Specificaties Bluetooth muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Trust Siano Review

matroosoft 16 oktober 2015, laatste update op 13 juni 2017, 960 views

Trust Siano (Product gekocht)

Voor het lage bedrag wat je betaald krijg je een goed functionerende Bluetooth muis met een vrij goede bouwkwaliteit. Afwerking is, zoals de prijs doet vermoeden, functioneel dus verwacht geen luxe uiterlijk of bijzonder ergonomisch design. Vanwege het kleine formaat is de grip niet heel comfortabel.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Bluetooth, dus je houdt een extra usb poort vrij
  • Compact
  • Bluetoothverbinding is snel gemaakt
  • Batterijen meegeleverd

Minpunten

• Ziet er relatief goedkoop uit
  • Voelt ook zo
  • Grip is niet erg comfortabel voor grote handen

Al sinds geruime tijd ben ik in bezit van een HP X4500 draadloze muis. Een fijne muis die het prima deed in combinatie met mijn laptop. Een paar weken geleden begaf mijn laptop het echter waarna ik een een Surface Pro 3 heb aangeschaft. Deze is voorzien van slechts één usb poort die ik graag wil vrijhouden voor een usb-stickje of iets dergelijks.
Omdat de HP muis werkte met een nano-ontvanger ging ik op zoek naar een Bluetooth muis. Ik had een klein budget dus ging in de Pricewatch op zoek naar de goedkoopste muis van een degelijk merk. Als je deze eisen intikt in de PW kom je min of meer vanzelf uit bij de Trust Siano. Ik heb hem dus direct bij Afuture besteld en binnen een aantal dagen was hij binnen. In deze review zal ik als vergelijking de HP X4500 muis gebruiken, die qua prijs net een tientje duurder is dan de Trust.

Verpakking en inhoud
De geleverde blisterverpakking bevat naast de muis een papiertje met een paar algemene zaken over garantie en gebruiksvoorschriften, een quick installation guide en, erg handig, batterijen. (2xAAA) Dat laatste is wel een pluspunt voor deze prijs.

Bouwkwaliteit en design
De eerste indruk die de muis op me maakt komt niet geheel overeen met de indruk die ik kreeg van het plaatje op internet. Vooral het scrollwieltje wat voorzien is van nepchromen randen zorgt ervoor dat muis wat goedkoop oogt. Dat is voor deze prijs in principe ook wel te verwachten maar het stelt enigszins teleur ten opzichte van de HP muis. Toch hoeft het geen afknapper te zijn, het design voldoet en is verder gewoon functioneel.
Aan de bovenkant van de muis bevindt zich naast de linker- en rechtermuisknop en het scrollwieltje een knopje waarmee je kunt schakelen tussen een dpi van 800 of 1600. Mijn inziens hadden ze dat knopje beter weg kunnen laten en kunnen vervangen door een knop waarmee je kunt pairen, want die ontbreekt. Maar daarover later meer. Aan de onderkant bevindt zich het aan/uit schakelaartje en een schuifklepje waarachter de batterijen zitten.
Om de bouwkwaliteit van de muis te testen heb ik hem aan alle kanten stevig ingedrukt. Hierbij is geen kraken te horen en worden er geen kieren zichtbaar. Verder voelt de muis aan zoals hij eruitziet: ietwat goedkoop. Het aan/uit schakelaartje baart me wat zorgen gezien deze aanvoelt als een schakelaartje uit de gemiddelde China-drone van ¤15. Ik ben benieuwd hoe lang deze meegaat.

Pairen en verbinding
Zoals ik al eerder zei ontbreekt er een knop om te pairen. In plaats daarvan moet je de linker- en rechtermuisknop en scrollwieltje tegelijkertijd drie seconden ingedrukt houden. In combinatie met mijn Surface Pro 3 (Windows 10) was de verbinding snel gemaakt. Toch prefereer ik een apart knopje om te pairen omdat het net wat gebruiksvriendelijker is voor iemand die het ding voor het eerst gebruikt. Je moet maar net weten hoe je hem pairt als je de gebruiksaanwijzing al weggemikt hebt.
Na de muis uit en weer aangezet te hebben maakte de muis binnen zo'n 3-5 seconden weer verbinding met de Surface Pro 3, wat wat mij betreft prima is. De verbinding is daarbij erg stabiel. Ik heb tot nu toe 1 keer gehad dat één van de muisknoppen even niet leek te reageren maar ik kan niet uitsluiten dat dat aan mijn laptop lag.

Ergonomie en gebruik
Het formaat van de muis is redelijk klein. Dat kan een voordeel zijn, bijvoorbeeld als je de muis veel mee moet nemen. Als je echter grote handen hebt is het vrijwel zeker ook een nadeel. In vergelijking met de HP muis, die een stuk groter is, ligt hij bij mij een stuk minder fijn in de hand. Na verloop van tijd wen je er wel aan, maar erg comfortabel is het niet.
Verder is de muis ook erg licht. Dit kan ook weer een voordeel zijn als je veel onderweg bent, maar het is net wat minder fijn bij gebruik in vergelijking met de wat zwaardere HP muis.
De precisie van de muis is wat mij betreft prima. Soms vertoont de muisaanwijzer een kleine hapering maar dat komt niet veel voor en is niet storend. Bij snel scrollen slaat het scrollwieltje soms een stukje over maar ook dit is niet erg storend.

Al met al levert deze muis precies dat wat je kunt verwachten voor deze prijs: een functioneel design, een vrij goede bouwkwaliteit en een probleemloos gebruik. Positief punten zijn de meegeleverde batterijen en het snelle verbinding maken na inschakelen. Wat betreft het formaat is het afhankelijk van wat je wensen zijn: wil je een kleine, compacte Bluetooth muis? Dan heb je aan de Trust Siano een prima muis voor een schappelijk prijsje. Wil je echter wat meer ergonomie en een comfortabele grip, dan kun je beter kiezen voor de iets duurdere HP X4500.

Heb jij ook een Trust Siano?