Specificaties Gamepad voor de PC - Bekijk alle specificaties

Valve Steam Controller Zwart Review

Rhaegar1 19 oktober 2015, laatste update op 20 oktober 2015, 421 views

Valve Steam Controller Zwart

Laat je niet afschrikken door de leercurve. Ik heb er nu misschien 5 uur opzitten in verschillende genres en het is het nu al echt waard om de controller te leren gebruiken. De combi van trackball en gyroscoop is werkelijk geniaal voor snelle én nauwkeurige bewegingen.

Pluspunten

• Nauwkeurigheid
  • Deelbare Custom Bindings
  • Trackball en gyroscoop is een big win.

Minpunten

• Glossy finish
  • Zit nog een klein beetje in beta fase

Afgelopen zondag ontving ik mijn Steam Controller (vanaf nu Steampad). Ik zal kort zijn over alle huis tuin en keuken ervaring en: Ik kreeg hem, plugde hem in, update firmware en alles werkte. De Steampad voelt prettig aan en ligt fijn in mijn handen. Alle knoppen zijn goed bereikbaar al kan ik mij voorstellen dat iemand met meer gewenning aan andere controllers de ABXY knoppen nog wel eens door de war zal halen.

Maar waar het echt om gaat, de gebruikers ervaring! Hoe speelt hij nu echt?

Ik heb de Steampad nu sinds zondag ochtend en heb er wellicht 5 uur gamen opzitten. Normaal had ik even gewacht met een review maar ik heb zojuist een dusdanig halleluja moment gehad in UT dat ik niet meer kon wachten. Naar mijn mening heeft de Steampad verschillende grote voordelen, een aantal hiervan zijn niet baanbrekend maar zouden naar mijn mening al jaren in iedere controller thuis horen:

- De gyroscoop en accelerometer
- De grip-buttons

En een aantal zijn echt revolutionair te noemen:

- De trackpads
- De enorme hoeveelheid aan opties voor customisatie én de optie om deze te delen via steam

Ik zal per punt even nagaan waarom dit echt de killing features van deze controller zijn:

Customisation, en het delen hiervan:
De steampad is vast niet de eerste controller met customisation opties maar ik weet zeker dat het de meest vergaande is. Zelfs de instellingen voor de triggers kun je alles op doen wat je wil. Je kan ze bijvoorbeeld instellen dat als je ze snel, helemaal overhaalt dat je een heupschot neemt en als je ze langzaam een beetje overhaalt dat je eerst je vizier van een wapen in beeld krijgt voordat je schiet met de laatste click van de trigger. Dit lijkt allemaal niet revolutionair tot je het probleem ziet van zo een uitgebreide customisatie: niet iedereen heeft zin om bij ieder spel een uur te puzzelen op de ideale bindings. Het delen van bindings via Steam is dan ook wat dit echt een killing feature maakt. Iedereen kan de populairste community bindings voor ieder spel zien, en dus met een paar klikken makkelijk een goede binding uitkiezen die gebruik maakt van alle toeters en bellen die de controller biedt.

De trackpads
Simpelweg een verademing voor iemand die niet van conventionele controller houd. De pro tip is: stel ze in als trackball, zet de gevoeligheid erg laag voor een hoge nauwkeurigheid en de accelaration hoog. Hierdoor worden snelle 'swipes' over de trackpad zwaarder geregistreerd waardoor je enorm nauwkeurig kan richten en toch met één swype 180 graden draaien. De haptic feedback voelt heerlijk aan en helpt precies met duidelijk maken wat je aan het doen bent.

De Grip buttons
Moet ik dit uitleggen? 2 extra knoppen op een plek die tot voorkort nutteloos was voor vingers die tot voor kort net zo nutteloos waren. De 2 knoppen kunnen precies het verschil maken tussen je camera los moeten laten of altijd je duim op de trackpad kunnen houden. Ideaal dus en ik kan mij niet voorstellen dat de volgende generatie xbox en ps controller dit kunnen negeren.

De gyro en accelerometer
Verantwoordelijk voor mijn grootste halleluja moment in mijn game ervaring. de Steampadheeft een verrassend goede gyro en accelero meter tot zijn beschikking. Als je deze met lage gevoeligheid instelt als muis heb je een fantastische manier om door je controller te bewegen net even je gun wat beter te kunnen richten. Ik heb begrepen dat Splatoon dit ook al heeft op de Wii U maar met de Steam Controller kun je dit in werkelijk iedere shooter toepassen. Werkelijk GE-NI-AAL. Ik kan niet duidelijk maken hoe goed dit werkt.

Ik heb zojuist hiermee geëxperimenteerd in UT3 en echt ongelooflijk, ik heb headshots gemaakt die ik never nooit kon met de muis (ik ben niet zo goed dus weet niet of dat wat zegt). Tot net dacht ik dat de Steampad hooguit het gat tussen muis en controller wat kon verkleinen maar ik denk serieus dat je niet raar hoeft te kijken als er spelers met oefening heel dicht bij de muis gaan komen in competative shooters.

Sorry voor de spelling maar ik had haast!

Heb jij ook een Valve Steam Controller Zwart?

Top! Is het ook mogelijk om de gyro in de controller te gebruiken als een soort van wii-controller?
Je kunt hem instellen als muis met een nauwkeurigheid zoals je zelf wil dus als je hem beweegt dan beweegt je muis. Denk dat dat het wel afdekt
Heb het ding al sinds launch en was er eerst een beetje huiverig van. Aanvankelijk waren er ook nog maar amper profielen te vinden. Nu speel ik elk 3rd person spel met dat ding, gegeven dat je muis kunt combineren met joystick inputs. Het haalt namelijk niet uit dat je precieser bent door de muis op de rechter pad, maar dan nauwkeurigheid moet laten vallen door WASD te moeten binden aan de stick.

De extra buttons (grips) zijn inderdaad enorm welkom. En persoonlijk gebruik ik de gyro ook voor extra functies (zoals bijvoorbeeld de spells in Witcher 3, te bedienen met flicks of the wrist in bepaalde richtingen.)

Voor shooters vind ik het vooralsnog niet zo geweldig omdat ik weet dat ik nooit de nauwkeurigheid van keyb/mouse ermee kan evenaren, waar je weet dat je gamepad games juist wel beter doet met dit ding.

Also... Zwart. Ja. Voor zover ik weet is er geen andere kleur hoor.

[Reactie gewijzigd door KaiZas op 29 juni 2016 07:57]

De zwart kwam niet van mij af hoor ;-) dat maakt Tweakers zelf van het product.

Muis en joystick combinaties zijn echt fantastisch, een enkel spel herkent dat niet en daar is het dan ook meteen behelpen (alhoewel je hem altijd kan gebruiken met een xbox layout). Ik zit bijvoorbeeld al een tijdje te tobben met Magicka. The witcher, Bioshock , Helldivers, Elite Dangerous werken allemaal fantastisch. Ik speel zelfs Europa Universalis vrij bevredigend op de controller.
Klopt. Uiteindelijk heb ik het moeten opgeven in MGSV omdat je niet kon comineren. Dan speelt het toch gewoon lekkerder met de oude vertrouwde meuk.

Maar verder is het een prima ding.

Toen die knakkers van DS3 aan kwamen zetten met die verschillende zones op de rechter pad, heb ik dit met terugwerkende kracht ook ingevoerd in m'n Dark Souls 2 :)