Specificaties Quad core @ 2,7GHz-3,3GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i5-6400 Boxed Review

therazo 21 oktober 2015, laatste update op 28 december 2015, 3.432 views

Intel Core i5-6400 Boxed

Heb deze processor sinds gister, en is zeker een upgrade van mijn amd fx 6300! Gebruikt veel minder stroom ook nog :)

Pluspunten

• Goedkope Skylake i5
  • Met de iGPU kan je zelfs op +/- 30 fps Battlefield 4 spelen op 1080p!
  • Leuk doosje
  • Erg zuinig
  • Presteert goed in games

Minpunten

• Standaard clock ligt lager dan de i5 4460, op slechts 2,7 Ghz
  • Maar turbo boost maakt een hoop goed

De i5-6400 is mijn eerste echte krachtige processor, en heb er lang op gewacht.
Mijn vorige cpu's waren een C2D e8400 in een dell, en daarna een AMD FX 6300, maar ik ben toch overgestapt op de i5 vanwege ik wat nieuws wou, en ik wat rare problemen had met de programma's die ik gebruikte, en liep niet zo lekker in de games die ik speelde.

De verpakking

De verpakking vind ik erg mooi en kleurrijk, mooier dan de voorgaande verpakkingen.
Zo ziet de voorkant er uit:
De achterkant:
De bovenkant:
De rechterkant:
En de linkerkant:

Ook hoe de verpakking werkt hebben we eerder terug gezien bij de vorige generatie(s) processoren.
De verpakking opent aan de zijkant, waar een kartonnen doosje in zit met de processor bovenop in een plastic bescherm-ding met daaronder / daaromheen een kartonnen behuizing waar ook de stock cooler in zit.

Ook is er een handleiding aanwezig, en een sticker voor op je kast.

De specificaties

De specificaties van deze i5 zijn zoals de meeste, maar ik zal de basis hier toch maar even neerzetten :)
Socket: 1151
TDP: 65W
Ram snelheid: ddr4-2133
iGPU: Intel HD Graphics 530

Overklokbaarheid

Eerst (toen ik deze cpu kocht) kon je deze uiteraard niet overklokken, maar nu schijnt dat wel te kunnen.
Ik zou het graag proberen en testen, maar mijn moederbord ondersteunt dat niet, en ik denk niet dat ik daar voor mijn pc luider zou willen maken.

Benchmarks

Voor benchmarks heb ik niet veel om te testen, want ik kan het nergens tegen vergelijken.
Ik heb uiteraard wel cinebench r15 gelopen op de cpu.

Single core score was 138 pt, op het internet vond ik dat de i7 5960x 136pt had in single core, min of meer gelijk aan de i5 6400.

De multi core score was: 514pt, wat beter is dan mijn vorige cpu (de fx 6300), wat ik me kan herinneren.
De score is ongeveer gelijk aan een i5 4670k, een oudere i7 950 en mobiele i7's van de 3e generatie.

Verder nog de temperaturen.
De temperaturen zijn gemeten met hwinfo 64, getest met prime95 en Rainbow Six: Siege, en de cpu wordt momenteel gekoeld door een Cooler Master Hyper 212 EVO die de fanspeed gewoon standaard heeft staan dat ie lekker stil is.
De temperaturen
Idle: 22 graden c
10 minuten prime95: 46 graden c
Normale game load met R6: siege: ~ 34 graden c

Al met al ben ik zeer tevreden over mijn nieuwe cpu.
Er zijn wat minpuntjes, zoals dat ddr4 ram nog wat prijzig is,en dat de i5 4460 toch nog goedkoper is, zeker 2e hands.
Ook zijn de moederborden niet erg goedkoop, en is de single core performance maar weinig verbeterd.

Heb jij ook een Intel Core i5-6400 Boxed?

Meer advertenties

Zie je nu verbetering t.o.v. de FX6300? Ben zelf in het bezit van een FX8320 en ben van plan deze cpu te kopen
Ik merk wel een beetje verschil, maar dat kan in mijn hoofd zitten.
Wel had ik eerst een moederbord met Sata-2, en nu sata-3 dus mijn ssd kan op zijn volle snelheid werken.
Ook heb ik gek genoeg ook geen problemen meer in games met fps drops enzo.

De i5 is sowieso zuiniger.
Maar van een fx 8320 naar een skylake i5, dan zou ik toch voor de 6600k gaan omdat je dan toch makkelijk kan overklokken om het meeste uit je cpu te halen!