Acer Aspire One D751H-BK Review

Philflow 14 juli 2009, laatste update op 14 juli 2009, 6.661 views

Acer Aspire One D751H-BK

Pluspunten

• Geslaagd design.
  • Handzaam formaat, maar iets groter dan 10.2" netbooks.
  • Scherm is scherp met levendige kleuren.
  • Hoge resolutie biedt veel ruimte.
  • Accu duur (tot 7 uur).
  • Zeer stil.
  • Gladde, nauwkeurige Synaptics touchpad met multi-touch ondersteuning.

Minpunten

• Prestaties zijn voldoende voor gebruik als netbook maar niet meer dan dat.
  • CPU is op 1.24GHz geklokt, i.p.v. 1.33GHz.
  • Harde schijf prestaties zijn begrensd.
  • Vrij veel onnodige software.
  • Scherm is niet echt geschikt voor buiten gebruik.
  • Toetsenbord voelt wat goedkoop aan.
  • 6 cel accu steekt uit aan de achterkant.

Ik heb deze Acer 751 nu een week in bezit. Bij deze mijn indrukken.

Korte specificaties
Acer 751h Zwart
Atom Z520 1.33GHz CPU (draait op 1.24GHz)
11.6" 1366*768 LED backlit, glossy
1 GB geheugen (1 slot)
160GB 5400rpm (Hitachi 5K320 serie)
BG wireless, Webcam, Cardreader
6 cel accu 4400 (mAh)
OS: Windows XP Home SP3

In de doos
In de doos zitten alleen de boekjes, de netbook en de adapter. Een sleeve, recovery of driver cd's zijn niet aanwezig. Indien het OS moet worden terug gezet kan dit door middel van een recovery partitie. Acer houdt de uitrusting van haar laptops blijkbaar karig, wellicht dat dit helpt de prijs laag te houden.

Bouwkwaliteit en formaat
De machine zelf voelt degelijk aan. De gebruikte materialen zijn stevig en er zit nauwelijks flex in de behuizing. Wat op valt is hoe dun de machine is. Veel dunner dan ik van andere laptops gewend ben. De deksel is van zwart glimmend materiaal. Het ziet er mooi uit, maar het is gevoelig voor vinger afdrukken. De laptop is van bescheiden afmetingen doordat de rand om het scherm niet zo dik is als bij andere netbooks. Ik heb de Acer naast mijn Samsung NC10 gehouden en veel scheelt het niet. De iets te grote neopreen sleeve die ik voor mijn NC10 gebruik past ook de Acer, weliswaar strak. Een negatieve verassing voor mij was dat de 6 cel accu aanmerkelijk naar achteren uitsteekt. Een accu die precies in de laptop past vind ik veel mooier. Gelukkig is het door de zwarte kleur niet erg storend. Overigens zijn de harde schijf, geheugen en draadloze kaart direct bereikbaar vanf de onderkant, allen hebben ze hun eigen klepje.

Toetsenbord
Na enige gewenning werkt het toetsenbord prettig. De toetsten zelf zijn vrij groot en lijken ver uit elkaar te staan. De bovenkant is plat en wat glad wat echt even wennen is. De toets aanslag is licht met weinig feedback. De layout van het tostenbord is logisch en duidelijk. Het toestenbord is volledig 100% formaat. Dit is erg prettig want de meeste netbooks hebben maar 92% formaat. Helaas zit er een duidelijke flex in het toetsenbord. Het voelt niet degelijk aan zoals bij Lenovo of bij de Samsung NC10. Door de flex en de lichte toets aanslag voelt het toetsenbord wat goedkoop aan. Toch is het prettig werken.

Touchpad
Het touchpad is van zeer glad materiaal. Ik vind het erg prettig werken. Bovendien is het van het merk Synaptics met ondersteuning voor allerlei multi touch gebaren. Zoomen d.m.v. pinchen en two finger scrolling gingen prima. De touchpad werkt erg nauwkeurig.

Beeldscherm
Na een tijdje lang op een netbook met 1024*600 te hebben gewerkt is het een verademing om op 1366*768 resolutie te kunnen werken. Er is veel meer ruimte en er hoeft minder gescrolled te worden.Voor de mensen met minder goed zicht zijn de letters wellicht wat klein. De scherpte van het scherm is uitstekend.

Links Acer 751, rechts Samsung NC10 bij gemiddelde brightness.

Met maximale brightness.

Het contrast is redelijk goed. Wanneer het scherm een klein beetje naar achteren wordt geduwd ziet het contrast er zelfs zeer goed uit. De glossy coating helpt hier bij. Wanneer het scherm een beetje naar voren wordt gekanteld verbleken de kleuren en het contrast snel. Het contrast kan echter niet tippen aan schermen zoals op Asus 1000H of Samsung NC10. De glimmende toplaag maakt kleuren levendig en vol waardoor foto zien er zeer realistisch uit zien. Het is prettig werken met dit scherm. Buiten werken met zonlicht gaat niet zo goed. Het scherm is redelijk fel, maar niet fel genoeg om de reflecties te niet te doen. In de schaduw of met minder zonlicht is het wel te doen. Acer zelf zegt dat het scherm 200 nits is, ik denk dat dat klopt. Totale indruk scherm: Goed.

Update: Inmiddels is dit scherm gemeten door Notebookjournal:
Gemiddelde verlichting 173,00 cd/m▓
Zwartwaarde 0,51 cd/m▓ (bij 100 cd/m2)
Contrast 196,00:1 (bij 100 cd/m2)

Prestaties
De Atom Z520 is geen hoogvlieger maar voldoende voor normaal netbook gebruik. Na het verwijderen van onnodige software en opstart processen reageert de machine snel. Surfen met Firefox gaat prima. Youtube en andere flash filmpjes worden prima afgespeeld, zolang het geen HD is. Ook het afspelen van 720p mkv's ging vloeiend nadat de juiste codecs waren ge´nstalleerd. De processor belasting bleef rond de 30% wat ik vrij laag vond.

Opmerkelijk is dat Acer de Z520 op 1.24GHz heeft geklokt, terwijl dit een 1.33GHz CPU is. Wellicht dat een BIOS update hier nog verandering in gaat brengen. Overigens is het mij wel gelukt om met SetFSB de snelheid te verhogen naar 1.33GHz. Dit werkte stabiel en bracht nauwelijks een verhoging in de temperatuur. HD flash (zoals op Geenstijl.tv) speelde duidelijk beter af met de overklok. Overigens kan ik iedereen met een Atom netbook de addon Flashblock in Firefox aanraden. Dit scheelt aanmerkelijk in de prestaties.

De harde schijf is van de Hitachi 5K320 serie en doet stil zijn werk. Vibraties zijn niet te voelen. Toen ik de snelheid van de harde schijf aan het meten was ontdekte ik wat vreemds. De harde schijf wordt gelimiteerd op 46MB/sec maximaal. Na wat onderzoek lijkt de verantwoordelijke de US15W chipset te zijn.

In de grafiek is te zien hoe de doorvoersnelheid gelimiteerd is tot zo'n 46MB/sec.

Vergelijkbare netbooks met dezelfde chipset, zoals Dell Mini 10 en MSI Wind U115, hebben vergelijkbare problemen. Bij normaal gebruik is hier weinig van te merken maar ik vind het toch jammer. Upgraden naar een snelle SSD of 7200rpm harde schijf zal nog steeds helpen maar niet zo veel als zonder deze limitering. Eigenlijk zouden de prestaties dus het oordeel matig kunnen krijgen, maar ik heb rekening gehouden met het feit dat het hier om een netbook gaat. Voor het gebruik als netbook zijn de prestaties goed.

Accu duur
De accu is een 6 cel, volgens Acer 4400mAh. Met RMClock gemeten was de designed capacity 48watt. Na een deep cycle kwam de capaciteit op 50watt. Met wifi aan, scherm gedimd maar nog goed leesbaar, BT uit gaf Windows meer dan 7 uur aan met een volle accu. Ik geef dit de waardering: Zeer goed.

Op de foto is goed te zien hoe de 6 cell accu uitsteekt.

Warmte en geluid
De machine is zeer stil. In eerste instantie twijfelde ik of er wel een fan in zat. Met mijn oor er tegen aan heb ik toch een fan gehoord. Aan de onderkant wordt de laptop licht warm maar dit is geen enkel probleem. Op internet zijn er enkele verhalen te lezen van mensen die geloven dat de Acer geen fan heeft. Dit klopt niet maar het zegt genoeg. Oordeel: Zeer goed.

Acer heeft een fraai netbook neergezet. Qua uiterlijk scoort de machine zeer goed. De 11.6" maat is zeer geslaagd en het scherm met 1366*768 resolutie is een verademing om mee te werken. De prestaties zijn niet om over naar huis te schrijven maar goed genoeg voor normaal netbook gebruik. Qua mobiliteit scoort de Acer uitstekend. Het gewicht van 1.35kg is laag en de accu gaat tot 7 uur mee.
Eind oordeel: Goed.

Links
Notebookjournal Volledige Review (aanbevolen)
Acer One User Forum
Reg Hardware Review
Uitgebreide specificaties
Overklok informatie
Two finger scroll driver

Change log:
14-7-09: foto's verbeterd enkele beschijvingen uitgebreid.

Heb jij ook een Acer Aspire One D751H-BK?

Gisteren deze schitterende netbook gekocht na lezen van deze review.
Afwerking is erg netjes, beeldscherm resolutie is een verademing tov de standaard 1024*600 netbook resolutie.
Na de installatie van windows xp de harddisk geswapped voor een 500 gb western digital 5400 rpm en het geheugen geupgrade naar 2 gb.
Toen begonnen met de installatie van windows seven build 7201.
Installatie verliep vlekkeloos, vga driver en netwerk worden vanaf de ms site automatisch binnen gehaald bij eerste update.
Na afloop alleen nog de synaptics driver van acer site af geinstalleerd en toen kon de pret beginnen.
Office 2007 erop, google chrome, windows live messenger en media monkey erop
In eerste instantie leek het systeem niet erg snel, maar na een paar uur werken is het geheel rap. Enige minpunt dat ik heb is dat de driver voor beeld (ook na een handmatige update met vista driver) nog steeds sommige delen scherm soms niet refreshd.
De laatste bios erin zorgt wel voor een verbeterd fan beheer, maar als er meer dan 40% processor belasting is, dan begin je de fan toch flink te horen, dit vind ik tov de msi wind die ik hiervoor had wel een groot nadeel, want die hoorde je echt niet bij het zelfde gebruik.

Update: scherm refreshed wel goed als aero uit staat

[Reactie gewijzigd door krotwijk op 5 juni 2009 16:46]

Ik las dat bij de nieuwe BIOS de processor wat sneller geclockt is. Kan die herrie daar niet mee te maken hebben (lijkt me wel), en dat je dus, als je een stille netbook wil, de BIOS beter niet kan updaten?
Zou kunnen, de fsb staat nu wel op 133
Wat ik graag wilde weten is of er nu wel of geen bluetooth op zit en verder las ik ook dat er WWAN (slot voor een sim) op zou zitten of als optie.

Zie specs op uk site:

Communication

Acer Video Conference, featuring:
Integrated Acer Crystal Eye webcam, supporting enhanced Acer PrimaLite™ technology
WLAN: Acer InviLink™ 802.11b/g Wi-Fi CERTIFIED« network connection, supporting Acer SignalUp™ wireless technology
LAN: 10/100 Mbps Fast Ethernet
WPAN: Bluetooth« 2.0+EDR (Enhanced Data Rate)
(manufacturing option)
WWAN: UMTS/HSPA at 850/1900/2100 MHz and quad-band GSM/GPRS/EDGE (850/900/1800/1900 MHz), upgradeable to 7.2 Mb/s HSDPA and 2 Mb/s HSUPA, supporting receiver diversity and equalizing at 2100 MHz
(manufacturing option)
dit model wordt geleverd zonder bluetooth en wwan.
er komt wel een duurdere versie die dit wel heeft
Ik ben al enige tijd op zoek naar een mini-laptop. Nu vind ik de NC10 een heel mooi formaatje wat betreft het mee kunnen nemen naar school bijvoorbeeld maar twijfel ik of het scherm niet te klein is.

Maar nu is het als volgt: hoe veel groter is de Acer tov de NC10. Is ie veel groter en dus hindelijker om mee te nemen? (tezamen met je boeken ed) De resolutie spreekt mij enorm aan en lijkt mij prettiger werken dan de resolutie van de NC10...

Iemand die dit uit ervaring kan vertellen?

En zit hier wel of geen bluetooth op? Op zit deze alleen bij enkele versies erop? Ik weet wel dat de opvolger bluetooth heeft, maar dan ben je ook weer 100 euro verder...

Bedankt

[Reactie gewijzigd door drekneck op 16 juni 2009 18:54]

De Acer 751 past in dezelfde sleeve als de NC10. Weliswaar een neopreen sleeve die met de Acer wat strakker zit.
Hoe voldoet deze netbook met Office 2007 qua prestaties? is daar een beetje lekker mee te werken?
Ik draai er nu ook zo ongeveer een maandje mee en ben heel erg tevreden. Heb nu nog windows xp pro erop. Heb niet erg veel ervaring met HD video, heb even een 720p geprobeerd en die kreeg ik aardig soepel naar mijn idee. Verder ook wat games getest, maar daar is ie dan weer minder geschikt voor, met als verassende uitzondering freelancer, die soepel loopt. Maargoed ik game toch erg weinig, dus dat maakt niet zoveel uit.
Verder gaan de gewone office/internet zaken heel goed. Office 2007 draait prima. Een beetje photoshop werk (CS3) gaat eigenlijk ook heel goed. Ik laad de netbook meestal 's nachts op en neem dan overdag geen adapter mee o.i.d... heerlijk :)

Concluderend: Ik ben erg tevreden over de acer 751h. Hij is portable genoeg om overal mee naar toe te nemen, maar is tegelijkertijd ook prima om op de werken met zijn fullsize toetsenbord en lekker resolutie. Ik wil niets anders meer.

Het enige nadeel is dat een sleeve inderdaad lastig te vinden is. Ik had een 12" gekocht maar die was een heel eind te ruim. Dus heb ik m'n moeder gevraagd er 1 te breien (geen grap ;)) ik gebruik de gebreide sleeve dus al een tijdje en die is perfect, maarja, da's wel maatwerk natuurlijk :)
Erg goeie review.

Ik heb de 751h nu ook een weekje en ben ook zeer tevreden. Na het verwijderen van de virusscanner en de overige meuk draait de netbook heerlijk. NOD32 erop gezet als altenatief en ik merk weinig verschil in prestaties t.o.v. mijn Acer Aspire One A150. Ik heb er wel een 2GB geheugenmodule in gezet.

Enige nadeel vind ik dat door het gebruik van deze netbook mijn Vaio scherm van 1280-x800 er nu heel lullig en gedateerd uitziet :+ De resolutie van de 751h is echt een verademing.

Accuduur is ook echt heerlijk. Heb hem pas 1 x hoeven opladen.

Overigens na het vervangen van het geheugen leek het alsof de netbook niet wilde starten. Het scherm bleef zwart en om de zoveel tijd hoorde je een klein geluidje uit de Acer. De "DEL" toets bleek de oplossing te zijn.

[Reactie gewijzigd door BillSpaarbank op 31 augustus 2009 11:36]

Hoe zit het met de snelheid en accuduur zodra er
meerdere programma's tegelijk gebruikt worden.
hiermee doel ik dan op:
internetten, muziek via WMP beluisteren, MSN'en en office werkzaamheden??

Deze toepassingen zou ik in de praktijk graag tegelijk uitvoeren en graag zou ik weten hoe de prestaties hiervan zijn.
Zeer leuke review! Iemand die weet waar die over praat,
zie je tegenwoordig veel en veel minder op Tweakers!

Zie je wel in de verschillende CSL-topics! Succes!
Philflow, heb jij bluetooth op je acer 751?
Nee zit er niet op. Ik had me vergist.

[Reactie gewijzigd door Philflow op 27 mei 2009 22:51]

ik heb die wel... zit er gewoon op. Ik heb de witte versie trouwens...
Waar heb je die gehaald als ik vragen mag?
pixmania... niet echt de beste webshop, maar het was de enige plek waar ik 'm vond met azerty klavier (ben van BelgiŰ)
Kijk dit noem ik nou een review! :D
Jammer dat er geen bluetooth + hdmi erop zit maar voor de rest een prima netbook.
Ik heb zelf de NC10 en vind het goed werken maar zijn resolutie is net iets te laag en dan denk ik dat je veel beter met zo'n Acer kunt werken.