Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 6s 64GB Rosé Goud Review

DutchTech 15 oktober 2015, 5.940 views

Apple iPhone 6s 64GB Rosé Goud

Alles aan de iPhone 6s is beter dan bij zijn voorganger: het design, het scherm, de processor, de camera en zelfs de vingerafdrukscanner en natuurlijk iOS. Dit alles merk je heel goed wanneer je het toestel gebruikt.

Pluspunten

• Het extra gewicht
  • 3D Touch heeft heel wat potentie
  • Merkbaar sneller dan de vorige iPhone
  • Verdubbeling van het werkgeheugen
  • Touch ID is ongelofelijk snel
  • Overdag maak je met de nieuwe camera foto's met veel meer detail

Minpunten

• Bij weinig licht is de camera minder goed
  • 4K-video is niet iets dat ik veel zal gebruiken
  • Accuduur is niet minder, maar ook niet meer

INLEIDING

Apple heeft door de jaren heen al een aantal iPhones uitgebracht met de 's' erachter. In 2009 de iPhone 3GS die een stuk sneller was, in 2011 de iPhone 4s met spraakassistent Siri, en in 2013 de iPhone 5s met de Touch ID-vingerafdrukscanner. Bij deze modellen focust Apple vooral op de hardware en minder op het design. De 's'-modellen worden vaak als magere updates gezien. En gelijk heb je. Want in voorgaande jaren is het vooral bij een update van de processor, camera en een nieuwe functie gebleven. De iPhone 6s is compleet anders. Alles, maar dan ook echt alles is vernieuwd. Van het design tot aan Bluetooth. Echt alles dus. Het maakt de iPhone tot de allergrootste 's'-upgrade ooit.

DESIGN

Design is altijd deel geweest van Apple's strategie. Het is wat het bedrijf zo populair maakt. Wanneer je over straat loopt zie je meteen dat prachtige design van de iPhone. Ja, er zijn ook veel smartphones van andere fabrikanten. Maar dan moet je heel vaak nadenken wat voor toestel het precies is. Het is moeilijk om al die verschillende telefoons van elkaar te onderscheiden. Bij de iPhones is dat niet het geval. Je ziet de fenomenale bouwkwaliteit, maar ook precies welk toestel het is. Mits je natuurlijk een beetje bekend bent hiermee. Zelf kan ik eenvoudig zien of iemand een iPhone 4 of 4s heeft. Of een 5 of 5s.

Bij de iPhone 6s is dat wat anders. Er zit niet, zoals bij de iPhone 5s, een vingerafdrukscanner op die meteen laat zien dat het geen iPhone 5 is. En de flitser is net zoals bij de iPhone 6 rond. Het design zelf is ook niet veranderd. Toch zijn er wel degelijk kenmerken waaraan je herkent dat het de nieuwste telefoon van Apple is. Twee om precies te zijn. Om te beginnen bevindt zich achterop onder 'iPhone' de letter 's'. Die geeft aan dat het een iPhone is van een s-generatie. De iPhone 6s.

Maar het gaat verder. Er is een nieuwe kleur, roségoud genaamd. Hoe chique dit ook klinkt, het is in feite roze. Niet zo roze als menig persoon denkt, maar wel dat je kunt zien dat Apple duidelijk weer eens wat heeft zitten overdrijven. Écht roségoud is een koperachtige kleur en lijkt eigenlijk niet eens echt op roze. De iPhone 6s is wel meer roze. En toch koos ik ervoor. Waarom? Ik vind het gewoon mooi! Na jaren met een zwarte iPhone te hebben rondgelopen wou ik wat anders. Zilver heb ik nooit echt leuk gevonden, en goud vind ik weer iets te 'blingerig'. Roségoud was dus de voor de hand liggende keuze. Ik vind het simpelweg een leuke kleur om naar te kijken. Het ziet er soft uit en niet alsof het je probeert af te leiden van de iPhone zelf, iets dat bij de gouden kleur toch net wat anders is.

Niet alleen zien de iPhone 6s er mooier uit door het nieuwe kleurtje, het heeft ook een sterkere body. Waar de iPhone 6 gebruik maakt van serie 6000 aluminium, is Apple bij de nieuwe telefoon gegaan voor serie 7000 aluminium. Dit type materiaal wordt in de luchtvaartindustrie gebruikt en is 60 procent sterker. Niet alleen de body, ook het glas voorop is versterkt. Apple gebruikt 'dual ion-exchange'-glas. Volgens het bedrijf zelf is het het sterkste display in de smartphone-industrie. Nogal wat gezwam natuurlijk. Het belangrijkste dat je moet weten, is dat de iPhone 6s sterker is. Of het de sterkste smartphone is, dat zal nog moeten blijken. Maar Apple gaat sowieso de goede kant op.

Ondanks de camera die nog altijd uitsteekt ben ik enorm tevreden met het design van de iPhone 6s. Eigenlijk maakt het me nog niet eens zo veel uit, dat de camera wat uitsteekt. Veel smartphones hebben dit, het valt bij de iPhone gewoon wat meer op, omdat Apple bekend staat om zijn strakke designs. Als je er echt niet tegenkunt, koop je gewoon een hoesje. Waarom ook niet?

Wat mij wel nog altijd irriteert, is de achterkant. Bij mijn review over de iPhone 6 vertelde ik al dat dit wat glad aanvoelt en je hierdoor soms het gevoel hebt dat de telefoon ieder moment uit je hand kan glippen. Hierdoor ben ik opnieuw geneigd een hoesje te gebruiken. Gelukkig heb ik deze op voorhand besteld, je weet maar nooit!

3D TOUCH

Apple wordt de uitvinder van het multi-touch scherm genoemd, en dat is het ook. In 2007 introduceerde Steve Jobs de allereerste iPhone, met - je raadde het al - multi-touch. Het was revolutionair voor die tijd, want voor het eerst kon je als het ware de content op je scherm aanraken. En niet zomaar aanraken. Je kon ermee communiceren. 'It works like magic', aldus Jobs tijdens de presentatie toen.

"Het is tijd voor iets nieuws", moeten ze bij Apple hebben gedacht. Want zelfs iets dat nog altijd zo populair is als jaren geleden moet om de zoveel tijd vernieuwd worden. Maar hoe? Het antwoord op die vraag is 3D Touch. Het is eigenlijk niet geheel nieuw, omdat de werking sterk lijkt op dat van Force Touch op de Apple Watch. Het scherm is hierdoor drukgevoelig. Wie denkt dat 3D Touch daardoor hetzelfde is als Force Touch heeft het mis. Want er zit een verschil in het aantal drukniveaus dat beide technieken herkennen. Force Touch werkt maar met één drukniveau en dat is een harde druk. 3D Touch voegt een tweede niveau toe. Het resultaat is dat je nu naast gewoon tikken licht en hard kunt drukken.

Allemaal leuk en aardig, maar wat betekent dit nou allemaal? Wat kan ik met 3D Touch? Simpel, je kunt bepaalde taken sneller uitvoeren. Het gaat weliswaar niet om minuten verschil, maar om slechts een paar seconden. Toch is 3D Touch enorm handig, zodra je het voor het eerst gebruikt hebt. Dit kost wel wat moeite. Toen ik de iPhone 6s net had ingesteld wou ik het meteen even uitproberen, maar dat wou niet helemaal lukken. Niet zoals bedoeld is tenminste. Wanneer je bijvoorbeeld in de Mail-applicatie bent, en je druk lichtjes op een mailtje, krijg je 'peek' waarbij je een preview ervan te zien krijgt. Je hoeft maar wat harder te drukken, en het hele mailtje opent zich. Dit heet trouwens 'pop'. Peek en Pop werken niet alleen in Mail, het werkt ook in Berichten, Foto's en zelfs al een aantal apps van derden zoals Instagram. Het hele idee achter Peek en Pop is dat je snel kunt zien wat er te zien is zonder daadwerkelijk naar de desbetreffende locatie te gaan. Bij Mail vind ik het persoonlijk wat nutteloos, maar zodra je bijvoorbeeld een link van iemand ontvangt kun je deze bekijken in de app zelf. Je hoeft niet meer helemaal naar Safari te gaan, dankzij Peek open je de website even binnen de app. Door los te laten, verdwijnt het.

Voor mij het meest praktische nut van 3D Touch is op het thuisscherm. Wanneer je hard drukt op een appicoon, krijg je een menuutje te zien met een aantal snelkoppelingen. Deze functie heet Quick Actions (snelle acties). Doe je dit bij de Camera-app, dan kun je sneller dan ooit naar de selfiecamera, of naar de slowmotion camera. Net als met Peek en Pop kunnen ontwikkelaars van apps van derden er gebruik van maken. Twitter is er een van. Druk je hard op het icoon ervan, dan kun je onder meer in één keer een nieuwe tweet beginnen. De app wordt dan opgestart in het scherm hiervoor.

3D Touch is meer dan dit trouwens. Een aantal systeemfuncties maken er gebruik van. Zo kun je van je toetsenbord een trackpad maken door er hard op te drukken. Sneller schakelen tussen recente apps is mogelijk door hard op de linkerkant te drukken en dan tegelijkertijd naar rechts te vegen. En dan zijn er de bewegende wallpapers en Live Photos (hier ga ik later nog diep op in!). Wanneer je er eentje op je toegangsscherm hebt ingesteld en je drukt er dan hard op, komt het tot leven. Een geinige toevoeging wat mij betreft. Over geinige toevoegingen gesproken, had ik al verteld dat de iPhone 6s over Taptic Engine beschikt. Dit is een apparaatje dat haptische feedback geeft, in dit geval wanneer je lichtjes of hard drukt op het scherm en een functie als Peek, Pop of Quick Actions wordt gebruikt. Het is erg subtiel, maar wel fijn. Je weet dan namelijk dat je 3D Touch gebruikt hebt. Zonder Taptic Engine zou het nogal vreemd zijn, als je hard drukt en er gebeurt ineens iets.

Ik heb nooit het idee gehad dat de bestaande multi-touch technologie iets mist. Maar sinds ik de iPhone 6s heb, moet ik daar toch echt even op terugkomen. Ik gebruik mijn 'oude' iPhone 6 om foto's en filmpjes van het nieuwe toestel te maken. En telkens wanneer ik op het thuisscherm ben, heb ik enorm de neiging om hard te drukken op het icoon. Een paar keer deed ik dit ook, even niet beseffende dat er geen 3D Touch op beschikbaar is. Hetzelfde effect als met Touch ID eigenlijk.

3D Touch is iets dat groots gaat worden. Daar ben ik al heel zeker van. Net als Touch ID. Het zal misschien even duren, maar mij zou het in elk geval niet verbazen als andere fabrikanten binnenkort een dergelijke implementatie van een drukgevoelig scherm proberen te doen. Apple heeft de techniek niet uitgevonden, maar het is wel het eerste bedrijf dat het drukgevoelige scherm echt op de juiste manier inbouwt. Zoals tijdens de aankondiging al werd gezegd, het vergde veel samenwerking tussen de teams die verantwoordelijk zijn voor de hardware en de teams die verantwoordelijk zijn voor de software. Zonder die samenwerking zou 3D Touch zonder twijfel floppen. Maar dat doet het dus niet, integendeel. Ik zie veel potentie in Apple's drukgevoelige scherm en ben enorm benieuwd naar hoe app-ontwikkelaars er hun voordeel mee uit gaan halen.

PROCESSOR

Sinds eerste iPad, en de iPhone 4 ontwerpt Apple zelf de processoren voor zijn mobiele apparaten. Daar zijn ze altijd erg goed in geweest, omdat de prestaties keer op keer doen verbazen. En dat terwijl de kloksnelheid, het aantal cores en het werkgeheugen altijd minder is dan bij de concurrentie. De iPhone 6 heeft een 1,4 GHz dual-core A8-chip met 1 GB aan werkgeheugen. Terwijl veel Android-telefoons een hogere kloksnelheid hebben, acht cores en 2 GB, soms zelfs 3 of 4 GB aan werkgeheugen. Toch verslaat de iPhone 6 al deze apparaten op het gebied van prestaties en efficiëntie.

Met de iPhone 6s legt Apple de lat opnieuw erg hoog. Hoger dan verwacht, durf ik nog wel te zeggen. Het bedrijf is altijd erg bescheiden als het gaat om specificaties, en met de iPhone 6s was dat zelfs erger. De gebruikers moeten het altijd zelf ontdekken met apps als Geekbench. Aanvankelijk werd gedacht dat er een 1,5 GHz tri-core processor met 2 GB aan RAM in zou zitten. Alleen dit laatste bleek te kloppen.

De A9-chip, gebaseerd op een 14nm procedé, heeft een kloksnelheid van maar liefst 1,8 GHz en het is een dual-core processor. Is het erg dat Apple niet voor meer cores is gegaan? Zeker niet. Want hoewel de iPad Air 2 van nog geen jaar geleden over drie rekenkernen beschikt, verslaat de iPhone 6s de tablet met verschil. De cijfertjes liegen er niet om. Hieronder zie je de verschillen.

Het is makkelijk om te zeggen dat een iPhone snel is, afgaande op de cijfers die Geekbench toont. De praktijk, dat is wat telt. Omdat de iPhone 6 al zo goed presteert zou je zweren dat de 6s niet sneller is. Mis. Het zit 'm vooral in de laadtijden van zware applicaties waar de iPhone 6s zo goed presteert. Een game doet er merkbaar minder lang over om op het startscherm te komen. En animaties zijn hier en daar net wat vloeiender.

Vorig jaar had ik een tabelletje met daarin de verschillen in snelheid bij bepaalde applicaties en andere taken. Deze keer doe ik dat niet. Want eigenlijk is het helemaal geen eerlijke test. Iedereen gebruikt zijn of haar smartphone anders. De Geekbench-scores die ik net liet zien geven een indicatie van de theoretische prestaties, maar zeggen ook min of meer dat het toestel erg snel is in de praktijk. Je moet het voor jezelf ervaren en vergelijken met de telefoon die je al hebt. Wat ik alvast kan zeggen, is dat de iPhone 6s merkbaar vlotter is dan de iPhone 6 van slechts een jaar oud. Daar is ook een goede verklaring voor te bedenken trouwens. De A8-chip in dat toestel was niet veel sneller dan die van de iPhone 5s, welke nu twee jaar oud is. 25% verschil in CPU-prestaties en 50% verschil in grafische prestaties. Het verschil was te verwaarlozen voor mensen die van een iPhone 5s naar de 6 gingen. Sommigen zeiden toen dat de iPhone 6 in feite een grotere iPhone 5s is. Maar dan wel eentje die in staat is langer op volle kracht te draaien, iets waar de meeste smartphones in falen. Bij de iPhone 6s komt het zogenaamde 'throttling', waarbij de kloksnelheid steeds verder omlaag gaat om oververhitting te voorkomen, dan ook vaker voor. Dit merk je in principe niet, omdat iOS gemaakt is om continu vloeiend te werken. Zelfs met de nieuwe energiebesparingsmodus in iOS 9 blijven de prestaties optimaal. Hetgeen dat de A9-chip van de iPhone 6s zijn boost geeft, is de flink opgevoerde kloksnelheid. We hebben het hier over een processor die 400 MHz sneller is dan zijn voorganger. En dat is veel.

Wat ook veel is, dat zijn de lees- en schrijfsnelheden. Normaal bespreek ik dit onderdeel niet, maar de website AnandTech was er zo van onder de indruk dat ik het niet kon laten. Je zou zweren dat smartphones niet zozeer snel opslaggeheugen nodig hebben. Zolang het maar werkt. Toch is het essentieel voor een goede beleving, zeker nu de iPhone 6s over een 4K-videocamera beschikt waar we het later nog over gaan hebben. Waar concurrerende, en eerder uitgebrachte iPhones over het zogeheten eMMC-geheugen beschikken is Apple bij de nieuwe iPhone overgestapt op NVMe-geheugen. In tegenstelling tot eMMC kan NVMe op volle snelheid lezen en schrijven, en het heeft veel grotere buffers.

De SSD-schijven in de MacBook maken gebruik van dezelfde technologie. Om te zorgen dat de veel kleinere accu van de iPhone 6s met dit geheugen kan werken, is de SSD-controller van de MacBook gebruikt en aangepast. Dit mag gerust indrukwekkend worden genoemd. De iPhone 6s is de allereerste smartphone met een PCI-E SSD. Het verslaat dan ook álle smartphones op het gebied van lees- en schrijfsnelheid. Het verschil met de iPhone 6 (Plus) en iPad Air 2 is al groot, maar vergeleken met de Samsung Galaxy S6 is het NVMe-geheugen dubbel zo snel. Wat betekent dit voor de gebruiker? Dat het openen en opslaan van bestanden in iOS sneller gaat. En niet een beetje ook, maar echt véél sneller. Op dit vlak is de iPhone 6s een waar beest.

Zoals je ziet presteert de iPhone 6s erg goed. En dat is nog zacht uitgedrukt. Maar er is nog een belangrijk aspect waar het toestel op vooruitloopt, en dat is werkgeheugen. Vooraf even een introductie tot dit onderwerp, voor degenen die geen idee hebben waar ik het over heb. Computers, smartphones en tablets moeten vaak applicaties en taken kunnen uitvoeren. Omdat het laden ervan soms enorm lang kan duren, terwijl je deze misschien wel vaker op een dag uitvoert, wordt het tijdelijk opgeslagen. En wel in het werkgeheugen, ook wel het Random Access Memory (RAM) genoemd. Een applicatie blijft voor een tijdje in dat geheugen staan als je het niet gebruikt, tot een andere app het nodig hebt. Dat is precies wat tot nu toe altijd zo'n beetje en probleem is geweest bij de iPhone. Hoewel het besturingssysteem ervan, iOS, gemaakt is om efficiënt met dit werkgeheugen om te gaan, moeten apps regelmatig opnieuw geladen worden. Vooral browsen in Safari is wat dat betreft een ramp, als je bijvoorbeeld tien tabbladen open hebt staan. Want die worden dan allemaal opnieuw geladen als je ze probeert te openen.

Omdat de nieuwe iPhone over 2 GB aan LPDDR4 werkgeheugen beschikt, hoef je je hier nu veel minder zorgen over te maken. En dat merk je direct in de praktijk. Open een game, dan Safari met een paar tabbladen (kies vooral voor sites met veel content, zoals The Verge), en ga weer terug naar je game. Tot slot ga je weer naar Safari. Heb je een iPhone 6 (Plus) of ouder, dan zal de site die je als eerste ziet opnieuw geladen worden. Is dat bij de iPhone 6s? Nee, dat probleem heb je niet meer. Wel natuurlijk als je meer tabbladen opent of als je echt een enorm grafisch intensieve game speelt voor een lange tijd. Het hangt dan ook enorm van je gebruik af. Wel kan ik zelf concluderen dat de verdubbeling van het werkgeheugen een zeer welkome verbetering is. Ik heb me bij smartphones nooit in de 'specs race' gemengd, omdat veel Android-toestellen met 'betere' hardware enorm inefficiënt werken in combinatie met hun eigen software-laag over het besturingssysteem. Bij computers ligt dat natuurlijk anders, maar smartphones horen in mijn optiek met lichtere hardware nog goed te werken. En daarom weet de iPhone 6s de concurrentie weer eens te verslaan, zowel op gebied van algemene prestaties als qua efficiëntie.

Gaming. Ook een belangrijk onderwerp, zeker gezien het feit dat volgens Apple de grafische prestaties van de iPhone 6s met 90 procent omhoog zijn gegaan. Voor een groot deel te danken aan de upgrade van vier naar zes grafische rekenkernen. Sowieso voelt alles op visueel gebied al sneller aan, dankzij het gebruik van Metal in iOS 9. Animaties zijn hierdoor vloeiender en scrollen gaat sneller. Dat is wat Apple zegt op de informatiepagina van iOS 9, maar het is ook wat je zelf merkt. Helaas is het nog wat vroeg om games te gaan testen, omdat er nog geen zijn die echt geoptimaliseerd zijn voor de nieuwe grafische processor.

Sinds de iPhone 5s komt Apple ook ieder jaar met een nieuwe bewegingscoprocessor. Deze keer is dat de M9. Wat deze chip uniek maakt, is dat het embedded is in de A9-chip. Eerdere bewegingscoprocessoren draaien náást de hoofdprocessor. Het voordeel van de M9 die nu embedded is: hij staat altijd aan. Dat maakt meteen een bepaalde functie mogelijk, en dat is het activeren van Siri door je stem te gebruiken. Zeg je 'hey Siri', dan reageert de spraakassistent en kun je ermee communiceren. En je hoeft trouwens niet bang te zijn dat anderen er grappen mee gaan uithalen, want wanneer je de 'hey Siri'-functionaliteit inschakelt moet je eerst een aantal stappen doorlopen waarbij je het configureert op basis van jouw eigen stem. Dit werkt erg goed heb ik ervaren. Toen ik een paar keer 's ochtends met een schore stem Siri probeerde te activeren, lukte dat niet. Pas met een normale stem ging dit wel weer. Wellicht een idee voor in de volgende iOS-versie, inloggen middels stemauthenticatie in plaats van met je vingerafdruk of toegangscode?

De A9-chip is zonder twijfel de beste mobiele processor die Apple ooit ontworpen heeft. Nu klinkt dat als een cliché, omdat je dat ieder jaar kunt zeggen. Maar de nieuwe processor is meteen het bewijs, dat Apple in staat is om ze zo snel te maken dat een volledige laptop of zelfs desktop ermee kan werken. De nieuwe chip blijkt volgens Geekbench op ongeveer hetzelfde niveau te zitten als de Retina MacBook die dit jaar uitgebracht is. De verdubbeling van het werkgeheugen zal daarnaast zeker helpen in het dagelijks leven, als je veel applicaties gebruikt. Je hoeft minder vaak te wachten en kunt direct genieten van je apps. Zo simpel is het.

Ja, de iPhone 6s is een krachtpatser. En nee, het gaat niet ten koste van je accuduur. De nieuwe iPhones hebben een accuduur dat gelijk is aan die van de vorige modellen, wat betekent dat je er de hele dag mee kunt browsen, mailen, WhatsAppen en gamen.

CAMERA'S

Als je al jaren iPhone-gebruiker bent, dan zul je vast ook wel weten dat de smartphone bekend staat om zijn goede camera. Waar de concurrentie er continu meer megapixels bij propt, focust Apple op wat echt belangrijk is. En dat is onder andere de grootte van de pixels, het diafragma en andere technieken die achter de camera schuilen.

Met de iPhone 6s heeft Apple zich echt gericht op het aantal megapixels, en juist niet op de grootte van de pixels en het diafragma. Dat is jammer, want hoewel het detail in foto's bij daglicht nu veel beter is geworden, gaat de kwaliteit achteruit bij foto's gemaakt in situaties met weinig licht. Dit neemt niet weg dat de camera nog altijd goed presteert. Maar op veel vlakken voelt het aan alsof Apple stil heeft gestaan.

Goed, eerst even de specificaties. De camera van de iPhone 6s beschikt over 12 megapixels met pixels van 1,22 µ en een diafragma van ƒ/2.2. Dit laatste is onveranderd gebleven, terwijl de pixels kleiner zijn geworden.

Ik wil geen negatieve gedachten overbrengen, zeker omdat ik wel degelijk prachtige foto's heb weten te schieten met deze nieuwe iPhone. Hieronder zijn er een aantal. Wat mij betreft laten deze heel goed zien wat een verschil van 50% meer pixels kan betekenen.

Net gaf ik al aan dat onder donkere lichtomstandigheden de kwaliteit minder is. Er ontstaat dan meer ruis. Dit zie je ook binnen trouwens, maar minder doordat Apple de ruisonderdrukking verbeterd heeft. Echter krijg je dan weer een ander effect, en dat is wazigheid. Wel in relatief beperkte mate, maar het is er. Je ziet dat goed wanneer je inzoomt op de foto. Uitgezoomd valt het mee en kan het zelfs toch goed uitvallen.

De camera presteert op Apple-niveau. Maar bij weinig licht valt het resultaat soms wat tegen. Dit kan aan mij liggen, omdat fotografie mij lang niet zo ligt. Ik zeg dan ook niet dat ik ontevreden ben. Er is in elk geval ruimte voor verbetering bij de volgende iPhone, en dat is alleen maar goed in mijn ogen. Het feit dat Apple voor het eerst sinds 2011 het aantal pixels heeft verhoogd zegt al dat er de komende jaren flink gesleuteld gaat worden aan deze camera.

Een 12-megapixel camera stelt smartphones tot nog meer in staat en dat is 4K-video, dat een resolutie heeft van 3840 x 2160 pixels. Sinds de iPhone 4s kon je al met een maximale resolutie van 1920 x 1080 pixels (Full HD) opnemen. Bij de iPhone 6 en 6 Plus werd er een extra mogelijkheid toegevoegd om met 60 beelden per seconde op te nemen voor vloeiendere beelden. 4K-video opnemen gaat met 30 beelden per seconde. De kwaliteit is ongelofelijk te noemen. Echt ongelofelijk. Je kunt er weliswaar alleen echt van genieten als je een beeldscherm hebt met deze resolutie, maar op de iPhone kun je nu inzoomen tijdens het bekijken van een zelf gemaakt filmpje. Hierdoor zie je alsnog het detail. De verhoogde resolutie is een enorme upgrade, maar de snelheid van 30 beelden per seconde resulteert in een bagger filmpje, op z'n zachtst gezegd. Dit heeft ook te maken met dat het normale iPhone 6s-model geen optische beeldstabilisatie heeft. Zijn grotere broer, de iPhone 6s Plus heeft dit wel en kan daarom betere filmpjes leveren ongeacht de resolutie. Opvallend genoeg presteert de iPhone 6s wel erg goed op het gebied van stabilisatie wanneer je opneemt in Full HD met 60 beelden per seconde. Daarom krijgt dit ook mijn voorkeur.

Voor wie het zich overigens afvraagt: als je wilt opnemen in 4K-resolutie moet je eerst daarvoor de optie inschakelen bij Instellingen > Foto's en Camera > Neem video op. Daar kies je dan '4000 op 30 bps'. Houdt er wel rekening mee, dat 4K-filmpjes extra veel ruimte in beslag nemen. Een minuut video heeft al 375 MB nodig, terwijl dat bij Full HD op 60 beelden per seconde 175 MB minder is. Wil je toch opnemen in 4K, dan kan dat natuurlijk gewoon. Zelfs bewerken is mogelijk, dat is te danken aan de nieuwe A9-chip en de hogere lees- en schrijfsnelheden. Je kunt twee videostreams in 4K-kwaliteit naast elkaar bewerken. Dit is een ongekende prestatie, als je bedenkt dat zelfs veel pc's hier moeite mee hebben. Ik heb het zelf niet uitgetest helaas.

Benieuwd naar wat je voor video's met de nieuwe camera kunt maken? Hieronder vind je twee demo's die ik heb gemaakt, speciaal voor deze review.

1080p60

4K

Naast de standaard videocamera is er natuurlijk de mogelijkheid om op te nemen in slow motion. Apple heeft voor het eerst ondersteuning voor Full HD-kwaliteit toegevoegd. Dit kan bij 120 beelden per seconde. Wil je nog tragere beelden, 240 beelden per seconde, dan is dat nog altijd met een resolutie van 720p.

De iPhone 6s beschikt eveneens over een camera voorop. Ook die is merkbaar opgevoerd. Van 1,2 megapixels gaan we meteen naar 5 megapixels. Het verschil is te zien, omdat 1,2 megapixels al erg weinig was. Net als met de camera van de iPhone 4s tot en met de iPhone 6 (Plus) bleef Apple sleutelen aan de techniek erachter. Groter diafragma, grotere pixels enzovoort. Helaas is dit zoals bij de camera voorop weer onveranderd gebleven. Omdat 5 megapixels nog relatief weinig is, zul je alsnog verbluffende resultaten krijgen. Een andere belangrijke nieuwe functie die daarvoor zorgt is de zogenaamde Retina True Tone Flash. Een lange naam, die je niet hoef te onthouden. Het is simpelweg een flitser aan de voorkant, zodat je zelfs in het donker fatsoenlijke selfies kunt maken. Veel mensen denken dat het scherm gewoon wit oplicht, maar het gaat veel verder dan dat.

Ten eerste is het een True Tone-flitser. Deze kennen we al van de achterkant. Met True Tone worden de kleuren van de flitser gematcht met die van jouw huidskleur, of van je omgeving. Als je een selfie maakt zal True Tone ervoor zorgen dat de kleur overeenkomt met die van jou voor een mooi resultaat. Helaas is de helderheid van het scherm van de iPhone niet voldoende om dat mooie perfecte resultaat te krijgen. Ook daar heeft Apple iets op bedacht. In het toestel bevindt zich een speciale, door het bedrijf ontworpen displaychip. Op het moment dat je een foto maakt waarbij de flitser gebruikt moet worden, zal het scherm drie keer de normale helderheid flitsen.

Je zou toch zweren dat ik nu alles besproken heb van de nieuwe camera's in de iPhone 6s. Nou, niet helemaal. Er is nog één ding: Live Photos. We hebben allemaal weleens een foto gemaakt en deze later terug bekeken. Dan probeer je je het moment dat die foto gemaakt was in te beelden. Je kunt natuurlijk een video maken, dan is dat niet nodig. Maar dat is zo onhandig. Het zijn video's, dat werkt dus gewoon niet. Je wilt een foto hebben, maar dat moet tegelijkertijd een opname zijn van het hele moment dat je die foto maakte. Dat is precies wat Apple met Live Photos probeert te doen.

Live Photos is geen video. Het is ook geen gif. Althans, nog net niet. Wat de iPhone 6s doet, is het maken van een paar foto's vóórdat je op de sluiterknop tikt. Wanneer je daarop tikt, worden er nog eens een paar foto's gemaakt. In totaal krijg je drie seconden aan foto's. Zien hoe dat eruit zou kunnen zien? In het filmpje hieronder laat ik zien hoe ik een foto gemaakt van mijn poes Luna verander in bewegende beelden dankzij 3D Touch; door hard te drukken op een Live Photo laat je het bewegen.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=irwbtjsCNV8

Voor velen is de Live Photos functie een 'gimmick', ofwel nutteloos. Voor mij is het iets dat zichzelf uiteindelijk zal bewijzen. Vooralsnog vind ik het zeker wel een coole toevoeging. Al helemaal omdat je zo'n bewegende foto als wallpaper kunt gebruiken.

De camera in de iPhone 6s is op papier flink vooruitgegaan, maar in de praktijk is het met muizenstapjes. Althans, op veel vlakken. Overdag zie je veel meer detail, zowel bij het maken van foto's als bij het filmen. Maar de nodige technologie om die foto's en video's écht mooi te krijgen mist op het moment nog. Dit is bij de camera voorop anders, mede door de nieuwe schermflitser. En Live Photos voegt extra meerwaarde toe aan je foto's. Al deze verbeteringen komen met een prijs. Er is meer ruimte nodig, vooral voor 4K-video en voor Live Photos. Heb je de ruimte, dan zijn de nieuwe mogelijkheden een must-have.

DRAADLOOS

Nu we een snelle telefoon hebben willen we ook snelle draadloze communicatie. Wij vragen, Apple levert. De iPhone 6s komt net als de vorige toestellen met 802.11a/b/g/n/ac. Hier wordt weer wat aan toegevoegd, en dat is MIMO. Dit staat voor Multiple-Input Multiple-Output. Het nut van MIMO is dat er niet één, maar twee antenne's gebruikt worden. Hierdoor kun je een theoretische snelheid halen van maar liefst 866 Mbit/s. Is dit haalbaar? Vast wel, maar dan heb je ook een router én provider nodig die deze snelheid aanbiedt. En laat dit nou net het probleem zijn. Daar komt ook nog bij, dat op mijn eigen kamer zoveel data wordt verstuurd dat dit de snelheid van de iPhone 6s omlaag trekt. Wel ben ik enorm blij met het feit dat ik snellere wifi heb vergeleken met mijn iPhone 6. Dat is echt een pluspunt.

Ook mobiel internet heeft een bump gekregen. De iPhone 6s ondersteunt nu LTE Advanced met een maximale theoretische snelheid van 300 Mbit/s. Dit is evenals een groot verschil te noemen, maar ook hierbij geldt dat je deze snelheid waarschijnlijk toch niet zult halen. Zelfs bij providers die wel LTE Advanced aanbieden haal je op piekmomenten nog geen 200 Mbit/s, als ik afga op wat anderen qua snelheid ervaren met de nieuwe iPhones.

Als laatste beschikt de iPhone 6s over het snellere en zuinigere Bluetooth 4.2. Sinds de iPhone 4s werd er Bluetooth 4.0 gebruikt dat al relatief snel en zuinig was, maar versie 4.2 gooit hier een schepje bovenop. In de praktijk ga je hier niets van merken, omdat het uitwisselen van data tussen een iOS-apparaat en andere Bluetooth-apparaten (nog) niet kan. Behalve met bijvoorbeeld de Apple Watch, of met Continuity tussen de iPhone en iPad. Maar tot zover heb ik zelf niet gezien dat het sneller gaat, of dat het echt zuiniger is.

TOUCH ID

Toen Apple in 2013 Touch ID introduceerde, de vingerafdrukscanner van de iPhone 5s, was men sceptisch. Zou het wel snel zijn? Werkt het überhaupt wel, en is het veiliger? Ja, ja en ja. Touch ID is nu een feature waar veel mensen niet meer mee zonder kunnen. Het werkt lekker vlot en het is makkelijk te stellen. Daarnaast is het veiliger dan een normale toegangscode. Maar je gaat je op een gegeven moment afvragen, kun je Touch ID nog beter maken? Bij Apple zal het antwoord ja zijn geweest, daar hoeven we niet over na te denken.

Touch ID is nu twee keer zo snel vergeleken met de iPhone 6 (Plus) en iPhone 5s. Opzich lijkt het mee te vallen, omdat de vingerafdrukscanner al best snel was. Maar heb je je ooit bedacht dat het weleens té snel zou kunnen zijn? Want dat is precies wat de 'tweede generatie Touch ID' nu is.

Ik was altijd al tevreden met hoe vlotjes Touch ID je vingerafdruk weet te scannen, maar bij de nieuwe iPhone is het soms echt even iets te snel. Als je een melding hebt ontvangen en je wilt die bekijken zonder je telefoon te ontgrendelen, dan gaat dat gewoon niet meer via de reguliere weg. Ook de tijd aflezen vanaf je toegangsscherm is niet meer zo mogelijk. De enige oplossing is een vinger gebruiken die je niet geregistreerd hebt óf je toestel aanzetten met de aan/uit-knop aan de zijkant.

De vingerafdrukscanner van de iPhone 6s is té snel. En dat is enerzijds fijn, anderzijds wat minder fijn als je niet gewend bent een andere vinger of de aan/uit-knop te gebruiken als je je meldingen wilt zien. Voor mij is het een fantastische verbetering. Punt.

iOS 9

'Ultiem gebruiksgemak voor een ultieme telefoon', zo luidt de hoofdtekst op Apple's pagina over iOS 9. Zoals ook op die pagina staat, is iOS 9 dé reden is waarom de iPhone zo uniek is. Je krijgt een mooie en intuïtieve gebruikersinterface, handige functies en hoogwaardige beveiliging. Het is een besturingssysteem dat werkt. En met deze versie, nog beter dan ooit.

Met iOS 7 en iOS 8 heeft Apple zoveel veranderd dat dit ten koste ging van de totale ervaring, met name op oudere apparaten. Maar ook de nieuwste iPhones hadden er al wat moeite meet iOS 8 te draaien. Zeker de iPhone 6 Plus, omdat deze met een hogere resolutie werkt en continu moet terugschalen naar een lagere resolutie. Daarom besloot Apple het met iOS 9 over een andere boeg te gooien. Meer focus op wat echt belangrijk is, samen met wat zeer handige nieuwe functionaliteit.

Op onze iOS 9-pagina kun je al links vinden naar de artikelen over de belangrijkste vernieuwingen. In dit gedeelte van het review wil ik deze samenvatten, zodat je een idee krijgt van waarom iOS 9 eigenlijk een grotere update is dan het lijkt.

Allereerst is er intelligentie. Met iOS 9 maak je van je iPhone een nog betere assistent. Siri is nu proactief en zal op basis van je gedrag suggesties voor contactpersonen, apps, activiteiten en meer aanbieden. Steek je bijvoorbeeld je koptelefoon in de iPhone, dan komt linksonder in je scherm de Muziek-app te staan. Sleep deze omhoog, en je opent direct de desbetreffende applicatie. Gebruik je normaal een andere app in combinatie met die koptelefoon? Dan zal Siri je op een gegeven moment die app gaan aanbieden in plaats van de standaard Muziek-app. Heb je een activiteit op de planning staan, dan kan Siri je vooraf laten weten wanneer je moet vertrekken, middels een melding. De spraakassistent zelf is eveneens slimmer geworden. Zit je in een app als Notities en wil je je laten herinneren aan een boodschappenlijstje, dan kan dat. Dit werkt ook bij andere applicaties, mits die hiervoor aangepast zijn. Ook is Spotlight veranderd, en heet het nu Search/zoeken. Middels een API kunnen ontwikkelaars jou hun apps laten doorzoeken vanaf dit scherm. En je kunt berekeningen en conversie uitvoeren.

De Notities-app is flink op de schop gegaan en is een volwaardige applicatie geworden voor het maken van notities. Zo kun je echte checklists maken die je ook eenvoudig kunt afvinken. Titels en koppen zorgen ervoor dat je tekst overzichtelijker wordt. Wil je een opsommingslijst maken, dan kun je een bulleted, dashed of genummerde lijst creëren. Foto's en video's invoegen is makkelijker dan ooit, net als het invoegen van een link naar een website of locatie in Maps. Er is daarnaast betere integratie met third-party apps, zodat je snel content vanuit die apps kunt toevoegen in Notities.

En de kers op de taart is natuurlijk tekenen. Soms wil je liever je gedachten tekenen in plaats van tikken. Of je wilt gewoon een leuke tekening maken, dat kan ook. In iOS 9 biedt de Notities-app hiervoor de mogelijkheid. Je kunt kiezen uit een stift, markeerstift en een potlood om mee te tekenen. Natuurlijk zijn er een hoop kleuren beschikbaar. Heb je een iPhone 6s, dan wordt zelfs het verschil in druk op je scherm herkend. Druk je harder terwijl je tekent, dan krijg je dikke lijntjes. Druk je zachter, dan worden de lijntjes ook dunner. Het doet een beetje denken aan wat je met de nieuwe Apple Pencil kunt op de iPad Pro.

En dan hetgeen wat iOS 9 voor mij de meest complete iOS-versie ooit maakt, en dat is de basis. Apple heeft de prestaties verbeterd dankzij de toepassing van de low-level Metal API, de accuduur is met een uur omhoog gegaan (in totaal vier wanneer je de nieuwe energiebesparingsmodus inschakelt), de beveiliging is aangepast en updaten gaat voortaan efficiënter en met minder benodigde ruimte.

Dit klinkt allemaal heel erg magertjes, maar het is wat iOS 9 uniek maakt vergeleken met eerdere grote updates. Natuurlijk komt de iPhone 6s standaard met iOS 9, dit toestel is dan ook een snelheidsmonster met die versie.

iOS 9 is waar veel gebruikers op hebben gewacht, vanwege die focus op stabiliteit. Als je ook nog eens een iPhone 6s hebt, krijg je het beste van het beste. Vooral vanwege 3D Touch, dat zonder iOS vanzelfsprekend nutteloos zou zijn.

CONCLUSIE

'Er is maar één ding veranderd. Alles', zo luidt Apple's slogan voor de nieuwe iPhones zoals ik in de eerste alinea zei. Na deze review te hebben gelezen begrijp je hopelijk wel waarom. Apple heeft alles veranderd aan de iPhone 6s. Het design, het scherm, de processor, de camera, de draadloze communicatie en zelfs de vingerafdrukscanner. Alles dus.

Juist daardoor heb ik het idee dat er wat mist bij met name de camera. Apple gaat in één keer als een speer als het aankomt op specificaties, en dat is een teleurstelling. Zoals we hebben gezien bij de concurrentie levert dat minder goeds op dat slecht. Meer megapixels betekent niet betere foto's. Wel meer detail, maar de kwaliteit bij specifiekere situaties is minder. Tenzij je je ook richt op wat echt belangrijk is, en dat is vanzelfsprekend de techniek achter de camera. 4K-video is in mijn ogen daarnaast nog niet zo nuttig als Full HD-video. Misschien zeg ik dat wel omdat ik zelf geen beeldscherm heb die de resolutie ondersteunt.

De camera was voor mij het enige punt waarop ik wat kritiek heb. Alle andere zaken bevatten fantastische verbeteringen. Het design is van hoogstaande kwaliteit. Sterker aluminium in een nieuw kleurtje en een sterk schermen zorgen daarvoor. iPhone 6s is ultrasnel en heeft eindelijk die nodige 2 GB aan werkgeheugen. En 3D Touch is dé innovatie waarop we hebben gewacht. Het brengt multi-touch naar een nieuw niveau, omdat het nu ook reageert op basis van druk. Touch ID is snel. Heel erg snel. Soms te snel, maar het zorgt er weer voor dat het gebruik van het toestel beter dan ooit is. Over de verbeteringen in draadloze- en mobiele datasnelheden heb ik nog mijn twijfels, maar ik zie zelf wel wat verschil in mijn omgeving. Dit staat echter los van die verbeteringen.

De iPhone 6s is voor mij verreweg de allerbeste smartphone die Apple ooit gemaakt heeft. Ja, het mist nog wat. Maar dat geeft de fabrikant tenminste de ruimte om verder te werken hieraan. Ik ben een tevreden gebruiker van dit prachtige nieuwe toestel in het 'roze'. Dat is het enige dat telt, toch?

Maar hoe zit het met jou? Je zult je nu wel afvragen of de iPhone 6s geschikt is voor je. Het is belangrijk om na te denken over een aantal dingen. Wat voor smartphone heb je nu, en wanneer heb je die gekocht? Als je er een hebt van een jaar oud, dan lijkt het me persoonlijk slimmer minimaal een jaartje te wachten. Heb je een toestel van minimaal twee jaar oud, dan zou de iPhone 6s weleens het perfecte toestel voor je kunnen zijn. Alleen al ten opzichte van de iPhone 5s zijn de verschillen groot. Je krijgt een groter scherm, nieuw en sterker design, 3D Touch, snellere vingerafdrukscanner, verbeterde camera en een zéér krachtige processor. Kom je van een iPhone 6, dan zullen deze verschillen wellicht niet opwegen tegen de kosten van de iPhone 6s.

Het is dan ook helemaal aan jou om te bepalen of je de nieuwe iPhone wel of niet moet kopen. Hem wíllen kopen is weer een ander verhaal, ben ik bang. Doe vooral wat je je kunt veroorloven. Dan pas zal de iPhone 6s het echt waard zijn.

Lees het volledige review, ondersteund met afbeeldingen hier: http://www.dutch-tech.nl/2015/10/review-iphone-6s.html

Heb jij ook een Apple iPhone 6s 64GB Rosé Goud?

Objectiviteit is ver te zoeken, nu hoeft een review niet 100% objectief te zijn, maar zoveel in deze review is zo subjectief, of puur marketinggeblaat, ik heb 'm niet uit kunnen lezen, maar wel van kritiek voorzien:

"...zie je meteen dat prachtige design van de iPhone..."

Is zo persoonlijk als maar kan, ik vind ze behoorlijk lelijk, totaal niet mijn smaak. Nu moet ik zeggen dat ik de meeste telefoons niet echt mooi vind, maar iphone en prachtig design? Dat is een mening.

Overigens zijn er ook veel meer andere herkenbare telefoons, als ik iemand een banaangele telefoon aan zijn hoor zie hebben, weet ik ook direct dat een Lumia zal zijn. En aan het formaat kan ik wel opmaken welke het is.

"Je ziet de fenomenale bouwkwaliteit,"

Bron graag? Apple staat in mijn wereld niet bekend om fenomenale bouwkwaliteit [al eens gehoord van verbogen Nokia's?]. Sowieso is "bouwkwaliteit" nogal lastig te zien bij een telefoon.

"Dit type materiaal wordt in de luchtvaartindustrie gebruikt"

Leuk voor ze, alleen is het lijstje "materialen gebruikt in de luchtvaartindustrie" nogal lang, maar, enkele materialen die mij zo door het hoofd gaan: fiberglas, polycarbonaat, wol, rubber, hout, andere plastics naast polycarbonaat, koolstofvezel etc etc. MS schept ook niet op over dat hun polycarbonaat mobieltjes gemaakt zijn van "materiaal wat wordt gebruikt voor kogelvrije ramen". Het zegt namelijk bar weinig.

"Apple wordt de uitvinder van het multi-touch scherm genoemd, en dat is het ook."

Hadden ze gewild, ook touch zonder stylus kon al prima, Apple paste het als eerste toe in een succesvol toestel, subtiel verschil.

Cortana zegt "Volgens mij werk je bij de marketing voor Apple", al die dingen zijn namelijk totaal niet uniek, mijn Windows Phone doet dat ook prima, hell, mijn oude Symbian heeft dat al voor een groot deel. Mooi? Persoonlijk vind ik van wel. Intuïtief? Ook prima. Handige functies? Meer dan genoeg. Hoogwaardige beveiliging? Eh, vast wel. Symbian werkt ook altijd, en sinds Belle ook beter dan ooit.

Overigens vinden zat mensen Android ook heel veel van dat soort dingen, alleen qua beveiliging is Android misschien wat minder, maar de rest is vooral subjectief en niet objectief, want ik vind iOS er werkelijk niet uitzien, en ik vind het ronduit bah werken vergeleken met WP, Symbian en Android.

Ook is het wel schattig dat Siri nu kan vertellen wanneer je moet vertrekken voor je afspraak, Cortana valt mij daar al tijden mee lastig. Uniek? Verre van. Het valt mij meer op dat Siri blijkbaar OS updates nodig heeft voor dat soort simpele dingen, terwijl Cortana alleen maar serverside updates krijgt.

En ik had nog op zo veel meer kunnen ingaan, heb eerlijk gezegd ook een flink deel van dit marketing-stuk niet gelezen, als ik marketing wil lezen, lees ik het wel op de website van Apple. Zoals ik al zei, een beetje subjectiviteit kan geen kwaad, maakt het lezen vaak ook wat leuker dan 100% objectief zijn, maar dit vind ik gewoon echt over the top.

Over je schrijfstijl kan ik verder niet klagen, de stukken die niet doorspekt zijn met fanboyisme lezen behoorlijk goed weg, maar zodra er weer een mega-fanboy stuk aankomt, is mijn aandacht binnen 5 woorden weer weg.
Mag ik even duidelijk maken dat een review bedoeld is om voornamelijk subjectief te zijn? Want je vertelt dan wat je zélf vindt van een smartphone, en niet de feiten. Als je de feiten wilt, dan ga je naar Apple's website.

Wat mij vooral aan jouw reactie opvalt, is dat je reageert op mij even te bashen. Prima als je wat kritiek hebt op de manier waarop ik schrijf, maar ga niet lopen te klagen dat het nogal veel op marketingbullshit lijkt. Want ik geef gewoon eerlijk aan wat ik zelf vind. Zo vind ik het design van de iPhone 6s echt prachtig. Zelfde geldt voor de bouwkwaliteit. Bij de iPhone 6 was dit wat anders, omdat het door het minder sterke aluminium en mindere gewicht wat fragiel aanvoelde. Maar de 6s voelt overduidelijk steviger aan. Simpel. Woordkeuze is misschien wat overdreven, maar ik vind het veel mooier dan het design van die nieuwste Samsung-telefoons bijvoorbeeld. Da's mijn mening. Als jij het er niet mee eens bent, ook goed. Maar dat zal mij verder een biet wezen, wat jij ervan vindt.

Dat 7000 Series Aluminum in de luchtvaartindustrie gebruikt wordt is een feit. Zeg ik niet alleen omdat Apple het heeft gezegd. Maar het is gewoon zo. Even zoeken en je komt er vanzelf achter.

En over dat ik zei dat Apple de uitvinder van multi-touch is, opnieuw mijn excuses. Ik gaf het al aan in een reactie op iemand anders: ik heb me in dit geval een beetje laten misleiden. Omdat Steve Jobs de techniek in 2007 had gepatenteerd, en omdat het in veel reviews van de iPhone 6s werd gezegd. Dankzij de link naar Wikipedia die ik hier kreeg ben ik er dus achter dat het net wat anders ligt. Dus nogmaals, sorry daarvoor.

En over je laatste punt: ik heb al gezegd dat dit volledig mijn eigen ervaring is. Heb vaak zat Android-toestellen gebruikt, en die vind ik niet erg intuïtief. Met Android 5 en later is het over een hele andere boeg gegooid (op een positieve manier), maar iOS vind ik nog altijd een stuk consistenter. Zeker i.c.m. andere iOS-apparaten (iPhone, iPad, Apple Watch). Geen gedoe met instellen van zaken, gewoon een goede 'out-of-the-box' ervaring. Dat vind ik. Als jij dat niet vindt, prima. Maar doe niet alsof het een feit is dat het niet klopt.

Ik begrijp je reactie niet. Echt, je doet net alsof dit geen review hoort te zijn. Want een echte review gaat over je persoonlijke ervaringen met een product, en dat is precies dit. De woordkeuze kan wat overdreven lijken, maar als ik het allemaal zo ervaar dan ervaar ik het zo. Het is uiteindelijk aan de gebruiker zelf hoe een product hem/haar bevalt. Ik vond bijvoorbeeld het review op NU.nl erg negatief overkomen, zeker van iemand die Apple-producten altijd aanprees als de beste producten ter wereld. En afgelopen week zag ik in een computermagazine een minireview van de iPhone 6s staan. Alleen maar kritiek, die duidelijk regelrecht van een Android-gebruiker komt. Juist door zulke stukken tekst hoop ik dat mensen verder kijken dan hun neus lang is. Er zit veel meer achter, maar in bepaalde reviews noemen ze er niets over of ze doen alsof het een gimmick is (zoals sommigen over 3D Touch denken). En dan de hele discussie om de prijs. Tweakers zegt in hun eigen review in de titel al 'Nog beter, nog duurder'. Waarom moet de prijs altijd onderdeel van een review zijn als die totaal niet relevant is? Als een product te duur is voor je, zeg dat gewoon dat je hem niet kunt betalen. De 6s kost wat, maar het is zijn prijs waard. Als ik kijk naar de Samsung Galaxy S6 (Edge). Die zijn even duur, zo niet duurder. En ze hebben allemaal mooie specs, maar over een jaar krijg je al geen software-ondersteuning meer. Tenminste, daar ga ik van uit, omdat de Galaxy S5 nu al geen Android 6 meer krijgt. Beetje jammer vind ik. Want daar betaal je dan een fortuin voor.. xD

Tot zover mijn kritiek op jouw kritiek. Hopelijk begrijp je nu hoe het echt in elkaar steekt. Zo niet, dan spijt me dat niet. Sorry.

[Reactie gewijzigd door DutchTech op 17 oktober 2015 21:50]

Ik sluit me volledig aan bij de reacties die RobinHood plaatste, dus het is zinloos als ik hier ook mijn mening ga neerschrijven over je review, aangezien RobinHood vrijwel perfect mijn gevoel bij je review omschrijft.

Maar wat ik nog wel even wil duidelijk maken, is dat de S6 en S6 Edge van Samsung al lang niet meer in dezelfde prijsklasse meedraaien als die van de iPhone. Traditiehewijs gaan die toestellen van prijs vrij snel na release qua prijs omlaag. Je hebt tegenwoordig al een S6 (met 32gb trouwens) voor om en bij de 500 euro. Toch een stuk minder als de iPhone. Dus wat je zegt dat de toestellen van samsung evenveel kosten of zelfs duurder zijn, is gewoon echt niet waar.
Ik gebruik zelf al voor zolang als ik weet Android. Ik heb een paar keer een uitspatting gehad naar Blackberry en WP maar dat was beide van zeer korte duur. Momenteel heb ik een OnePlus One en ben al stilletjes aan aan het kijken naar een opvolger.

De S6 is inderdaad prijstechnischer een stuk interessanter dan de iPhone, maar toch vind ik hem niet erg aantrekkelijk. Je weet dat er vrijwel geen updates meer voor uit zullen komen en je weet dat hij geleverd wordt met een hoop Samsung rommel die je nooit zult gaan gebruiken maar die wel de perfomance beinvloedt. Ook weet je dat Samsung vrij gesloten is en geen of weinig informatie vrijgeeft waardoor custom roms ook vaak gebrekkig zijn.

Verder vind ik Samsung een beetje chaotisch, het enige wat ze doen is aan de lopende band toestellen uitpoepen in allerlei formaten en prijsklasses en als je er eenmaal eentje hebt gekocht hoef je verder nergens meer op te rekenen. Kortom, ik hoef geen Samsung telefoon (al is de S6 edge+ wel heel erg mooi!).

Ik ben echt een Apple hater in hart en nieren maar ik gebruik altijd wel hetgeen wat het beste werkt. Zo zou ik bijv veel liever een andere browser dan Chrome gebruiken maar die vind ik nou eenmaal het beste werken dus gebruik ik die, maar dat is weer een ander verhaal.

Hoe dan ook ik moet inmiddels toch bekennen dat de iPohne 6 wel een hele goede telefoon is en het steeds verleidelijker wordt om er eentje aan te schaffen. Het probleem is dat er momenteel echt totaal geen alternatief is. De 6S staat een beetje op eenzame hoogte lijkt het en al die Android fabrikanten maken er één grote puinhoop van. De enige echte serieuze concurrent van de 6S zal denk ik de Nexus 6P zijn. Prima hardware en evenlang of iig zolang het zinvol is updates van Google alleen helaas nog niet leverbaar.

Waar blijven de Android OEMs die gewoon net als bij de Nexus, WP en iOS de updates gewoon aan respectievelijk Google, Microsoft en Apple overlaten en zelf 100% focussen op het maken van goede hardware? Ik begrijp daar echt helemaal niks van. Android updates is zo'n grote gehoorde klacht en geen enkele fabrikant doet er iets mee.

Dus ja, zelfs ik als Apple hater zou een 6S overwegen, al is het maar een aankoop uit protest naar al die andere fabrikanten toe dat ze niet maken wat ik wil. Het enige wat me eigenlijk tegenhoudt is de hoge prijs, en het gezever over de verschillende chips en verschillende schermkwaliteit. Als ik ooit 800 euro betaal voor een telefoon wil ik geen russisch roulette spelen en dan hopen dat ik de goede krijg.

Dus of het wordt deze of het wordt de 6P. Ik weet het nog niet. Voorlopig nog maar even een paar maanden verder met mijn OnePlus One denk ik en wachten tot de eerste reviews van de 6P een beetje binnen zijn.
Ik reageerde helemaal niet om specifiek de s6 te verdedigen. Ik vond het alleen niet eerlijk dat er aangehaald werd de samsung flagships even duur of duurder zijn dan de iPhone.

Wat je kritiek op Samsung betreft, volg ik je dat ze het ene na het andere toestel uitbrengen en er geen sprake is van een uniformiteit binnen hun assortiment. Het is inderdaad een beetje chaos.

Maar (en nu ga ik samsung wel rven verdedigen :+ ) wat volgens mij in mindere mate klopt zijn de andere punten die je aanhaalt. Samsung heeft inderdaad een verleden van vele telefoons volgepropt met bloatware en gimmicks. Maar dat us wel in serieuze mate vermindert. Toch zeker de flagships, zitten veel logischer in elkaar qua software. Ze leveren inderdaad nog altijd wat apps die geen mens ooit gebruikt. Maar met een minimum van 32gb aan opslaggeheugen ga je daar in de praktijk minder last van hebben.

En wat je zegt dat er geen alternatieven zijn, vind ik ook niet echt kloppen. Er is de G4 van LG, Z5 van Sony, Huawei met de Mate, de M9 van HTC, en ga zo maar door. Het ligt er volledig aan wat je zoekt in een toestel natuurlijk. Maar dat zijn allemaal wel stuk voor stuk toptoestellen met een goede naam die waar brengen voor het geld dat he er aan uitgeeft. Dat is net het leuke aan Android, er is voor iedereen wel een toestel dat min of meer aansluit bij iemands wens.
Ik volg je dat de Galaxy S6 misschien niet het beste toestel is voor iedereen. Maar hoe jij het voorstelt lijkt het of je gewoon niet meer om de iPhone heenkan, en dat vind ik zeer overdreven.
De hardware is ook zeker niks mis mee, ik vind de S6 edge+ echt een plaatje en de ultieme patser telefoon die ik zo zou kopen maar zodra je dat doet brengt Samsung binnen no-time weer nieuwe modellen uit en kun je je updates wel weer vergeten. Je bent met Android echt aan de goden overgeleverd tenzij je een Nexus koopt en dat is zo jammer. Een gemiste kans.

Echt als ik kon kiezen een S6+ met stock android geupdate door Google zelf zou ik die elke dag verkiezen boven een iPhone 6S.

Ik word alleen zo moe van die Samsung mentaliteit wat eigenlijk al die fabrikanten hebben: als je de nieuwste Android wilt draaien dan koop je maar een nieuwe telefoon. Daar komt het in feite gewoon op neer.

Nu weet ik het ook niet met de iPhone hoor, ik heb er nog eens over na zitten denken en ik vind dat ding gewoon veel te duur. Ik weiger echt 900 euro op tafel te leggen voor een telefoon. Die bedragen zijn echt over de top en gaan nergens meer over.

Waarschijnlijk wacht ik gewoon op de Nexus 6P en koop ik die. Die telefoon zou weleens een gamechanger kunnen worden wanneer de verkopen goed zijn en wellicht andere fabrikanten ook overhalen om meer stock Android/play edition telefoons te gaan fabriceren.
Al eens aan motorola gedacht?
Mooie review hoor over een paar punten ben ik het niet helemaal eens maar daar is tenslotte een review voor om je EIGEN MENING te geven :) sommige mensen hebben blijkbaar moeite om andermans mening te accepteren.
Dank voor je positieve reactie. Het is inderdaad jammer dat sommigen niet begrijpen dat het een review betreft en dus geheel bestaat uit mijn opinie. :P
Voor iemand die het geen biet interesseert, is het wel een hele lange reactie.

Objectief is niet alleen droog neerzetten wat er op de spec site staat van de fabrikant, het is ook een deel woordkeuze. Subjectieve dingen [zoals "het prachtige design"] neerzetten als een feit, maar als een mening ["ik vind het een prachtig design, want....."] doet al wonderen voor de "objectiviteit" Het is dan nog steeds een review met dezelfde punten, maar het leest al heel wat prettiger. Hoe jij je reactie hebt geschreven vind ik ik al prettiger dan de review, " Zo vind ik het design van de iPhone 6s echt prachtig. Zelfde geldt voor de bouwkwaliteit. Bij de iPhone 6 was dit wat anders, omdat het door het minder sterke aluminium en mindere gewicht wat fragiel aanvoelde. Maar de 6s voelt overduidelijk steviger aan." vind ik werkelijk 10x beter dan wat er in de review staat.

Ik weet ook wel dat 7000 series alu in de luchtvaart gebruikt wordt, echter, ik vind dat zo'n typische marketinguitspraak. Wol wordt namelijk ook gebruikt in vliegtuigen [brand niet, licht en goedkoop], net als zat minder exotische materialen. Het overnemen, en beschrijven zoals je in jouw review doet is gewoon de marketing napraten, alsof het een argument is. "waarom is 7k alu zo goed voor een telefoon?" "omdat het ook in vliegtuigen zit!!!" Is kerosine dan ook goed voor een telefoon? :+

Natuurlijk is een review [grotendeels] eigen ervaringen, en eigen bewoordingen, maar ik vind inderdaad de manier waarop het geschreven is over het algemeen gewoon klinken als 1 groot marketing/fanboy verhaal. Niet alles overigens, het stuk over de SoC vind ik echt behoorlijk goed geschreven. Het zal ook vast een kwestie van smaak zijn, en zal er ook wel mee te maken hebben dat ik me totaal niet aangetrokken voel tot Apple.

En er zijn zeker ook websites die duidelijk een fetish hebben voor bepaalde merken/OS'en, daar heb ik dan ook een hekel aan, er is een reden waarom ik reviews van Tweakers niet serieus neem zodra het over Windows Phone gaat [te kritisch], maar ook de reviews van Windows Central [nauwelijks kritisch] neem ik met een korrel zout.

Dat prijs meegenomen wordt in een review, tja, ik zou het zelf alleen laten meewegen als de prijs/prestatie echt krom is [in zowel positieve als negatieve zin], ik zou het zelf niet snel bij een bij deze telefoon laten meewegen, want hoewel ik niet overweg kan met het OS, ze niet mooi vind, en toch wat duur vind wat je ervoor krijgt, zijn het verder wel gewoon goede telefoons.

Maar je review blijf ik te subjectief/als marketingverhaal vinden, voor een normale gebruikersreview al, maar zeker gezien je het op je eigen techwebsiteblogachtigiets hebt staan, dan al helemaal.

Totale sidenote: ik zou als totaal-geen-Apple fan eens een review over dit ding moeten schrijven, ben benieuwd wat er dan uitkomt :+ Grote kans dat jij mij dan veel te kritisch vind :+
"Review? Nah. Marketingstuk geschreven door een zelfbenoemde iSheep [wat overigens echt een belediging is], hell yeah!."

Als je mensen alleen loopt te beledigen omdat zij blij zijn met hun product en hier een mooie review van schrijven wie ben jij dan om hun een isheep te noemen ? Vast weer een typische Apple hater. Ik ben het ook niet altijd eens over een review van iemand anders.

Mij zie je toch ook niet elke review over een windows of android mobiel afkraken omdat ik hier niet mee eens ben en dan zogenaamd hun een "fandroid" noem alleen omdat ze een review over een android toestel schrijven. Laat mensen gewoon hun mening schrijven zonder dat ze worden beledigd.

"...zie je meteen dat prachtige design van de iPhone..."

Waarom citeer je precies een mening uit een review daar is toch juist een review voor? om je mening over iets te geven dus snap ik niet of je hiermee wilt bewijzen dat de iphone 6S lelijk is? wat puur een mening is. Tot nu toe lees ik ook alleen puur een mening vanuit jouw reactie wat natuurlijk prima is om je mening te geven maar niet op de manier hoe jij het uitbrengt.
Mooie en nette review!
Wel 1 kleine opmerking en dat is dat je zegt dat alles is veranderd inclusief design en dan lees ik in het design gedeelte dit:
Nogal tegenstrijdig, niet? Het design is buiten een nieuwe kleur en een "S" niet veranderd vind ik verre van een grote wijziging.
Klopt, maar ik doelde dan ook vooral op het design in het algemeen. En wat er op dat punt veranderd is, dat is het materiaal. Sterker aluminium en een sterker display. Ook dat behoort tot het design, niet alleen op visueel vlak hoeft er dus iets te veranderen. ;)

[Reactie gewijzigd door DutchTech op 15 oktober 2015 12:44]

Ik zou zoiets eerder onder de noemer bouwkwaliteit zetten. Design of vormgeving slaagt meer op hoe iets eruit ziet.

Maar nogmaals, het is maar één kleine opmerking. Voor de rest is het een heel goede review, ik wou dat ik zo goed kon schrijven :)
En wat als ik je zeg dat Apple het sterkere aluminium en scherm noemt op de pagina 'Design' van de iPhone 6s? Zie link: http://www.apple.com/nl/iphone-6s/design/ ;)

Maar enorm bedankt uiteraard. Ik doe m'n best. En ik kan je opmerking ook prima begrijpen verder. :)
Natuurlijk noemen ze dat daar omdat ze anders bijzonder weinig te melden hebben op die pagina ;).

Voor 99% van de mensen staat design gelijk aan uiterlijk en dat is weer voor 99% gelijk aan de vorige versie.

Niet erg, maar wel de werkelijkheid.
Marketing onzin? Wat heeft het te maken met 'marketing'? Ik maakte alleen maar duidelijk, dat het gebruik van een nieuw type materiaal onder design valt. De verwijzing naar Apple's website was meer als bevestiging bedoeld, om zo aan te tonen dat ik niet zomaar iets uit m'n duim zuig.

Dat is hoe je een review schrijft. Ervaringen zijn uiteindelijk het belangrijkst, maar het is ook essentieel van belang dat je kunt vertellen hoe het komt dat je die ervaringen hebt enzo.
Materiaal heeft geen drol te maken met design. Het design van een nieuwe auto wordt gemaakt in klei is da een feature van een auto dan? Materiaal is een technische uitvoering,
Materiaal keuze is zeker design, of vind je een lederen stoel hetzelfde als een houten?

Een type metaal verkiezen boven een ander metaal, plastiek, glas of een kunststof heeft een reden, het object zal anders aanvoelen; hard of zacht warm of koud, stevig of slap kwalitatief of goedkoop.

een ander voorbeeld is de kunststof bekleding van dashboards in auto's. De goedkopere wagens hebben dat in een hard plastiek, de wat duurdere wagens hebben matererialen die zachter zijn en wat aangenamer aanvoelen en er wat luxueuzer uitzien. het is aan de koper om te bepalen als bij het waard vind of niet, maar het is en blijft een designkeuze.
Kijk, jij begrijpt het. Ik wist niet echt hoe ik het moest uitleggen, maar dit is dus precies wat ik bedoelde met waarom de keuze voor een ander, sterker type aluminium met het design te maken heeft. :)
Dat is natuurlijk jouw goed recht maar niet de betekenis van het woord design.

de·sign (de/het; m en o)
vormgeving

Het Engelse woord design komt van het Latijnse woord 'designare' wat tekenen betekent.
Allereerst complimenten voor de moeite die je erin gestoken hebt: dat is wel een paar dagen arbeid geweest. Ik moet toegeven dat ik zelf een BlackBerry Passport gebruik: dan weet je met welke kleur ik deze reactie schrijf.

Ondanks dat ik namelijk zeer content met mijn Passport voel ik wel een beetje aan dat BlackBerry OS10, door de geringe afzet, wel eens geen jaren mee zou kunnen gaan. Ik houd mijn ogen dus open voor andere opties. Apple is daar een serieuze optie.

Ik heb dus de nodige nuttige informatie uit je review gehaald: waarvoor dank. Er vallen mij echter een paar zaken op. Ik zou zelf wat minder Apple in zijn algemeenheid ophemelen en je meer concentreren op een bespreking van het toestel zelf. Ondanks dat je af en toe kritische kant-tekeningen plaatst overheerst het gevoel dat hier een grote Apple-liefhebber een review heeft geschreven. Wat leuk is voor andere Apple-liefhebbers, maar of het niet Apple-gebruikers aan zal staan betwijfel ik.

Voorbeelden? Apple heeft echt de multitouch niet uit gevonden. Even zoeken op Wikipedia had je uit de droom geholpen. Ze hebben de techniek wel als eerste naar het grote publiek geholpen: het is een nuance, maar wel een belangrijke. Ook de Live Photos: de Lumia had dit al even.

Kortom: iets meer afstand nemen tot het product en je review gaat met sprongen vooruit. Je schrijft wel op een prettige manier, maar iets zakelijker (en misschien dat het dan ook korter word) mag wel! Voor de rest: toppie dus ;)
Ik had vooraf al het idee dat ik een reactie zou krijgen waarin naar mijn 'fanboyism' verwezen zou gaan worden, en ik begrijp je dan ook volkomen. Laat ik daarom even de tijd nemen te reageren.

Ja, ik ben echt een iSheep, dat durf ik toe te geven. En ja, dat is duidelijk in mijn review te lezen. Echter, tegelijkertijd probeer ik de feiten aan te halen, maar door de combinatie van dat fanboy-gedrag lijkt dat soms wat minder.

Apple heeft wel degelijk het multi-touch scherm uitgevonden. Niet touch in het algemeen, maar wel zoals het op de iPhone toegepast is. Je hebt namelijk verschillende touch-varianten. Gewone touch-schermen waren er inderdaad al veel langer. Ik herinner me nog die Windows-telefoons van vóór de allereerste iPhone. Die hadden zo'n scherm, maar die kon je alleen met een stylus bedienen. En laat dat nou zijn wat ik bedoel. De iPhone was de allereerste smartphone dat over touch beschikte waarbij je geen stylus nodig had. Heck, Steve Jobs haatte die dingen zelfs (tenminste, hij wou absoluut niet dat deze de enige input methode zouden zijn voor een smartphone). Mijn punt: Apple heeft het multi-touch uitgevonden zoals we dat in de iPhone kennen. Misschien dat ik toch iets gemist heb op dit gebied, maar dan heeft dat niets te maken met fanboy-gedrag ofzo. Dan is dat meer dat ik niet voldoende informatie opgezocht heb hierover.

Live Photos zijn inderdaad niet nieuw, maar dat heb ik volgens mij ook nergens gezegd. Al is er een klein verschil, en dat is dat je de foto's achteraf overal kunt bekijken en niet alleen in de standaard foto's app. Moeten de ontwikkelaars van third-party apps dat wel implementeren natuurlijk. En je kunt een Live Photo als je wallpaper instellen. Sowieso vond ik het wat irrelevant om de concurrentie erbij te betrekken. Normaliter zou ik bijvoorbeeld Samsung aanhalen en de kritiekpunten van hun smartphones aanhalen. Dat heb ik zoveel mogelijk beperkt deze keer. Alleen bij het gedeelte over het opslaggeheugen dat sneller is heb ik een simpele vergelijking gedaan. Voor de rest heb ik het zo algemeen mogelijk gehouden en me echt gericht op wat de iPhone 6s is, wat je ermee kunt en of je er wel of geen moet hebben.

Bedankt voor je reactie, en dat meen ik. Want het is fijn om van anderen te horen wat ze écht van mijn review vinden, maar dan op een nette manier. En niet alsof ik Apple als een god zie ofzo (dat is bij eerdere reviews weleens anders geweest, haha). :)

Gr.
Tom

[Reactie gewijzigd door DutchTech op 17 oktober 2015 15:45]

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik probeer alle techniek waarmee ik te maken krijg, zowel prive als professioneel (ben ICT adviseur in het dagelijkse leven), zoveel mogelijk neutraal te bekijken. Dat valt niet altijd mee: ook ik heb immers voorkeuren en die niet mee te laten wegen is soms verdomd moeilijk.

Ik onderschrijf je punt dat je bij een toestel-bespreking zo min mogelijk de concurrentie moet betrekken: het gaat immers om de totaal oplossing die je in handen hebt. Ik had die verwijzing naar de Lumia ook beter niet kunnen maken.

Uitzonderingen zijn er als er in een review zaken als feit worden aan gemerkt waar ik op voorhand mijn twijfels bij heb: ik zoek dan met alle plezier het halve internet af om de onderste steen boven te krijgen (beroeps-tik vermoed ik). Voorbeelden zijn (al zul je het oprecht gemeend hebben) jou opmerking mbt multitouch (check dit linkje even https://en.m.wikipedia.org/wiki/Multi-touch) of Android-liefhebbers die beweren dat die schuifjes waarmee je kan bepalen wat een app wel en niet mag doen iets nieuws is. Kortom: ik ben een echte kommaneuker }>

iSheep: heet dat echt zo? Geinig......vind de naam wel getuigen van een stukje gezonde zelf spot. Ben zelf wat meer nuchter: als een oplossing voldoet aan de eisen die je eraan stelt is het wat mij betreft een geslaagde oplossing. Het merk vind ik dan wat minder belangrijk.

Groet,

Roland
Ik heb die pagina eens bekeken (dom dat ik er zelf niet naar heb gezocht op Wikipedia, en dat terwijl ik zelf ook in de ICT zit haha). Lees dat multi-touch inderdaad niet van Apple komt oorspronkelijk. Dat is dus ook weer duidelijk. Ik ging er zo'n beetje van uit, omdat Apple de techniek gepatenteerd heeft. Daarnaast werd in meerdere reviews op het internet dezelfde regel gebruikt als die ik in mijn review noemde. Dus dat Apple multi-touch uitgevonden is. Erg kort door de bocht van me, want nogmaals... Ik zit zelf ook in de ICT en zou beter moeten weten. :P

iSheep, zo heet dat inderdaad. Android huggers noem je op z'n beurt weer Fandroids, haha. Maar ik spot er zelf graag een beetje mee dat ik zo'n iSheep ben. Want je zegt het zelf al, het is gezonde zelfspot. Ik kan Apple vaak aanprijzen als iets dat het eigenlijk in werkelijkheid niet is. Heb zo mijn mening over Apple vs Samsung, iOS vs Android, OS X vs Windows enzovoort enzovoort. Hoort er ook bij natuurlijk. Maar als je zoals jij een adviseur op het gebied van ICT bent, of als je een (tech)journalist bent, kun je dat gewoon niet maken.

Gr.
Tom
ik vind dit maar weer een mooi staaltje review
Bedankt! Dit soort reacties stel ik enorm op prijs. :)
ik ook :p maar serieus goed gedaan