Specificaties Socket 2011-3 met Intel X99 chipset - Bekijk alle specificaties

Supermicro C7X99-OCE Review

Hukkel80 21 oktober 2015, laatste update op 22 oktober 2015, 758 views

Supermicro C7X99-OCE

Ik denk dat het fair is om te zeggen dat het moederbord niets mis mee is.Ik zou hem niet afraden aan mensen. De basis is gewoon prima. Maar de competitie lijkt het gewoon beter voor elkaar te hebben qua prijs/kwaliteit verhouding. Je krijgt bij hen gewoon meer voor je geld.

Pluspunten

• Kleurenschema / looks
  • Kwaliteit gebruikte onderdelen

Minpunten

• Geen M.2 connector
  • Geen USB2.0 header

Layout Score: 4
Introductie
Welkom bij deze review van de Supermicro C7X99-OCE. Ik heb hiervoor de Supermicro C7Z97-OCE gereviewd en in die review uitgebreid uitgelegd wie Supermicro als merk is. Supermicro is een bedrijf dat zeer bekend is in de enterprise solutions en server hardware. Ze hebben zeer veel ervaring met het designen en produceren van (onder andere) moederborden. Ze staan vooral bekend om de duurzaamheid van de producten. In de markt waarin ze opereren is het van belang dat de hardware 24/7 draait en altijd perfect presteert. De Supermicro C7Z87-OCE en de C7Z97-OCE waren de eerste stappen in de markt van de consumenten die gamen en overclocken. Reviews van deze producten kunt u ook vinden op deze website. In deze review bespreek ik hun moederbord voor het X99 platform / socket 2011-3 van Intel. Eens zien wat er veranderd is sinds de voorgaande review die ik geschreven heb van een Supermicro moederbord.

Lay-out en specificatie
Laten we beginnen met een aantal foto’s van het uitpakken van de hardware en de sheet van de specificaties.

De retail doos met alles informatie die je nodig hebt over het moederbord. Supermicro heeft het design van de doos gewijzigd. Ik vind het een verbetering ten opzichte van de blauwe dozen die ze altijd gebruikten. Maar goed dat is eigenlijk het minst interessante van dit pakket. Het gaat erom wat er in de doos zit.

Dit is de volledige inhoud van de retail doos. Een quick-guide met de lay-out van het moederbord en de onderdelen die erop zitten, een disc met alle benodigde drivers, een IO schild (welke compleet blaco is), een enkele SLI brug en 6 rode SATA3 kabels. Ondanks dat Supermicro grote stappen voorwaarts maakt wat betreft de kleuren van het moederbord zelf zijn de kleuren van de additionele zaken de exact zelfde als die je bij een werkstation moederbord krijgt. Wellicht dat bij de volgende generatie moederborden er een gekleurd IO schild bij zit, zwarte sata kabels en een zwarte SLI brug en wellicht verschillende typen (voor meer kaarten en ook voor AMD Crossfire). Als laatste hebben we hier het meest interessante onderdeel uit de doos; het moederbord zelf.

Supermicro is nog steeds op weg om de kleurschema’s van de moederborden voor consumenten te verbeteren. In het verleden waren allerlei headers, de SATA poorten en andere connectors wit, deze zijn nu ook allemaal zwart. Dat merk je meteen als je De Z97 naast deze X99 legt. Veel rustiger voor de ogen en een strakker kleurschema. Ook geen derde (afwijkende) kleur meer. Alles valt nu samen in het blauw met zwarte kleurenschema. Zelfde de uiteinden van de geheugensloten hebben zwarte schuifjes gekregen. Al deze kleine veranderingen doen de look van het moederbord goed.

General overlook and features
Laten we het moederbord onder de loep nemen en de features en onderdelen bekijken. Ik wil hem ook een klein beetje vergelijken met zijn Z97 voorganger ookal is het een andere socket.

Ik heb al de look van het moederbord besproken in de vorige sectie, dus nu over naar de onderdelen en features.

We beginnen bovenaan met de 8-pin EPS connector en links en rechts ervan in totaal drie zwarte 4-pin PWM headers. Dit moet voldoende zijn om de CPU te voorzien van voldoende energie (ook bij zwaar overclocken) en genoeg headers om een dikke CPU koeler te ondersteunen. Zelfs een 240mm of 280mm AIO waterkoeler met 2 fans en een pomp om aan te sturen.

Hieronder een koelblok met daaronder 8 digitale PWM fasen. Gecombineerd met de componenten er omheen is dit even goed of zelfs beter dan een aantal moederborden die roepen dat ze bergen fasen hebben (waarna blijkt dat ze analoge PWM fasen hebben). Helaas denken nog veel casual overclockers: meer fasen = beter. Volledig over de kwaliteit van de componenten heen kijkend.

Verder naar beneden en we komen daar de gigantische socket 2011-3 tegen. Als je gewend bent aan socket 1150 of nu 1151 dan lijkt deze echt enorm. Links en rechts ervan zitten bij elkaar 8 geheugen sloten voor DDR4 geheugen. Deze ondersteunen geheugen tot een snelheid van 3.300 Mhz (bij overclocken). Maximaal kan er 8 * 8 GB geheugen in, dus in totaal 64 GB. Helaas zitten de linker 4 sloten en de rechter 4 sloten niet op dezelfde hoogte. Dit geeft een beetje een vreemd effect qua look. Links en rechts hiervan wederom twee 4 pin PWM fan headers. Verder naar beneden toe hebben we 4 PCI-E 3.0 sloten. Ik snap zelf nooit zo goed de reden van de onderste op een moederbord als dit. Als je daar een grafische kaart plaatst kun je niet bij de headers en knoppen eronder. Daarbij kun je daar niet twee grafische kaarten onder elkaar plaatsen. De enige logica is twee grafische kaarten, dan een PCI-E SSD en dan nog een grafische kaart. Maar de vraag is of de gebruiker die dit moederbord koopt dat er allemaal op wil plaatsen. Meestal gaan die voor duurdere moederborden. Als er een slot minder geplaatst zou worden had ook het geheugen kunnen zaken en was die links en rechts op dezelfde hoogte.

Links op het moederbord vinden we de clear-CMOS knop. Dikke plus ten opzichte van voorgaande borden waar je dit met pins moest doen die je weer moest kortsluiten met elkaar. Veel eenvoudiger. Een plek ervoor in het IO shield was nog eenvoudiger geweest. Zeker als je meerdere grafische kaarten gaat gebruiken. Die blokkeren dan de knop. En rechts vinden we nog een koelblok met eronder de X99 chipset.

We dalen verder af en zien daar hoppa 10 SATA3 poorten op rij. Daar zal je geen genoeg aan hebben. Supermicro gaat puur oldschool op dit gebied met dit moederbord. Sinds er nog geen hardware is die een gewone PCI-express connectorgebruikt heeft Supermicro dit gezien als zonde van de ruimte die wordt gebruikt. Deze kan beter benut worden door de huidige SATA3 poorten.

Hetgeen mij toch wel een beetje irriteert is het gebrek aan een M.2 connector tussen twee PCI-E sloten in. De C7Z97 had er eentje en die werkte uitstekend. Dit moederbord is nieuwer en heeft er niet een, waarom niet? M.2 is het kleine formaat van de nieuwe PCI-express generatie en deze wordt wel al veel toegepast in huidige hardware. Meer en meer fabrikanten verkopen deze SSDs aan consumenten, de snelheden stijgen en stijgen en de prijzen worden steeds lager. Naar mijn mening zou er minimaal eentje op moeten zitten. Het is naar mijn mening de toekomst van de boot-drive. Geen kabels, heel snel, laag energie verbruik, heel klein zelfs bijna onzichtbaar als er een grafische kaart voor zit.

Wederom verder dalend vinden we een speakerje (jaja Supermicro gebruikt ook nog de oude speaker met piepjes om te vertellen wat er eventueel mis is met je setup). Vervolgens is hier de BIOS restore knop en een POST code display. Hier kan je niet zonder op een modern moederbord, gelukkig zit hij er weer op.

Verder naar beneden vinden we het altijd zeer drukke onderste deel van het moederbord. Onder andere zit hier een reeks knopjes. En knopjes zijn altijd interessant! :D Van links naar rechts doen ze het volgende: power knop, geheugen OC knop, drie verschillende CPU OC knoppen (een ervan kun je zelf programmeren in de BIOS) en de meest rechtse is de “home” knop. Deze zal de CMOS naar de standaard waarden resetten.

Er zit een COM-poort aan de linker kant en allerlei headers voor een 5,25 inch OC paneel die je aan kunt sluiten, de pins om de knoppen van de kast op aan te sluiten, vervolgens heul veul jumpers. Die ga ik niet allemaal benoemen. Supermicro heeft er altijd ontzettend veel om dingen uit te kunnen schakelen. En nog wat headers voor dingen die een reguliere gebruiker absoluut niet gaat gebruiken. En als allerlaatste een USB3.1 header. Het eerste moederbord dat USB3.1 ondersteunde was de Supermicro C7Z97 (wat andere fabrikanten ook beweren) en dit moederbord heeft er wederom een.

Zelf mis ik 1 specifieke header op dit moederbord. Die van de USB2.0. Heel erg veel computerkasten hebben standaard ook USB2.0 poorten. Hiernaast wordt deze header ook gebruikt door externe systemen zoals de Aquaero van Aquacomputer. Dergelijke systemen kun je aansturen via Windows software en dit gaat via een USB interface naar de hardware. En er zijn tegenwoordig meerdere controle systemen die iets dergelijks doen via de USB header. Ik geloof niet dat ik ooit een moederbord heb gebruikt dat NIET minimaal 1 USB2.0 header had. Ik denk dat Supermicro er goed aan zou doen om er de volgende keer weer een toe te voegen.

Als laatste wil ik het hebben over de IO poorten van het moederbord. Het eerste dat je op zal vallen is dat het er niet veel zijn. Er kijken lege delen je aan tussen de zilveren blokjes. Waar andere moederborden er zelf extra USB poorten of WiFi of iets anders plaatsen laat Supermicro deze plekken Spartaans leeg. Er zijn 2 Intel Gigabit LAN poorten, 6 audiopoorten, 6 USB3.0 poorten en een oldschool muis/toetsenbord poort. Al het noodzakelijke zit er, maar die leegte blijft je toch aan staren.

Ik wil ook nog iets doen dat andere reviewers NOOIT doen. Logisch aangezien die er hun geld mee verdienen. Ik ga jullie ook verwijzen naar een review van een ander voor aanvullende informatie. Ik heb zo mijn kennis van moederborden en hun werking, het gebruik en ik weet wat ik wil op een moederbord en wat niet. Maar ik ben niet zo opgeleid in de exacte kennis van iedere chip of het moederbord zoals mijn bevriende reviewer en overclocker Steven Bassiri. Hij schreef vroeger solo reviews, maar Tweaktown heeft hem een baan aangeboden (gelukkig). Waar ik in een vorige review nog verwees naar een Youtube video van hem, link ik nu naar pagina 3 van zijn review op Tweaktown: the circuit analyses.

Het is niet nodig om die pagina te lezen om te gebrijpen hoe dit moederbord werkt., maar het geeft voor degenen die dat interessant vinden een ENORM inzicht in de hardware die Supermicro gebruikt heeft en de kwaliteit ervan. Zoals altijd heeft Supermicro op geen enkele chip op dit moederbord bezuinigd. Ook dit moederbord moet 24/7 kunnen draaien zonder geen enkel probleem. Vindt je interessant om te weten hoe dit zit? Check even de link.

BIOS & software support
Net als met de C7Z97 heeft Supermicro dit moederbord een UEFI BIOS gegeven. Eigenlijk voelt hij helemaal hetzelfde als die BIOS :) Het voelt hetzelfde, ziet er hetzelfde uit, werkt hetzelfde. Niet dat dit slechts is, de BIOS werkt uitstekend. Het is een hoofdpagina met 9 afbeeldingen dieleidt naar 9 verschillende onderdelen van de BIOS. Er is de optie voor advanced settings die je aan en uit kunt zetten. Dit heeft voornamelijk betrekking op opties bij het overclocken. De BIOS gaat heel diep, je kunt onwijs veel aanpassen. Helaas niet alles. Net als bij de C7Z97 mis ik de optie om de PWM settings aan te passen. Te zorgen dat de PWM meer of minder agressief reageert op temperatuur wijzigingen van de CPU. Maar voornamelijk om de snelheid van die fans handmatig te wijzigen. De reden hiervoor is dat de portie waterkoeling liefhebbers onder ons dan hun pomp aan kunnen sluiten op een moederbord header. Veel pompen zijn tegenwoordig PWM gestuurd.
De driver schijf komt niet met veel software. Maar aan d andere kant komt het ook niet met een berg spam software (zoals de schijven van andere fabrikanten dat wel doen). Geen toolbars en andere 30 dagen trial software die niemand wil op zijn computer. Daar hou ik van. Overclocken via in Windows doe je met de Intel Overclocking Utility. Hier hadden ze mooi die PWM fan snelheden in kunnen laten regelen ;).

Het laatste waar het mee komt is hun eigen software genaamd ”SuperDoctor III”. Het is een web-based management tool om je systeem te monitoren. Dergelijke software kun je van veel fabrikanten en anderen downloaden van internet. Vaak nog met nog meer opties. Deze software van Supermicro laat je meteen weer herinneren dat je met Supermicro te maken hebt. Geen flashy en grafisch van je beeld spetterende software, maar puur functioneel. Geen poespas. Kan nog een beetje werk gebruiken voor de gamers en overclockers er gebruik van zullen maken ;).

Price / performance ratio
Deze sectie ga ik niet helemaal afvullen met cijfers en berekeningen, er komt geen ideale ratio berekening. Ik ga gewoon in Jip-en-Janneke taal uitleggen hoeveel moederbord je voor je geld krijgt. En hoe verhoudt zich dat met de concurrentie? Moederborden hebben veel features en opties. Hoe verhoudt zich dit tot de concurrentie? Laten we beginnen met de prijs. In Nederland niet overal verkrijgbaar. Bij Azerty gaat hij voor § 376,- en bij Max ICT voor § 340,-. Als je ziet dat hij in Amerika bij Newegg over de toonbank gaat op het moment van schrijven voor $ 305,- dan weet je dat er iets fout is in de prijzen hier en dat deze vergelijking erg zeer gaat doen voor de C7X99-OCE. Dus wat koop je voor rond de § 350,- bij de concurrentie? Zware competitie! De MSI X99S XPOWER AC is § 349,-, de ASRock X99 OC Formula is § 340,- en de ASUS X99 PRO USB3.1 is ook § 340,-. Dit is echt zwaar materiaal. In Amerika kosten deze moederborden allemaal minimaal $ 50,- meer dan de C7X99 daar. En hier dus ongeveer even duur. En vergeleken met die moederborden maakt de Supermicro gewoon geen kans. Ze hebben gewoon meer features, komen met meer en betere software, meer hardware (zoals WiFi en aanvullende onderdelen). Als ik dan in de § 300,- tot § 325,- range ga kijken dan zouden we meer in het territorium moeten komen waar de Supermicro zich in zou moeten bevinden. Maar ook hier zware competitie. Ik heb het over de Gigabyte GA-X99-Gaming 5P. Dit moederbord zit afgeladen met extra’s. 4 echt bruikbare PCI-E slots, een M.2 connector, 2 PCI-express poorten, speciale gebruidschip, WiFi en een sterkere aankleding qua looks. Ook koop je ervoor de UD7 versie met vergelijkbare features. MSI komt hier met hun MSI X99A Gaming 7 moederbord voor § 280,-. Hij heeft vergelijkbare features als de Supermicro, maar heeft wel een M.2 connector en een speciale audio chip, maar heeft weer geen tweede LAN poort. Ik denk dat Supermicro het moederbord hier rond deze prijs zou moeten verkopen om kans te maken. Dat is § 100,- minder dan Azerty er voor vraagt! Waar je in de USA een prijs lijkt te betalen die dichter ligt bij wat je ontvangt is die verhouding in Nederland helemaal zoek. Met de huidige prijs maakt dit moederbord hier gewoon geen kans. Ik kan me niet voorstellen dat het moederbord goed verkoopt in Nederland.

Ik denk dat het fair is om te zeggen dat het moederbord zelf niets mis mee is. Als je het aan zou schaffen zal je geen spijt hebben achteraf. De componenten zijn van hoge kwaliteit. Hij loopt stabiel en als je een beetje geluk hebt in de siliconen loterij dan klokt hij net zo hoog als op ieder ander high end moederbord. De looks zijn wederom verbeterd, anderen lopen nog iets voor maar de looks op zich hoeven niet de reden te zijn om het niet te doen. Ik mis wel echt een M.2 poort. Ook het gemis van een USB2.0 poort vind ik niet erg handig. Het klinkt misschien ouderwets vergeleken met USB3.0 en USB3.1, maar het wordt gewoon nog erg veel gebruikt en daarom moet je hem hebben. Het gebrek aan input op de PWM is ook nog een dingetje ookal is dat niet zo erg als de voorgaande twee punten. Bedenk wel dat de X99 chipset voor de Intel Extreme reeks is. Mensen die dergelijk geld uitgeven hebben hoge eisen.

Wat betekent dit voor de conclusie van deze review? Ik sluit wel een beetje negatief af zo. Het is niet zo dat ik hem af zou raden aan mensen. De basis is gewoon prima. Maar de competitie lijkt het gewoon beter voor elkaar te hebben. En dan prijs/kwaliteit verhouding. Je krijgt bij hen gewoon meer voor je geld. Als een cliŽnt bepaalde specifieke vereisten aan stabiliteit zou hebben dan zou ik deze nog wel willen gebruiken. Maar de kans is vrij klein dat deze in een klantsysteem zal eindigen. Gewoon puur omdat hij zo duur is en de concurrentie moordend.
Is dit moederbord slecht? Nee. Maar het gebrek aan opties gecombineerd met een te hoge prijs zorgt ervoor dat ik dit moederbord waarschijnlijk nooit aan iemand aan ga raden. Werk aan de winkel voor Supermicro.

Heb jij ook een Supermicro C7X99-OCE?

Het is mij niet geheel duidelijk waarom je specifiek voor dit bord hebt gekozen? Gaat het dan om de (nog niet?) besproken IPMI ondersteuning? Verder haal je snel in je conclusie aan dat het bord net zo hoog als elk ander bord moet kunnen klokken. Aangezien je dit niet getest hebt zou ik daar niet zomaar vanuit gaan. Op x99 zijn befaamde OC sockets met meer pinnen dan standaard x99 sockets (zie Asus en gigabyte), waarbij baseclocks en geheugen aangetoond stukken harder gaan. Ook algemene bios implementatie en functionaliteit zijn belangrijk voor een goed resultaat, en als OC liefhebber mis ik dat toch wel in deze review. Verder mag je lay-out wel wat netter met mooie kopjes. nu een beetje saai ;) Prima foto's verder. Keep it up!

Al met al toch wat kritiek puntjes op deze mooie review, ik wacht even met beoordelen tot dit wel/niet is aangevuld.
Omdat ik het interessant vind om onbekende hardware te proberen en te bekijken.

De IPMI ondersteuning is aanwezig bij de C7X99-OCE-F en niet bij deze als ik het goed heb. Daarbij heeft de overgrote hoofdmoot van de gebruikers op Tweakers helemaal geen boodschap aan IPMI, net als een aantal andere features die ik toegelicht weg gelaten heb. Het zijn vaak opties die de casual overclocker helemaal nooit zal gebruiken zelfs al zouden ze weten wat het is.

Ik heb mijn eigen overclock resultaten er niet bij gezet omdat mijn chip niet echt de siliconen loterij heeft gewonnen. Dat zou alleen maar negatief op het moederbord weerslaan terwijl de chip op andere moederborden dezelfde score haalt. Ik heb andere overclockers (die veel meer verstand van zaken hebben) gesproken die er ook mee gewerkt hebben (zoals de reviewer / overclocker waar ik naar verwijs in de review) en zij gaven aan dat op dit moederbord dezelfde scores gehaald werden als op de ROG en SOC exemplaren.

Ik ben wel benieuwd waar de aangetoonde resultaten van de zoganaamde OC sockets. Iets dat naar mijn weten alleen een leuke marketing term is waar casuals heel warm voor lopen. Maar ik laat me graag overhalen om toe te geven dat ik ongelijk heb. Ik ben geen professionele overclocker en ik leer graag nieuwe dingen bij.

Wat zou je graag toegevoegd hebben wat betreft de algemene BIOS implementatie en functionaliteit? Screenshots?

Ik ga de lay-out niet verder aanpassen denk ik :) Ik ben niet een van de techtesters en doe dit niet voordurend. Zo af en toe schrijf ik eens een review over hardware die ik wel interessant vind. Dit kost al heel veel tijd en om de layout verder aan te passen heb ik gewoon geen zin in :) Ik spendeer die tijd liever aan modden van systemen.
als je daar allemaal geen zin in hebt, dan kan je beter niks plaatsen ipv halve informatie.
Tja of je leest gewoon lekker wat anders en ga je tijd nuttig besteden dan onzinnige reacties te plaatsen |:(
Op je teentjes getrapt? zag dat je hem aanbood : V&A aangeboden: Supermicro C7X99-OCE TE KOOP OF TE RUIL

geld nodig?
Hoi, bedankt voor je reactie! Het gaat mij niet om het uitgebreid tonen van bios implementatie en functionalitiet, al zou een (aantal) screenshot(s) van het bios wellicht niet misstaan in een review als deze.

Het ging mij meer om het niet geteste statement dat dit bord net zo goed zou klokken. Voor 24/7 zal je ongetwijfeld gelijk hebben, echter het 'OC socket' is geen fabeltje. Meerdere overklokkers hebben betere resultaten aangetoond met dit speciale socket, de buren hebber er zelfs een artikel aan geweid: http://nl.hardware.info/n...erborden-van-asus-bewezen

De inhoudelijke lay-out is verder prima hoor, gaat mij net om de finishing touches, zoals mooie plaatjes als kopjes. Dat soort dingen maken een al goed review een top review. Anyway, veel plezier met dit speciale bord, Supermicro staat op servergebied wat mij betreft op eenzame hoogte, mooi dat ze bezig zijn met aansluiting op de consumer/prosumer markt. Al met al veelbelovend, zoals je review al duidelijk maakt. Er is niet bespaard op deze borden, topkwaliteit!

En die IPMI functionaliteit is inderdaad alleen bij de OCE-F

[Reactie gewijzigd door millman op 22 oktober 2015 09:25]

Ah ik zie het. Maar de uncore is helaas niet een frequentie die over het algemeen door gebruikers zelfs niet eens herkend wordt. Het gaat voor hen alleen om de core of turbo frequency van de CPU en het geheugen. En ik zie daar geen verandering in in het artikel. Zo diep gaat mijn testen niet. Ik heb daar niet genoeg kennis van ook om dit uit te zoeken. Der8auer is een pro overclocker, de meest succesvolle en bekendste van Duitsland als ik het goed heb.
Het is dan ook persoonlijke voorkeur wat ik graag in een review lees, zeker als het om wat onbekendere borden gaat. Uncore/L3/Ram OC doen ook maar weinig mensen ja, maar toch.. La met al een goede review, mijn overige kritiek is alleen nittpicking ;)

Ik sta altijd open voor opbouwende kritiek hoor. Ik ben maar een "casual" reviewer. Dus zal niet helemaal tot het gaatje gaan. Ik vind zelf altijd de vergelijking met concurrerende hardware het meest interessante. Hoeveel waar krijg je voor geld.
De meeste reviewers krijgen hun samples en zullen altijd alleen de positieve punten noemen. Ik probeer gewoon eerlijk te zijn.
en dat heb je dan ook prima uitgevoerd hoor!