Specificaties 37" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Pioneer Kuro KRL-37V Zwart Review

Postman_Pat 2 oktober 2009, 2.183 views

Pioneer Kuro KRL-37V Zwart

Pluspunten

• Kleurweergave
  • zwartwaarde
  • afwerking

Minpunten

• geen interne DVB-C tuner
  • geen SD-slot

Sinds zaterdag 23 mei in het bezit van dit scherm.

Na veel vergelijken met verschillende schermen bleven er 2 merken over voor mij:
de Panasonic 42" V-serie plasma en de Pioneer 37" V-serie LCD.

Na enig opmeten en ervaren kwam ik tot de conclusie dat er geen 42" scherm moest komen vanwege de grootte van het scherm. Misschien dat andere mensen andere ideeŽn hebben, maar ik wil niet zo'n onwijs groot scherm in mijn woonkamer hebben, het grootste gedeelte van de dag staat ie toch uit, en dan zit je continu naar een groot zwart vlak te kijken. Verder vielen mij de spiegelingen van de plasma erg op, en irriteerde mij mateloos hieraan. Dit zou dus niets worden in onze woonkamer, vanwege het feit dat die op het volle zuiden ligt en wij de muren wit hebben en de zon hierop flink reflecteerd/schijnt.

Thuis gekomen doos van de TV open gemaakt en bekeken. Wat mij opviel was dat alles keurig verpakt zit, bovenop ligt de voet (in 2 delen) en een zakje met schroeven en een schroevendraaier tesamen met een dikke handleiding in verschillende talen.

De voet moet als eerste in elkaar gezet worden. Daarna kan de tv uit zijn verpakking gehaald worden en kan de voet worden vastgeschroefd. Alles maakt een hele degelijke indruk wanneer het in elkaar zit.

Daarna alles aangesloten (HD-tuner, en BD-speler) en de TV aangezet.
Het scherm moest alleen even op de juiste input-kanaal worden gezet, en daarna konden we gaan kijken.
Wat mij opviel was dat de kleuren al redelijk goed stonden afgesteld. Maar toch even de calibratie-dvd , die ik viavia had gekregen, aangezet en de instellingen hierop aangepast.
Wat daarna opviel was het diepe zwart dat dit scherm kan laten zien, terwijl niet het hele scherm meteen donker wordt. Ook de kleurechtheid viel mij op, gewoon een natuurlijke kleurenpalet, zonder overmatig groen/blauw of rood te laten zien. (wat ik bij mijn buurman wel zag met z'n samsung-scherm)

Er is bij hele snelle acties wel een beetje ghosting te zien, maar alleen als je erop let. Als je ontspannen een film zit te kijken valt dit totaal niet op.
BD-films worden zonder problemen weergegeven en we hebben dan ook geen gekke schokkerige beelden kunnen ontdekken (behalve de kleuren te hebben aangepast staat alles verder op de fabrieksinstellingen).
Wat verder opvalt is dat de tv eventjes (10min) nodig heeft om op "temperatuur (?)" te komen. Pas hierna is het beeld gewoon zuiver.

Geluid is voldoende om te gebruiken bij de gemiddelde tv-uitzending, alleen bij films zet ik mijn NAD-stereo wel aan, waarop de tv is aangesloten (of bij BD-films natuurlijk) om op die manier meer in de film te zitten.

De kijkhoek is misschien niet zoveel als bij een plasma, maar het kleur verloop valt me behoorlijk mee.

Het scherm is verder uitstekend afgewerkt, het voelt allemaal heel hoogwaardig aan.
Het is misschien niet het goedkoopste scherm wat er te koop is, maar ik vind het wel een hele goede koop waar ik niet snel ontevreden over zal zijn.

update 02-10-2009:

Ben nog steeds erg tevreden met dit scherm, en heb nog steeds geen slechte evaringen.

Wel heb ik vorige week voor het eerst mijn notebook eens op dit scherm aangesloten via de gewone "d-sub VGA" aansluiting. De schermresolutie staat hierbij op 1360x768 en het beeld blijft scherp. Heb via diverse films/tv programma's bekeken met verschillende apps (Cyberlink DVD suite en Windows Mediaplayer). En het beeld blijft scherp Hoewel het natuurlijk wel iets minder is dan wanneer we een BR keken.

Verder heb ik een instellings DVD gebruikt om de kleuren en contrasten aan te passen. Het geeft nu m.i. hele mooie kleuren en zeer goede zwart weergave. Echt een toppertje dit scherm.

• humax irhd-5000c
  • sony BDP-S350
  • NAD 352
  • B&W 601
  • Logitech Harmony 525

Heb jij ook een Pioneer Kuro KRL-37V Zwart?

Eindelijk een review van deze LCD-TV, eentje die ook op mijn 'verlanglijstje' staat voor 'ie niet meer leverbaar is (en de prijs wordt nu ook aantrekkelijker). Maar min-of-meer wel om dezelfde reden. 40" of groter is niet heel interessant, 37" het maximum, 32" is zelfs nog te overwegen. Plasma valt dus vanwege het formaat eigenlijk al af.

Waar ik nog wel benieuw naar ben is naar het volgende: in je review schrijf je:
Wat versta je onder snelle acties? Moet ik dan denken aan een sportwedstrijd op TV, het kijken van 'snelle' actie film of aan het spelen van games? Dat laatste zal namelijk bij mij in huis wel het geval zijn. Verdeling van het gebruik zal een beetje 33/33/33 zijn, TV-kijken(via de reeds aanwezige Humax 5000C icm Ziggo met HD pakket) / Films kijken (HD content) / Gamen (360).

Ik ben benieuwd...
Laat ik het zo zeggen dat ik het tijdens de GP van Monaco niet is opgevallen, maar bij de calibratie dvd zat een opname van een groene biljart tafel waarbij er van rechtsboven naar linksonder een witte biljartbal over het scherm ging. De bal bleef hierbij niet echt rond maar werd licht ovaal (iets van een ienieminie sleep spoortje achter de bal aan). Gamen doe ik niet aan, maar misschien kan je dat eens in de winkel gaan bekijken (neem je xbox mee en vraag of ze die aan willen sluiten).
hoewel alles redelijk subjectief gezegd is geweest, is het toch een goede review. Wat over die 'opwarmtijd' gezegd kan worden: dat is eigen aan LCD. Die ccfl''s die erin zitten hebben idd wat tijd nodig om op te warmen. 10min valt mee. De meesten hebben bijna een half uur nodig.