A-Solar Xtorm AB318 Solar Helios Backpack 11000 mAh Review

HansKeesom 15 oktober 2015, laatste update op 24 januari 2016, 1.067 views

A-Solar Xtorm AB318 Solar Helios Backpack 11000 mAh

Als rugzak is de Helios beperkt. Het zonnepaneel doet het goed. De eisen die een zonnepaneel stelt zijn echter lastig te combineren met wat je met een rugzak wilt doen. Voor 60 euro heb je een rugzak en een 4 watt zonnepaneel. En soms ook nog ook nog een powerbank.

Pluspunten

Minpunten

• rugzak is weinig doordacht
  • combinatie rugzak met vast paneel werkt niet
  • Uiterlijk

Over deze review
Deze review gaat over mijn ervaringen met deze rugzak met ingebouwd zonnepaneel,

Wat foto’s en een redelijk positieve tekst vind je op http://www.slinkystudio.i...rm-helios-backpack-review

De review is nog de ruwe versie. Ik wil 'm echter zo snel mogelijk online hebben zodat anderen er al iets aan hebben.

Vooraf

Onlangs was mijn werkgever zo aardig om een 15 inch macbook voor mij aan te schaffen. Die paste maar met moeite in het rugzakje dat ik al jaren gebruik. Ik begon een grotere rugzak te overwegen.

Op zich had ik voor rond de 50-80 euro mooie rugzakken kunnen kopen. Als voorbeeld, van een degelijke merk als Samsonite koop je dan tassen als http://www.rugzakcenter.n.../samsonite-rugzakken.html

(NB achteraf Een laptop in een rugzak zorgt trouwens ook voor een mooie mobiele oplader van USB-apparatuur. De accu van mijn macbook van 8330 mah kan mijn iPhone zo’n 6 keer worden opladen.
Voor de keren dat ik geen laptop in mijn rugzak heb, heb ik nog de crankmonkey, een apparaat waarmee je door flink te draaien na 10 minuten je iphone 10% heb bijgeladen. Erg compact maar ook best wel duur en niet geschikt om dagelijks je een smartphone mee op te laden maar voor nood helemaal perfect.)

Dus waarom wil ik dan toch een rugzak MET een zonnepaneel? Hoevaak heb ik de energie van het zonnepaneel werkelijk nodig? Welk probleem probeer ik er eigenlijk mee op te lossen en doet het dat dan ook? En tenslotte, kan ik het extra geld wat zo’n paneel kost niet beter besteden? Ik zou bijvoorbeeld een (extra) powerpack of een derde accu voor mijn netbook kunnen kopen en zo drie a vier keer mijn iPhone kunnen opladen.
Allemaal goede vragen en ik geef toe, na een aantal dagen de Xtorm Helios te hebben gebruikt zijn de vraagtekens alleen maar groter geworden. Voornamelijk vanwege de tas zelf, deels vanwege de alternatieven.

Gezocht, een nieuwe rugzak, met een zonnepaneel..

Als je op het internet op zoek gaat naar rugzakken met zonnepanelen kom je heel wat mogelijkheden tegen. Op een site als http://www.goingsolar.nl/webshop/solar-backpacks.html zie je een mooi overzicht van wat er mogelijk is . En ik moet toegeven dat een rugzak als deze http://www.goingsolar.nl/...k.html#fndtn-product_info wel erg mooi is, vooral ook omdat er een accu inzit waar je niet al te zware laptops mee kan opladen. Ook kan het zonnepaneel worden losgekoppeld zodat deze samen met de accu op een zonnige plek kan neerleggen. Maar 389 euro voor een rugzak, dat vond ik wat te ver gaan. En mijn nieuwe macbook 15 inch retina kan er helaas niet mee worden geladen....

Een heel stuk goedkoper is de Sunnybag smart explorer2, deze heeft ook een afneembaar zonnepaneel en als extra een regenhoes. Voor 149 euro heb je er een mooie tas aan met een 2200 mAH accu. (https://www.solarpowersupply.nl/sunnybag-smart-explorer-2). De sunnybag wordt met een hele serie adapters geleverd.

Mijn aandacht werd echter getrokken door het prijskaartje van de de xtorm helios, 89 euro voor een 4 watt zonnepaneel rugzak met een 4000 mAh accu, dat leek me geen slechte deal. De afmetingen zijn ongeveer gelijk aan de sunnybag, het gewicht wat minder, het vermogen van het zonnepaneel ook, 4 watt inplaats van 5 watt.

Over vormgeving kan je natuurlijk van smaak verschillen, de Sunnybag is wellicht wat zakelijker, de helios wat opvallender.

Het prijskaartje van de Helios werd nog beter toen ik ‘m ook zonder powerbank kon bestellen, ik had namelijk al een soort van powerbank van 1800 maH. Na het lezen van een positieve review op http://www.slinkystudio.i...rm-helios-backpack-review en vanwege de prijs van 60 euro durfde ik het wel aan.

Uitpakken

Na een paar dagen wachten kon ik de Helios ophalen bij een DPD-punt. Tegelijkertijd besteld was de medusa https://www.solarpowersup...usa-usb-universal-adapter.
Om met de laatste te beginnen, een duivels ding. Erg handig omdat je zo ongeveer alles erop kan aansluiten, maar ook erg gevaarlijk. Toen ik er een iPad, een iPhone en m’n kleine Samsung erop aansluit kwam er al snel een flinke stank van de accu die ik heb. Die was blijkbaar niet berekend op zoveel stroomgebruik en is daardoor kapot gegaan……..oeps dat was een foutje. Toch ben ik nog steeds razend enthousiast en kan ik iedereen de medusa aanraden, behalve degenen met de nieuwere aansluiting voor hun iphone of ipad, die zit er namelijk niet op.

De rugzak

Terug naar de Helios.
De Helios heeft twee sleeve-achtige vakken. Eentje tegen de rug aan waar mijn macbook pro 15 inch zelfs in de sleeve die ik al had nogprima past. Aan de bovenkant komt ie dan boven het vak uit maar nog ruim binnen de tas..
Het andere vak zit tegen de achterkant van het zonnepaneel waar mijn iPad2 prima in kon. Niet overdwars trouwens dus een Ipad Pro zal er niet in passen.

Beide vakken hebben een afsluitband die je met klittenband vastzet. Mijn Macbook (15 inch) was echter te groot om dit te kunnen doen op het grote vak. Jammer dat de band niet 5 centimeter langer is gemaakt. Wat mij betreft een fout.

Ook voelt de bodem van de tas wat dun aan, waardoor ik er niet gerust ben over wat er gebeurd als de tas een meter recht naar beneden valt met een laptop erin. Hetzelfde geldt voor de bovenkant, waar de laptop niet beschermd wordt door enige padding van de tas. De losse sleeve die ik al voor mijn macbook heb, moet ik dus absoluut gebruiken. Een laptop zonder eigen bescherming in deze tas zal bij een val van tafelhoogte al snel schade oplopen is mijn indruk.

De vier riempjes aan de zijkant gaven mij de indruk dat door ze los te halen er meer ruimte zou ontstaan, dat is dus niet zo. De Helios kan dus niet worden omgebouwd van een kleine naar grote rugzak, wat natuurlijk fijn zou zijn als je een keer na een week hard werken je laptop thuis wilt laten en de Helios wilt gebruiken om er een paar dagen tussenuit te gaan en voldoende kleding, schoeisel etc mee te nemen. Dat gaat waarschijnlijk niet lukken.

Aan de buitenkant net boven het zonnepaneel zit de rits voor een klein vakje dat net genoeg ruimte biedt om een van mijn toch redelijk kleine handen in te laten verdwijnen maar daar houdt het wel bij op. Een iphone en portemonnaie kunnen er in maar dat is het dan wel. Helaas is er geen mogelijkheid om het met een slotje af te sluiten.

Aan beide zijkanten vind je onderaan een netvakje en daarboven een vakje met een rits. De netten zijn groot genoeg voor een halve liter drinkfles.
Boven op de rugzak zit nog een doorvoer voor een drinkslangetje of oordopjes. Positief dat daar aan gedacht is. Jammer echter dat dit gat dwars door het linker zijvak is gedaan waardoor dat vak maar voor 2/3 te gebruiken is. (Ik ben misschien een zeurpiet maar op dit soort blunders knap ik af).

Tenslotte zit op de linker draagband nog een netje dat bedoeld zal zijn voor een smartphone, ik vind het nogal aan de kleine kant. Mijn iphone 4S past erin maar steekt aan de bovenkant een centimeter uitsteekt. Een grotere telefoon past er waarschijnlijk niet meer in. En wat jammer is, er loopt geen USB kabeltje naar toe vanaf het zonnepaneel. Gemiste kans maar voor deze prijs begrijpelijk..

Ruimte en draagcomfort

Met een iPad en een Macbook 15 inch in de tas wordt het vooral onderin de tas al behoorlijk krap. Een tweede macbook zou er nog wel in kunnen. Omdat ik die niet heb, heb ik een wat realistischere test gedaan en een 15 inch extern USB scherm (Asus 168 +), een Wacom intuin medium en een 10 inch netbook (Acer onnette). Dat liet zelfs nog ruimte voor een vrij platte niet al te grote broodtrommel en de voeding van de macbook.

Het gewicht van de rugzak is op die manier flink toegenomen en daarom een goed moment voor het controleren van het draagcomfort. Die is simpelweg niet slecht maar niet zo comfortabel als ik bij andere rugzakken heb ervaren.
Tijdens een wandeling van een uur, wel met alleen een iPad en een iPhone in de tas, valt een een schurend geluid op dat lijkt te worden veroorzaakt doordat het handvat net onder mijn nek tegen mijn jas aan schuurt. Dit ook aan mijn jas liggen maar toch storend als je een fijne wandeling wilt maken.

Als rugzak is de Helios dus een nogal eenvoudige rugzak waarvoor de prijs van 60 euro absoluut te hoog is. De eerder genoemde Samsonite biedt voor hetzelfde bedrag veel en veel meer als rugzak en heeft in ieder geval de schijn van betere kwaliteit.

Het zonnepaneel

Is een 4 watt zonnepaneel voldoende om de hoge prijs van 60 euro goed te maken?
Zoeken op het internet levert al snel op dat je voor een 4 watt zonnepaneel al snel 25-30 euro kwijt bent. Als je die van de totaalprijs van 60 euro aftrekt heb je dus eigenlijk een rugzak ter waarde van 30-35 euro. Voor dat bedrag koop je geen Samsonite rugzak voor een 15 inch laptop. De prijs van de Helios is dan al weer een stuk redelijker.

Het zonnepaneel is niet verwijderbaar. Dat heeft natuurlijk als voordeel dat je ‘m ook minder snel ergens zult vergeten. Het nadeel is echter dat als je de tas in de volle zon zet om zoveel mogelijk zon te vangen zowel de tas en de inhoud warmer kunnen worden dan je zou willen. Vooral de plastic uitziende kant van de tas waar het zonnepaneel op zit kan in de directe zon best warm worden. Ik hoop dat het materiaal er tegen kan en niet gaat scheuren.

Testen

Het testen van zonnepanelen kan op allerlei manieren worden gedaan. Vaak wordt een aantal panelen naast elkaar gelegd op een schuine helling zodat ze allemaal dezelfde hoeveelheid zon krijgen en goed zijn te vergelijken. Een andere test is natuurlijk om met een standaard lamp op het paneel te schijnen en dan met een volt-meter de output van het paneel gaan meten.
Alhoewel dat natuurlijk controleerbare resultaten oplevert, heeft dat weinig te maken met de praktijk van alledag. Die praktijk van alle dag verschilt voor iedereen. Wat voor mij belangrijk is om vast te stellen of het hebben van een zonnepaneel op mijn rugtas een positieve invloed heeft op mijn praktijk van alledag. Lost het een probleem op of kost het juist extra moeite.

Praktijktest zonnepaneel.

Een wandeling van een uur (11:30-12:30) door een nabijgelegen park leek me een mooie eerste praktische test. Tijdens zo’n wandeling gebruik ik de iPhone meestal niet, maar soms is wat muziek of een podcast wel prettig.

Tijdens de eerste wandeling realiseerde ik me al snel dat ondanks een mooie oktoberzon (12 oktober 2015 te Amsterdam), ik 2/3 van de tijd in de schaduw van bomen loop. De overige tijd loop ik meestal (75% van de tijd?) niet met mijn rug in de zon. Conclusie : waarschijnlijk slechts 1/3*1/4 =1/12 van de tijd krijgt het paneel de kracht van de zon redelijk op zich, dus 5 minuten van het uur. Dat blijkt ook wel, na een kwartier lopen is de Iphone van 62% gedaald naar 58%. Snel heb ik wifi en 3G uitgezet. Low power mode stond al aan.
Weer een kwartier later is het percentage nog lager, 56%. Tijd om de iPhone helemaal uit te zetten.
Een half uur later merk ik dat dat iPhone toch weer is aangegaan en nog maar 45% over heeft.
Dit is ronduit een teleurstelling, ik had verwacht dat het paneel de iPhone in ieder geval op niveau zou houden, zeker nadat ie was uitgezet. Het laden tijdens het lopen is niet echt een succes dus.
(Ik heb de dagen erna nog verschillende keren deze test gedaan met vergelijkbare resultaten).

Ideale omstandigheden

Thuisgekomen van de wandeling zette ik midden op de dag de tas in de vensterbank van een raam op het zuiden alwaar de zon het paneel vol kon raken.
De iphone zet ik in gprs-mode. Wifi en bluetooth staan uit en de low-power mode nog steeds aan. Dit zou toch moeten werken.

Even lijkt zich een drama te voltrekken, het percentage daalt verder naar 39%. Ik geef de hoop een beetje op en laat de telefoon met rust. Tot mijn blijde verrassing stijgt het percentage langzaam weer.
De zon begint ook nog wat harder te schijnen en ik noteer om 13:32 47%, 13:35 48%, 13:38 49, 13:51 51%, 14:09 54% 14:14 57%, 14:41 70% 14:49 74%, 15:13 84% (low power mode heeft zichzelf bij 80% uitgeschakeld, ik schakel deze weer in), tas verplaatst om beter de zon te pakken, 15:26 88% 15:36 91% 16:11 97% 16:20 of eerder 100%!!
Deze getallen zijn bereikt zonder de telefoon te gebruiken of gebeld te worden en af en toe de tas af en toe draaiend om de zon maximaal te benutten.
De tas zelf voelde wel wat warm aan, zeker als de zon wat sterker is.

De volgende test was het opladen van mijn iPad. Deze vraagt meer stroom en zal moeilijker op te laden zijn.
De iPad 2 (wifi geen 3G) heeft helaas niet een low powermode. Blue tooth en wifi kunnen wel.
Het moment waarop deze test begint is wat lastig. Er is nog volle zon maar deze wordt binnen niet al te lange tijd minder. Hoever komen we onder deze omstandigheden nog.

16:21 58 %, 16:25 59% 16:41 60% dat gaat langzaam, tas bijgedraaid in de hoop nog wat van te pakken, die nog steeds stevig staat te schijnen, 16:54 61% 17:13 nog steeds 61%….. de tas maar even buiten opgehangen opgehangen op een plek waar de zon nog komt. Helaas zorgt de plaatsing van het handvat er voor dat het zonnepaneel zich naar beneden richt en niet omhoog waar de zon is. Ook weer een beetje jammer. Dan maar op een andere plek waar nog even zon zal zijn, maar voor hoelang nog. 16:22 62%, 16:39 62%…een meter aan usb kabel verwijderd om alle energie aan de iPad te kunnen geven, het mag echter niet meer helpen. Om half zes stopt het voor de apple devices.

Of het zonnepaneel de iPad helemaal kan opladen moet een andere keer blijken. Belangrijker is dat de iPhone vol is opgeladen en klaar voor een nacht zonder opgeladen te worden.

Mijn eenvoudige Samsung E1190 reageert echter wel en begint gewoon te laden. Dus daar kan ik de stroom die nu nog wordt gegenereerd nog aan kwijt.
Het is geen probleem om mijn logitech Keys-to-go toetsenbord tegelijkertijd aan te sluiten, die begint ook te laden. Als ik echter mijn vifit stappenteller aansluit stopt de telefoon met laden.

Dit lijkt me een belangrijke les, met indirect schemerend licht kan je nog steeds een aantal apparaten laden. Een smartphone en tablet hebben blijkbaar meer of direct licht nodig om rechtstreeks van een zonnepaneel te worden opgeladen, andere apparaten kunnen met indirect nog worden opgeladen.

Testconclusie zonnepaneel

Het opladen in de volle zon maakt het mogelijk om met dit zonnepaneel een smartphone en tablet allebei op te laden. Of allebei elke dag kunnen worden opgeladen hangt een beetje af van de hoeveelheid zon en hoe fanatiek je de tas steeds in de zon en op de zon gericht weet te houden. In de schemering kan je vervolgens nog wat apparaten laden die een minder hoge spanning vragen.

Powerbank

Deze tas wordt normaalgesproken verkocht met een powerbank zoals de https://www.solarpowersup...-power-bank-go-4000-xb099. Dat verhoogt de totaalprijs maar heeft natuurlijk een aantal voordelen zoals twee keer je smartphone opladen of je tablet voor de helft. Er zijn powerbanks met meer vermogen met als gevolg meer keer opladen.

Een powerbank kan je op allerlei manieren eenvoudig opladen bijvoorbeeld ’s avonds aan een stopcontact, onderweg aan een USB-poort van een computer of in een auto. Als de powerbank voldoende capaciteit heeft kom je de tijd zonder stroom vast wel door.

Ik heb ervoor gekozen om de Helios zonder powerbank te bestellen omdat ik al een kleine powerbank had en ook de Macbook en mijn netbook uitstekend voor powerbank kunnen spelen.
Het stuk hieronder is daarom gebaseerd op wat rekenwerk en de review in http://www.slinkystudio.i...rm-helios-backpack-review.

De powerbank vol krijgen met behulp van het zonnepaneel lijkt me namelijk een lastig als je de rugzak echt als rugzak gebruikt.
Het zal waarschijnlijk wel lukken als deze steeds perfect op de zon gericht is.
Dat wordt ook bevestigd door de opmerking in genoemde review “We timed how long its solar panel took to charge the drained 15,000mAh battery pack, testing it over many days, and we can conclude that it took roughly 20-24 hours to fully charge in direct sunlight.”

Reken ik dat terug naar het 4000 maH model, dus delen door 3,75, kom ik op 5:20 tot 6:24 (uu:mm) direct zonlicht om de 4000 maH power pack op te laden.
Dat betekent dat je elke dag twee keer je smartphone volledig kunt opladen zolang je maar zorgt dat het zonnepaneel goed op de zon is gericht.

Gebruik je de rugzak tijdens rondlopen etc. ben je erg afhankelijk van hoe vaak en lang je het paneel in de zon kunt houden, ben je waarschijnlijk minstens drie a vier dagen bezig om een 4000 maH powerpack op te laden. Dat betekent dat je dan slechts om de dag je smartphone kunt opladen en dat lijkt mij niet voldoende met een smartphone.

Begin je echter met een volle powerpack (100%) dan raak je elke dag steeds 50 % kwijt aan het opladen van de smartphone en laad het zonnepaneel 25-33 % bij. Zo kom je drie a vier dagen wel door.

Doe je dezelfde rekensom met de 15000mah versie, dan ben je met hetzelfde zonnepaneel 11 tot 15 dagen bezig om de pack op te laden.
Begin je met een volle 15000 maH pack raak je elke dag 13 % aan lading kwijt, terwijl je 6-9 procent bijlaadt. Het verlies is dan maar 2-7 % per dag , hetgeen betekent dat je tussen 14 en 50 dagen zou moeten kunnen doorkomen.
Heel fanatiek het paneel op de zon houden zal dan een groot deel van je dag beheersen. Niet echt iets voor een trektocht maar als je redelijk stationair bent qua locatie waarschijnlijk best te doen.

Conclusie.

Als rugzak is de Helios voor mij een teleurstelling. Voor de prijs van de Helios of zelfs minder koop je een veel betere rugzak die danwel geen zonnepaneel heeft maar wel op alle punten veel beter scoort als rugzak.

Het zonnepaneel doet op zich wat je van een zonnepaneel kunt verwachten. Als je voldoet aan de eisen die een zonnepaneel nu eenmaal stelt dan laadt het je spullen prima op. Die eisen zijn echter lastig te combineren met hetgeen je met een rugzak wilt doen. Doordat het zonnepaneel vast aan de rugzak zit kan je dat probleem ook niet oplossen en is de meerwaarde van het zonnepaneel twijfelachtig.

Alleen als je de Helios langere tijd goedgericht in de zon kan zetten lijkt het in staat om serieus als oplader te dienen voor smartphones en tablets. Dat is in de praktijk echter niet waarschijnlijk voor een zonnepaneel dat vastzit aan een rugzak omdat je met een rugzak op je rug of in de schaduw wilt hebben.

Voor hetzelfde aantal euro kan je beter een echt goede rugzak met eventueel een powerpack kopen. Het is dat een betere keuze dan de Helios met hetzelfde powerpack. Als je dan ooit tot de conclusie komt dat je toch een zonnepaneel wilt kan je die eenvoudig en beter loskopen of zoals bij de Sunnybag loskoppelen.

Is er dan niets positiefs te melden? Jawel hoor, de prijs. Voor 60 euro heb je een rugzak en een 4 watt zonnepaneel en vanaf 29 euro ook nog een powerbank. Voor 89 euro ben je dus klaar en goedkoper dan dat heb ik het niet gevonden. Als het budget beperkt is, of er grote aantallen besteld moeten worden, dan kan ik me voorstellen dat je voor de Helios kiest.
Een groep schoolkinderen voorzien van deze rugzak vol met eten en een volle powerpack en ze dan met (hun eigen) een smartphone ergens midden in een bos droppen lijkt me best een leuk project.
Ook kan ik me voorstellen dat als je de rugzak voorziet van een flinke accupack je een redelijke en mobiel zonnepaneel van maakt. Die je dan wel de hele dag zo goed mogelijk in de zon moet zetten.

Retour

De Helios is retour gestuurd. Ik zocht een goede rugzak met een zonnepaneel, niet een zonnepaneel met een rugzak.
Had men even langer nagedacht bij een paar zaken, zoals de afsluitband van het grote vak wat langer gemaakt en de doorvoer van oordopjes niet zo dom door een van de vakjes had gedaan, had ie van mij mogen blijven.

Aanvulling : ook deze test geeft aan dat een rugtas met zonnepaneel niet echt een goed plan lijkt te zijn https://www.youtube.com/watch?v=Rx1sYgRVHGk

Heb jij ook een A-Solar Xtorm AB318 Solar Helios Backpack 11000 mAh?