TomTom Multi-Sport Cardio GPS Sporthorloge Zwart (Rood) Review

rendejo 16 oktober 2015, laatste update op 26 februari 2016, 4.538 views

TomTom Multi-Sport Cardio GPS Sporthorloge Zwart (Rood)

Een horloge dat puur bedoeld is om mee te sporten. Voorzien van GPS, hartslagmeter en bluetooth. Na wat opstartprobleempjes functioneert de TomTom nu prima. Het is precies wat ik zocht.

Pluspunten

• Hartslagmeter, GPS en bluetooth.
  • Zit fijn om de pols.
  • Snelle GPS-fix.
  • Koppeling met Runkeeper en Strava.
  • No-nonsense sporthorloge.
  • Geschikt voor meerdere sporten (o.a. hardlopen, fietsen, zwemmen en loopband).

Minpunten

• Pas na fabrieksinstellingen hersteld te hebben, redelijk goede synchronisatie met (Android)app.
  • Synchronisatie met iPhone-app gaat soepeler dan met de Androidapp.

Update 19-10-2015: Review aangevuld met 'Accuduur' en een link naar de ING Rentepunten.
Update 26-02-2016: Review aangevuld met iPhone-ervaringen, met name de synchronisatie met de iPhone-app. Verder nog een tip over het gebruik van het horloge toegevoegd.

Tot voor kort had ik tijdens het hardlopen en fietsen (race en mtb) altijd m’n telefoon bij me. Dit omdat ik graag wil bijhouden hoeveel kilometer ik heb afgelegd en hoe lang ik daar over heb gedaan. Bovendien vind ik het fijn om tijdens het sporten muziek te luisteren. Voor het hardlopen gebruikte ik dan ook m’n telefoon. Voor het fietsen gebruikte ik een iPod Shuffle.

Ik was al een tijdje aan het kijken naar een sporthorloge, voorzien van GPS en hartslagmeter. Een losse hartslagmeter leek me niet fijn. In eerste instantie ging ik voor een smartwatch. Echter, zoveel berichtjes of andere notificaties krijg ik op een dag ook niet binnen. Een smartwatch was dan in mijn optiek, als ik hem alleen voor het sporten gebruik, overkill. Zeker gezien de prijs er van. Bovendien vroeg ik me af of een smartwatch, zich qua zweet en duurzaamheid, goed leent voor sporten. Toen ik zag dat ik bij de ING Rentepunten (https://rentepunten.ing.nl/productdetails/6489315#93554) voor een relatief scherpe prijs een Tomtom Multisport Cardio kon aanschaffen, was de keus voor dit (sport)horloge snel gemaakt.

Ik heb elders op internet al goede verhalen over de TomTom Multisport Cardio gelezen. Bij deze wil ik m’n eigen bevindingen delen op Tweakers. Hierbij heb ik gekozen voor een verhaalsgewijze review. Ik ga dus niet alle opties uitleggen, maar meer beschrijven hoe ik het horloge nu gebruik en in gebruik heb genomen.

Levering
De Tomtom wordt geleverd in een klein doosje. In de doos zitten naast het horloge een fietssteun, een usb-cradle / -oplader en een beknopte handleiding.

Het horloge bestaat uit twee gedeelten. De horlogekast, met daaraan bevestigd de scroll-knop, en de horlogeband. De kast kan uit de band geklikt worden, bijvoorbeeld om hem met de fietssteun aan de fiets te bevestigen. Hoewel in de handleiding beschreven staat dat de kast ook uit de band geklikt moet worden om deze op de cradle te bevestigen, is dit niet persé nodig. Het lukt mij in ieder geval goed de horlogekast in de band te laten zitten en toch op de cradle te bevestigen.

Naast de al genoemde GPS en hartslagmeter is het horloge ook voorzien van bluetooth.

Horloge gebruiksklaar maken
Anders dan normaal (we, mannen, weten het immers vaak beter), heb ik toch eerst de handleiding doorgelezen. Het zijn maar een paar pagina’s, dus het kost niet veel moeite. Zoals de handleiding al aangeeft, moet het horloge eerst opgeladen worden voordat het in gebruik genomen kan worden. Verder moet TomTom Mysports Connect geďnstalleerd worden. Dit heb ik gedaan. In Mysports Connect wordt om een aantal persoonlijke gegevens gevraagd. Denk aan leeftijd, geslacht, lengte en gewicht. Deze gegevens worden vervolgens gesynchroniseerd met het horloge.

Mysports Connect wordt ook gebruikt om de QuickGPS op het horloge bij te werken. Hierdoor maakt het horloge sneller een gps-fix. Verder wordt Mysports Connect gebruikt om de gedane activiteiten te synchroniseren. Dit kan met Mysports zelf, maar ook met andere websites / programma’s. Hierbij moet gedacht worden aan Runkeeper, Strava, MyFitnessPal en NikePlus+. Ik gebruik zowel Runkeeper als Strava. LET OP!! Het is niet persé nodig om een Mysports account aan te maken! In Mysports Connect kun je, zonder je te registreren, al kiezen voor synchronisatie met Runkeeper en Strava e.d.

De eerste activiteit
Met een gebruiksklaar horloge ben ik een rondje gaan hardlopen. Om een goede hartslag te detecteren is het van belang het horloge strak, maar niet te strak, om de pols te doen. Dit is geen probleem. Door de brede band blijft het horloge goed op z’n plek zitten en is het niet nodig je pols geheel af te knellen.

Wat opvalt is dat de Tomtom heel snel de gps heeft gevonden. De QuickGPS-functie bewijst dus direct z’n waarde. Ook de hartslag in rust wordt snel gedetecteerd en weergegeven. Het horloge geeft aan ‘START’: met andere woorden, tijd om te gaan hollen.

Het horloge heeft in het venster drie informatievelden: twee kleine en één grote. Hier kunnen verschillende zaken in weergegeven worden. Denk onder meer aan de tijd, snelheid, afstand, huidig tempo, gemiddeld tempo en verbrande calorieën. Ik kies er voor de hartslag en de afgelegde afstand in de kleine velden weer te geven en het gemiddelde tempo in het grote informatieveld weer te geven. Onder het lopen is het overigens mogelijk door middel van ‘scrollen’ de informatie in het grote informatieveld te wisselen.

Het voltooien van m’n hardlooprondje gebeurt door twee keer naar links te drukken op de scroll-knop. Dit vergt wel wat gewenning. Je moet namelijk twee keer drukken, waarbij je de knop de tweede keer ingedrukt moet houden. Feitelijk pauzeert het horloge dan de activiteit. Door daarna nog een keer twee keer te drukken, waarbij je ook de tweede keer de knop ingedrukt houdt, stopt de activiteit. Toegegeven, het klinkt wat omslachtig, maar het went snel. In het scherm wordt ook weergegeven wat er gebeurt.

De eerste activiteit synchroniseren met Mysports Connect
Nog zwetend van het hardlopen heb ik het horloge middels de cradle aangesloten op de laptop. Mysports Connect wordt direct opgestart. Tot zover het goede nieuws. Er blijft een melding in het scherm staan dat er verbinding met het horloge wordt gemaakt. Gedurende enkele minuten gebeurt er niets. Vreemd, de eerste keer verbinden (bij het gebruiksklaar maken) verliep vlekkeloos. Dan maar de usb-cradle loskoppelen van de laptop en opnieuw aansluiten. Opnieuw de melding dat er verbinding gemaakt wordt. Nu wel gevolgd door een melding dat er gegevens overgedragen worden. En inderdaad, er worden internetvensters geopend van Runkeeper en Strava, waarin het net gelopen rondje verschijnt. Super!

De eerste activiteit synchroniseren met Mysports app
Naast Mysports Connect is het ook mogelijk activiteiten te synchroniseren met de Mysports app. Dit betreft in mijn geval de Android variant. Ook de QuickGPS kan via de app bijgewerkt worden. En als je besluit wel een Mysports account aan te maken, dan worden met de app gesynchroniseerde activiteiten ook naar Runkeeper en Strava e.d. gezonden.

De Mysports app heb ik dan ook geďnstalleerd op m’n telefoon. Voordeel van deze (mobiele) synchronisatie is dat het horloge niet aangesloten hoeft te worden op een computer/laptop. Via bluetooth worden de activiteiten gesynchroniseerd. Om te beginnen moet een koppeling tussen m’n telefoon en het horloge gerealiseerd worden. Dit gaat eenvoudig. In het menu van het horloge kies je onder ‘Telefoon’ voor ‘Koppel’. Het horloge geeft vervolgens de melding dat je de app op de telefoon moet starten, wat ik heb gedaan. Na paar seconden vinden beide apparaten elkaar en na het ingeven van een pincode is de koppeling tot stand gebracht.

Nu koppeling er is, moet direct de synchronisatie van de activiteiten beginnen. Ik zie echter niets gebeuren. In de app verschijnt m’n hardloop-activiteit niet. Koppeling opnieuw tot stand brengen levert ook niets op. Wat vreemd is, is dat de activiteiten niet synchroniseren, maar dat m’n telefoon en het horloge elkaar wel zien. Ook de QuickGPS wordt bijgewerkt. Het zit hem puur in de activiteiten die niet gesynchroniseerd worden.

Terug naar fabrieksinstellingen
Omdat ik het toch wel hinderlijk vind dat de activiteiten niet synchroniseren, besluit ik het horloge terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Dit kan door het horloge via de cradle aan te sluiten op de laptop, waarna Mysports Connect opgestart wordt. Daar wordt de optie geboden de fabrieksinstellingen terug te zetten. Dit duurt even, maar uiteindelijk kan ik het horloge weer opnieuw gebruiksklaar maken.

Tweede activiteit synchroniseren met Mysports app
Ik snap nu wel dat je fit wordt met een sporthorloge, al was het alleen maar om activiteiten te volbrengen om iets te kunnen synchroniseren. Nu het horloge opnieuw gebruiksklaar is, ga ik (de volgende dag) wederom een rondje hardlopen. Naderhand besluit ik de activiteit eerst met de Mysports app te synchroniseren. En eureka! De activiteit wordt gesynchroniseerd met de app en ook naar Runkeeper en Strava gezonden. En last but not least staat de activiteit ook in mijn Mysports (web)account.

Hoe het kan weet ik niet, maar het terugzetten van de fabrieksinstellingen heeft blijkbaar geholpen. Op zich jammer dat dit moet (in mijn geval dan, laat ik niet voor anderen spreken), maar ik ben blij dat het geheel nu functioneert.

Inmiddels ben ik overgestapt van een Androidtelefoon naar de iPhone 6s. Ook hier moet uiteraard eerst de koppeling tot stand gebracht worden, wat vlug geregeld is. De daarop volgende synchronisaties verlopen soepeler dan met de Androidtelefoon! Zodra ik de bluetooth aanzet op de iPhone en naar de MySports app ga, wordt het Tomtom horloge gevonden en wordt de gedane sportactiviteit gesynchroniseerd. Ik hoef in principe niets te doen op het horloge o.i.d., omdat het automatisch gaat. Wel merk ik dat als ik in de instellingen van het horloge naar 'Telefoon' ga, de koppeling nog sneller tot stand komt. Alsof dit het horloge triggert de bluetoothverbinding met de telefoon op te zetten. Dit is overigens geen sneer richting Android, maar gewoon een constatering mijnerzijds.

Accuduur
De Tomtom Multi Sport Cardio kan niet uitgezet worden. Het horloge geeft altijd de tijd en datum weer. De GPS, hartslagmeter en bluetooth worden echter pas aangesproken als ze nodig zijn. Op die manier wordt het energieverbruik beperkt.

Tomtom stelt dat het horloge 10 uur meegaat als alleen de GPS gebruikt wordt. Wordt de hartslagmeter ook gebruikt, dan is het verbruik hoger en gaat het horloge zo’n 8 uur mee. Ik heb het horloge nog niet lang genoeg om dit te staven.

Het horloge wordt opgeladen door deze op de cradle te zetten en die aan te sluiten op een computer of laptop. Nu heb ik bij de aankoop van het horloge ook een autolader gekregen om het horloge op te laden. Daarnaast kan het horloge ook opgeladen worden worden met een telefoon- of tabletlader.

Enkele laatste tips over het gebruik van het horloge
Na enkele opstartprobleempjes functioneert het horloge nu goed. Bij deze wil ik nog wat laatste tips delen. Er vanuit gaande dat je het horloge al om hebt, is het verstandig een minuutje voordat je gaat sporten de hartslag (in rust) te laten meten. Dit geeft na de activiteit een beter beeld van je hartslag tijdens de inspanning. Ik had bij m’n eerste activiteit namelijk twee pieken in het begin van de hartslag grafiek. Bij de tweede activiteit heb ik heel even gewacht, totdat de hartslag in rust goed gemeten was. De pieken in de grafiek waren er toen niet.

In het verlengde van het meten van de hartslag in rust is het ook verstandig dit niet in een te koude omgeving te doen. De hartslag wordt namelijk bepaald door de stroomsnelheid van het bloed in de kleine bloedvaten in de pols te meten. Bij kou vernauwen de bloedvaten zich, wat van invloed is op de stroomsnelheid van het bloed en daarmee ook van invloed op de te meten hartslag.

De snelheid waarmee de hartslag na een inspanning weer op normaal niveau is, is een indicatie van je conditie. Een snel herstel van je hartslag duidt op een goede conditie. Het horloge meet dit ook. Het is daarom zinvol het horloge, na het volbrengen van een activiteit, eerst op pauze te zetten. Het horloge meet je hartslag en geeft dan een melding over je herstel. Zodra het horloge dit gedaan heeft, moet je de activiteit wel daadwerkelijk stoppen, door nog een keer naar links te klikken! Ik heb al een paar keer gehad dat de activiteit uit zichzelf hervat werd, terwijl je stilstaat of zit. Dit geeft dan een vertekend beeld van je gedane activiteit, wat je niet wil.

Heb jij ook een TomTom Multi-Sport Cardio GPS Sporthorloge Zwart (Rood)?

Mooi geschreven review. Misschien kun je na verloop van tijd je ervaringen beschrijven aanvullen hoe lang je een activiteit kunt meten. Een 200 km fietstocht lukt bij mij niet want na ca 8 acht uur (incl. pauzes ) stopt het horloge bij mij. Batterij leeg.

Ik laad de horloge op via de bijgeleverde cradle op de laptop. Als je een paar dagen weg bent, kun je je horloge niet opladen maar misschien zijn er andere methoden.

Het opladen rechtstreeks naar Strava, endomondo etc is erg leuk. Kun je kijken hoe Endomondo en Strava toch heel verschillend over je prestaties denken.......

Hartslag meten doet ie heel netjes. Tijdens het fietsen had ik het horloge had ik het horloge om en werd aangereden door een auto. In de ambulance gaf het horloge dezelfde waarden als de meetapparaatuur in de auto :) Ook bij de bloedbank doe ik hem telkens even aan en krijg telkens dezelfde waarde als wat de arts opgeeft.

Horlogebandje vind ik een beetje groot . Van mij mogen er andere smallere ontwerpen op de markt komen.

en als je een rekening bij de ING hebt kijk even bij https://rentepunten.ing.nl/productdetails/6489315#93554 . Scheelt toch even

[Reactie gewijzigd door Goose op 17 oktober 2015 13:11]

Bedankt voor je reactie! Ik denk niet dat ik heel langdurige activiteiten ga doen. Ik sport regelmatig, maar een fietstocht van 200k is me wel wat te veel. Die ervaring kan ik dus niet in de review verwerken...Tot op heden heb ik het horloge inderdaad via de laptop opgeladen. Gezien het feit dat ik bij de aankoop van het horloge ook een autolader er bij kreeg, ga ik er vanuit dat het horloge ook op andere manieren te laten is. Denk aan een iPhone- / iPad-lader.

Ik merk inderdaad ook verschillen tussen Mysports, Runkeeper en Strava. Laatstgenoemde geeft altijd meer verbruikte calorieën aan dan Runkeeper en Mysports. Die twee zitten altijd dicht bij elkaar. Uiteraard zijn lengte, gewicht, leeftijd en geslacht in elk programma / medium hetzelfde.

Goed te horen dat de hartslagmeter accuraat is! Wel vervelend dat je daar na een aanrijding achter moest komen. Inmiddels weer hersteld? Hoe groot was de (lichamelijke) schade?

Tot slot. Ik heb smalle polsen, maar desondanks zit het horloge mij wel goed. De brede band vind ik zelfs wel prettig, omdat het horloge dan ook niet schuift.
Mooie en complete review. Het enige wat ik inderdaad mis is een stukje accuduur.
Review aangevuld met 'Accuduur'. Ook de link naar de ING Rentepunten (met dank aan Tweakers-lid Goose) toegevoegd.
Ha Rendejo het is wel een tijdje geleden en hoop dat je nog op tweakers zit of volgt. Mogelijk dat je nog iets van een overzichtje kan geven van je bevindingen tot nu w.o. accuduur etc.
Gr
Frans
Hoi Frans, dank voor je reactie. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het zin heeft m'n review te updaten. De multisport versie van het horloge is niet meer verkrijgbaar. Deze is inmiddels opgevolgd door de Runner, dan wel Spark. Deze zijn overigens exact hetzelfde. De Runner moet hardlopers aanspreken, terwijl de Spark voor fitness beoefenaars bedoeld is. Maar nogmaals, ze bieden exact hetzelfde.

Nu ja, dan bij deze toch wat aanvullende ervaringen met het horloge. T.o.v. mijn multisport bieden de Runner en Spark wel de spinningactiviteit als optie. Dat mis ik aan mijn horloge. Verder slaat het horloge af en toe de plank mis qua gps. Dat is vooral irritant als je, zoals ik, in tempozones hardloopt. Het horloge houdt dan je tempo bij, maar met name in het bos (met dichte boombegroeiing) geeft het horloge dan constant signalen door dat je te snel of te langzaam loopt. Ik wijt dit aan de gps. Als je vantevoren overigens de quickfix van de gps bijwerkt, wat via de app of computer kan, lijkt dit probleem zich minder voor te doen. Tot slot is de accuduur prima. Kanttekening daarbij is dat ik de hartslag alleen bij het hardlopen bijhoudt, niet bij het fietsen. Bij gebruik van de hartslagmonitoring is de accuduur namelijk korter. Dit staat overigens ook in de handleiding van het horloge. Tot slot heeft het horloge geen automatische start-stop optie. Wel is het zo dat de TomTom MySports app 'ziet' of je te lang hebt stilgestaan (denk aan stoppen voor verkeerslichten). Zo ja, dan wordt deze tijd van de uiteindelijke tijd afgetrokken. Dit levert dan een gecorrigeerde tijd op.

Al met al zijn er wat tekortkomingen, maar zie ik nog geen reden een andere aan te schaffen.
Bedank voor wederom een uitvoerige reactie. Veel van deze horloges worden gebruikt of nauwelijks gebruikt aangeboden op marktplaats etc.. Dan is het zeker handig om even te weten wat je van zo'n product kan verwachten op termijn. Ik heb ook een gebruikte overgenomen met nog garantie erop.
Mijn grootste probleem is de oplaadbare batterij die bij 1x wekelijks opladen zo'n 5 jaar mee gaat (ik laad hem minimaal 2x per week op)
Voor een dergelijke nieuw prijs van bijna (toen 270,- Euri) veel tekort naar mijn mening. Echter via de service desk (kosten 85,-) word je een gereviseerde en/of nieuwe batterij erin gezet ook een naar mijn mening veel te hoog bedrag gezien wat die batterijen kosten. Vond bijgaand een oplossing van iemand die zo'n ding uit elkaar heeft gehaald. Blijkt redelijk eenvoudig te zijn met zijn handleiding zie bijgaand http://adha.ms/p/673/the-...port-battery-replacement/ Het is wel niet exact de zelfde maar zal niet veel schelen vermoed ik.

Een van de redenen om hem toch maar gebruikt te kopen. Moet zeggen dat de huidige batterij duur uitstekend is ruim 7 bijna 8 uur met GPS en Hartslag meting aan.

Nogmaals bedankt voor je reactie's.

[Reactie gewijzigd door Snarfie31 op 26 juni 2017 20:08]