Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Red switches - Bekijk alle specificaties

Cherry MX Board 6.0 Review

Foritain 21 oktober 2015, laatste update op 26 mei 2017, 6.621 views

Cherry MX Board 6.0

Dit toetsenbord is het toppunt van kwaliteit: Extreem solide, strakke aluminium afwerking, en een polssteun waar je op kan gaan staan. Ergonomie is top, zo ook de Cherry MX switches. De coating van de polssteun had vuilbestendiger moeten zijn, en wat betreft LED feature doen goedkopere 'gaming' borden het beter.

Pluspunten

• Super solide bouw, uitzonderlijk goede materialen.
  • Strakke vormgeving van het bord zelf en de keycaps.
  • Cherry MX Switches
  • RealKey technologie lijkt voor nipt snellere reactietijden te zorgen
  • LED feature (rood) met blauwe status LEDs is praktisch, en de praktisch traploze helderheidsinstelling is prettig.
  • Polssteun extreem solide en maakt het een ergonomisch prettig bord

Minpunten

• Rubbercoating polssteun met MX indruk extreem vuil- en vlek gevoelig en zeer lastig schoon te maken.
  • LED feature wat basic vergeleken met (half zo dure) gaming toetsenborden
  • De kwaliteit past weliswaar bij het prijskaartje, maar 190 euro voor een toetenbord is natuurlijk niet mis.
  • Praktische implicaties van de RealKey tech lijkt wat beperkt tot de meest extreme doeleinden.

Review: Cherry MX Board 6.0

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Cherry

In de laatste maanden heb ik een flink aantal toetsenborden met Cherry MX switches voorbij zien komen, het Duitse Cherry is simpelweg niet weg te denken uit de markt voor mechanische (gaming) toetsenborden. Een toetsenbord vanuit de fabrieken van Cherry zelf ontbrak echter nog, maar daar komt nu verandering in. Ik kwam het Cherry MX Board 6.0 voor het eerst tegen op Computex, waar ze onder andere vertelden over hun nieuwe RealKey technologie wat het toetsenbord nog sneller moest maken dan voorheen mogelijk was. Oftewel dit is niet alleen een eerste ervaring met een ‘echte’ Cherry, maar tevens een ervaring met een stukje techniek wat zijn weg naar de partners van Cherry zal gaan vinden de komende tijd.

Het Cherry MX Board 6.0 kent een adviesprijs van 189,-- euro inclusief BTW. Verkrijgbaarheid is echter wel beperkt, dus bij interesse zal je vermoedelijk richting de Duitse markt moeten kijken.

Bij deze wil ik ook mijn fantastische dame bedanken voor de mooie plaatjes die zij heeft geschoten van dit bord :D O+

Als je al bekend bent met deze switches kan je dit deel gerust over slaan, dit is bedoeld als zeer korte introductie voor gebruikers zonder, of met beperkte, ervaring met mechanische toetsenborden.

Cherry, de maker van dit bord, maar vooral ook van de switches die een cruciaal onderdeel vormen van dit toetsenbord, kan je toch wel –het- merk noemen als het op deze mechanische switches aan komt. Je kunt het zo zien: Een fabrikant kan zelf de toetsen maken, of het frame waar de toetsen in zitten, maar bij een mechanisch toetsenbord wordt zeer frequent gebruik gemaakt van de producten van Cherry aan de binnenzijde van het toetsenbord: onder het daadwerkelijke kunststof (of soms staal) van iedere toets vindt je een mechanische schakelaar die bepaalt hoe het indrukken van de toets aanvoelt.

Deze switches zijn zeer geliefd bij een grote groep gebruikers, en ik ben er zelf ook een groot voorstander van, sterker nog ik wil eigenlijk nooit meer terug. Toch is het te kort door de bocht om te stellen dat deze toetsenborden per se beter is dan de niet-mechanische toetsenborden, die in de meeste gevallen gebruik maken van de veelvuldig gebruikte “rubber domes” die vooral goedkoop zijn om te maken. Smaken verschillen nu eenmaal, en ondanks dat de rubberen domes technisch inferieur zijn zijn er uiteraard ook mensen die ze fijn vinden werken. Buiten discussie staat echter dat Cherry MX switches een flink langere levensduur hebben, en ook hun unieke “feel” op de lange termijn vasthouden in tegenstelling tot de goedkopere domes die al snel voelbaar slijten en dan anders aanvoelen. Ook ken ik zelf geen mensen die na de overstap naar mechanische borden hebben gekozen terug te keren naar de rubber dome bordjes, een leuke indicatie dat deze toetsenborden echte aanraders zijn. Opvallend is ook dat deze mechanische switches bij zowel gamers als echte-niet-gamers populair zijn, want de prettige manier van toetsen indrukken leent zich zowel voor serieus gamen als fanatieke schrijvers.

Mechanische switches hebben uiteraard een prijskaartje. Toetsenborden met deze switches beginnen rond de 70,-- en lopen vervolgens op tot dik over de 100 euro, terwijl een rubber dome bordje vaak maar een tientje of twee hoeft te kosten. Toch stel ik regelmatig dat de zaken waar je fysiek mee zit te werken, zoals je toetsenbord, muis, of monitor, niet minder aandacht verdienen dan de onderdelen die je pc sneller maken. Een degelijk toetsenbord kan al snel de schrijfsnelheid en nauwkeurigheid verbeteren, net als dat een nauwkeurige muis een ontwerper meer tijd kan uitsparen dan een iets snellere processor.

Deze mechanische switches worden normaliter genoemd in combinatie met een kleur, de kleur switch zorgt hoe het bord aan voelt. Zo kan een switch zwaarder of lichter zijn, of kunnen er bepaalde unieke elementen aan zitten: Zo kan een switch geheel lineair zijn, oftewel de vereiste druk is van boven tot onder aan exact gelijk, maar er kan ook een “bump” inzitten, waarbij je na een paar millimeter indrukken een beetje extra weerstand voelt, of bij sommige kleuren zelfs een “click” hoort, welke duidelijk aangeeft wanneer de aanslag is gemaakt. Die klik switch is voor sommige gebruikers ook weer een punt van ergernis, wat bijvoorbeeld de blauwe switch voor omgevingen met andere mensen in de buurt weinig populair maakt. Uiteindelijk komt het er op neer dat er bijna altijd wel een kleur switch is die een individuele gebruiker kan bekoren, en het gevolg is vele discussies over welke kleur nou “de beste” is. De truuk is m.i. juist om te ervaren welke het beste bij jou past, en je niet blind te staren op de theorie van anderen. Juist omdat dat laatste lastig is met beperkte beschikbaarheid in fysieke winkels, is “welke switch past bij mij” de meest voorkomende vraag met betrekking tot mechanische toetsenborden, een vraag met zelden een 100% duidelijk antwoord.

Ik heb helaas niet de ruimte om inhoudelijk alle mogelijkheden te bespreken, en leesvoer kan dus eigenlijk niet op tegen een product echt te ervaren, maar mocht je niet weten waar te beginnen kunnen de volgende twee links van enige waarde zijn. In deze topics vindt je heel veel gedetailleerde informatie over de vele switches en de voor- en nadelen ervan:
Het grote mechanische toetsenborden topic @ GoT

De specificaties en features van de Cherry website:

Als je op de productpagina kijkt is het eerste focuspunt wat je ziet de snelheid: “The first in its class”, “Uncompromisingly fast”. Ze praten daar over Cherry hun nieuwe RealKey technologie, waar Cherry MX borden traditioneel digitaal de switchpunten scannen zit er bij RealKey tech simpelweg een analoge controller bij elke switch. Hierdoor wordt de activatie real-time doorgegeven, en is er sprake van een snellere response. Cherry claimt dat winsten tot ca 20ms haalbaar zijn, al spreken ze dan over een ‘ordinary keyboard’ en is het lastig te bepalen hoe de verschillen zijn met bijvoorbeeld een concurrerend bord met Cherry MX switches aan de basis. Wel prettig, al zien we dit bij de meeste Cherry MX based borden is een full n-key rollover en het ontbreken van enige vorm van ghosting.

Het tweede focuspunt van Cherry is de constructiekwaliteit. Er is gekozen voor aluminium, echter als je vervolgens ziet dat het toetsenbord totaal 1350 gram weegt (exclusief polssteun) terwijl aluminium een licht materiaal is dan kan je begrijpen dat er sprake is van stevige onderdelen. Het toetsenbord is full-size, maar gezien zaken als macro-toetsen ontbreken is er geen sprake van een overdreven groot model.

Dit toetsenbord is voorzien van een rode backlight, met een extra blauwe LED in de knoppen met een status indicatie; caps lock e.d. Vanwege de LED feature zien we ABS keycaps, met laser-inscripted keycaps. Als onderdeel van de industriële lijn van Cherry zien we dat het toetsenbord in koude en warme klimaten te gebruiken is, een langer-dan-gebruikelijke kabellengte (200cm), en een software vrij werking oftewel “plug & play” .

Hoewel Cherry vele soorten MX switches maakt is het MX Board 6.0 (Vooralsnog) enkel verkrijgbaar met Cherry MX Red switches. Het bord komt met een garantieperiode van 2 jaar.

De eerste indruk telt zwaar, en de eerste indruk bij dit bord is gelukkig ook niet verkeerd. We zien een chique verpakking; grotendeels zwart, weinig geblaat. Gewoon lekker strak. Intern vinden we een rode binnen doos met een grote kers, deze binnendoos is hooguit ‘average’ overigens. Het bord zelf zit vervolgens weer in een nette zwarte sleeve.

Van accessoires is praktisch geen sprake. We krijgen een beknopte handleiding, that’s it. De 200cm lange kabel is wel netjes, net als de gold-plated USB aansluiting.

Het MX Board 6.0 zelf was ook direct een bijzondere ervaring. Je ziet het er misschien niet direct aan af, maar zodra je hem in je handen hebt dan snap je heel goed dat je met een toetsenbord in het hogere segment te maken hebt. De constructiekwaliteit is echt uitstekend. Geen kunststof, gewoon een bijzonder solide aluminium constructie. Je zou haast denken dat het een geheel stalen frame is met enkel een aluminium finish, zo solide is het. Verder is het design opvallend onopvallend. We zien wat chique elementen, maar in de basis is het vrij recht-toe-recht aan met enkel de degelijkheid als opvallend element. Het bescheiden Cherry logo aan de voorzijde bracht ons wel een kleine glimlach, zo ook de toets met de kers er op.

Deze indeling is gangbaar, met o.a. een brede linker shift en een brede maar ‘lage’ enter. Het lettertype is vrij strak, wederom niet te overdreven wat dit model ook goed staat. Als full-size toetsenbord ontbreekt een numpad deel uiteraard niet.

Onder enkele F-keys zien we wat extra functies. Zo zitten de volume functies onder F1-F3, LED functies onder F5-F9, maar vervolgens hebben de skip en play/pause features hun eigen knop. De exacte redenering is mij onbekend, ik zou verwachten dat een losse volume knop juist handiger zou zijn.

De onderzijde van het Cherry MX Board 6.0 oogt ook vooral degelijk, een plank zo hard dat je dit bord tevens als schild of zelfs als (zelfverdedigings)wapen zou kunnen gebruiken. We zien weer een kersje, en een aparte constructie voor de USB aansluiting. Op deze manier zit de kabel wel goed stevig, maar is hij toch te vervangen mocht je er wat geks mee doen. We zien ook dat je de kabel optioneel naar de zijkant kan voeren met de kleine gootjes, deze gootjes hebben weer kleine hobbeltjes om de kabel vast te houden, wat uitstekend werkt.

Er zitten rubberen strips onder op het bord zelf, en op de optionele voetjes om het toetsenbord wat te verhogen. Kijken we vanaf de zijkant dan zien we tevens een leuk stukje ‘design’ in het aluminium.

Net als het bord zelf maakt ook de polssteun een bijzondere indruk. Minstens zo stevig als het toetsenbord zelf, en met keurige details zoals het Cherry logo en de MX inscriptie in de rubber coating aan de bovenzijde. De steun klemt zich magnetisch aan het bord vast, hierdoor zit hij zowel goed stevig in gebruik, als is hij eenvoudig te verwijderen indien gewenst. Perfect is de steun echter niet, maar daar kom ik onder het praktijk hoofdstuk op terug.

Één van de opvallende elementen aan een ‘echt’ Cherry toetsenbord is de vormgeving van de key caps, net even anders dan anders. Ook het stukje rondom de pijltjestoetsen ziet er aantrekkelijk uit. Verwijderen we de key caps dan zien we de bekende Cherry MX switches, in dit geval de rode variant, voorzien van de LED verlichting.

Het Cherry MX Board 6.0 komt zonder software, en als zakelijk bord is er ook geen sprake van lichteffecten. Zagen we onlangs nog een toetsenbord waar je gewoon Snake op kan spelen moeten we het hier toch echt stellen met recht-toe-recht-aan rode LED verlichting. Wat je wel opvallend kan fine-tunen is de helderheid, welke je in vele minuscule stapjes kan aanpassen. Het enige andere wat opvalt is dat de toetsen met een status indicatie ook van een blauwe LED zijn voorzien. Staat caps lock aan? Dan is die knop blauw verlicht, hetzelfde gaat voor scroll lock, num lock de windows key en de fn key. Een praktische oplossing, en zeker ook een opvallende keuze. De positionering van de LED boven de switch geeft wel het bekende beeld waarbij de onderste tekst op de key caps niet verlicht is, wat je bijvoorbeeld op de pause / break knop goed ziet.

Zoals vaker hou ik de uitleg bij de verlichting kort, en laat ik de plaatjes het werk doen. Geen licht effecten dus geen videotje, maar simpelweg wat plaatjes.

Met elke review over een Cherry MX toetsenbord wordt het lastiger om dit praktijk onderdeel in te vullen. De Cherry MX switch bepaalt het gevoel, en voor de rest kan de fabrikant zich eigenlijk enkel richten op de vorm van het bord, de uitstraling, en de featureset. Dat is niet anders wanneer het toetsenbord geheel uit de Cherry fabriek komt, want de basis type-ervaring is niet anders dan bij de partners van Cherry.

De grote vraag voor mij voorafgaand aan deze review was in hoeverre de RealKey technologie nu echt zou schelen. De claims van winsten tot 20ms klinken interessant, maar het is niet duidelijk waar ze precies mee vergeleken, en ik kan ook niet stellen dat ik met alle eerdere (bekabelde) mechanische borden ooit iets had gemerkt van vertraging. Gezien 20ms best een verschil is had ik er een hard hoofd in. Het zal misschien dan ook geen verrassing zijn dat ik eigenlijk geen verschil kon waarnemen, zowel bij kantoorwerk als bij gaming had ik niet het –gevoel- dat er iets was veranderd. Om toch verschillen zichtbaar te maken heb ik enkele andere mechanische borden gelijktijdig aangesloten, en door op hetzelfde moment een toets op zowel het Cherry MX Board 6.0 als een alternatief in te tikken hoopte ik vervolgens enig verschil waar te kunnen nemen. Hoewel er nog altijd geen merkbaar verschil was, was het toch de aanslag van het Cherry MX Board 6.0 welke vrij consistent als eerste werd geregistreerd. Hoewel dit uiteraard slechts pseudo-science is lijkt het een indicatie dat er wel degelijk een minimaal verschil zal zijn. Hoewel de te behalen inkomsten met o.a. professioneel CS:GO een serieus aantal cijfertjes in beslag begint te nemen en het niveau dusdanig hoog is dat zelfs 1ms het verschil tussen winst en verlies kan zijn, vrees ik dat de praktische voordelen van de RealKey technologie enkel in een dergelijke extreme niche relevant zullen zijn.

Wat wel duidelijk anders is vergeleken met de meeste ‘gaming’ toetsenborden is de bouwkwaliteit. Dit is geen gevalletje ‘we doen er een laagje alu op voor een luxere uitstraling’, dit is echt een ultra solide blok metaal waar je geen slecht woord over kwijt kan. Wat dat betreft is het niet te vergelijken met de bekendere bordjes op de markt, ook niet als je gaat kijken naar borden in deze prijsklasse. Nu is er weinig mis met de meeste mechanische borden op de markt, dit is gewoon een overtreffende trap. Dit gaat op voor de constructie van het frame zelf, maar ook de polssteun. Duitse degelijkheid allemaal, wat de werkervaring vervolgens lekker luxe maakt. Tikt lekker, voelt zeker high-end aan in de hand, en het bord ligt als een huis op tafel. Geen slecht woord over te zeggen.

...totdat je naar beneden kijkt, want al na enkele uren gebruik viel op dat de polssteun heel gevoelig is voor vuil en stof. Nu maak ik er een gewoonte van om, zeker bij nieuwe producten die ik review, enkel met goed gewassen handen aan de slag te gaan, maar het mocht bij dit bord nauwelijks baten. Het patroon met de vele MX’jes op de rubber coating van de polssteun maakt het simpelweg onmogelijk om het bord in ‘pristine’ staat te houden; vuil en stof blijft in die gaatjes hangen. Dat is op zich geen groot probleem, ware het niet dat het schoonmaken ervan ook een grote uitdaging is, zeg maar gerust onmogelijk vanwege de rubber coating waar alles ook aan blijft plakken. Als gevolg moet je dus of heeeeel veel poetsen, of genoegen nemen met een polssteun die er na enkele uren al uit ziet alsof hij weken in gebruik is. Of je kan de polssteun natuurlijk achterwege laten, dan merk je er echt niets van, maar om dat nou een oplossing te noemen. Bij een chique toetsenbord van 189 euro weeg ik dat minpunt toch heel erg zwaar, het gaat te veel ten koste van de totale uitstraling als je de polssteun gebruikt.

Cherry heeft een bijzondere reputatie, niet alleen zijn hun switches –de- techniek als het op mechanische toetsenborden aan komt, maar hun Duitse degelijkheid zou je terug moeten vinden in elk onderdeel wat van hun band komt rollen. Die reputatie kan ik ook enkel beamen, want op gebied van bouwkwaliteit en afwerking is het Cherry MX Board 6.0 werkelijk uitstekend, zelfs als je de niet geringe prijs van 189 euro in de overweging mee neemt.

Hoewel er op de constructie geen woord aan te merken valt betekent het niet dat alles even slim is doordacht. Het grootste pijnpunt is hoe vuil- en stofgevoelig de rubber coating op de polssteun is. Zachte rubber coatings zijn altijd wat gevoelig voor aanraking, maar de keuze om er eindeloos vaak de letters MX in te drukken wat vervolgens alle kleine vuiltjes vast houdt is lastig te verklaren, zeker omdat het schoonmaken vanwege de diepere stukjes bijzonder lastig is. Die MX indrukken zien er in schone staat weliswaar fantastisch uit, je houdt een polssteun die er constant uit ziet alsof hij wel een schoonmaakbeurtje kan gebruiken, zelfs direct nadat je het zit te poetsen. Wel een pluspunt is dat de bouwkwaliteit van de polssteun werkelijk niets te wensen over laat, die is echt top.

Wat featureset betreft is het wat behelpen. Software ontbreekt, wat begrijpelijk is voor een zakelijk bord, maar daardoor moet je ook o.a. macro functies missen. Enkele media knoppen hebben hun eigen fysieke knop, echter zitten volume opties weer onder F-keys verborgen. Ook niet bijster high-end is de verlichting: het is positief dat je deze praktisch traploos in helderheid kan verstellen, maar dit bord ontbreekt enige vorm van LED personalisatie; geen effecten, geen per-key instellingen, het is gewoon alles rood, of niets rood. De blauwe indicatie-LEDs van o.a. caps lock zijn nog wel prettig, maar het is meer praktisch dan visueel aantrekkelijk. De gehele rode verlichting uitschakelen, en dan enkel de blauwe indicatielichtjes gebruiken is overigens geen slecht idee wat uitstraling betreft.

Het maakt het Cherry MX Board 6.0 een wat lastig te positioneren bord, gamers zullen de macro features of hippe LED features missen (of schrikken van de prijs), en hoewel zakelijk gebruik logischer lijkt schat ik de markt voor 189 euro kostende zakelijke toetsenborden met rode LED verlichting niet heel groot. Wat resteert is dan een kleine groep liefhebbers die echt een super degelijk aluminium bord wil ongeacht de prijs, en zich aangetrokken voelen tot dit design. Ik heb vaker gezegd: een kleine doelgroep mag nimmer een minpunt zijn in een review. Mijn gevoel zegt dat het voor een groot deel een showproduct is van Cherry om te laten zien hoe absurd degelijk een toetsenbord zij kunnen bouwen, en hun nieuwe RealKey technologie te demonstreren. Deze nieuwste ontwikkeling van Cherry zou voor nog snellere toetsenborden moeten zorgen, al is het bijzonder lastig om de werkelijke verschillen daadwerkelijk aan te tonen. Hoewel er wel enig bewijs was voor een betere prestatie zijn de ervaren verschillen, althans met andere mechanische borden, dusdanig klein dat eventuele voordelen slechts in de meest extreme gevallen een rol kunnen spelen.

Hoewel ik dus wel wat kanttekeningen bij het bord heb wil dat niet zeggen dat het geen interessante is. De materiaalkeuze en afwerking is werkelijk top, en de combinatie van de stevigheid die je gerust ‘ultiem’ mag noemen, de Cherry MX switches met bijbehorende ‘nieuwste’ technologie, de vormgeving van het bord zelf en de vormgeving van de polssteun (lees: ergonomie) maakt het een werkelijk fantastisch bord om op te werken. Dat de prestaties verder subliem zijn is vanzelfsprekend. Niet het bord voor iedereen, maar het is wel een bord waar we echt van kunnen leren, en wat tevens Cherry hun eigen toetsenborden (en ze hebben er veel) weer wat in de schijnwerpers zet.

Nog een leuk detail: Via Sketchfab is er een 3D model beschikbaar gesteld van dit toetsenbord. Best leuk om mee te spelen: Cherry MX Board 6.0 Model @ Sketchfab

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Cherry MX Board 6.0?

Ik vind je introductie-verhaal over Cherry MX switches toch voornamelijk een liefdesverklaring voor mechanische switches en een rant over rubberen dopjes, en niet echt een "introductie". 650+ woorden is ook niet bepaald "kort".
Bij een chique toetsenbord van 189 euro weeg ik dat minpunt toch heel erg zwaar
Maar wel 5 sterren voor de constructie. Waar heb je het minpunt laten wegen?

Mooie review, maar deze twee punten vielen me toch wel negatief op. Compliment overigens voor de foto's!
Mbt de Cherry introductie. Ik zie niet goed hoe het een liefdesverklaring is. Hoewel dat stukje (Wat ik nu copy/paste vanaf vorige mech reviews) een beetje gepolijst mag worden sta ik wel 100% achter de inhoud en denk ik dat het redelijk is. Ik denk ook dat ik duidelijk ben wanneer iets subjectief is, door duidelijk te stellen 'ik wil' 'ik vind' etc, en tevens: "Toch is het te kort door de bocht om te stellen dat deze toetsenborden per se beter is dan de niet-mechanische toetsenborden". Dat mijn definitie van 'kort' wat afwijkt van de norm is mij verder bekend ;) (note to self: ook meteen even aanpassen naar 'beter zijn')

Mbt het wegen van de minpunten. Ik vind dat systeem met die sub-categorien compleet waardeloos, het laat geen ruimte over voor enige nuance. Elke review vul ik dat ook met enige pijn in. Ik hoop altijd maar dat mensen in elk geval de opsomming lezen, of toch minimaal de conclusie, voordat ze het product kopen. Dat lijkt mij veel belangrijker dan een paar willekeurige puntjes waar je niet eens kan kiezen voor halve sterren.

Ik heb het minpunt uiteindelijk zwaar laten wegen in de eindscore, de enige score die m.i. nog enigszins waarde heeft. Als die polssteun coating niet stof gevoelig was geweest, of prima schoon te maken was dan had dit bord van mij een 9 gekregen ipv de ~7.5 die ik het nu zou toekennen. Oftewel een ster meer op de eindscore in Tweakers.net-taal. Lijkt mij toch een zware weging op wat verder een bijzonder goed toetsenbord is.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 21 oktober 2015 17:35]

Nou ja, inhoudelijk is de tekst gewoon niet sterk:
  • In de eerste alinea leer ik alleen dat er zoiets is als mechanische switches, wat geen kenniswaarde heeft want gewone toetsenborden hebben vast ook zoiets, ookal is de techniek anders. Oh en Cherry maakt ze blijkbaar.
  • De tweede alinea leert dat deze switches supertof zijn en echt veel beter dan rubber dopjes. Heus. De enige inhoudelijke kennis over de switches die er bij is gekomen is dat er een unieke feel is. Oh en er is een langere levensduur. Ze zijn echt heel tof. Niemand wil terug!
  • Derde alinea: ze zijn duur. Maar heus de moeite waard! Verder alleen een objectieve mening over nauwkeurigheid en schrijfsnelheid.
  • Vierde alinea. Terwijl ik nog steeds geen idee heb, een heel verhaal over kleuren switches. Dat er dus verschillende soorten switches zijn. Sommigen hebben zelfs een klik. Supertof zeg. Maar alles dat je daarover vertelt is zinloos want het is voor iedereen anders blijkbaar.
Kortom: geen sterk verhaal. Leuk voor mede-liefhebbers, maar als leek heb ik hier geen klap aan.

[Reactie gewijzigd door JCE op 21 oktober 2015 21:23]

Nou moet ik natuurlijk niet alleen maar mopperen. Hier is mijn poging:
Moderne toetsenborden werken met rubberen dopjes. Goedkoop, duurzaam en prima spul. Je vindt deze dopjes in praktisch elk toetsenbord, inclusief het toetsenbord dat waarschijnlijk bij jou op je bureau ligt. Vroeger was dat niet zo. De rubberen dopjes zijn een relatief recente uitvinding en hebben er voor gezorgd dat toetsenborden platter, dunner en lichter werden.

Niet iedereen is echter tevreden over deze dopjes. De lichte, platte en dunne toetsenborden typen volgens sommigen minder fijn dan de klassieke toetsenborden van vroeger. Die ken je nog wel: ze maakten dat harde klikkerdeklak geluid. Hoewel ze bijna in het geheel vervangen zijn door toetsenborden met rubberen dopjes, worden deze "mechanische toetsenborden" (zo heten ze) nog steeds gemaakt. Een trouwe groep fans typt er graag op. Deze groep wordt overigens steeds groter.

De techniek heeft niet stilgestaan. Mechanische switches hebben de nadelen van vroeger achter zich gelaten en veel voordelen opgepikt. Zo zijn ze er in verschillende "hardheden" (hoe hard moet je typen?) en met of zonder klikkerdeklak-geluidjes. Bovendien zijn de toetsenborden zelf allang niet meer zo lomp als vroeger. Het zijn dunne, bijna sierlijke planken van goede materialen en een prachtig ontwerp.

Omdat mechanische switches behoorlijk duur zijn (zeker vergeleken met de gangbare dopjes) zijn de toetsenborden ook duur. Gelukkig maken fabrikanten dit goed met stevige kwaliteitsborden.

Als je veel typt en geld overhebt voor kwaliteit en gebruiksgemak, is het zeker de overweging waard om op zoek te gaan naar een zogenaamd "mechanisch toetsenbord" en je te verdiepen in de wereld van de switches!
Zoiets? Iedereen kent de rubberen dopjes dus je mag ze eigenlijk niet afvallen. Ze zijn prima, hebben veel voordelen, maar.... Pas na de "maar" mag je de gewone toetsenborden afvallen. En dan nog niet teveel. Dan de IBM toetsenborden associatie en daar gelijk de negatieve herinneringen (groot, lomp, traag) van wegpoetsen.

Daarna uitnodigen om verder te kijken.
Interesting. Echter zie ik daar wel wat tekenen van subjectiviteit, bijvoorbeeld dat het "prima" is, terwijl slijtage daar op korte termijn toch wel degelijk een issue is. Het lijkt mij echter een prima beschrijving van jouw gebruikerservaring, echter past het niet bij mijn ervaring en de ervaringen die ik van anderen mee krijg. Dat veel mensen niet beter weten zegt natuurlijk niet dat iets ook goed is. Laten we wel wezen: Rubber domes zijn vooral lekker goedkoop voor de fabrikant, en er zijn ook beter alternatieven (zoals scissors) voor niet gek veel meer geld. Dan kom je weer terug op het punt dat je voor een goede introductie eigenlijk een flink stuk meer tekst zou willen schrijven, vandaar de verwijzingen naar twee uitgebreide artikelen met meer informatie. Op mijn agenda staat op nog eens een uitgebreid artikel te doen wat switches betreft, waar ik dan in elke keyboard review naar kan verwijzen. Echter alles op zn tijd. Maar tzt hoor ik dan graag wat jij daar van denkt.

En zoals ik zei, ik neem je kritiek mee wanneer ik dat 'standaard stukje' van een likje verf voorzie, dat zal waarschijnlijk niet al bij het eerst volgende mech reviewtje zijn.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 22 oktober 2015 12:55]

Weer een geweldige review Foritain! :)

Oftopic vraagje :p : Koop je alle producten die je reviewt voor je jezelf of krijg je ze aangeboden om te testen?
Dank je wel :D

Als ik alles zelf zou kopen, of voor mijzelf zou kopen, zou het wel heeel erg gek worden :D Sommige dingen koop ik zelf, andere dingen zijn van/voor anderen, andere samples krijg ik toegestuurd, soms voor de heb, soms te leen. Het belangrijkste vind ik dat de oorsprong van het product geen invloed mag hebben op de inhoud van de review.
Daar heb je helemaal gelijk in. :) Maar ik vroeg het me af omdat ik altijd veel reviews (die ik heel graag lees) van jou voorbij zie komen!
Ik ben al heel lang opzoek naar dit toetsenbord. Na lang zoeken ben ik er achter gekomen dat Cherry geen toetsenborden maakt voor de Nederlandse markt. Er zijn namelijk maar weinig die dat doen.

Foritain spreek dan ook van een gangbare layout, officieel ANSI layout, van het toetsenbord met een lange linker shift en lage lange enter. Dit is echter niet een toetsenbord voor de Nederlandse markt maar de Amerikaanse. Als wij namelijk naar de landen om ons heen kijken zijn dat allemaal borden met een ISO layout, korte linker shift en hoge enter. In Nederland is ISO ook de standaard.

De ISO standaard in Nederlands is verder gebaseerd de Amerikaanse ANSI. Niet de Britse versie. Grootste en meest opvallende verschil is de locatie van '@'. Deze zit in de Nederlandse, en Amerikaanse, layout boven de 2.

Ik wil hier alleen mee aangeven dat Cherry zelf er voor zorgt dat het toetsenbord in Nederland 'niet' leverbaar is. Als het er al is het vaak Duits of een import uit Amerika. Als Cherry nu ook een Nederlanse versie zou maken was hij ook makkelijker te krijgen.

PS. De 'Nederlandse' versie wordt ook in delen van de Balkan en Oost-Europa gebruikt. Dit is de reden dat Logitech en Corsair ze wel maken in Nederlanse layout.
In mijn ervaring gaat de voorkeur veelal uit naar US ANSI boven EU ISO, niet alleen van mijzelf, maar ook van mijn 'mede fanaten'. Wat ik veelal hoor is frustratie mbt de korte linker shift. Maar je hebt gelijk dat 'gangbaar' wellicht niet het correcte woord is om dit te beschrijven, volgende keer ga ik dat anders formuleren.

Overigens heb ik via via begrepen dat de beperkte beschikbaarheid zeker geen bewuste keuze is van Cherry, maar dat Cherry juist hard op zoek is naar een oplossing om hun producten hier beter beschikbaar te maken, vooralsnog zonder succes. Ik betwijfel sterk dat de layout daar iets mee te maken heeft.

Bij de buren vroeg iemand mij ook waar dit bord goed verkrijgbaar is, aangezien ook Amazon er aardig door heen lijkt. Ik heb de vraag aan Cherry gesteld en ik wacht nog op antwoord. Zodra ik dat antwoord krijg laat ik het je weten!
Gangbaar is het juiste woord in dit geval. Het is dat wat je het meeste ziet, of het zo hoort is wat anders. Je hoeft er dus niets aan te veranderen.

Als ik om mij heen kijk naar de gebruikte toetsenborden, met name fullsize, is het allemaal ISO. Ik heb rare varianten gezien, kruising tussen EU-DE-ES of ISO-ANSI, maar vaak toch ISO. De enige plekken waar ik geen ISO zie is bij bedrijven en scholen. Dit zijn namelijk de toetsenborden die je krijgt bij een pc. Maar mensen die zelf een logitech, lekker goedkoop en goed, kopen hebben is EU-ISO versie.

Ik weet dat de MX-Board lastig te krijgen is. Dit is denk ik een erg groot probleem van Cherry. Ik denk dat zij meer naar de consumenten markt moeten kijken. Als ik kijk naar de distributeurs van Cherry kijk zijn dat altijd IT bedrijven nooit winkels. Cherry zou er goed aan doen om te zorgen dat iemand als Alternate of Gistron. het in het assortiment heeft. Dit zijn in heel Europa behoorlijk grote spelers. Dan hoeven zij het alleen maar te maken.

p.s. De Pan Nordic versie is erg goed te krijgen. Vond een leverancier met meer dan 100 op voorraad.
Met distributeur heb ik het over een leverancier voor de webshops, zeg maar de groothandel. Cherry heeft zelf voor Nederland (nog) geen distributeur vandaar dat de verkrijgbaarheid extra lastig is. Ben het wel met je eens dat het goed zou zijn als ze daar wat aandacht aan zouden besteden, maar zoals ik al zei heb ik begrepen dat dat wel ergens speelt.

Overigens denk ik niet dat een Nederlander geholpen gaat zijn met een Nordic uitvoering :D
Deze zou ik dan wel weer willen , dikke +3 !!

Jammer dat er ''nog'' geen fatsoenelijk NL distributeur is voor Cherry :)
Dank je :D En hij is best mooi hè ;)

Zou overigens leuk zijn als Cherry wat meer van de grond komt hier, laten toch leuke dingen zien.
mooi toetsenbord. daar hoort natuurlijk een mooie review van fori!
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in dit bord, Probeer Ebay.de eens. Ik heb er één uit Engeland gehaald voor 160 euro. Wel oppassen dat je geen QWERTZ type haalt.

Bedankt voor de uitgebreide review trouwens.

[Reactie gewijzigd door momratzn op 31 oktober 2015 22:39]

Toch wel een beetje een teveel overroepen product, voor zijn prijs zijn de minpunten maar moeilijk te slikken, beetje gemiste kans dus.

Een 5 sterren voor je review,
Zoals ik in mn reactie hierboven al aan gaf; het minpunt mbt de vuilgevoeligheid van de polssteun weegt inderdaad heel zwaar in deze prijsklasse. Iets als een LED feature zal lang niet iedereen wakker van liggen natuurlijk, maar mbt de polssteun sla je de spijker op zn kop.

En dank :D
Ideetje: zou je de polssteun niet gewoon onder de kraan kunnen afspoelen, eventueel met een borsteltje erbij voor de lastige hoekjes? Er zit neem ik aan geen elektronica in en kan eenvoudig losgemaakt worden.
Het kan, al weet ik niet hoe goed dat is voor de materialen? Geen idee eigenlijk.

Of het zinvol is betwijfel ik, zodra je hem probeert te drogen met bijv een doekje zal je al weer wat gaan zien, en zodra je (zelfs met gewassen handen) aan de slag gaat zie je ook weer 'resultaat'.
Absoluut nette review, maar hier is de maar... Het toetsenbord is met de mx-red uitgevoerd, wat de leidende gaming serie is. Moet ik dit bord dan positioneren als een ultiem gamingbord dat strak is uitgevoerd?
Mocht dit de ultieme cherry showcase zijn, heb je toevallig enig idee of er extra caps te bestellen zijn voor de gebruikelijke WSAD of dat deze zwaarder zijn uitgevoerd, zoals bij de corsair serie?

Mijn lieve toetsenbordje heeft het na 8 jaar intensief gamen opgegeven en dit board is wel erg mooi namelijk
Wat bouwkwaliteit betreft is het ding gewoon echt geweldig, kop en schouders boven al mn andere mech bordjes uit. Wat positionering betreft lijkt het een beetje een warhoofd. Top aluminium denk ik aan high-end consumer, evt zakelijk? Rode LEDs, MX Red, denk ik aan gamer. Anderzijds ontbreekt software e.d. wat gamers misschien weer willen? Ik weet het niet. Het lijkt dan ook een beetje op een showcase voor Cherry om te laten zien wat ze kunnen, en de RealKey tech te tonen.

Het is verder gewoon een Cherry MX board, dus op zich kan je daar elke Cherry MX (compatible) caps op knallen die je zelf wilt. Genoeg te bestellen uit de states (Massdrop?) of uit China. Niet direct vanuit Cherry gok ik echter.
In veel review en marketing suggereren ze altijd dat de 'gamer' allerlei extra functies en lichtjes enzo wil. Volgens mij probeert cherry hier in te spelen op de oudere gamer, die een strak en de degelijk toetsenbord wil zonder al te veel toeters en bellen. Toevallig ook meestal de mensen met een groot budget. Ben ook erg benieuwd naar de nieuwe Romer G van logitech dus morgen maar even naar ridderkerk.
Helemaal mee eens. Wat dat betreft zou je dit dus zeker een ultiem game bordje kunnen noemen, puur wat input betreft. Maar ik moet het zeggen: een instap mech van 80 euro met geen fratsen zal in game prestaties niet noemenswaardig onder doen. Aan de andere kant: Meest sexy bord wat ik heb gehad :D