van de bekende J1900 processor. Ten opzichte van zijn voorganger heeft de N3150 het volgende te bieden:
  • Ondersteuning voor de AES-NI instructies
  • Hardwarematige versnelling van h264 en gedeeltelijk h265
  • TDP verlaagd van 10 W naar 6 W
Ik heb dit bord gekocht om mijn huidige thuis server(tje) te vervangen, een fit-pc 2. Daarbij was ik op zoek naar het volgende:
  • Opgenomen vermogen <10W (idle)
  • Ondersteuning voor AES-NI instructies voor gebruik met Truecrypt
  • USB 3 ondersteuning
  • Ten minste 2 SATA3 poorten
  • In te bouwen in een meterkast
Uieindelijk ben ik bij dit bord uitgekomen omdat dit op het moment van schrijven het enige bord is met een N3150 processor en een 19V= aansluiting.

In de doos
Bij het uitpakken bleek dat de 19V adapter meegeleverd wordt, dat was een meevaller. Verder zit er in de doos:
  • Het ITX moederbord
  • 19V= voeding (65W)
  • Een korte installatie handleiding
  • 2 SATA kabels
  • 2 SATA voedingskabels, voor in totaal 3 aansluitingen
  • CD met handleiding en drivers
  • IO shield
  • Schroefje voor de optionele WiFi module...
Het bord heeft relatief veel aan boord: 4 SATA 3 poorten,4 USB3 poorten,2 USB2 poorten, 7.1 audio, HDMI, DVI, Display port 1.1a, PS/2. Je kunt ook nog een COM poort en een LPT poort op het bord vinden voor legacy zaken.

inhoud doos

Met de meegeleverde SATA voedingskabels kun je in totaal 3 apparaten van stroom voorzien. Je zult het stroomverbruik wel in de gaten moeten houden omdat je niet boven de 65W van de meegeleverde adapter moet komen. Mocht je meer willen, dan is een 90W voeding en een SATA voedingskabel splitter nodig. Het onderstaande overzichtje uit de handleiding is een richtlijn.

Prestaties
Om een indruk te krijgen van de prestaties en ik zeer geinteresseerd was in het opgenomen vermogen, heb ik eerst Windows 10 geinstalleerd. Dit heb ik gedaan omdat uit tests van mux is gebleken dat Windows vaak net wat zuiniger is (zeker out of the box) dan Linux.
Het eerste dat opviel was de coil whine. ik had het bord nog niet ingebouwd en als je 20cm naast het bord zit (zonder behuizing) dan is de coil whine storend. Na het inbouwen had ik er geen last meer van.

Ik heb het bord getest samen met een Samsumg 830 SSD van 128GB en een 4GB DDR3L-1600 module van Crucial. Een bijzonderheid bij dit bord is dat er 2 geheugenslots zijn voor maximaal 16GB volgens de handleiding van Asrock maar dat Intel zegt dat de N3150 processor maximaal 8GB aankan. Zelf heb ik dit dus niet getest.

Qua prestaties is de N3150 me niet tegengevallen. Onder Windows 10 haalt het bordje 1342 punten onder PCMark8 en 1574 punten met openCL ondersteuning.
Met TrueCrypt merk je dat de AES instructies helpen. De N3150 kan ca. 820MB/s versleutelen/ontsleutelen en dat is meer dan ik via een SATA poort naar een SSD kan schrijven. Video's op YouTube worden netjes en zonder stotteren afgespeeld (1080 h264 video's).

Opgenomen vermogen
Omdat ik een losse 19V voeding had liggen en een ampère meter, kon ik het opgenomen DC vermogen meten. Idle is het opgenomen vermogen ca. 8W. Dat is met aangesloten monitor (1920x1200), usb toetsenbord, usb muis en LAN kabel (gigabit). Daar zijn nog een paar tienden van af te halen door bv. de Audio en niet gebruikte SATA poorten in de bios uit te zetten.

Onder volle last (CPU) is dat 12W. Een gecombineerde CPU/GPU test zal ik later nog toevoegen.

Met een Conrad Energy Monitor 3000 heb ik het opgenomen vermogen gemeten (AC kant) via de meegeleverde adapter. In de idle situatie (gelijk aan hierboven) is het opgenomen vermogen 12W. Met een gecombineerde CPU/GPU last is dat 21W. Voor mijn situatie (als server), dus zonder toetsenbord,muis en monitor is het idle verbruik 9W (Yes! onder de tien...)

In de 'uit' situatie is het verbuik ca. 2W, niet heel netjes.

Een compact, relatief zuinig bordje met veel aansluitmogelijkheden.

Heb jij ook een ASRock N3150DC-ITX?

Misschien een overbodige vraag.
Er zit een 19V adapter bij, waar heb je dan de HD op aangesloten?
Onder de batterij zitten 2 aansluitingen om de kabel(s) (op de foto onder de adapter) aan te sluiten op het moederbord om de HD van spanning te voorzien.
Ah duidelijk! Ik zag de kabels al wel op de foto maar zag zo snel niet waar deze dan op aangesloten konden worden. Ik zie ze nu zitten, thanks !

[Reactie gewijzigd door nexhil op 22 oktober 2015 10:57]

Beetje late reactie, maar ik ben van plan om ook dit bordje te kopen.
Ik zou wel een SSD, HDD en Blu-Ray willen aansluiten, kan dit bordje dat aan?
Het heeft wel 4 SATA aansluitingen maar slechts 2 voedings aansluitingen?
Inderdaad! Op het bord zitten 2 SATA voedings poorten.
Dat hangt dan van de meegeleverde bekabeling af. Misschien dat de TS daar uitsluitsel over kan geven. :)
Ik zou het knap vinden als dit bordje per stroom aansluiting voor 2 7200 rpm disk kan doorgeven. SSD moet geen probleem zijn maar ze zullen moeten uitgaan van wat de mensen zouden kunnen gebruiken.
Nog wat gegoogled en op Newegg zie ik een foto staan waarop duidelijk te zien is dat de voedingskabels 3 aansluitingen hebben, 1 witte om op het mobo te klikken en 2 SATA voedings aansluitingen.
Hopelijk hebben ze die aansluitingen dan inderdaad zwaar genoeg gemaakt om 2 drives te kunnen aansturen. :)
Aait thanks voor de info!
Ik heb de review aangepast.
Met de meegeleverde voedingskabels kun je 3 apparaten aansluiten, je hebt dan nog wel een losse SATA kabel nodig. Het overzichtje laat zien je qua vermogen mag verwachten.
Bedankt _/-\o_

Iemand enig idee hoeveel watt een SSD en een blu-ray speler verbruikt tov een HDD

edit Volgens OCZ is een HDD 6-7W en een SSD 2-4W

[Reactie gewijzigd door Chindi op 8 december 2015 22:18]

Hier is een overzichtje, maar ik vrees dat de blu-ray aan de hoge kant is als je schijven gaat branden.
De range is ~5-20W...

[Reactie gewijzigd door Heraz op 8 december 2015 22:49]

Branden zal er niet aan te pas komen in een HTPC'tje :)
Ik vraag me af of dit bordje makkelijk UHD op 30 hz kan afspelen op TV?
Dat zou wel moeten kunnen, maar dat kan ik nog niet testen (geen 4k display helaas).
Zolang je zorgt dat je de hardware ondersteuning kan gebruiken moet het werken. In onderstaande tabellen staan de codecs en OS specs.
De ondersteuning van h265 is 'hybride', deels hardware en software.

[img=234,176,,,"Intel 1"]http://static.tweakers.net/ext/f/5OOmr3xJowJd5wadstddogIT/medium.jpg[/img]
Ha allen,
Ik wil een NASje bouwen met deze kaart maar aan de comments te zien is 4 schijven van 4TB geen optie. Wat is een goed alternatief?
Greetz!
Het zou wel kunnen met dit bordje, maar dan zul je de voeding voor 2 schijven zelf moeten regelen met een 12V voeding. Alternatieven kun je heel goed vinden in het zuinige server topic op tweakers.