Scythe Quiet Drive Review

kjiratsiekoedel 28 mei 2009, 4.549 views

Scythe Quiet Drive

Pluspunten

• minder geluid van spinnende schijf
  • prima hittegeleiding

Minpunten

• niet makkelijk in toolless kasten
  • zoekgeluiden duidelijk te horen bij schroef montage
  • voor optimaal gebruik moeten ze in rubbers hangen, dit is een wat bewerkelijke handeling
  • montageschroefjes niet 'build to last'

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Systeem
Ik houd van een stil systeem. Ik heb een behoorlijk stille voeding (FSP 400W), een arctic freezer 64 op 1200 toeren en een passieve videokaart. Dit alles in een Cooler Master Centrurion 5.
Mijn drie hardeschijven maken het meeste geluid van mijn pc!

Om het systeem stiller te maken heb ik twee Quiet drives 2e hands aangeschaft.

Situatie vooraf
Voor de Scythe Quiet drives had ik de schijven in rubbers (binnenbanden) in de 5,25" bays hangen. Hierdoor hoorde ik de schijven amper tikken, maar ik hoorde ze zeker wel draaien. De kast is namelijk ook niet echt afgesloten, want de front is van gaas.

De schijven inpakken lijkt dan een oplossing tegen geluid, maar een probleem is wel dat de schijven behoorlijk heet kunnen worden. Ik hoopte dat de Quiet drives stilte konden brengen en de temperatuur niet veel hoger zouden doen oplopen.

Aanschaf
Zoals gezegd heb ik 2 Quiet drives 2e hands gekocht. De Quiet drives zien er zeer solide en degelijk uit.

Montage
De schijven in de Quiet drives doen is makkelijk. De thermal pads waren 2e hands, maar leken mij prima om nog te gebruiken.
De schroefjes zijn wat kwetsbaar. Mocht je vaak schijven wisselen, dan gaan die het niet volhouden.
TIP: Als je meerdere Quiet drives gaat gebruiken is het nuttig om ze even te merken zodat je weet welke schijf in welke Quiet drive zit.
De Quiet drives in de kast monteren is lastig. Ik heb namelijk aan één kant een toolless montagesysteem en dat werkt niet met de Quiet drives. De andere kant schroef je vast. Ze blijven wel op hun plek, maar hangen er wel scheef in.

Geluid
Dubbele gevoelens.
Het tikken was weer terug. De Quiet drives zijn wel via een rubber tussenstukje gemonteerd, maar maken nog behoorlijk wat contact met de kast zodat er versterking is. In vergelijking tot de oude situatie in de rubbers was het zeker slechter.
Spingeluiden: de schijven hoorde je zeker minder draaien. Mijn 3e schijf zit niet in een Quiet drive, maar er was toch zeker vooruitgang.

Koeling
Dit is natuurlijk geen hardeschijfkoeler. De temperatuur is met 5 graden omhoog gegaan. Van belang is wel dat de Quiet drives goed warm worden aan de buitenkant, dus er is een goede warmtegeleiding. Ik heb ook wel een ventilator op de Quiet drives laten blazen en dan neemt de temperatuur prima af.

Aanpassing
De drives hingen niet echt mooi op hun plek en het tikken was een dusdanige achteruitgang qua geluid dat ik de montageplaatjes/rubbers er vanaf heb gehaald. Vervolgens heb ik weer een binnenband opgeofferd om de Quiet drives nu in rubbers te hangen zodat er geen contact meer was met de kast. Aangezien er niet veel ruimte meer is voor de rubbers is dit geen makkelijk klusje, maar 't kan wel!
In een kast zonder toolless montage zou dit veel makkelijker gaan.

Wanneer je de Quiet drives in rubber hangt zijn ze prima, bij directe montage vind ik ze niet zo geniaal als gehoopt.
Misschien dat de schijven in rubbers hangen (dus zonder Quiet drives) en het geld dat je bespaart in isolatie investeert meer oplevert.

Heb jij ook een Scythe Quiet Drive?

Leuke review maar het lijkt me niet echt slim om je harddisks scheef in je systeem te hangen. Tenzij je de levensduur van de schijven aanzienlijk wil inkorten.
? Ik heb ze niet scheef gehangen. Dat zou zo zijn bij de toolless montage. Ik heb ze echter in rubbers/tiewraps gehangen. Dan hangen ze recht.
?? Noem eens een bron waarin is onderzocht dat je schijven korter meegaan wanneer ze scheef hangen.

Ter aanvulling: inmiddels heb ik een 3e quiet drive erbij gedaan voor 't mooie geheel. Maar nu hangt mijn kast eigenlijk te vol en kan hij zijn warmte niet goed kwijt waardoor mijn Arctic Freezer 64 meer toeren aan 't maken is. Ik ga toch maar eens naar een andere (zelfbouw) kast kijken.

[Reactie gewijzigd door kjiratsiekoedel op 4 mei 2010 11:44]

Dat schijven minder lang meegaan als je ze schuin hangt is gewoon een logisch feit.

De lagers van de schijf slijten nu eenmaal sneller als ze uit balans ligt, zo zul je dus nooit en te nimmer een kast gaan tegenkomen waar schijven diagonaal geplaatst moeten worden (op SSD's na, daar zou het bij kunnen).

Uitleg:
Een snel roterend object wil altijd gelijk getrokken worden, dat is het concept van een centrifuge, als hij scheef hangt trekt hij naar één kant om gelijk te komen, maar de lagers houden dit tegen, en hier komt dan extra slijtage van, dan word de schijf lawaaierig en uiteindelijk zal deze crashen.

Slijtage is ook de reden dat je een schijf die altijd verticaal gezeten heeft niet horizontaal moet plaatsen en vice versa, de lagers zijn anders ingesleten.
Goede review, ik heb er ook eentje icm een Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB, de schijf opzich is natuurlijk al stil, maar samen heb ik nergens last van.. De Scythe Shuriken @ 900 toeren maakt naar mijn mening meer lawaai.. Hiervoor had ik een Spinpoint 750GB, deze produceerde vrij veel lawaai zonder de Quiet Drive, met driver wer stil.

Heb hem echter niet in de kast zitten, dan hou ik vrij weinig ruimte over voor goede luchtdoorvoer (NSK 1480), hij staat bij mij op de grond..

Helemaal met je eens over de schroefjes, je moet de schijf er niet te vaak uithalen want de schroefjes zijn aardig zwak.

[Reactie gewijzigd door rscheper op 28 mei 2009 15:30]

Misschien een overbodige vraag hoor ;)... maar heb je Acoustic Management (AAM) ingeschakeld op je harddisks ? Kan behoorlijk schelen.
Ik heb AAM volgens mij niet ingeschakeld. Ik heb er weleens mee gespeeld, maar vond 't geen verschil maken. Ik zal er weer eens mee gaan pielen.