Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart Review

ajaxestria 14 oktober 2015, laatste update op 15 oktober 2015, 234 views

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart

Prijs voor wat je krijgt is goed qua specificaties. Prijs/kwaliteit verhouding is helaas ver te zoeken... Wat een fijne telefoon, maar wat een slechte bouwkwaliteit.

Pluspunten

• Accuduur is geweldig
  • Camera (fysieke knop)
  • Scherm (na calibratie witbalans)
  • Waterdicht
  • Bereik (4G, GPS & Bluetooth)
  • Prijs (i.c.m. goede specs)

Minpunten

• Bouwkwaliteit (verschilt per toestel?)
  • Geen premium bouwkwaliteit
  • Scherm (voor calibratie witbalans)
  • Waterdicht (klepjes zijn onhandig met opladen en raken los in de loop der tijd)

Prijs - 4/5 Goed
Ik heb deze Sony nu precies 12 maanden, de prijs was destijds gerechtvaardigd omdat ik hem vanaf dag n in mijn bezit heb. Net zoals nu, was de prijs redelijk tot goed voor een telefoon die tussen het midden en hoge segment in zit. Prijs/kwaliteit is goed voor wat je krijgt. Snelle waterdichte telefoon met goede accu en camera.

Design - 4/5 Goed
Ik vind het een mooie telefoon. De achterkant van glas ziet er strak uit en de uitsparingen in de voorkant voor de speakers vind ik ook mooi. De dunne bezels van het scherm zien er ook gaaf uit.

Bereik - 5/5 Uitstekend
Nooit problemen mee gehad, overal en altijd kunnen bellen en internetten (4G KPN). Ook deed de GPS het altijd snel en goed, evenals bluetooth.

Bouwkwaliteit en afwerking - 3/5 Voldoende
Dit onderdeel is verschillend per toestel heb ik gemerkt. Ik heb 3 exemplaren in bezit gehad (zie laatste alinea) namelijk. De klepjes zitten scheef of sluiten niet helemaal af en bij 1 exemplaar kon je de aan/uit knop niet goed indrukken omdat die geen fysieke feedback gaf.

Stabiliteit en betrouwbaarheid - 4/5 Goed
Werkt snel en is bij mij nooit uitgevallen. Dit is gewoon goed dus.

Camera - 4/5 Goed
De 20,7mp camera van Sony maakt prima foto's en video's en is ook erg snel. Binnen 1,5 seconden heb je de camera opgestart en een foto gemaakt. Ook is de fysieke camera knop erg handig. Als je hem in de automatische modus laat staan maakt hij echter foto's op 8mp ipv 20,7mp. De foto's zien er op het toestel zelf goed uit qua scherpte en kleur, maar op de computer vallen ze nogal tegen. Kortom: voor een smartphone is de camera dik in orde.

Scherm - 3/5 Voldoende (4/5 na calibratie witbalans)
Zelf vind ik 1280x720 goed genoeg op 4,6". Het scherm is scherp en de helderheid is dik in orde. De dunne bezels vind ik ook mooi. Maar ook het scherm verschilt erg per exemplaar. Bij alle 3 de exemplaren die ik heb gehad was de witbalans zwaar onder de maat. De schermen waren erg blauw, de ene nog blauwer dan de ander. Je kunt dit wel aanpassen bij de instellingen gelukkig. Na een goede calibratie is het scherm een 4/5 waard voor mij, maar dit zal de gewone gebruiker niet uitgebreid gaan uitzoeken.

Accu - 5/5 Uitstekend
De accu is werkelijk geweldig. 2 dagen bij intensief gebruik haalde ik meestal wel. Veel spotify luisteren, Facebook, Snapchat, nu.nl en natuurlijk Whatsapp. En dat alles met de helderheid op automatisch en dan het hoogst.

***UPDATE***
Wt een fijne telefoon, maar wt een zwak ding. In 1 jaar tijd, 3 keer kapot gegaan.

1. Spontane barst na 4 dagen in bezit te hebben gehad. (na 3 weken uiteindelijk gratis een andere gekregen, top service van KPN!)
2. Scherm doet het nog, ook geen barsten maar de touchscreen reageert niet meer na ongeveer 5 maanden (na 4 weken uiteindelijk gratis een andere gekregen, top service van KPN!)
3. Na 12 maanden heeft de jack aansluiting het begeven.

Helaas heb ik de telefoon n week nadat de jack-aansluiting kapot is gegaan ook laten vallen waardoor er een barst in het scherm zit. Het scherm n de jack-aansluiting repareren kost me 270,- en dit ga ik dus niet doen.

Helaas 'Dag Sony' voor deze Xperia Z3 Compact liefhebber. Geweldige telefoon, heb er met erg veel plezier gebruik van gemaakt, maar je mag toch wel wat beters verwachten voor dit geld. Gemixte gevoelens bij deze telefoon dus helaas. Ik geef eerlijk toe dat als ik geen problemen met het toestel had gehad, ik hem nu nog steeds zou gebruiken.

Heb jij ook een Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart?

De nachtmerrie van elke nieuwe telefoon bezitter, het total loss laten vallen van je telefoon in de eerste uren dat je hem hebt, voel met je mee.
De volgende keer gebeurt je dat niet meer laten we maar zeggen.
Toch bedankt voor je review _/-\o_