Specificaties 16,4" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VGN-FW31ZJ Review

Batsgeit 14 augustus 2010, laatste update op 14 augustus 2010, 4.642 views

Sony Vaio VGN-FW31ZJ

Pluspunten

• Geweldig scherm
  • Blue-ray brander
  • Fijn toetsenbord
  • Mooie styling

Minpunten

• Trage harde schijf (inmiddels verholpen)
  • Plaatsing van Aux en Mic in
  • Plaatsing van usb-poorten

Edit 14-08-2010

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit echt geweldig. De resolutie van 1920x1080 is geen overkill op een 16" scherm. HD-films zien er mooi uit en zwart is ook echt zwart. Er valt ook in Windows nog lekker te werken met de resolutie, het is goed mogelijk om 2 programma's naast elkaar te laten draaien (bv Word en een webbrowser) en de tekens zijn niet te klein. Er zit na 1.5 jaar gebruik een luie pixel rechts in het scherm, die absoluut niet opvalt.. Hinderlijker vind ik dat er een vuiltje onder de glasplaat zit aan de onderkant . Deze zit precies in het midden, en is ongeveer zo groot als 3 pixels. Een ander nadeel van het scherm is dat het een glanzend scherm is, waardoor je buiten niet veel ziet tenzij je de helderheid opschroeft.

Over de helderheid gesproken: Er komt een enorm bak met licht van het scherm af. Dit komt doordat de laptop 2 lampen heeft ingebouwd. Op de helderste stand is het overdag zeer goed afleesbaar, maar 's nachts brand het aardig in je ogen. Gelukkig is de helderheid makkelijk aan te passen via de FN combinatie. Als de laptop op max brightness staat trekt hij wel zo de accu leeg, maar daarover later meer.
Het Full HD scherm

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit vind ik goed. Al vanaf het begin zat er enige speling in het cilindertje van de oplader, maar dat heeft tot nu toe nog geen problemen opgeleverd. Er is ondertussen wel wat gekraak te horen aan de rechterkant van de laptop, ten hoogte van de aux out. Dit is echter het enige wat na 1.5 jaar niet helemaal goed meer is, ondanks dat de laptop iedere dag mee werd genomen naar school. Hij heeft een valpartij overleeft zonder enige zichtbare schade, maar hij was dan ook verpakt in een laptoptas. Verder voelt alles nog stevig en solide aan, en ook op het touchpad is geen teken van slijtage te zien.
De klep opent en sluit ook nog met voldoende weerstand.

Featureset

De laptop is goed uitgevoerd, maar dat mag ook wel voor zn prijs (later erover meer). Enkele dingen die erbij zitten:
-Blu-ray lezer/brander
-Windows Vista Home Premium 64 bit (inmiddels vervangen door W7 64 bit)
-Oplader (heeft helaas wel een korte kabel)
-4 Gb DDR3
-Intel Core 2 Duo T9550 @ 2.66 Ghz
-ATi Radeon HD 3650
-500 Gb HDD @ 4200 tpm
-2.0 megapixel webcam

Prestaties
De prestaties out of the box zijn redelijk te noemen. De trage harde schijf is hier de bottlenek. Deze is ook na 3 maanden vervangen door een snellere WD Scorpion Blue. Let wel op bij het kopen van een case voor de oude HDD, die is dikker dan gebruikelijk. Ook wordt er een grote hoeveelheid Sony bloatware meegeleverd. Ik heb de laptop al vrij snel van een schone vista (en later 7) installatie voorzien. De drivers voor het touchpad en de FN knoppen zijn gemakkelijk via de Sony support site te vinden.

Met de nieuwe harde schijf (en windows install) erin gaat de 31ZJ als een speer. Dit komt mede door de CPU, die één van de snelste mobiele Dual Core's is. HD video's afspelen gaat ook soepel, al komt dit mede door de GPU acceleratie. Ik zal nog Superpi en 3D mark data uploaden.

De Vaio is niet echt geschikt voor gamen: de videokaart is hier eigenlijk te traag voor. Het wil wel, maar je kunt games niet op de native resolutie draaien (niet zo gek, gezien de 3650 niet de snelste kaart is) waardoor het er (imo) lelijk uit ziet. Oudere games als WoW en Burnout Paradise draaien nog goed op 1920x1080, maar nieuwere games als Dragon Age en Split Second moeten naar 1280x720 met AA uit. Bad Company 2 draait nog op deze laptop, maar daar is alles mee gezegd. Met alles op low is het te doen met rond de 35 fps.

Ergonomie
De ergonomie van de Sony is uitstekend. Het toetsenbord typt heerlijk (sterker nog, ik prefereer hem boven mijn desktop toetsenbord). De toetsen zijn groot, en er zit veel ruimte tussen de toetsen waardoor ze makkelijk schoon te houden zijn. Volgens Sony zitten er ook zilver-ionen in het toetsenbord waardoor er minder bacterien op zouden moeten zitten, maar ik heb geen monster genomen en op kweek gezet :).
Het touchpad bevalt ook uitstekend. Hij beschikt niet over multitouch (wat de nieuwe F en E serie wel hebben) maar hij "swiped" soepel. In het begin waren de linker- en rechtermuisknop zwaar, maar die zijn nu ingesleten.

Het enige minpunt van de ergonomie is de plaatsing van de aux out en mic in poorten (zie foto). Deze zijn aan de rechterkant geplaatst, wat niet optimaal is als je de laptop op je schoot houdt. Ook had ik liever 1 usb poort links, en 2 rechts gehad in plaats van 3 usb poorten rechts. Dit heeft denk ik te maken dat er niets op de achterkant kan, omdat daar de "cilinder" loopt. Je hebt hier echter geen last van als je een dvd in de blu-ray speler wil stoppen.
De 3-usb poorten en de blu-ray speler aan de rechterkant

Mobiliteit en Accuduur
De Vaio is gemakkelijk mee te nemen. Hij is met 3.1 Kg niet lomp zwaar, maar je voelt hem wel als je een eind loopt met je laptoptas. Over de laptoptas gesproken: je hebt door het ongewone formaat van 16"4 inch een 17 inch laptoptas/sleeve nodig.

De Vaio ging, toen hij net nieuw was, 2.5 uur mee op een volle accu. Dit is echter gezakt naar zo'n 1.5 uur (met browsen + msn). De accu is zo'n 15 procent achteruit gegaan in 1.5 jaar tijd volgens HWmonitor (zie ook bijlage). Ik kan precies 1 band of brothers (1080p blu-ray) kijken op een acculading. Dit is ongeveer 1 uur, maar dan heb ik WiFi uit en brightness op het laagst. Als ik WoW doe, kan ik ongeveer 40 minuten op een acculading. Als de brightness op max staat, is hij bij het browsen binnen 3 kwartier leeg. Ik vermoed dat de dual lamp technologie een aanslag is op de batterij.

Warmte- en geluidsproductie
De 31ZJ beschikt over een magnesium behuizing, die de warmte goed geleid. Hierdoor kan de behuizing soms warm aanvoelen, maar niet zo warm dat je je er aan brand. De idle temps zijn hierboven te zien in het HWmonitor plaatje. De load temps liggen zo rond de 70 graden voor de CPU en zo'n 65 graden voor de GPU. Nette waarden voor een laptop vind ik.

De Vaio produceert weinig geluid. Als hij gewoon idle'd, is de fan niet te horen. De standaard harde schijf is ook erg stil, mijn HDD is wat luider. Onder load is de fan hoorbaar, en als hij echt hard blaast produceert hij een hoge toon die irritant te noemen is.

Ik heb deze laptop voor ¤1250 gekocht. Dit is flink aan de prijs, maar je krijgt er ook wat voor terug. Zo vind ik het design prachtig (ik vind het één van de mooiste laptops ooit gemaakt), heeft hij een blu-ray brander, en een Full HD scherm die je 1.5 jaar geleden nog niet veel had bij laptops. Bovendien heeft hij een magnesium behuizing, die robuust en stevig aanvoelt.

Mijn Vaio bevalt me naar 1.5 jaar gebruikt nog steeds uitstekend. Hij komt nog goed mee (hij draait alle programma's en games tot nu toe nog) en ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd. Ik ben nog steeds tevreden met mijn keuze. Hecht je echter niet zoveel waarde aan een mooi design en een Full HD scherm, dan kun je bij een ander merk veel goedkoper uit zijn.

Voor vragen/opmerkingen kun je altijd een PM sturen of een reactie hieronder plaatsen.

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-FW31ZJ?

Heb deze laptop anderhalf jaar in bezit. Zeer teleurstellend apparaat. De machine is erg traag waarschijnlijk mede omdat er veel (commerciële) Sony softwaretroep op geinstalleerd is (af fabriek) en op de achtergrond draait en waar weer slechte ondersteuning bij Sony support op gegeven wordt. ("nee, daar kunnen we u niet mee helpen, heeft u nog een andere vraag?")
Problemen: Machine start erg traag op en is in gebruik ook erg traag (2x intel 2,66 Mhz proc's, 4 Gb intern ??). Heb originele HD (4200 RPM) vervangen door een snellere HD (7200 RPM). Dit bleek een kleine verbetering. Om de machine sneller te maken Window 7 Ultimate NL 64 geinstalleerd (ipv Vista 64). Geen enkel verschil. Voortdurend problemen met ATI drivers in combinatie met HDMI aansluiting op LCD TV. ATI HDMI blijft uitgeschakeld.
Erg veel gehannus met drivers en software. Bij clean installatie W7 ben je diverse softwareprogramma's (die standaard meegeleverd werden) gewoon kwijt (oa BD speler software, toch wel handig als je een BD speler hebt). Ook niet meer te downloaden van Vaio support site. Na Upgrade frusterende problemen met ATI control center software en audio via HDMI.
Heeft me uren (zeg maar gerust dagen) aan testen en opnieuw installeren gekost.
Advies: koop een andere notebook. Sony heeft verstand van stereo installaties en TV's. Van laptops hebben ze echt geen kaas gegeten.
Conclusie: erg zonde van mijn 1400 euro.
Op de Sony support site staan keurig netjes de driver's voor Windows 7 en Windows Vista apart te vinden, zelfs nog voor 32 en 64 bit. Ik herken geen avn de problemen met de ATi grafische kaart en hdmi, dit ligt misschien aan je TV. Het is inderdaad jammer dat de software die BD discs af moeten spelen niet op de sony site staan, maar ook wel begrijpelijk. Anders ging iedereen die downloaden. Overigens, volgens mij kun je hem nog krijgen als je je hersteldiscs gebruikt (maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen).
@2.66 mhz is ook veels te weinig om Windows mee te draaien.
En wat zijn je bevindingen nu je er wat langer gebruik van hebt kunnen maken?
Duurzaamheid , accuduur?
Klein foutje ontdekt "Anti Analising 2x of uit."
Ja, wat is daar fout aan? :)
Aliasing, ipv iets dat via de uitgang gaat ;)
Heb dit systeem nu 9 maanden in gebruik. Aangekocht op basis van uitstekende specificaties en lovende eerste reacties. Bij gebruik als multimedia pc is de beeldkwaliteit zondermeer uitstekend. Ook als "gewone pc" een prima apparaat. Ik gebruik hem zakelijk met zware VMware toepassingen. Alleen jammer dat de harddisk niet al te snel is, dan zou het vanuit performance helemaal een topper zijn.
Echter ronduit slecht is de duurzaamheid.
Bij mij is het kleine zwarte schijfje dat de cd of dvd op de as vergrendeld gebroken en losgeraakt. Reactie Sony: dit is uw eigen schuld. Reparatie meer dan € 400,00.
Ik heb onderzoek gedaan; de ingebouwde en peperdure Panasonic UJ230A drive is van bedroevende kwaliteit. Bij alle mij bekende drives is de vergrendeling van de DVD een robuste kunststof constructie en hier is het een flinterdun plastic schijfje dat aan de centrale as zit geklemd. Als je dus vaak DVD's wisselt (en daarvoor heb je toch een multimedia machine) gaat dat geheid stuk. Dat betekent dus jaarlijks een nieuwe DVD-drive erin. Kortom weg ermee, zonde van het geld. Nooit meer een Sony VAIO.
Ok :S Dat is flink balen.

Heb hier de HDD geupgrade, wat voor een flinke prestatieboost zorgde. Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met mijn Blu-ray drive, en ik heb hem nu ook 9 maanden in gebruik. Het voelt bij mij ook wel goed stevig aan.
Wel heb ik het ondertussen wel door dat het instituut die de garantie van de Vaio's regelt, niet helemaal lekker is.
Dat is zeker balen, want het wordt nog gekker. Het laatste nieuws is dat Sony weigert een DVD als spare-part te leveren, terwijl het vervangen slechts een kwestie van twee schroefjes is ! En verder: als ik niet bij hen wil repareren moet ik maar een externe drive aansluiten. Aldus de officiele reactie van het supportcentre.