Specificaties Small form factor, 6 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Define Mini Review

Ruupje 20 oktober 2015, laatste update op 20 oktober 2015, 271 views

Fractal Design Define Mini

Ik vind het een uitstekende case voor mijn NAS, erg degelijk gebouwd en stil. Ook voor een kantoor- of game pc lijkt me deze case erg geschikt. De enige minpuntjes waren voor mij het korte kabeltje van de reset knop en de fancontroller die wat mooier afgewerkt had kunnen zijn.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Stil
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Reset switch kabeltje is te kort
  • Fancontroller mocht iets mooier afgewerkt

Het verhaal

Onlangs verloor ik wat data door een kapotte schijf. Geen wereldschokkende dingen, maar toch vervelend. Daarom werd er besloten dat het tijd werd voor en NAS, met een iets of wat deftige backup.

Het budget was niet groot, maar de eisen ook niet hoog. Ik ben geen hoarder van films, series of ISO's, dus monsterlijk veel opslagcapaciteit was niet nodig. Gewoon wat plaats om persoonlijke bestanden en projectjes veilig op te slaan en af en toe eens een filmpje van te kijken.

Het plan was om zoveel mogelijk onderdelen te gebruiken die ik nog liggen had. Waaronder ook een stokoude chieftec full tower. Al snel bleek dat die niet ging voldoen. De grote zijpanelen rammelden volop mee met schijven en de fans hadden eigenlijk een fancontroller nodig. Het geheel stond eigenlijk gewoon heel luid te wezen in de bureau. Ook het micro-ATX bord en de twee schijven oogden erg verloren in de grote kast.

In de plaats van een fancontroller te kopen en daarna mijn nieuwe NAS nog in een oude case te hebben zitten, wou ik toch graag een mooiere, kleinere oplossing. Na wat zoeken naar een nieuwe case kwam ik uit bij de Define Mini van Fractal Design.

Vanbuiten

De buitenkant is degelijk afgewerkt en de case voelt erg solide aan. Je merkt dat dit een kast is die ontworpen is om stil te zijn. Niet gebruikte fan openingen zijn afgesloten met een afdekplaatje en alle luchtinlaten zijn voorzien van stoffilters. Het deurtje aan de voorkant is langs de binnenkant voorzien van dempend schuim. De twee inlaat fans zitten elk achter een luikje, waardoor het makkelijk is om de filters schoon te maken. Ook de inlaat filter van de voeding op de bodem is te verwijderen zonder de kast open te maken.

Binnenkant en assemblage

De binnenkant van de kast is ruim. Als je één van de twee drive cages weghaalt, gaat ook een lange grafische kaart plaatsen geen probleem zijn, terwijl je dan nog wel gewoon 4 harde schijven of SSD's kwijt kan. Er worden twee fans en een fancontroller meegleverd.

De zijkanten zijn verrassend zwaar door de aangebrachte dempingslaag. Door die laag is ook de ruimte achter het moederbord wat kleiner, waardoor kabels wegwerken een tikje moeilijker wordt. Al de demping lijkt echter goed zijn werk te doen.

Er is een verticaal slot voorzien voor de fancontroller. Deze is ietwat moeilijk te plaatsen door de positie van de schroef. De fancontroller zelf mocht voor mij wel iets beter afgewerkt zijn, deze is eigenlijk gewoon een kale print met uitstekende componenten, die makkelijk omgebogen kunnen worden tijdens het assembleren.

Een ander minpuntje is het kabeltje van de reset switch. Dit was bij mijn exemplaar beduidend korter dan de andere kabeltjes voor het frontpaneel. Deze heb ik dan ook niet kunnen aansluiten.

Voor de rest zijn de gaten voor het kabelmangement gewoon goed geplaatst en gaat alles inbouwen vlotjes. Schijven worden met schroeven langs onder op rubbers in de caddies gemonteerd. Ook de royaal grote uitsparing in de moederbord tray lijkt me erg handig voor het plaatsen van grotere koelers met een backplate.

Dagelijks gebruik

Zoals reeds gezegd gebruik ik hem voor mijn NAS en ik moet zeggen dat hij erg stil is. Ik had niet gedacht dat een kast zo'n groot verschil zou maken qua geluid. Met de fancontroller op de laagste stand is het systeem net niet onhoorbaar in de stille bureauruimte. En dit is gewoon met de standaard fans en boxed Intel CPU cooler. Vergeleken met mijn desktop, in een Antec Three Hundred Two, merk je dat de Define Mini potentieel veel stiller kan zijn, met de juiste componenten.

De temperaturen heb ik niet recent gemeten, maar gezien de specs van het systeemm gaan deze sowieso niet hoog oplopen. Ik ga pogen deze review nog aan te vullen met exacte temperaturen van mijn systeem.

Voor wat ik ermee doe is deze case eigenlijk ideaal.

Heb jij ook een Fractal Design Define Mini?