Specificaties GF GTX 950 (1,127GHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G Review

Rooieduvel 20 oktober 2015, laatste update op 16 juli 2017, 788 views

MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G (Product geleend)

Een van de nieuwste kaarten van MSI is de GeForce GTX 950 Gaming 2 GB. De kaart is vooral bedoeld voor MOBA games, maar kan goed meekomen met de huidige games. Ook is deze kaart met zeker interessant voor HTPC builds dankzij HDMI 2.0 en H.265 decoder.

Pluspunten

• HDMI 2.0
  • Ziet er goed uit
  • Goed over te klokken
  • Kan aardig meekomen met games op 1080p
  • Stil
  • Verbruik

Minpunten

• Hoger dan 1080p trekt deze kaart toch echt niet
  • Prijsconcurrentie van de GTX 960

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Onlangs heeft Nvidia de GTX 950 videokaart uitgebracht. Uiteraard heeft MSI van deze kaart ook meerdere varianten uitgebracht. In deze review bespreek ik de MSI GeForce GTX 950 Gaming 2GB kaart.

Ik zal deze videokaart vergelijken met videokaarten die ik in het verleden getest heb.
Op het moment van schrijven staat deze videokaart in de prijslijsten voor gemiddeld 192,=

Om te beginnen, eerst de specificaties van de GTX 950, zoals vermeld op het data sheet:

Als je de specificaties van deze kaart naast de andere kaarten uit de GTX 9** serie gaat leggen, valt meteen op dat de GPU van deze GTX 950 kaart dezelfde is als die van de GTX 960, namelijk de GM206. Het verschil zit hem in het aantal sm-units. 1 unit bevat 128 cuda cores. Waar de GTX 960 de beschikking heeft over alle 8 sm-units, zijn er bij de GTX 950 2 units uitgeschakeld. Daarmee beschikt de kaart over 768 cuda cores.

De kaart wordt standaard uitgebracht met 2 GB GDDR5 geheugen, die gebruik maakt van een 128-bit brede geheugenbus. Het geheugen is standaard geklokt op 6650 MHz, maar is nog flink op te krikken zoals later zal blijken.

De kaart is verder erg zuinig, iets wat andere kaarten uit de maxwell generatie al hebben laten zien. De kaart heeft een TDP van maar 90 Watt. Dat is maar liefst 30 Watt lager dan de GTX 960 kaart, die een TDP heeft van 120 Watt.
De tegenhanger aan de AMD kant, de Radeon R7 370, heeft een TDP van 110 Watt. Dit laat zien, dat de TDP van de GTX 950 kaart echt laag is.

Op het data sheet staan ook een aantal features vermeld van de kaart. We zullen hier later op terug komen.

Een eerste blik op de doos geeft meteen een vertrouwde blik. Sinds het moment dat MSI over is gegaan naar de gaming lijn, zien alle dozen er ongeveer hetzelfde uit. Lucky mag uiteraard niet ontbreken op de doos en heeft deze keer een rode kleurstelling meegekregen. Verder staat de het logo op de doos. Ook de productnaam mag niet ontbreken. Verder is te zien dat de kaart 2 GB geheugen bevat.

Als we de doos omdraaien, dan zien we daar weer de naam van de videokaart staan. Ook staan er een paar features afgebeeld: de ventilatoren, de heatpipes, de Zero Frozr technologie en de Gaming App. Daaronder staan links meer features opgenoemd en rechts de systeemeisen.

De buitenkant is dan wel nice om te zien, maar het is nog beter om te kijken wat er nu eigenlijk in de doos zit!

Als je de doos opent, zie 1 doos aan de binnenkant zitten. Uiteraard moet je wel goed kijken of de binnendoos met de pijlen naar boven getoond zit, anders valt je kaart uit de doos en kan deze al beschadigen.
Als eenmaal de binnendoos er uitgehaald is, kan je een inlay uit de grotere doos halen.

In de inlay doos zitten de accessoires die MSI mee levert met de videokaart. Dit zijn:
  • Verloopstukje van DVI naar VGA
  • Handleiding
  • DVD met drivers en programma's

Dit is niet veel, maar dat is ook niet echt nodig. Verloopkabels voor extra voeding naar de videokaart toe zijn niet nodig, aangezien de kaart vrij zuinig is.

Terug naar de doos. Halen we het schuim uit de doos, dan zien we de videokaart liggen.

Halen we de kaart uit de anti statische zak, dan zien we een vertrouwd beeld. Het is de Twin Frozr V koeler, die MSI op alle recente gaming kaarten monteert. De koelers lijken op alle kaarten hetzelfde, maar schijn bedriegt. Als je beter kijkt, dan valt op dat bijvoorbeeld de GTX 970 aan de bovenkant 2 heatpipes heeft. De GTX 950 heeft aan de bovenkant maar 1 heatpipe. (Afbeelding komt verder op.) Een aanzienlijk verschil, ook al wordt de GPU waarschijnlijk standaard ook minder warm, waardoor het minder warmte hoeft af te voeren.

Draaien we de kaart om, dan zien we een mat zwart PBC met de nodige soldeerpunten en de bevestigingen van de koeling. Ook bij deze kaart vinden we helaas geen backplate, maar geizen de prijs van deze kaart, verwacht je het ook niet.

Ter vergelijking: de bovenste kaart is een GTX 970 Gaming 4G (waarover later een review), de onderste kaart de GTX 950.

Wat wel aanwezig is bij deze kaart, is de verlichting van het logo aan de zijkant van de koeler. Het logo is op verschillende manieren in te stellen, van brandend naar knipperend naar "breathing". Uiteraard is het ook mogelijk om de verlichting gewoon uit te zetten.

H.265 ondersteuning
De GTX 960 had als primeur, dat het de eerste videokaart was met een hardwarematige H.265 decoder aan boord. Aangezien de GTX 950 een afgeleide is van de GTX 960, heeft ook deze kaart de H.265 decoder aan boord. Aangezien de 950 wel iets zuiniger is dan de 960, is de 950 kaart wellicht nog geschikter voor een HTPC. De 950 heeft ook een HDMI 2.0 poort aan boord. Hiermee is het mogelijk om beelden met een resolutie van 4096 x 2160 te bekijken met 60 fps. Ideaal voor de toekomst, waarbij 4K de overhand moet gaan nemen.

Zero Frozr

De Twin Frozr V koeler heeft een technologie genaamd "Zero Frozr". Dit houdt in dat als de temperatuur laag genoeg is, de ventilatoren niet draaien. De grens hiervoor ligt bij 60 graden. Bij deze kaart blijkt al snel, dat het vrij lastig is om deze temperatuur te halen. De kaart blijft, uiteraard in een goed gekoelde kast, vaak onder de grens van 60 graden. Daardoor blijft het lekker stil. Wanneer je deze kaart zou gebruiken in een HTPC, zouden de ventilatoren bij het weergeven van video ook niet draaien, iets dat je graag wilt in een systeem die in de woonkamer staat.

Gaming App

Zoals bij alle videokaarten van MSI, is het ook mogelijk om bij deze videokaart de Gaming App van MSI te installeren. Hiermee kan je vooraf ingestelde settings activeren die de kaart overklokken of juist trager laat werken (de silent modus). Die laatste optie lijkt echter wel overbodig op deze kaart, aangezien de kaart van zichzelf al stil genoeg is wanneer de niets gebeurt.

Verder is het mogelijk om met de Gaming App de verlichting van de kaart aan te passen. Standaard staat het licht gewoon aan en blijft het branden. Maar het is ook mogelijk om hem (zoals een stukje terug te zien is) in een "breathing" mode te zetten, waarbij het licht langzaam aan en uit gaat. Ook kan je het licht laten knipperen.

Ook zit er in de Gaming App een "eyerest" feature, die te benaderen is via het "eyecon". Daarmee kan je de kleurweergave aanpassen naaar vooraf ingestelde profielen. Met Eye Rest is het mogelijk om het blauwe licht te filteren. Het blauwe licht zou er voor zorgen dat je wakker gehouden wordt. Door het te filteren, wordt je niet meer "wakker gehouden" en zou je beter moeten slapen. (iets waar veel aandacht voor is) Ook zijn de instellingen Gaming en Movie aanwezig. Ten slotte kan je zelf ook aan de instellingen sleutelen om zelf een opstelling samen te stellen.

We bouwen de kaart in het testsysteem en gaan eens los met benchmarks. De opzet van de grafieken heb ik echter veranderd ten opzicht van andere reviews. In plaats van 2 kaarten tegenover elkaar te zetten, heb ik nu alle kaarten, die ik in het verleden getest heb. in een overzicht gezet. Hierbij is de review kaart gemarkeerd met een rode balk. Bij sommige tests ontbreken een of meerdere kaarten. Die kaarten zijn destijds niet met die instellingen getest. Het is helaas niet mogelijk om die kaarten opnieuw testen, omdat die kaarten niet meer in mijn bezit zijn.

De benchmarks worden uitgevoerd op het volgende systeem:
  • Intel Core i5 4670K @ 3.4 GHz
  • MSI Z87-GD65 moederbord
  • 2 x 4 GB Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
  • 256 GB Samsung 830 SSD
  • 2TB Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001 HDD
  • Corsair Graphite 730T
  • iiyama Prolite E2473HDS-B1
Hier het overzicht van de kaarten en met welke versie van het stuurprogramma deze getest zijn:

Alle tests zijn 3 keer uitgevoerd en een gemiddelde is genomen van de tests, om eventuele pieken of dalen uit de resultaten te filteren. Mochten er grote afwijkingen zijn geweest, dan zijn de benchmarks nogmaals uitgevoerd. Alle benchmarks worden gedraaid met een resolutie van 1920 x 1080.

Eerst starten we met de synthetische benchmarks, te weten 3D Mark 11, 3D Mark Firestrike en Unigene Valley.

Tijd om de de GTX 950 aan het werk te zetten in een aantal games.

Als eerste Hitman Absolution. Testen we de kaart met de MSAA setting op 8x, dan is de uitslag vrij simpel: bij zowel Ultra als High settings is het spel niet soepel te spelen. Daarvoor mist de kaart toch wat kracht.

Worden de instellingen wat terug geschoefd (MSAA 4x), dan zien we betere scores. Hitman kan wel redelijk gespeeld worden met de settings op High. Op Ultra zit je toch wat ver van de 40 fps af.

Het volgende spel waar de GTX 950 mee geconfronteerd wordt, is Metro 2033. Dit spel staat bekend als een vrij zware benchmark. De standaard instelling voor alle tests is MSAA 4x en AF 16x. Als we Physx niet aanzetten, zet de kaart goede prestaties neer. Het spel kan soepel gespeeld worden. Met de instellingen op High wordt zelfs de R9 280X verslagen. Op Very High is de kaart echter de hekkensluiter.

Ook wanneer we Physx inschakelen, zien we dat het spel goed te spelen is. Er is nauwelijks een verschil in fps gemeten tussen wel of geen Physx.

We pakken de opvolger erbij: Metro: Last Light. Bij alle tests staat de Texture filtering op AF 16x en SSAA staat uitgeschakeld. Wanneer Physx uitgeschakeld is, valt dit spel prima te spelen. Zelfs op Very High halen we nog meer dan 40 fps.

Zetten we Physx aan, dan zien we nog steeds scores van 40 fps of hoger. Iets wat zeker niet slecht te noemen is voor deze kaart.

Tijd voor Thief. Zetten we de instellingen op maximaal, dan hebben we bij zowel 8 x AS als bij 16 x AS een score van 41 fps. Prima om dit spel op maximale instellingen te spelen.

Tijd om een rondje over het circuit te scheuren met Grid Autosport. Wanneer alle instellingen voluit staan en de MSAA op 8x gezet wordt, zien we een resultaat van bijna 64 fps. Een prima resultaat.

Middle Earth - Shadows of Mordor is de laatste test die we erbij pakken. Als de instellingen op Medium gezet worden, dan halen we een store van 68 fps. Meer dan genoeg om dit spel te spelen.

Schroeven we vervolgens de instellingen op naar Ultra, dan zakt het aantal fps terug naar 40 fps. Net genoeg om het spel redelijk soepel te spelen.

Net zoals op de overige kaarten uit de huidige gaming series van MSI, heeft ook de GTX 950 de Twin Frozr V koeler gemonteerd gekregen. Daarmee heeft deze koeler dus ook dezelfde eigenschappen als bij de overige kaarten.

Zoek de verschillen. Boven de GTX 970, onder de GTX 950.

De heatsink onder de koeler is echter wel anders dan op de andere kaarten. Zoals al eerder aangegeven heeft de GTX 960 meer heatpipes dan dat de GTX 950 heeft.
Aangezien deze koeler ook op zwaardere kaarten gemonteerd zit, mag je er dus vanuit gaan dat het niet moeilijk is om de kaart koel te houden.

Onder normale omstandigheden (idle, 10 minuten alleen bureaublad) wordt de kaart 37 graden. Dit is wel warmer dan bijvoorbeeld de GTX 960. Dit komt vermoedelijk, omdat het koelblok van de GTX 950 minder heatpipes heeft. Daardoor wordt de warmte minder goed afgevoerd.
Overigens draaien, net zoals bij alle kaarten die uitgerust zijn met de Twin Frozr V koeler, de ventilatoren niet zolang de temperatuur onder de 60 graden blijft. Met recht stil te noemen dus.

Gaan we de kaart vol belasten met unigene valley (10 minuten lang), dan wordt de kaart niet warmer dan 65 graden. Dit is gelijk aan de GTX 960. Wat wel apart is, is dat er een hogere fanspeed nodig is om deze temperatuur te bereiken dan bij de GTX 960. Echter hoor je nog steeds niet dat de ventilatoren aan het werk zijn, aangezien deze niet hard hoeven te draaien.

Uitleg van MSI over de Twin Frozr V koeler

Bij mijn review van de GTX 960 (zie elders op deze site) bleek al dat de GM206 chip redelijk goed over te klokken is. Aangezien de GTX 950 uitgerust is met dezelfde chip, leek het mij niet meer dan logisch dat deze kaart ook goed zou overklokken. De vraag is natuurlijk wel of dit in de praktijk ook het geval was.

Na veel tweaken en testen bleef de kaart stabiel draaien op een overklok van +135 MHz, een overklok van zo'n 12%. Dit resultaat was nog beter dan de overklok die gehaald werd met de GTX 960. Uiteraard kan de overklok per kaart verschillen. De ene kaart doet het beter dan de andere kaart.

Nu we de core hebben gevonden, is het tijd om te kijken wat de maximale overklok is voor het geheugen. Ook hier is het tweaken en testen geblazen. Uiteindelijk ben ik maar gestopt bij een geheugen overklok van +440 MHz. Ik durfde het niet aan om nog hoger te gaan qua geheugen overklok. Toch een mooi resultaat.

Na het vaststellen van de maximale instellingen, heb ik nog een rondje tests gedraaid in 3D Mark Firestrike om te zien wat het effect was met deze overklok. De niet overgeklokte kaart wist een score te behalen van 5407 punten. Met de overklok werd een resultaat behaald van 6212 punten. Een winst van 14,9%. Ook heb ik Metro Last Light er nogmaals bij gehaald om te zien wat het verschil was tussen wel of niet overgeklokt. Waar de standaard kaart een score haalde van 44,2, werd er bij de overgeklokte kaart een score behaald van 49,3 fps. Een winst van 11,5%.

Ik heb ook nog het stroomverbruik gemeten tijdens de tests, terwijl de kaart was overgeklokt. Op het moment dat Furmark gedraaid werd, was het verbruik 238 Watt. Dit is 20 Watt meer dan wanneer de kaart niet overgeklokt is. Tijdens Metro Last Light is het verschil zelfs maar 10 Watt tussen wel of geen overklok.
Het overklokken van de kaart loont dus en op deze manier haal je meer uit je kaart, zonder dat het extra geld kost.

Voor de genteresseerden, de asic score

Met de GTX 950 zet NVidia een kaart neer voor mensen die niet al te hoge eisen stellen aan de grafische prestaties. Het zal hier vooral gaan om mensen die spellen spelen zoals League of Legends, Heroes of the Storm en CS:GO, of mensen die een HTPC willen samenstellen.

Dat wil niet zeggen dat je geen andere games kunt spelen. Zoals uit de tests blijkt, lukt het soms om spellen te spelen op de hoogste instellingen in 1080p, ook al is er niet veel marge meer. Vaak zul je in zwaardere spellen al een of meerdere stappen terug moeten doen om het spel te kunnen spelen. Dit geeft al een signaal dat toekomstige spellen niet te spelen zullen zijn met deze kaart. Maar daar is deze kaart dan ook niet voor bedoeld.

De kaart van MSI is heerlijk stil doordat de ventilatoren niet draaien wanneer de temperatuur van de GPU onder de 60 graden ligt. En zelfs als de ventilatoren draaien, zijn ze niet te horen. Prima voor een dedicated kaart in een Home Theatre PC. Vooral aangezien deze kaart voorzien is van HDMI 2.0 en een hardwarematige H.265 decoder.
Ook is het stroomverbruik erg laag. Als de pc helemaal niets anders doet dan het tonen van het bureaublad, verbruikt de totale pc maar 86,5 Watt. Ga je maximaal gamen, dan verbruikt de totale pc 200 Watt. Een nette score voor deze kaart.

Verder ziet de kaart er weer strak uit. Het rood met zwarte design is duidelijk herkenbaar en ook de led feature is aanwezig. Mooi meegenomen als je een window in je kast hebt zitten.

Het minpunt van deze kaart op dit moment is echter: zijn grotere broer. De gemiddelde prijs van de MSI GeForce GTX 950 Gaming 2 GB ligt op het moment van schrijven op 192,=, terwijl de GTX 960 Gaming 2 GB een gemiddelde prijs heeft van 220,=. Voor 3 tientjes meer heb je een kaart die standaard beter presteert dan deze kaart. Uiteraard moet dat dan wil in je budget liggen. Let wel: het verhaal gaat, dat de 2 GB versie van de GTX 960 gaat verdwijnen. De 4 GB versie is meteen wat duurder. Mocht het gerucht waarheid worden, wordt dit minpunt op dat moment weer teniet gedaan.

Dank aan MSI voor het uitlenen van deze videokaart!

Edit 16-07-2017: Aanpassing wegens wijziging beleid Photobucket

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G?

Reviews door de redactie

Mooie en lange review, enige opmerking is dat sommige grafieken niet op 0 beginnen.
Dank voor je reactie en voor je oplettendheid!
Ik zie inderdaad dat de grafieken van Metro Last Light niet bij 0 beginnen.
Straks thuis even aanpassen.
Zo hee! Weer een mooie en lange review. Leest lekker weg en de foto's zien er ook heel goed uit!
Complimenten :D