Samsung Galaxy S6 edge 64GB Groen Review

Homer J.Simpson 19 oktober 2015, laatste update op 4 november 2015, 587 views

Samsung Galaxy S6 edge 64GB Groen

Prachtige telefoon met matige accuduur

Pluspunten

• Zo ontzettend mooi
  • Prachtig scherm
  • dun en licht
  • mooi en degelijk gebouwd.

Minpunten

• Aan het begin veel moeite moeten doen om de accuduur acceptabel te krijgen, OoB was dit beroerd.

Ik heb deze telefoon gekocht omdat ik hem echt ontzettend mooi vond en nog steeds vind. Mijn vorige twee telefoons waren de Lumia's 920 en 930 die in vergelijking erg lomp zijn. Reden voor overstap: Slechte kwaliteit van de aanwezig apps of het zelfs afwezig zijn hiervan.

De Edge is in dat opzicht een verademing: licht, rank, dun en erg mooi. Android is evenwel een nachtmerrie: Instellingen zitten overal, lay-out's variŽren per applicatie of instellingenscherm, etc. Het kan zomaar zijn dat de telefoon de camera per ongeluk aanzet waarna je ongevraagd een beenverwarmer in je broekzak hebt, om er vervolgens achter te komen dat de accu leeg is.

Dat fenomeen doet zich vaker voor: Ineens wordt de telefoon warm en ondanks het killen van apps blijft dit zo tot de accu leeg is. Enige remedie daarom is rebooten, maar dat doe je meestal pas als er al erg veel energie weggelekt is. Waardeloos, ik verlang echt terug naar Windows Mobile, hier moet je echt op letten, een Lumia doet het gewoon goed.

Toelichting op de scores:
Featureset: Android bied ontzettend veel mogelijkheden, goed en slecht.
Design: Mooiste telefoon ever.
Bereik: Prima, niks te klagen
Bouwkwaliteit: Laten vallen op de plavuizen: geen krasje (!)
Accuduur: Zelfs met moeite krap 10 uur, slechtste ooit.
Stabiliteit en betrouwbaarheid: Veel herstarten nodig, accu kan zomaar leeglopen
Gebruiksgemak: Android, dus chaos en lelijk, maar het werkt uiteindelijk wel.
Beeldkwaliteit opname: Fantastische camera voor een smartphone, best ever.
Scherm: Best ever, jammer dat hij heel zacht moet wegens stroomverbruik.
Prijs: Duur, maar nog steeds goedkoper dan een iPhone terwijl de Edge WEL vernieuwend is. Prima dus.

Samenvattend: Schoonheid van een apparaat, initiŽle accuduur waardeloos en Android vind ik een chaotisch OS. Er valt echter aan te wennen en daarna is er uitstekend mee te leven.

Toevoeging 28-10-2015: Nadat twee weken van pogingen om een fatsoenlijke accuduur niet mochten baten uiteindelijk factory reset gedaan: Nu syncen Facebook contacts niet meer naar het adresboek en bestaat bovendien het probleem nog steeds.

Toevoeging 28-10-2015: Probleem blijkt bij Facebook te liggen en is op te lossen door versie 27 te installeren, de sync all optie aan te zetten en dan weer terug te updaten naar de huidige versie. Na dit gedaan te hebben lijkt nu ook de accuduur enorm verbeterd en wordt het toestel helemaal niet meer warm. Naar aanleiding hiervan de accuduur, gebruiksgemak en de betrouwbaarheid terug naar goed.

Toevoeging 02-11-2015: Factory reset blijkt wonderen te hebben verricht: Afgelopen weekend vanaf zaterdag 12.00 niet meer aan de lader geweest, zondag om 15.00 uur nog 65%, een verschil van dag en nacht. De telefoon wordt nu ook steenkoud als ik hem neerleg in plaats van lauw, valt echt op. Deze accuduur is zelfs heel goed maar het blijft me verbazen hoe fout het dus zomaar kan gaan met een OOB standaard geconfigureerde telefoon. Accuduur naar "goed" gezet"

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 edge 64GB Groen?

Prijs: Duur, maar nog steeds goedkoper dan een iPhone terwijl deze WEL vernieuwend is.
Wat is er zo vernieuwend aan een iPhone dan? Ik kan er vrij weinig vernieuwends aan vinden. Sterker nog, Apple is het minst innoverende en vernieuwende smartphone merk van de afgelopen jaren. Niets is (nog) revolutie, alleen maar evolutie. Iets groter, iets beter scherm, snellere SoC, allemaal zaken die niets met vernieuwing te maken hebben imo.
Android is wat dat betreft vernieuwender, maar dan kies je uiteindelijk voor een OS met alle nadelen die je zelf al benoemd.
Je benoemt het design van de S6 Edge als het beste ever. Maar hoe mooi is dat ding nu eigenlijk? Smaak is persoonlijk natuurlijk. Wat heb je effectief aan dat ronde scherm? Het is, zoals veel features van Samsung, imo niets meer dan een gimmick. Echt bruikbaar is het niet naar mijn idee. Of zit ik ernaast? En uiteindelijk blijft het een Samsung Galaxy ontwerp; imo blijft het een goedkoop en lelijk ontworpen apparaat. Maar goed, wat ik al zei, smaak is persoonlijk en valt niet over te twisten.
Begrijpend lezen is volgens mij ook een kunst; want hoe ik het begrijp, vind hij de S6 dus goedkoper en meer vernieuwend dan de iPhone...
Klopt, maar dat was inderdaad onduidelijk opgeschreven. Daarom aangepast.
Ik ben met je eens dat smaak iets persoonlijks is. Apple is succesvol geworden met mooie en extreem dure telefoons zonder dat hier (in mijn ogen) een echte rechtvaardiging voor was. Deze Edge maakt dat pijnlijk duidelijk: De telefoon vind ik mooier, degelijker gebouwd (laat ze beide maar eens vallen van 2 m hoogte), innovatiever (rond scherm, AMOLED, hartslagmeter killer fase-detectie camera) Ťn is goedkoper dan een gelijkwaardige iPhone. Het OS blijft vind ik alleen achter en is chaotisch en niet echt doordacht. Het lijkt mij meer een soort samenraapsel van stijlen, denkwijzen en opvattingen. Gemiste kans wat mij betreft, als Samsung dit apparaat met Windows 10 / continuum & apk / java ondersteuning zou uitbrengen kocht ik hem morgen.
Wist je nog niet wat je kon verwachten van het Android OS of in zekere zin de Samsung skin? Ik denk dat je met een review doorlezen/zien al een stuk moeite voor jezelf had bespaard..

Als je telefoon echt heel de tijd leegloopt zou ik is kijken welke apps dat doen en/of factory reset daarna doen. En uiteraard een RMA daarna aanvragen als echt niets werkt. Als in het [Samsung Galaxy S6-serie] Ervaringen en Discussie topic gekeken of navraag gedaan?
Telefoons zijn consumenten producten en moeten voor elke consument kunnen werken. Dat wij zo'n ding (met moeite) aan de praat krijgen is niet voldoende: mijn ouders moeten er ook veilig mee overweg kunnen. Dat is echt niet verstandig met dit vage geek OS
Tsja, zo zie je maar weer: elk OS en elke telefoon heeft zijn voor- en nadelen. Ook ik vind Android als OK verschrikkelijk, maar de beschikbare apps zijn heerlijk (echt voor alles wel wat). Windows Phone vind ik als OS vele malen beter, maar mist inderdaad toch een hoop apps. Aanbod dekt gelukkig wel vrijwel alles, maar is wat magerder. Qua telefoons boeit het design van de meeste merken mij niet zo, mijn 930 vind ik prachtig en de enige feature waar ik jaloers op ben, zijn de Boomsound speakers op de HTC One van m'n vriendin. Snap daarentegen wel wat jij in de S6 Edge ziet.

Als ik dit zo lees, is Windows 10 voor jou wellicht tůch weer een goede optie, over pakweg een jaar, dan zal inmiddels ook duidelijk zijn hoeveel Android en iOS apps er onder Win10 draaien cq. zijn geport :-)
Uit de review kreeg ik het idee dat het met de accuduur wel mee viel eerlijk gezegd. Uiteindelijk heb ik de telefoon volledig gekocht op looks, hij is echt heel erg mooi. Mijn eerdere Android telefoons deden zeker veel langer met de accu maar hadden wel dezelfde verschijnselen: Zomaar warm worden, moeten herstarten om dat op te lossen.. Ik hoopte dat dit na 2 jaar wel opgelost zou zijn maar dat is dus niet zo helaas.

Los daarvan heeft deze telefoon echt wel een heel stuk kortere accuduur dan mijn vorige Android, ondanks het de-installeren van de meeste apps, laag zetten van de scherm intensiteit, etc. Ik vind factory reset geen oplossing, dat is een jaren '90 oplossing die niet meer nodig zou moeten zijn. Bovendien deed hij dit al vanaf het allereerste begin.
Accuduur valt ook enorm mee.

Zelf kom ik van een HTC One M8 af en om eerlijk te zijn is de accuduur van de S6 edge wel vergelijkbaar. M8 was nog net iets beter.

Net als hetgeen Salmon aangeeft: Wellicht dat er wat aan de hand is met je toestel of dat er iets op de achtergrond enorm aan je batterij snoept.
Tja, ik ben al dagen aan het zoeken en heb zo'n beetje alles er wel afgehaald nu. Volgens de manager is Android zelf de grootste verbruiker, daarna het scherm, Facebook etc. Misschien is deze accu wel niet zo goed, ga het nog proberen met Wifi en location services uit, dat lijkt wel uit te maken.
Als Android de hoogste verbruiker is is het toch het OS, dus bijvoorbeeld inderdaad de GPS locatie services en dat hij dus de telefoon wakker houd terwijl die deep sleep moest gaan. Facebook kan zelf ook zichzelf onder "Android" scharen in het overzicht, al geprobeerd zonder FB app?

Hieronder wat linkjes waar je misschien beter kan troubleshooten:
GSam battery monitor om betere gedetailleerde info over de drain te krijgen.
Guide waar iemand max screen on time probeerd te behalen met bepaalde settings.
Greenify om apps te sluimeren (focus dit op apps die op de achtergrond draaien, dus vooral FB en andere social media)
13 tips om betere battery life te krijgen.

Ik ken niet al de gelinkte sites/apps, dus probeer er zelf naar te zoeken. Op Google zelf staat ook genoeg leesvoer als je zoekt op wakelock

[Reactie gewijzigd door Salmon op 19 oktober 2015 17:07]

Dank je Salmon, waardeer ik.

Wat mij dwars zit is juist dat ik dit soort dingen moet uitzoeken voordat die telefoon een hele dag meegaat. Als ik er niks vanaf zou weten was ik reddeloos verloren geweest want hij doet dit al zo lang als ik hem heb. Het zal best mogelijk zijn om met een hoop kunstgrepen een redelijke accuduur te krijgen maar dat is voor de meeste "normale" mensen niet haalbaar.

Daaruit concludeer ik dat Android twee jaar geleden nog niet af was en dat nu nog steeds niet is. Ik mis eerlijk gezegd de onbezorgdheid waarmee ik met WM8.1/10 de telefoon gewoon kon gebruiken zo vaak als ik wilde zonder me zorgen te maken of ik het einde van de dag zou halen...

Als Samsung dit apparaat nou eens met Windows 10 Mobile uit zou brengen.....
Dat kan je inderdaad zo opvatten, als normale gebruiker is het ook veel werk om die zaken uit te zoeken (wat ik wel zou doen als ik jou was). Maar Android geeft gewoon apps teveel de mogelijkheid om op de achtergrond data te vergaren en de CPU aan te zetten. Gelukkig is het in de volgende release (Marshmallow) wat beter en wordt de CPU niet elke keer door elke afzonderlijke app aangezet.

Maar alle andere merken Windows telefoons kan je toch ook gebruiken? Alles krijgt een update naar 10. Vooral de Lumia's zijn nog steeds zeer netjes voor de prijs :) (maar dat wist je al)
Klopt, maar die zijn niet zo mooi :)
Ik heb nog een 930 liggen en die voelt echt aan alsof je er een spijker mee in de muur kunt slaan in vergelijking met de Edge, maar toch voelt werken ermee echt heel fijn. Zo jammer van dat tekort aan goede apps... :(
Hmm, hij heeft aardig wat butsen moet ik bekennen, is nog wel eens op de stenen gestuiterd. Wonderbaarlijk genoeg blijft alles bij die Lumia's altijd werken en barst het scherm niet... (keer of 8 laten vallen, met de 920 deed ik het op een goed moment zelfs expres om te demonstreren hoe bizar solide die dingen zijn :) )
Inderdaad, herkenbaar. Mijn Lumia 920 is al meerdere malen op stenen gestuiterd en behalve wat butsen en krasjes op de behuizing, is er niets mis mee. En ik heb 'm al sinds de release datum in NL. Wordt trouwens wel binnenkort vervangen voor een Lumia 950XL :P #KanNietWachten
Wellicht kan je contact opnemen met een Samsung Servicepunt dat de accu van je toestel absurd kort meegaat.

Het toestel gaat in mijn geval ruim een dag mee, zonder al te veel uit te hebben gezet, met normaal gebruik en dergelijke services als wifi en locatie ingeschakeld.
Ik denk dat het aan Location services icm Google Timeline gaat: Als die beide aanstaan houdt Google maps timeline een log bij van waar je bent en wordt de telefoon duidelijk warmer dan normaal. Vreemd dat juist Google zo'n energieverkwistende service bouwt...