Silverstone Tundra TD02-LITE Review

Foritain 19 oktober 2015, laatste update op 26 mei 2017, 1.697 views

Silverstone Tundra TD02-LITE

De SilverStone TD02-Lite is één van de goedkoopste 240mm AIO's op de markt. Toch krijg je daar een goed presterende koeler voor terug, en een keurige uitstraling. Helaas is hij niet onhoorbaar stil vanwege de gekozen pomp en ventilatoren, zoals enkele alternatieven (die wel ietsje duurder zijn)

Pluspunten

• Nette uitstraling van pomp, slangen, en radiator.
  • Voelt en oogt zeer solide
  • Koelprestaties uitstekend
  • Zit hogere geheugentypes en PCI-E sloten niet in de weg
  • één van de goedkoopste 240mm AIO oplossingen op de markt

Minpunten

• Geluidsproductie pomp. Niet luid, wel altijd waarneembaar.
  • Minimum RPM ventilatoren had lager gemogen
  • Voor een bescheiden meerprijs (10-15eur) zijn stillere modellen te vinden met langere garantie.

Geluidsproductie (min) Score: 3

- Inbouwen
- Testmethodes
- Prestaties
- Conclusie

Eigenlijk had dit de eerste review moeten zijn op basis van de nieuwe koeler test opstelling. Echter bij elke stap vooruit kregen we een duw terug in de verkeerde richting, en er zijn nog wat overwegingen als het aankomt op een nieuwe methodiek. Oftewel we zullen in elk geval nog één koeler reviewen op een echte processor: De SilverStone TD02-Lite. Net als de oorspronkelijke TD02 is het een 240mm model, en hoewel de redenen waarom dit product ‘Lite’ heet niet geheel duidelijk zijn kunnen we wel een beetje gissen: het betreft een wat soberder model dan de wit-en-aluminium TD02-E, en het is tevens zo’n beetje de goedkoopste 240mm AIO koeler die momenteel in Nederland te bestellen is.

Er is ook een 120mm alternatief: de TD03-Lite, en inmiddels heeft SilverStone ook de TD02 en TD03-SLIM versies uitgebracht, met een extra dunne radiator. De TD02-Lite is momenteel te koop voor ca 89 euro, zowel via webshops in de Nederlandse prijsvergelijkers als via Amazon Duitsland.

De specificaties van de SilverStone TD02-Lite:

De TD02-Lite is een vrij typisch afgemeten 240mm AIO oplossing; we zien een 27mm dikke aluminium radiator, wat de totale dikte met de ventilatoren 52mm maakt. Er is gekozen voor rubberen tubing, en het is fijn dat SilverStone ook de lengte van de tubing aan geeft. De basis is verder van koper, en de behuizing van de pomp is van plastic. Ter vergelijking, de TD02- had ook metaal in de pomp behuizing. Wat wel overeenkomt is de blauwe LED indicator in de pomp behuizing.

De ventilatoren vallen op met het bereik van 1500-2500RPM, vooral de ondergrens van 1500 is ongebruikelijk hoog. De ventilatoren worden via PWM aangestuurd, wel zoals gebruikelijk.

Als AIO koeler is geen vulling/onderhoud vereist, en de TD02-Lite is compatible met praktisch elk recent socket.

Als ‘prijsvechter’ onder de AIO oplossingen is het geen verrassing dat de verpakking wat eenvoudig oogt. In het bruine karton zien we de TD02-Lite verder op gebruikelijke wijze geparkeerd.

De AIO zelf is redelijk ‘stealth’ uitgevoerd. Zwart gespoten radiator, rubberen tubing, en een zwarte pomp behuizing met enkel het SilverStone logo als lichtere element. Een neutrale uitstraling valt veelal goed in de smaak, dus wat dat betreft geen klagen. De radiator zelf is eigenlijk op geen enkele wijze opvallend.

Bij de pomp wordt het wel iets gezelliger, en de TD02-Lite is wel net even anders dan de concurrentie. Alles ziet er in elk geval keurig uit, ondanks dat er gekozen is voor ‘goedkoper’ plastic. Aan de onderkant zien we de geheel koperen base, en zien we dat de Intel bracket vanuit de fabriek al zit gemonteerd.

Bij de ventilatoren komt er wel wat contrast in het totaalplaatje; er is gekozen voor witte fanblades in een zwart frame. De blades hebben een gekarteld uiteinde, al kan ik niet beoordelen wat de gevolgen daarvan zijn. De ventilator kabels zijn verder geheel zwart uitgevoerd, wel zo prettig.

In de verpakking vinden we een zakje met alle montage schroeven, deze zitten gezamenlijk in één zakje dus je moet wel even sorteren voordat je kan beginnen. Uiteraard ontbreekt koelpasta niet, een backplate voor AMD en Intel sockets met uitzondering van 2011, een molex->4-pin adapter om de pomp direct op 12V te zetten, brackets voor AMD montage, en een fan-splitter om de twee TD02-Lite ventilatoren direct op één aansluiting op je moederbord te zetten.

Voor leken is een AIO interessant omdat het niveau van inbouwen laag is en enige ervaring absoluut niet noodzakelijk is. Ook de TD02-Lite doet het op dat front goed, want de installatie is echt een eitje. Schroefjes in de backplate, backplate achter je moederbord, en je bent al halverwege. We zien hier de MSI Z97 Gaming 9 AC.

Vervolgens plaats je plastic standoffs op de schroeven, doe je een beetje pasta op de CPU, en je schroeft de pomp vast. Klaar!

Nou ja, bijna. We moeten de ventilatoren en de radiator nog plaatsen. Iets wat in de praktijk zo eenvoudig is als je behuizing het maakt, maar zelden een probleem is. In dit geval liepen een aantal schroeven echter niet zo soepel als het zou horen. Één van de ventilator schroeven wilde zelfs helemaal niet, waardoor ik de ventilator eerst weer moest verwijderen om het gat vervolgens stevig voor te schroeven. Mogelijk ligt dit slechts aan deze sample, echter is het een indicatie dat quality control wel degelijk erg belangrijk is, ook bij vanzelfsprekende elementen als ventilator schroefgaten.

Na installatie zien we dat hogere geheugentypes geen bezwaar zijn, want de SilverStone TD02-Lite zit bijvoorbeeld deze Corsair Vengeance Pro modules totaal niet in de weg.

Wel een overweging is de kleurstelling van de TD02-Lite, want de ventilatoren zijn zwart/wit uitgevoerd, en na het aansluiten zien we een blauwe verlichting in de pomp zitten. Het is niet mogelijk een ander kleurtje toe te passen. Desondanks maakt de TD02-Lite een uitstekende indruk achter na het inbouwen; hij ziet er zeker goed uit.

Ik test, in elk geval voorlopig nog even, met een Intel Core i7-4770k chip zowel op 3.9GHz op 1.14V, en 4.2GHz @ 1.20V. Hoewel de stock snelheid technisch gezien 3.5GHz is, boost een Intel Core i7-4770k zich normaliter tot 3.9GHz. Hoewel de meeste moederborden dan slechts één core tot 3.9GHz tillen zet ik ze wel alle vier op 3.9. Hoewel ik de term 'stock' aanhoud, is het dus eigenlijk ietsje hoger geklokt.

Overige punten:
- Tests worden uitgevoerd op een open test-bench: de Cooler Master Test Bench v1.0
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen (zeldzaam) gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test op de i7 gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs. In de regel is deze belasting flink zwaarder dan gamen of video bewerken.
- Temperaturen worden genoteerd bij 15 minuten stabiele resultaten.
- Bij het passeren van 90 graden Celsius faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik kan het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overklok met een koeler kan bereiken.

We zien dat de SilverStone TD02-Lite een keurige prestatie neerzet. Eigenlijk zien we natuurlijk geen echt opvallende resultaten; De koelprestaties zitten op een vergelijkbaar niveau als de high-end luchtkoelers, en ongeveer op gelijk niveau van o.a. de Cooler Master Nepton 240M (1C verschil in de meting is praktisch natuurlijk geen verschil), de meest waarschijnlijke concurrent in dit overzicht. De grotere, duurdere (maar wel voorzien van fan controle, software, RGB-LED feature) NZXT Kraken X60/X61 modellen lopen nog wel iets voor op de prestaties, maar de praktische implicaties van de onderlinge prestatieverschillen zijn zoals vaker beperkt. Realistisch gezien ga je niet veel meer dan 100MHz verschil kunnen halen uit dezelfde CPU los van welke koeler je pakt in het onderste derde deel van dit overzicht. Dat laatste is wel vaker een gevoelig punt, want met dezelfde logica zou je kunnen stellen dat meer dan 50-60 euro uitgeven voor een Z97/Z170 serie build heel strikt genomen nooit noodzakelijk is, iets wat andere AIO oplossingen ook onder druk zet.

Die druk wordt nog groter wanneer het op de geluidsproductie (geluidsdruk?) aan komt, want hoewel veel recente AIO koelers zeer stil bleken blijft een pomp een onderdeel wat toeren moet maken, en dus geluid. Deze pomp is ook duidelijk een tikkie luider dan bijvoorbeeld de Nepton of Kraken pomp, en bij de TD02-Lite is vervolgens gekozen voor ventilatoren met een relatief hoog minimum RPM, waardoor de TD02-Lite zelfs in de stilste stand wel degelijk waar te nemen is. Ik moet het een beetje nuanceren, want het valt best mee, zeker in een gesloten behuizing zal je systeem door de meesten als praktisch stil worden ervaren. Echter de liefhebbers van onhoorbare systemen (die vermoedelijk uit voorzorg al geen AIO zullen kopen) zullen er wel wat over te zeggen hebben. Je zou ook kunnen stellen dat de TD02-Lite iets stiller is dan de AIO’s ‘van vroeger’, echter zijn er simpelweg stillere modellen op de markt.

De SilverStone TD02-Lite is een beetje de vreemde eend in de bijt. Hij bleek een combinatie van een aantal duidelijke punten van besparing en een aantal elementen die er juist weer op positieve manier uit sprongen. Het belangrijkste uitgangspunt met dit product is duidelijk de prijs, want de TD02-Lite is één van de goedkoopste 240mm modellen op de markt. Op moment van schrijven zien we in de prijsvergelijkers enkel de Lepa AquaChanger 240 en de Raijintek Triton 240mm als goedkopere alternatieven. Waarbij de eerste mij niet bekend is, en de tweede simpelweg niet leverbaar is. De naaste concurrent in mijn ervaring is de Cooler Master Nepton 240M die zo’n 10-15 euro duurder uit valt, en ook alternatieven van SilverStone zelf, Enermax, Corsair of andere grote jongens zit een stuk (meerdere tientjes) hoger. Die gunstige prijs mag best wegen gezien het feit dat de onderlinge verschillen in koelprestaties tussen dergelijke modellen praktisch niet tot grote verschillen zal leiden.

Toch komt die prijs niet zonder consequenties. Als het op praktisch merkbare puntjes van besparing aan komt dan heb ik het vooral over de gekozen ventilatoren, een onhoorbaar stil model zou niet misstaan, en het feit dat de pomp anno 2015 niet de stilste is. Kijken we naar de concurrentie dan zien we dat je daar vanaf iets van een tientje meer een stiller model kan vinden. Ook kan je dan opmerken dat gelijk geprijsde luchtkoelers wat betreft prestatie- en geluidsproductie heel interessant zijn, al hebben we het dan wel over producten met een geheel andere uitstraling en een ander effect op de airflow in je behuizing. Tevens is het feit dat de tooling van de schroefgaten niet zo nauwkeurig is als we gewend zijn in deze productcategorie een pijnpuntje. De vereiste kracht en het noodzakelijke voorschroeven om de installatie te voltooien deden onnodig pijn op de verder bijzonder eenvoudige installatieprocedure. Iets waar AIO’s bekend weliswaar om staan, maar waar deze TD02-Lite ook relatief gezien toch goed scoort. Overigens zou dat nog met een vroege sample te maken kunnen hebben, maar dat zullen we snel genoeg leren. Wat nog wel een overweging is in de categorie ‘besparingen’ is het gebrek aan enige vermelding van een garantieperiode, wat als gevolg waarschijnlijk 2 jaar zal zijn. Ook wat dat betreft moet je opmerken dat je voor een beetje meerprijs een product kan vinden met een garantie van 5 jaar.

Ik noemde de TD02-Lite echter ‘de vreemde eend’ omdat hij op een aantal punten juist totaal niet ‘Lite’ is. Zo mag er wel gekozen zijn voor een kunststof in plaats van aluminium pompconstructie (zoals bij de TD02-E), maar de look en feel is echt uitstekend en zeker niet ‘budget’. Het product voelt uitstekend aan, en de uitstraling van het geheel is m.i. gewoon top. Combineer dat met de rubberen slangen die veelal als wat chiquer worden beschouwd dan de plastic tubing van de meeste concurrenten in het betaalbare segment, en wat uitstraling betreft heb je een product welke flink hoger lijkt te zitten. Ook wat koelprestaties betreft zagen we al een keurig resultaat, natuurlijk niet onbelangrijk.

Als je een nieuwe AIO zoekt zal je dus voor jezelf moeten bepalen wat belangrijk is. Wil je voor pure stilte gaan dan ben je beter af met een degelijke luchtkoeler, of door een beetje extra uit te geven aan een stillere AIO. Als je genoegen neemt met een bescheiden geluidsproductie en ‘onhoorbaar’ geen doel is, en je wil simpelweg een betaalbare doch tof ogende AIO oplossing die ook lekker goed koelt, dan is de TD02-Lite een leuk, visueel aantrekkelijk, en lekker betaalbaar model om te overwegen.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Silverstone Tundra TD02-LITE?

De plaatjes zijn om te smullen! Vooral met de SFC chokes, NOM NOM!
Straks even langs de KFC rijden om 'chokes' te bestellen.

Dank je pimmy :D
Zoiets?

[Reactie gewijzigd door pclinde op 19 oktober 2015 12:52]

:D
iets wat andere AIO oplossingen ook onder druk zet.

Shoot me, please :X
Je moet eens weten hoeveel interne giegels ik heb als ik mn flauwe lappen tekst zit te schrijven :D
Welke Waterkoeler raad je aan als je er 10/15 euro bij doet? qua goede performance en "redelijk stil"

Voor de rest leuke en interessante review!

[Reactie gewijzigd door YarnevdLoo op 19 oktober 2015 13:59]

SilverStone hun eigen TD02-E is stiller (als in, gesloten case, lage RPM, en je zal hem niet/nauwelijks horen), en wel chic om te zien
pricewatch: Silverstone TD02-E

Of de CM Nepton 240M:
pricewatch: Cooler Master Nepton 240M
Ook een opvallend stille, en wat breder verkrijgbaar, Of je plastic (CM) of rubberen (SST) slangen mooier vindt mag je zelf bepalen. Vermoedelijk zal de TD02-E nipt koeler zijn, maar zoals ik al zei, praktische gevolgen van onderlinge verschillen valt te betwijfelen.

Corsair en NZXT doen het traditioneel goed, maar dan zit je al weer aan de 120 euro. Wat prijs betreft zit deze TD02-Lite echt keurig.
Oké! Super, dankjewel. Ik denk dat ik dan de Silverstone ga nemen. Kneus vraag hier, alle koelers worden toch standaard met koel pasta geleverd? En zo ja zijn deze dan voldoende als je de nieuwe skylake I5 gaat overclocken?

Alvast bedankt!
Bij al die koelers krijg je er een tubetje pasta bij. Hoewel je met 'echt goede' (lees: extra bijkopen) pasta nog -iets- kan winnen is dat overdreven voor al behalve de meest veeleisende gebruikers. Extreme OC etc. Al verschillen de meningen daar wel wat over, van 'tandpasta is goed genoeg' tot 'ik wil per se die 10euro/dosis meuk voor mn i5 op 4.1GHz ;)

Mijn mening: pak die meegeleverde pasta maar lekker joh ;)
Oke dan doe ik dat, super bedankt Foritain. +3 voor jou!

[Reactie gewijzigd door YarnevdLoo op 19 oktober 2015 19:04]

Wederom een klapper van een review Foritain :) Top!
Ooh man, het was zo gaaf deze keer :) Helemaal toppie :9 Alcyone heeft nog 1 prijsje en wat leuke goodies gescoord. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door VECTOR op 19 oktober 2015 19:02]

Zoals altijd weer een geweldige review!

Misschien niet helemaal de juiste plek, maar ben je toevallig van plan deze: http://www.arctic.ac/eu_en/liquid-freezer-240.html (nog niet in de pricewatch, hopelijk komt ie vandaag door.) te (p)reviewen? erg benieuwd waarom ik hem voor ~70 euro gezien heb, dat kan niet kloppen.
Vooralsnog geen plannen om die te reviewen, maar zeg nooit nooit :D

En dank je ;)
voor de voledigheid nu staat ie er wel:
pricewatch: Arctic Liquid Freezer 240
als ik de beschikbaarheid zo las vanaf woensdag 4 november 2015 te krijgen
Dik ding, 4 fans zelfs. Asetek design zo te zien, dus dat zou dan wel prima zijn. Of die prijs zo blijft, en of dat in Nederland zo gaat zijn, weet ik echter niet. Het kan, maar ik denk niet dat dat 70, of zelfs 80, realistisch gaat zijn. Of niemand verdient er nog wat aan :D
dat dacht ik ook, tot nu toe had ik een nzxt x61 op het oog. Deze en andere vergelijkbare dingen liggen allemaal in een veel hoger price range dan de prijzen die ik nu vind, vandaar de vraag of je hem ging reviewen. Ik gok helaas dat de prijzen meer richting de prijs op artic's eigen webshop zullen gaan (130 euro).
NZXT komt dan wel weer met RGB LED feature en fancontrol, wat best als meerwaarde mag tellen. Daarbij is het een 280mm model natuurlijk. Een heel ander product dan bijv deze TD02 die zich als betaalbaar alternatief wil positioneren.

Ik wil die Arctic best reviewen, maar ik betwijfel of ik daar op korte termijn iets van ga zien.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 22 oktober 2015 15:47]

ik heb geen haast, ben al maanden aan het peinzen en mn wishlist op de schop aan het gooien terwijl ik op zn vroegst pas januari ga bouwen ;)
Tegen die tijd zal de markt wel weer wat verschoven zijn. Time will tell :D
super review.

1 vraag kan je de pomp ook anders op de cpu socket aanbrengen?
zodat de slangen aan de onderkant zitten in plaats van zijkant? dat je em draaid?
of wil dit niet met bevestiging op het moederbord?
Uiteraard kan dat, mits je moederbord er ruimte voor heeft. In dit geval zou ik de slangen aan de onderzijde kunnen plaatsen, maar aan de bovenkant heeft dit bord heatsinks die in de weg zitten (het is dan ook een aardig high-end bordje van MSI).

Praktisch alle recente Intel sockets zijn vierkant, dus je kan ze draaien zoals je wilt. AMD is een ander verhaal.
Even offtopic, maar goed.Een zeer gave laptop-tas van Tweakers :) ( oude logo), vette abri-poster ( oude logo), Kingston T-shirt, stickervellen van Tweakers nieuwe logo, kekke oordoppies van Tweakers ( oude logo), Kingston stressballetje of zoiets :P ,
Een enorme shitload van pinda's, gemengde nootjes, bitterballen, vlammetjes, kaasstengeltjes en natuurlijk vooraf aan dit alles een zeer uitgebreide koffie en thee corner, ( Koeken, Muffins enz) Later de middag overgestapt naar een beetje bier :)
En een zeer leuk gesprek gevoerd met de nieuwe directeur van Tweakers en met diverse andere crew-members natuurlijk.Verder was alles wederom echt zeer goed verzorgd! Zeef, Tweakers-crew bedankt!

[Reactie gewijzigd door VECTOR op 19 oktober 2015 20:24]

Damn, klinkt goed. Echt balen, maar volgende keer ben ik er weer bij. Zeker leuk dat ze zo veel meets/acties hebben de laatste tijd, maakt het allemaal lekker gezellig :D