Specificaties HTPC, 6 interne bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Node 304 Zwart Review

De Fluppe 18 oktober 2015, laatste update op 22 oktober 2015, 490 views

Fractal Design Node 304 Zwart

Deze behuizing werd speciaal ontworpen voor gebruik als een NAS. Dankzij het strakke uiterlijk valt deze functie eveneens te combineren met HTPC-gebruik, voor plaatsing in het TV-meubel.

Pluspunten

• Compact
  • 6x 3.5" HDD
  • Fluisterstil

Minpunten

• Productiefout in fan (???)

Disclaimer
De Fractal Design Node 304 is ruim inzetbaar. Ik heb deze aangekocht om mijn NAS in te installeren en ga dus uit van dit standpunt in mijn review. Deze review is dus enkel relevant in combinatie met de onderdelen waarmee ik de behuizing zelf gebruik.

Ik heb mijn aanschaf gebaseerd op de review van Silent PC Review:

Specifieke ervaringen
Ik heb 2 problemen met de specifieke case die mij geleverd werd:
1. De kast werd geleverd met slechts 3 en geen 4 busjes om het moederbord op te installeren. Gelukkig had ik er nog over van een vorige build.
2. De kast komt normaliter met 2 front fans van 92mm. Bij mij zijn de 2 fans ook als 92mm gelabeled, maar 1 van de 2 heeft aanzienlijk kleinere bladen en lijkt 80mm te zijn. Bovendien zit er speling op lager van deze fan en maakt deze daardoor iets teveel geluid naar mijn zin. Het verschil in grootte kan je zien in de afbeelding. Ik ga het probleem aankaarten bij Afuture waar ik de case bestelde, en ben benieuwd naar de oplossing die zij voorstellen.

UPDATE: Afuture boodt me aan een 92mm fan na te sturen, zonder dat ik die met de productiefout moet terugsturen. Keurig opgelost!

Node 304 Review
Fan Node 304

Bouwkwaliteit en afwerking
De behuizing is gemaakt uit staal, met een frontpanel uit aluminium. Dit frontpanel verbergt de stoffilter die voor de 2 intake-fans van 92mm zit. Verder biedt de kast plaats aan een Mini-ITX moederbord, 6 HDD's van 3.5", en een volwaardige ATX voeding. Het is eveneens mogelijk een volwaardige processorkoeler en een dual-slot grafische kaart te installeren. Ik heb dit zelf echt niet uitgetest. De kast is voorzien van een uitneembare stoffilter onderin, voor de fan van de voeding. Verder is er in de linker zijkant van de kast een grote mesh met niet-uitneembare stoffilter. Deze zorgt ervoor dat de eerder genoemde grafische kaart lucht van buiten de case kan aanzuigen.

Installatiegemak
Het openmaken van de behuizing ging moeizaam, maar mogelijk was ik een beetje onhandig. In elk geval is deze case niet gemaakt om een systeem te bouwen waarvan je vaak aan de hardware moet sleutelen. Voor een set-and-forget build zie ik hier echter geen probleem in.

Ik installeerde in de kast een Mini-ITX moederbord met DC-voedig. Op deze manier heb ik geen ATX-voeding nodig en heb ik geen last van de krappe ruimte waarover in andere reviews geschreven wordt. Het bordje heeft daarbij nog een TDP van 10W en passieve koeling waardoor ook een processorkoeler overbodig werd. De DC-voeding maakt wel dat ik voor voeding van de 3 fans volledig afhankelijk bij van aansluitingen op het moederbord. Hierdoor kan ik geen gebruik maken van de voorziene fancontroller omdat ik deze niet van stroom kan voorzien. De 3 fans dien ik dan rechtstreeks op de CPU_PWM en Chassis_PWM aan te sluiten, waarvoor een 3pins-splitter nodig is. Zeker rekening mee houden als je ook deze combinatie wil bestellen!

Koelingsmogelijkheden
De case is voorzien van 2 intake fans van 92mm en 1 exhaust van 140mm. Gezien mijn build enorm weinig vermogen opneemt, heb ik deze fans via PWM op 600 toeren gezet. Ze zijn fluisterstil, zelfs met de kast open en het frontpanel eraf.

Het is eveneens mogelijk een volwaardige processorkoeler en een dual-slot grafische kaart te installeren. Ik heb dit zelf echt niet uitgetest. In de linker zijkant van de kast is een grote mesh met niet-uitneembare stoffilter. Deze zorgt ervoor dat de eerder genoemde grafische kaart lucht van buiten de case kan aanzuigen. Daarnaast kan een ATX-voeding verse lucht binnenhalen langs de stoffilter in de bodem van de case en uitblazen langs de mesh in de rechterzijkant.

Vormgeving
Het uiterlijk van een product is enorm persoonlijk. Het eenvoudige strakke design van deze kast spreekt me enorm aan. Rechts onderin het frontpanel is de kast voorzien van een blauwe LED. Deze is niet storend, maar mocht je dit toch ondervinden is het eenvoudig om deze gewoonweg niet aan te sluiten op het moederbord.

Ik betaalde ongeveer 80 bij Afuture, wat ik een gerechtvaardigde prijs vind voor een kwaliteitsbehuizing.

Heb jij ook een Fractal Design Node 304 Zwart?