Sony SRS-X7 Zwart Review

Stiggy 16 oktober 2015, laatste update op 1 maart 2017, 745 views

Sony SRS-X7 Zwart

Heeft een vol geluid van behoorlijke kwaliteit, een erg uitgebreide featureset maar is instabiel en vreselijk slecht te bedienen.

Pluspunten

• Featureset
  • Design
  • Portabel

Minpunten

• Usability
  • Instabiliteit

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Ik heb deze speaker ruim een jaar in gebruik. Tijd voor een review!

Waarom heb ik gekozen voor deze speaker?
In ons huishouden hebben we zowel Android als iOS devices. Ik prefereer het gebruik van AirPlay, maar bluetooth streaming moest er ook opzitten voor de Android devices. Mijn hele muziekcollectie staat op een NAS, dus ondersteuning voor DLNA was een vereiste. En als laatste: hij staat voornamelijk in de woonkeuken/kamer (als vervanger van een midi setje), maar ik wil hem op kunnen pakken en meenemen naar b.v. een andere kamer, de tuin of het dakterras. Hij moet dus op een accu kunnen werken. Als je die criteria bekijkt dan heeft vreemd genoeg alleen de Sony SRS-X7 deze features (ondertussen ook de Harman Kardon Onyx? Maar verder kan ik niet veel vinden.) Ondanks de vrij hoge prijs heb ik uiteindelijk besloten hem te kopen.

Features
Zoals hierboven gezegd, bluetooth en AirPlay audio streaming, draadloos te gebruiken d.m.v. de oplaadbare accu, kan zelfstandig audio van een DLNA server spelen, maar hij is ook voorzien van een aantal ingebouwde services en is ook nog eens uitbreidbaar. Tevens zit er nog een line-in aansluiting op. Je bestuurt hem met een app (SongPal) op je smartphone of tablet en daarin kan je voorge´nstalleerde services als Deezer en TuneIn Radio gebruiken. Maar je kunt ook nog eens apps die je op je smartphone/tablet hebt (zoals b.v. Spotify) toevoegen zodat die ook te gebruiken zijn via SongPal. Een erg uitgebreid apparaat dus! Ik gebruik hem meestal als radio via de TuneIn Radio service maar zet ook nog wel eens een album van mijn NAS op. Op de accu gaat hij een uurtje of 5 mee als je hem via WiFi gebruikt en een uurtje langer als je WiFi uitzet en enkel streamt via Bluetooth. Niet geweldig dus.

Design
Hij staat in het zicht, dus al hij er een beetje mooi uitziet is dat ook een pre. Smaak is persoonlijk, maar ik vind het een prachtig ding. Strak, minimalistisch: hij straat prachtig in mijn moderne interieur en naast een Sony tv.

Gebruiksgemak en stabiliteit
Helaas gaat het strakke design al wel wat ten koste van het gebruiksgemak. Er zitten wat knopjes bovenop die touch-only zijn en niet verlicht. Als het een beetje donker is in huis is kun je bijvoorbeeld niet zien waar de harder en zachter knopjes zitten. Dikke kans dat hem net op een verkeerd plekje aanraakt en bijvoorbeeld het netwerk uitzet.

Buiten dat is SongPal een draak van een applicatie. Vaak krijg je geen verbinding, en moet je SongPal eerst opnieuw afsluiten en weer opstarten. Of juist niet maar is het de speaker die je opnieuw moet starten. Of alleen WiFi aan/uit zetten op de speaker. Soms verschijnen de apps niet, et, etc. Ik heb ook al eens een totale reset moeten doen en daarna het ding opnieuw moeten configureren omdat de services niet terug kwamen. Dan ben je dus eerst eindeloos aan het prutsen met de speaker opnieuw starten, SongPal starten, op het refresh icoontje drukken, bluetooth aan/uit, WiFi aan uit, etc. Het gebeurd ook wel eens dat hij staat te spelen en ineens stopt.

Maar als alles wel werkt is even de radio aanzetten ook al een werkje van 1-2 minuten en dat is eigenlijk niet acceptabel. De procedure is dan: speaker aanzetten, seconde of 30 wachten tot hij verbonden is met je WiFi netwerk (zo lang duurt dat!). SongPal opstarten. Wachten tot hij verbonden is met je speaker. TuneIn Radio starten binnen SongPal. Wachten tot hij de lijst stations geladen heeft. Naar favorieten (weer even wachten!), 3FM selecteren en na enkele seconden begint hij dan te spelen. Maar zoals gezegd, vaak werkt er dus iets niet...
Ter referentie: Bose heeft speakers met een aantal te programmeren voorkeurtoetsen voorop. En enkele druk op zo'n toets start meteen hetgene wat je geprogrammeerd hebt. Zo kan het dus ook!

Geluidskwaliteit
Lastig om een enkel oordeel te geven. Voor zo'n kleine speaker komt er een verrassend vol geluid uit. Maar het laag is nogal dik aangezet. Hij staat op een lage tv kast, en van een afstandje is het prima. Als vervanger van ons (niet al te high end) midi-setje: top. Ga je als audiofiel kritisch luisteren of er dichter bij zitten dan valt het wapperende en overdreven laag je nogal op.

Voor mij niet eenduidig. Ik gebruik toch wel regelmatig een aantal v/d features waarop ik hem geselecteerd heb en ben wat dat betreft dus overtuigd dat ik het juiste apparaat gekozen heb. Op dat punt tevreden dus. De geluidskwaliteit is voor mij ook voldoende. Maar de instabiliteit, slechte bediening en brakke aansturing via de SongPal app maken het eigenlijk een waardeloos en bijzonder frustrerend apparaat. Echt een Japans product: veel features maar allemaal slecht uitgewerkt. Als Sonos nou eens een speakertje met een accu maakte...

(Ondertussen is er een opvolger: De SRS-X77. Grotendeels hetzelfde apparaat met wat kleine extra features, iets minder speakers en een wat langere accuduur).

Heb jij ook een Sony SRS-X7 Zwart?