Specificaties 18,1MP, Full HD filmen, 30x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix DMC-TZ60 Zwart Review

DoubleJOnline 18 oktober 2015, 1.169 views

Panasonic Lumix DMC-TZ60 Zwart

Zocht voor mijn AustraliŽ en Nieuw Zeeland reis een compact camera met goede zoom en GPS functie. Deze camera bied dat alles. Daarnaast is de Scene modus een goede toevoeging die ik vaak gebruikte. Enige echte minpunt dat ik heb is dat de Intelligent Auto geen RAW schiet.

Pluspunten

• Degelijke compacte bouw
  • 30x optische zoom
  • Scene opties

Minpunten

• Redelijk aan de prijs
  • Intelligent Auto schiet geen RAW

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Vorig jaar ben ik op pad gegaan naar AustraliŽ en Nieuw Zeeland en dit jaar in Augustus terug. Om deze reis vast te leggen zocht ik naar een "simpele" compact camera. Hiervoor had ik een aantal eisen:
  • Optische zoom. Een goede optische zoom zou prettig zijn, vooral voor het fotograferen van het wildleven.
  • GPS. Ik wil graag na de tijd kunnen zien waar ik nou precies mijn foto's gemaakt heb.
  • Compact. Hij moet mee op reis en niet veel wegen.
Gebaseerd op deze eisen kwam ik uit op deze Panasonic.

Hieronder even kort mijn ervaringen. Houd hierbij rekening dat ik eigenlijk niet echt verstand heb van fotografie. Mijn broer heeft mij geholpen en erop gewezen dat het schieten in RAW voor later wel handig zou zijn, maar dat is het dan ook.

Foto's maken
Ik kwam er pas later achter dat de camera een Intelligent Auto functie heeft en deze eigenlijk vrij weinig gebruikt. Waar ik wel veel gebruik van gemaakt heb is de Scene modus die de camera biedt.

De Scene modus biedt een breed scala aan voorinstellingen aan voor verschillende foto situaties. Ideaal voor mij aangezien ik niet echt een idee heb wat ik meestal aan het doen ben. De resultaten van de foto's zijn over het algemeen erg goed.

Naast Scene modus is er ook nog een zogenaamde artistieke modus. Hierbij past de camera een leuk filtertje toe aan de foto. Dit resulteert in een JPEG met het effect, en gelukkig daarnaast ook nog de originele RAW file die je later weer kunt bewerken. Op zich levert deze functie leuke plaatjes op, maar ik zag dit meer als een gimmick dan echt een toevoeging.

Als laatste is er de Intelligent Auto. Deze maakt in principe hele mooie plaatjes, maar heeft naar mijn mening 1 groot nadeel. Het resultaat levert geen RAW foto's op. (voor zover ik dit kon zien in de instelling). Aangezien ik nu veel bezig ben met nabewerking in Lightroom is dit wel een nadeel en iets om in het achterhoofd te houden.

Al met al heb ik het meeste gebruik gemaakt van de Scene modus en deze beviel mij voor het maken van foto's dan ook het beste.

Je kunt ook veel instellingen, zoals de sluitertijd en focus aanpassen, maar hier heb ik mij totaal nog niet in verdiept. De pogingen die ik tot nu toe gewaagd heb, leiden tot overbelichte foto's.

Foto kwaliteit
Over fotokwaliteit kan ik niet heel veel kwijt omdat ik niet helemaal weet hoe ik dit moet "meten" vandaar even mijn ervaringen.

Overdag maakt deze camera geweldige foto's. Ze zijn scherp en kleurrijk.
Zodra het echter donkerder wordt merk je dat het resultaat minder wordt. Zo tegen zonsondergang/schemering merk je toch wel dat er ruis optreedt op de foto.

Nacht foto's maken is het lastigst. Er zijn een aantal modi voor nachtfoto's maar het resultaat is toch vaak een beetje telleurstellend.

De camera blinkt dan ook echt uit in foto's overdag. 's nachts kun je wel redelijke foto's schieten, maar beter kun je hier misschien weer andere camera's voor nemen.

Tot slot
Voor mij was dit een ideale camera. Hij is zeer compact en schiet snel foto's. De foto's overdag zijn naar mijn mening van een hoge kwaliteit.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-TZ60 Zwart?