Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Alpha Zwart Review

M van Lent 14 oktober 2015, laatste update op 16 januari 2017, 290 views

Samsung Galaxy Alpha Zwart

Ik heb de telefoon nu ongeveer een maand in bezit. Het is een erg fijne telefoon met een mooi design.

Pluspunten

• stevige aluminium behuizing
  • goede camera
  • stijlvol en compact
  • geluidskwaliteit icm Denon koptelefoon
  • snel in dagelijks gebruik

Minpunten

• krasgevoeligheid van aluminium
  • smal zichtveld camera
  • geen vergrendelscherm notifiacaties op 4.4
  • veegbeweging nodig voor vingerafdruk

Introductie:
Ik heb een paar weken geleden deze Galaxy Alpha gekocht om mijn oude Galaxy S3 te vervangen. Wat me meteen opviel was dat hij flink lichter en merkbaar sneller was dan verwacht. Mijn verwachting ten opzichte van de batterijduur is niet uitgekomen, de S3 heeft een 2100 mAh accu en de Alpha 1860 mAh. De batterijduur overtreft toch die van de vorige telefoon en is meer dan voldoende voor mij.

Hardware
De behuizing is van aluminium maar de achterkant is van afneembaar kunststof zodat de batterij te vervangen is. Het is hier wel jammer dat er geen sd-kaartsleuf is geplaatst.
Het aluminium zorgt ervoor dat de telefoon stevig is en niet doorbuigt, wel is het redelijk krasgevoelig. De Galaxy Alpha ziet er bovendien chique uit.
met 13.24 bij 6.55 centimeter is de telefoon mooi compact en met een dikte van 6.7 millimeter ook dun. Met 115 gram is hij ook mooi licht. Dit alles maakt dat hij fijn in je broekzak past. De telefoon heeft een notificatieled in de linkerbovenhoek.
In de thuisknop zit een vingerafdrukscanner om de telefoon mee te ontgrendelen, deze werkt mooi accuraat maar het is jammer dat je erover moet vegen. Van de hartslagsensor naast de camera maak ik geen gebruik.

De telefoon heeft de Samsung Exynos 5430 processor aan boord. Dit is een processor die 4 A7 kernen heeft op 1.3 gigahertz en 4 A15 kernen op 1.8 gigahertz. Zelf vraag ik me wel af of 8 kernen niet teveel van het goede is, Het overgrote deel van de apps werkt toch op 1 kern (singlethreaded).
Hij heeft ruim voldoende kracht voor veeleisende games. Dagelijks gebruik gaat ook lekker snel. Ook in vergelijking met de S3 scheelt het veel. Hoe dan ook de telefoon heeft geen last van stotteringen in de interface. Ik moet wel toegeven dat ik de telefoon niet zwaar belast, internetten gaat op de bank met de tablet en gamen doe ik met een computer.

Het scherm van de Galaxy Alpha is een oled scherm van Samsung. de diameter is 4.7 inch ofwel 12.032 centimeter. De resolutie is met 720x1280 niet spectaculair maar dat hoeft van mij ook niet. De helderheid van het scherm is in orde, ook in de zon. De scherpte is ook goed zolang je geen desktopsites bezoekt, maar zoals gezegd heb ik daarvoor de tablet (met 2560x1600 scherm).

De camera is een 12 megapixel sensor die van Samsung zelf af komt. Met 4608x2592 is de beeldverhouding 16:9 wat fijn is als je je foto's op de tv of computer terugkijkt.
Bij het fotograferen is het soms minder prettig want het zichtveld is redelijk plat. Hierdoor moet je bij het fotograferen verder van je onderwerp af gaan staan. De scherpte en het dynamisch bereik zijn goed. In minder lichte omstandigheden laat de camera-app de sluiter wel lang open staan waardoor je hem dan goed stil moet houden.
Interessant is ook dat je in 4k ultra hd kunt filmen, ik heb het nog niet uitgeprobeerd.

De luidspreker gebruik ik niet zo vaak, maar ik heb net even een liedje geluisterd en ik vind dat hij netjes klinkt. De belkwaliteit van de Galaxy Alpha is mooi helder. Ik gebruik de telefoon wel met mijn koptelefoon van Denon en i.c.m deze telefoon is het geluid beter dan bij mijn S3. Meer detail en minder ruis in de stiltes.

Software
De telefoon is geleverd met Android 4.4.4 en Samsungs eigen Touchwizz schil. Dankzij Touchwizz is er nog steeds geen Android 5.0 uitgebracht, laat staan 5.1. Daarmee laat Samsung het wel volledig liggen. In sommige andere landen is 5.0 al in de zomer uitgerold... Mijn S3 moest ook altijd lang wachten op updates.
De Android 4.4.4 i.c.m met Samsungs Touchwizz zorgt ervoor dat de telefoon lekker werkt zoals ik ook van mijn S3 gewend was.
Dit is wel de 1e keer dat ik Touchwizz volledig vloeiend op een van mijn telefoons heb en dat is f een mooie prestatie van Samsung f de telefoon is gewoon heel snel. Ik denk dat het een combinatie is van beide want de telefoon wordt nooit warm.
De software is erg compleet en praktisch. De bloatware valt mee ten opzichte van de S3, het is een stuk minder en dat is fijn.
Het valt me op dat er minder Samsungbloatware wordt meegeleverd maar mr Googlebloatware (die ik ook niet gebruik).
Het was fijn geweest als het vergrendelscherm ondersteunig had voor notificaties van apps van derden, zoals Whatsapp, NOS, Facebook etc. In Android 5.0 zit dat naar verluidt wel. Hiervoor gebruik ik nu NiLS (pro versie) uit de Playstore.

Inmiddels draait de galaxy alpha android 5.0.2 en ik ben erg tevreden over de update. Hij bevat zover ik nu gezien heb geen bugs of rarigheden. Verder zorgen de vele nieuwe animaties ervoor dat het wat responsiever aanvoelt dan andoid 4.4. Er zijn nu wel mogelijkheden tot notificaties op het vergrendelscherm instelbaar.

De Galaxy Alpha laat zien dat Samsung toch in staat is een metalen telefoon te ontwerpen die de concurentie aan kan met de Iphone 6, de Sony Xperia Z series en andere 'premium' telefoons. Het ontwerp is mooi, hij is snel en de camera is goed.
Ten slotte is de telefoon ook nog heerlijk compact.

update7-3-2016: Na ongeveer een half jaar in het bezit te zijn van de telefoon ben ik er nog steeds erg positief over. De update naar android 5.0.1 heeft de telefoon vloeiender doen aanvoelen. Waarschijnlijk komt dat vooral door de vernieuwingen in android 5. Ik heb wel het idee dat de vingerafdrukscanner iets minder accuraat is na deze update. Maar het scheelt niet erg veel.
Een paar weken terug is de stagefrightbug gepatcht en voor de zomer ligt android 6 in het vooruitzicht.

update 16-1-2017
nu bijna een jaar na de laatste update van deze review toch wat respijt van deze telefoon. De beloofde update naar android 6.0 is er niet gekomen en in de tussentijd geen enkele veiligheidsupdate ontvangen.
De telefoon zelf werkt nog perfect en ik zal er waarschijnlijk zeker 2017 mee afmaken. Ik heb nog geen klachten over zaken als de bouwkwaliteit en prestaties. Kwalitatief is dit net zoals mijn andere Samsungapparaten wederom een topproduct. (zie mijn andere reviews)

Heb jij ook een Samsung Galaxy Alpha Zwart?

Reviews door de redactie