Doogee Valencia 2 Y100 Pro Zilver Review

wesspk 16 oktober 2015, laatste update op 16 oktober 2015, 657 views

Doogee Valencia 2 Y100 Pro Zilver

Pluspunten

• Mooi design & bouw
  • Degelijk scherm
  • 4G ondersteuning

Minpunten

• Gemiddelde processor
  • Kleine accu

Tijd voor een nieuwe smartphone! Ik heb gekozen voor de DooGee Valencia 2 Y100 Pro. Benieuwd waarom? Ik ga het je allemaal vertellen. De DooGee Valencia 2 Y100 pro is de opvolger van de normale Y100. Echter is de Pro versie voorzien van een snellere 64-bit processor, een beter en hoger contrast en andere opvallende aanpassingen. Zo heeft de Pro 2GB RAM in tegenstelling tot het 1GB RAM van zijn voorganger. Er is gekozen voor de DooGee OS, een skin van Android 5.1 die de DooGee van betere prestaties zou moeten voorzien. De meest opvallende upgrade is het scherm. De Y100 Pro bezit een 2.5D Corning Gorilla Glass dat een hoge en scherpe schermkwaliteit aankan. Echter is de resolutie beperkt tot 720P HD. De Pro versie biedt de mogelijkheid tot Dual SIM en kan ook op het Nederlandse 4G netwerk gebruikt worden. En de grootste zichtbare verandering: het prachtige design.

De telefoon is gekocht bij Gearbest. Ik bestel tegenwoordig het liefste bij Gearbest, aangezien ze een EU warehouse hebben. Wat betekent dit voor de consument? Vanaf ¤22 betaal je invoerkosten. Dit geldt echter alleen voor producten afkomstig uit landen buiten Europa. Gearbest heeft een apart warehouse in Europa waardoor je geen importkosten hoeft te betalen én een snellere verzendtijd hebt! Tevens is de telefoon $11 goedkoper als je hem vanuit dit EU warehouse laat verzenden. Met verzending uit China betaal je $119,99 voor de telefoon. Vanuit het EU warehouse betaal je dus slechts $108,99. Een link naar de producten vindt je onderaan deze review.

Specificaties

2G, 3G en 4G support voor de Nederlandse netwerken
2200 mAh batterij
Prachtige metal body

Levering & Accessoires

De DooGee Valencia 2 Y100 Pro (voortaan afgekort als Y100 Pro) wordt door gearbest geleverd in een witte soort papieren vuilniszak die bekleed is met bubbeltjesplastic. Gezien dat hij vanuit het EU warehouse verzonden was kwam hij uiteraard niet met China post, maar werd hij afgeleverd door de pakketvervoerder DPD. In totaal duurde dit proces ongeveer 5 dagen! Eenmaal uit de zak vinden we het doosje van de Y100 Pro. Op het doosje staat groot een foto van de telefoon. Verder staat er de welbekende info zoals model nummers, IMEI nummers, specificaties en wat ander rand informatie. Het doosje is aan de zijkanten verzegeld met stickers waardoor je zeker weet dat hij nog niet eerder opengemaakt is en dus helemaal nieuw is.

Toen ik het doosje openmaakte verwachte ik meteen in volle glorie de telefoon te zien. Echter zit de telefoon verpakt in een bubbeltjesplastic zakje en een normaal plastic zakje. Om de telefoon heen zit een transparante protection case. Altijd handig, hoef je die niet meer te kopen. Daarbeneden zit de instruction manual, een screenprotector met poestdoekje, EU adapter, oplaadkabel en tot slot muziek oortjes. Al met al is het netjes dat je een screenprotector en oortjes bij deze telefoon geleverd krijgt. Vaak zie je bij Chinese telefoons dat deze 2 items er niet bij zitten. Ter overzicht de inhoud nog eens op een rijtje:

Telefoon verpakt in bubbeltjesplastic
Instruction Manual
Screenprotector + poetsdoekje
EU adapter
Oplaadkabel
Muziek oortjes
Case

Design & Bouwkwaliteit

De laatste tijd zien we veel nieuwe modellen uit China die in dezelfde prijsklasse vallen als de Y100 Pro. De nieuwste modellen focussen steeds meer op bouwkwaliteit, waar dit voorheen niet zo'n belangrijke factor was voor fabrikanten. Daarom is deze telefoon naar mijn mening zeer interessant aangezien je een hoge kwaliteit telefoon krijgt met een 'metal body' en 2.5D glas scherm. De achterkant van de telefoon is gemaakt van metaal en heeft een zilvere tint met een gaaf effect erdoor. Hierdoor ziet de telefoon er heel netjes en strak uit. Ik denk dat hij dan ook perfect zou kunnen fungeren als zakelijke telefoon. Verder ligt de telefoon erg prettig in de hand. Met zijn 160 gram is het zeker niet de lichtste telefoon, maar erg zwaar is hij ook weer niet. Bovenop de telefoon vinden we de earphone aansluiting en micro usb aansluiting. Aan de rechter zijkant zitten de volume knoppen en de aan/uit knop. Tot slot zit aan de onderkant de microfoon. Ik denk dat het design en bouwkwaliteit een zeer groot pluspunt is van de Y100 pro.

Display

Als je de specificaties doorgekeken hebt dan weet je al dat deze telefoon een 5 inch HD 2.5D scherm heeft met Gorilla glass bescherming. Na een weekje in gebruik ben ik zeer tevreden over de display, hij is erg prettig voor mijn ogen. Voor mij persoonlijk is het scherm precies groot genoeg, het beeld is scherp en kleuren komen mooi naar voren. Het is zeer netjes dat een telefoon in deze prijsklasse Gorilla glass bescherming heeft.

Software & Connectiviteit

Zoals bijna alle nieuwe Chinese smartphones wordt ook deze telefoon geleverd met Android 5.1 Lollipop. De meeste mensen zullen zelf ook wel met Android 5.1 werken dus ik ga er dan ook niet al te veel over zeggen. Er is niet al te veel aan aangepast, alleen het gebruik van DooGee's eigen interface. Er zijn gelukkig niet veel apps geinstalleerd die je toch niet gaat gebruiken. Hiervan had ik wel behoorlijk last op mijn S4. Vaak kun je deze apps niet verwijderen tenzij je het toestel gaat rooten. Gelukkig zijn deze vervelende apps niet aanwezig op de Y100 Pro. Mijn eerste indruk van het besturingssysteem is dat het snel en vloeiend werkt. Ik ben nog geen problemen tegengekomen tijdens het gebruik van deze smartphone.

De Y100 Pro biedt ondersteuning voor verschillende netwerken:

2G: GSM 850/900/1800/1900MHz
3G: WCDMA 900/1900/2100MHz
4G: LTE 800/1800/2100/2600MHz
Om te checken of deze telefoon het netwerk van jou provider aan kan, kun je naar deze site gaan: maps.mobileworldlive.com. Typ hier Nederland in en dan zie je een overzichtje welke kanalen door welke providers worden ondersteund.

Verder beschikt de Y100 Pro over Bluetooth 4.0, GPS en WiFi. De telefoon bezit 2 sloten voor SIM cards. Hierdoor is de telefoon ook zakelijk aantrekkelijk aangezien je dus 2 verschillende nummers kunt beheren op 1 telefoon (bijv. je zakelijk nummer en je privé nummer). Ik heb alle functies getest en alles werkt naar behoren.

Prestaties

De Y100 Pro wordt geleverd met een 64bit Mediatek 6735 Quad Core 1.0 GHz processor. Voor gemiddeld verbruik is deze telefoon gewoon een prima toestel. Ben je echter iemand die van plan is dit toestel volop te gebruiken, veel games te spelen en filmpjes te bekijken zul je met de gemiddelde processor een tekort hebben. Verder heeft de telefoon 2GB RAM wat gewoon netjes is, net als de 16GB ROM. Wil je dus een telefoon waar je af en toe een spelletje op kan spelen, maar wel gewoon goed gebruik van andere applicaties kunt maken is de Y100 Pro zeker een goede keus. Verder heb ik de telefoon gebenchmarkt met gebruik van AnTuTu Benchmark. De telefoon heeft hier een score behaald van 20099. Dit komt vooral doordat AnTuTu test op processor snelheid en dit is juist het punt waar op de Y100 Pro minder sterk is.

Camera

De Y100 Pro heeft een 13MP achtercamera en een 8MP voorcamera. Vaak zeggen de specificaties niet veel en kun je veel beter kijken naar de foto's zelf. Daarom heb ik in mijn tuin een aantal foto's gemaakt om de kwaliteit van de camera te laten zien. Ik denk dat de foto's er goed uit zien. Ik ben zeker tevreden met de kwaliteit van de foto's.

Batterij

Een batterij van 2200 mAh wordt geleverd met de Y100 Pro. Na een aantal dagen in gebruik heb ik ondervonden dat ik hem 1x per dag moet opladen. Ik heb hem niet zeer intensief verbruikt en dus valt het niveau van de accu een beetje tegen. Ik denk dat als je een intensief gebruiker bent je tekort zult hebben aan de 2200 mAh accu.

De Y100 Pro is een absolute 'banger' als je voor een prachtige goedkope telefoon wilt gaan. Het design is een mega pluspunt van de telefoon. Echter zullen de intensieve gebruikers problemen ondervinden met de magere processor. Een ander pluspunt van de telefoon is dat hij ondersteuning biedt voor de Nederlandse netwerken. Ook is de kwaliteit van de camera prima. Een ander minpunt is de ietwat kleine accu.

Interesse gekregen in de DooGee Valencia 2 Y100 Pro? Hier beneden vindt je een aantal links:

Telefoon zelf: http://www.gearbest.com/cell-phones/pp_188622.html?wid=3
Extra batterij: http://www.gearbest.com/cell-phones/pp_219082.html
Diverse cases: http://www.gearbest.com/y100-pro-case-_gear/

Heb jij ook een Doogee Valencia 2 Y100 Pro Zilver?

Ik ben wel benieuwd of je deze telefoon nog steeds gebruikt en hoe de telefoon 9 maanden na schrijven van deze review nog steeds bevalt..