Specificaties Access Point, WiFi max. 1,167Gbps - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) Review

ErikRo 20 oktober 2015, laatste update op 5 november 2015, 17.843 views

Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Doet wat hij moet doen en wat je verwacht. Redelijk onopvallend weg te werken in een woonkamer. Haalt mijn volledige bandbreedte 120mb/s gelijk aan mijn kabelmodem bedraad aangesloten op pc wat ik best wel bijzonder vond komend van een upc modem..

Pluspunten

• Superuitgebreide "controller" om eenvoudig een compleet netwerk te beheren
  • Power over internet (PoE), geen 220v stekker aan je accespoint alleen een dun netwerkkabeltje
  • PoE voeding zit er standaard al bij
  • Aansluiten ging simpel, software inregelen iets lastiger maar goed te doen als je wat ingelezen bent
  • Geen lelijke antennes zichtbaar
  • Mooi uiterlijk voor een wifi apparaat
  • Hij haalt draadloos op 5ghz makkelijk de volledige snelheid die mijn kabel biedt (120mb)
  • Blauwe ring/led is uit te zetten via setting

Minpunten

• Java verplicht, java zet al jarenlang je pc open voor onnoembaar veel exploits
  • Om PoE te gebruiken heb je ethernet kabeltje van een halve meter nodig die zat er weer niet bij dus kon die eerst gaan kopen, had dat dan meteen gezegd of erbij gedaan wat kost dat nou.
  • Niet alle opties worden uitgelegd in een handleiding bv hoe werkt tx power
  • Geen goede apps van fabrikant in android/OSX om hem te bedienen verkrijgbaar
  • Chromecast is bij een aantal mensen niet of zeer moeiijk werkend te krijgen. De zogenaamde fix hielp niet.

Beheerbaarheid Score: 5
Update 26.10.2015 : Ik heb onderin na een week evalueren de review aangepast en het cijfer is op sommige punten flink omhoog gegaan. Ik heb alleen maar meer respect en waardering voor de hard en software gekregen.

Update 29.10.2015 zie beneden.

Ubiquiti doet zich graag voor als een Enterprise leverancier die enterprise kwaliteit relatief goedkoop aan consumenten levert. Toch als je wat verder leest op internet zijn er wifi specialisten die hier heel anders overdenken en dit zeker niet als enterprise zien. Er zijn nog genoeg pro instellingen die nog missen die je in echt enterprise materiaal wel zal aantreffen.

Toch is het een leuk apparaat. Met een dun kabeltje langs een muur of onder de schuif je hem een andere kamer binnen, weggestopt achter een achter een gordijn als een brandmelder tegen het plafond .

Door bv een 20cm dikke stenen keukenmuur heen haalde ik in de keuken toch nog makkelijk 80mb snelheid ipv 120mb (mijn max) dan in de kamer waar de AP staat.
In mijn oude situatie stond het wifipunt/kabelmodem daar waar kabel het huis binnenkwam in de voorkamer tegen de muur. Het verst van waar ik normaal zit 12 meter afstand dat moest van UPC.
Toen was het ontvangst redelijk voor browsen, maar meer richting de keukenmuur raakte hij uit de line of sight en werd bereik slechter, lees oa haperingen in muziek van muziek streamer of streamen naar appletv of chromecast.

Overigens was op die plek geen verschil te merken als ik AP even als test naast UPC/Ziggo modem plaats. De kasten met boeken houden het toch wat tegen.
De meeste winst behaal je eigenlijk doordat je de AP de andere kamer inbrengt, naar een betere positie. 10 meter dichterbij in de praktijk dus. Ook kan ik nu eindelijk 2,4ghz en 5ghz gebruiken en tegelijk zodat ik mijn oude apparaten kan blijven gebruiken.

De AC snelheid die ik nu heb is heerlijk en ik ben de enige hier in de buurt want ik zie geen andere wifi netwerken terwijl 2.4ghz er wel 20 telt.

Op 2,4ghz haal ik tussen de 40 en 50 mb dat verandert niet veel in de voorkamer en zelfs niet in de keuken met de 20cm dikke stenen muur ertussen.Snelheid blijft overal wel gelijk in huis. De 5ghz is duidelijk gevoeliger voor dikke muren maar dat was al algemeen bekend
Op 5ghz haal ik makkelijk full speed. Heb je het nodig? Nee dat niet maar het voelt toch wel lekker. Snelheid kun je nooit genoeg hebben.

Heerlijk is ook dat je alleen een netwerkkabel nodig hebt om te verbinden. Weg 220v stekker. Voordeel AP boven aparte router is oa uiterlijk (WAF), omvang en veel makkelijker als van wifi installeren weinig verstand hebt. Je hoeft niet te bridgen of moeilijke dingen uit te zetten voor je hem mag koppelen.
Kabel erin en deze in een poort van je router steken, voedingsblok ertussen en eventueel zet je als je wat handiger bent zodra alles werkt wifi in je upc router/modem uit want die heb je dan toch niet meer nodig en werkt alleen verder als stoorzender.

Enorm nadeel vind ik persoonlijk het gebruik van Java en geen apps beschikbaar van de fabrikant zelf. De 2 apps van buitenstaanders heb ik nooit werkend gekregen, ze bleven beide maar zoeken naar de AP wat ik ook probeerde..
En Java dus, java heb je nodig om de monitor (je beheerderstool) te laden zonder java werkt het niet, verwijder java achteraf en de monitor werkt meteen niet meer. Hier dus geen webinterface naar 192.x.x.x zoals bij upc modems.
In de praktijk zet in java er dus op als ik iets wil zien of instellen en verwijder het weer als ik klaar ben. Ik werkte al een jaar zonder dat ik ergens java voor nodig heb en ga niet mijn pc in een gatenkaas veranderen omdat 1 fabrikant achterloopt.

Er zit een setting power tx daarmee kan je het zendvermogen regelen. Er is ook een auto stand er staat niet wat het doet in handleiding maar ik zie bij vermogen 20db staan het max, terwijl er geen storing is dus ga ervan uit dat hij hem dan standaard op max toegestaan vermogen zet.

De monitor tool kost even tijd om alles te zien en te snappen, ik ontdek nog steeds handigheidjes die ik gemist had en hij genoeg informatie voor zowel de beginner als de tweaker imho. Hij oogt mooi en zuiver, als een pro tool eigenlijk.

Ik heb hem pas een week dus kan nog weinig zeggen over stabiliteit maar tot nu toe goed. Prestaties ok goed en op de AC band zelfs uitmuntend, full speed en bijna full speed in andere..

Verder weet ik niet of het normaal is ik begreep dat bij een dubbel netwerk je een apart SSID had voor je 2.4 en 5 ghz netwerk bv netw24 en netw5.
Maar standaard maakte hij er 1 aan die hetzelfde is voor beide dat vind ik wel handig, nadeel is weer dat je niet snel ziet of je op 5Ghz of 2,4 zit.

Update 26.10.2015:
Over het niet enterprise zijn wil ik toch iets toevoegen. Misschien geen enterprise product maar met de meegeleverde controller software kun je echt zoveel instellen op zowel client (ipad etc) als device (AP etc) niveau zoveel inzichtelijk maken per onderdeel. je kunt alles koppelen binnen je netwerk meerdere AP's en ook dat is allemaal zichtbaar. Toch even wat anders dan een standaard router interface.
Voor een niet enterprise product ziet er toch wel heel enterpise uit, prosumer product is misschien betere omschrijving.
En meer is onderweg.
Java kun je tegenwoordig instellen dat het wel op je systeem draait maar niet aan je browser hangt dus dat verkleint het risico al behoorlijk.
Het is nog steeds stabiel en snel. Kortom ben het product alleen maar meer en meer gaan waarderen. ook leuk is dat je een tekening van je huis kan laden of google maps en daar je AP's op plaats en dan kun je zien wat je bereik is per band. Houdt alleen geen rekening met muren maar geeft al een leuk idee en houdt zelfs rekening met terugdraaien zendvermogen.
Chromecast was een complete ramp die me meerdere dagen puzzelen heeft gekost waar het oude netwerk geen enkel probleem had. Heel fijn bleek een bekende bug te zijn. De fix hielp niet. Uiteindelijk na heel veel experimenteren aan de gang gekregen maar zeker niet dankzij de hulp van het Unity team. Hoort niet bij een Pro product.

Update 29.10.2015:
Ondersteuning heb ik terug naar slecht. Bugs wordt alleen naar gekeken als ze er zin in hebben anders krijg je niet eens antwoord. De leuke worden eruit gepikt en ik krijg het idee dat de rest ze niet interesseert en niet wordt opgepakt. Dat geldt ook voor algemene vragen of als zij wat van jou vragen en je vraagt wat terug wordt het stil. Ik ben er echt helemaal klaar mee.
Verder ben ik niet helemaal blij met de nieuwe Alpha versie maar omdat die niet
is gereleased kan ik daar nog niets over zeggen. Mocht dit meekomen in de officiŽle release dan kom ik hierop terug.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)?

Niet mogelijk je apparaten een herkenbare naam te geven.
Jawel. Je kan gewoon een alias geven in UniFi.
Dank je voor de aanvulling zonet alle devices een herkenbaardere naam gegeven.

Tip voor de anderen sluit 1 apparaat wijzig naam, volgend apparaat. Achteraf 6 onherkenbare kreten/nummers tot de juiste apparaten herleiden kan nog wat een uitdaging zijn en even stekker eruit hielp niet (altijd)
Je hebt gewoon een "locate" knopje in de settings. De led van het betreffende AP gaat dan knipperen. M.a.w. AP's zijn achteraf nog enorm eenvoudig terug te herleiding indien niet juist geadministreerd. :) Edit: ah staat hieronder ook al. :+

Ik dacht overigens dat deze AP's pas in november te koop zouden zijn. Waar heb jij die van jou gekocht?

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 21 oktober 2015 07:10]

Hey, vraagje. Is er ook een gasten netwerk mogelijk?
JA,
Je kunt zelfs tijdelijke rechten weggeven.
Klik in UniFi op Locate en de LED van de betreffende AP zal gaan knipperen. Easy.
Heb maar ťťn AP. Ik doelde op apparaten als printers tablets streamers etc die gaan echt niet knipperen ;)
Alleen m'n iPhone had een herleidbare naam.

Mijn exemplaar komt uit BelgiŽ vandaan uit een 1e kleine batch die per luchtpost kwam. De rest zal idd in nov komen. Had geluk gehad.

[Reactie gewijzigd door ErikRo op 21 oktober 2015 08:29]

Ja heb ik ook al geprobeerd was wel even vogelen maar kan
Vraag, misschien dom maar

Ik heb een Ziggo modem waarvan wifi uit is gezet. Maar kan ik mijn airport express vervangen door deze Ubiquiti UniFi access point in de volgend volgorde

Cisco modem -> TP LINK 8 port Gigabit switch -> Ubiquiti UniFi wifi point

Of mis ik dan router gedeelte.

[Reactie gewijzigd door KaiTak op 16 oktober 2016 17:05]

Zolang alleen het WiFi is uitgezet kan je de AP er zo bij prikken. Kan op de TP Link switch maar ook op de switch van de Ziggo modem.
Met een dun kabeltje langs een muurof onder de schuif je hem een andere kamer binnen,
Onder de ????

Verder een duidelijke review met + maar ook - punten.
Moest even denken wist het zo ook even niet meer maar denk dat ik bedoelde "onder de vloer" zo ligt hij hier nu. Ik heb een kelder, kabel door gaatje in houten vloer en in andere kamer er weer uit en aansluiten alles mooi uit zocht.
Ik heb er zojuist 2 gekocht.
Werkt Airplay prima via deze AP's? Op het moment heb ik daar erg veel problemen mee via mijn standaard Ziggo Ubee...

Ook heb ik ergens gelezen dat het "zero hands off" nog niet helemaal lekker werkt. Heb ik dat gedroomd? Of werkt dat inmiddels ook goed?
Airplay geen idee daar heb ik vast een apple tv voopr nodig en anders even zeggen hoe ik dat kan testen heb wel een ipad.

ZHO kan ik niet testen en en heeft mijn interesse niet aangezien je dan 2 AP's nodig hebt minimaal en ik er maar 1 heb.
Sorry misschien dat iemand anders daarop kan antwoorden.
Mijn receiver ondersteund airplay.
Als ik op bijvoorbeeld mijn ipad youtube open krijg ik rechts onder in het filmpje een icoontje (vierkantje met een pijltje omhoog) Als ik hier op druk kan ik mijn receiver selecteren waarna het geluid van het filmpje over mijn speakers komt.

Dit kan alleen als ik met mijn huidige wifi repeater verbonden ben. Als ik met het ziggo netwerk verbonden ben, verschijnt dit icoontje niet.

Helaas kreeg ik een mailtje van Azerty dat ik ze waarschijnlijk pas 20-01-2016 binnen heb... :(
Ok mijn versterker heeft dat niet is al vrij oud.
Heb blijkbaar ontzettend veel geluk gehad met mijn AP aanschaffen als ik zie hoelang jullie moeten wachten. Zal wel uit china moeten komen die nemen het niet zo nauw met afgesproken leveringsdata begreep ik.
Dat zou inderdaad goed kunnen.
Gebruik jij ze ook in combinatie met Ziggo (Ubee)?
Ik heb upc tegenwoordig ziggo genaamd. Van upc had ik een modem gehad dik 5 jaar terug maar die beviel me niet meer. Teveel problemen en te langzaam
Nu heb ik de pc aan het modem en draadloos uitgezet in modem zelf. De AP is met draadje weer verbonden met het modem. Het modem geeft nu alleen nog door.
Klinkt goed!
Zo zal het bij mij ook gaan worden.
sorry dubbelpost

[Reactie gewijzigd door ErikRo op 9 december 2015 13:41]

Waar ik benieuwd naar ben is of je de PoE adapter gewoon in de meterkast kan aansluiten. Jij had het namelijk over een netwerkkabeltje van een halve meter die er tussen zou moeten. Ik zou de AP's aan het plafond willen monteren vanuit de centraaldoosjes in het plafond, maar dan wil ik juist geen andere rommel aan het plafond dan alleen de AP's..
PoE injector komt inderdaad altijd aan het beginpunt, dus niet op je plafond maar in de meterkast.

Het kan wel op het eindpunt of zelfs halverwege maar is meestal niet wenselijk.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 16 januari 2016 20:59]

Daarom verbaasde me het al dat ik ergens las dat de afstand tussen AP en PoE 1,5 of 2,5m mocht zijn. Ik heb inmiddels zelf een AC LR besteld en binnen. Deze ga ik in ons nieuwe huis directe uit testen en als hij me bevalt ga ik er voor de overige verdiepingen ook elk nog een bij bestellen.