Specificaties 23" @ 1920x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Asus VC239H Zwart Review

MisterJack41 20 oktober 2015, laatste update op 20 oktober 2015, 1.884 views

Asus VC239H Zwart

Prima scherm met wat kleine nadelen

Pluspunten

• Goed paneel voor deze prijs
  • duidelijke menu's
  • Geen merkbare ghosting etc.

Minpunten

• Wiebelig design
  • onduidelijke knoppen
  • vreselijke speakers

Review Asus VC239h

Inhoudsopgave
- Inleiding
- Specificaties
- Inhoud van de doos
- Montage en Bouwkwaliteit
- Het scherm in gebruik
- Conclusie

Waar dat inmiddels vrijwel de hele wereld minstens 1080p schermen gebruikt, gebruikte ondergetekende tot voor kort nog een 900p 19" tn scherm, het werkte prima, maar begon toch wel klein te worden.

Hier begon de zoektocht naar een groter scherm met als eisen
- 1080p
- Minstens 21,5"
- Graag een IPS scherm
- Maximaal 150,-

Deze eisen ingevuld in de Pricewatch en daar kwam onder andere dit scherm uit.
Wat mij persoonlijk aanstond aan dit scherm was de dunne bezels en het feit dat ik ervaring had met het merk.

Specificaties
Specificaties als gegeven bij de fabrikant
Panel Size : 23.0"(58.4cm) 16:9 Breedbeeldscherm
Brightness(Max) : 250 cd/㎡
Contrast Ratio (Max) : 1000:1
Display Surface Non-glare
ASUS Smart Contrast Ratio (ASCR) : 80000000:1
Viewing Angle (CR≧10) : 178(H)/178(V)
Response Time : 5ms (GTGσ)
Display Colors : 16.7M

Inhoud van de doos
Het scherm word geleverd in een bruine doos met Asus opdrukken en de inhoud van de doos op de boven en zijkanten geschreven, iets wat onprettig kan zijn als de winkel waar je het scherm bestelt niet nog een doos om de doos heen doet, aangezien iedereen kan zien wat er in de doos zit.

Als je de doos openmaakt kom je als eerste de onderkant van de voet tegen, samen met de meegeleverde VGA- en DVI kabel en de niet al te grote externe powerbrick. Ook word er een draad meegeleverd om de speakers van het scherm te kunnen gebruiken, al moet je dat niet willen.

Als je dit allemaal aan de kant hebt gelegd kan je het paneel met een deel van de voet al gemonteerd uit de doos pakken.
Het scherm zit in een beschermende zak waardoor het niet kan beschadigen.

Montage en bouwkwaliteit
Het scherm is kinderlijk eenvoudig in elkaar te zetten door de poot tegen het scherm aan te drukken en de schroef in de poot aan te draaien.
Als je de monitor aan de muur wil bevestigen zit hiervoor een Vesa standaard aan de achterkant van het scherm.

De bouwkwaliteit van het scherm is niet geweldig, je hebt niet de hele tijd het gevoel dat hij uit elkaar zal vallen, maar als je hard typt trilt de monitor wel een beetje en als hij een beetje uit balans raakt valt hij om.
Al met al is er prima te leven met de bouwkwaliteit, zolang je er normaal mee omgaat.

Het scherm in gebruik
Aangezien ik geen apparatuur heb om kleur echtheden etc. mee te testen zal ik hier niet verder op in gaan, de kleuren zijn voor mij als huis, tuin en keuken gamer goed genoeg.

Als je het scherm aan hebt gesloten en op de aan knop hebt gedrukt start het scherm in ongeveer 7 seconden op en selecteert automatisch de juiste input.
Wil je de instellingen aanpassen of de input wijzigen in het menu wat je opstart door op een van de knoppen op het scherm te drukken, het is niet meteen duidelijk wat iedere knop doet, maar het menu is wel snel en heeft altijd een terug knop voor als je op de verkeerde knop hebt gedrukt.
Het scherm heeft standaard een aantal verschillende calibratie's waaronder:
- Standaard
- Theater
- Game mode
- Night mode
- Reader
Zelf laat ik de instellingen meest al standaard, maar dat is geheel persoonlijk.

Het scherm beschikt ook over speakers, en daar is alles mee gezegd, de speakers klinken schel en blikkerig en ik raad ten strengste aan ze niet te gebruiken.

De Asus VC239H is een mooi en goed scherm, met mooie kleuren en geen merkbare ghosting etc, de menu's zijn soms wat onduidelijk, maar werken wel snel en doen vooral wat ze moeten doen

De bouwkwaliteit en speakers zijn helaas wat minder, maar er moeten voor deze prijs toch wat compromissen worden gesloten, en voor mij is er met deze minpunten prima te leven.

Heb jij ook een Asus VC239H Zwart?

Thanks voor de review.
Ik heb hem zojuist besteld, we gaan het zien :)