HTC One M9 Grijs Review

Super Benn 14 oktober 2015, laatste update op 14 oktober 2015, 232 views

HTC One M9 Grijs

De HTC One M9, een telefoon met een mooi uiterlijk, en daar is alles mee gezegd. Telefoon raakt snel overhit, accu duur is erg matig, camera kwaliteit is teleurstellend, ook de lens sterkte (barst snel), het toestel buigt. Een toestel dat zich niet als vlaggenschip voordoet van HTC.

Pluspunten

• Mooi design
  • Snel
  • Geluid
  • SD kaart slot t/m 128GB

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Camera kwaliteit
  • Duurzaamheid
  • Overhitting
  • Buigend toestel

De HTC One M9, een toestel dat begin dit jaar uit kwam.
Ik heb zelf heel erg lang gewacht op dit toestel, ik kon mijn abonnement al in December verlengen, maar heb al die tijd gewacht voor dit toestel.

Was dit het wachten waard? Nee.

Wat mij opviel nadat ik de telefoon een maand in gebruik had, is dat het toestel vaak wel erg warm wordt, en dan warm dat het net niet fijn is om het toestel zonder hoesje aan te raken, en het toestel begon te buigen.

Ik ben toen terug naar de winkel gegaan, maar kon hem helaas niet meer terug doen omdat ik hem al een maand had, ik dacht daarna dan probeer ik het maar met dit toestel.

Wat ik ook al snel merkten, is dat de boxjes erg mooi geluid hebben, alleen heel erg veel stof opvangen. Als ik muziek aanzetten of een filmpje op YouTube ging kijken, kwam er eerst een stofwolk uit het toestel. (het stof schoot gewoon uit de boxjes)

Ook ging de trilfunctie binnen een maand stuk, wat erg vervelend was, want dan wist ik niet meer of iemand mij wilde bereiken als mijn telefoon op trillen stond.

Ik baalde er enorm van dat ik dit toestel genomen had, omdat ik eigenlijk verplicht was een powerbank aan te schaffen omdat de accu van mijn toestel na een korte tijd nog maar 3 en een half uur mee ging bij normaal gebruik. (Facebook, browsen, YouTube)

Ik heb geen powerbank gekocht omdat ik het onzin vond dat het toestel maar zo kort meeging, en de trilfunctie defect was, dus maar laten opsturen om na te kijken.

Ik heb toen alle klachten verteld en ze zouden hem helemaal in orde maken, toen ik hem terug kreeg, deed de trilfunctie het gewoon weer. Wat nog wel fout was is dat het toestel nog steeds gebogen was, en erg warm werd.

Uiteindelijk is mijn toestel nu voor de 5de keer voor dezelfde fout heen, en elke keer lossen ze het op door mij weer een "nieuw" toestel te geven, refurbished dus.

Maar even buiten dat.

De camera kwaliteit van het toestel:

De foto's vallen erg tegen, en filmpjes ook. Als je een filmpje maakt, gaat de camera continu stabiliseren en dat ziet er niet uit tijdens het kijken omdat het beeld steeds onscherp wordt. De foto's vindt ik ook van matige kwaliteit, niet heel erg scherp en ik vindt dat je best nog wel veel pixels ziet als je inzoomt, ondanks de hoge resolutie camera.

Het saffieren glaasje wat voor de lens zit, is ook echt alleen tegen krassen bestending. Het glaasje puilt een beetje uit, en er hoeft maar iets tegen aan te komen en het glaasje is gebarsten, zo is bij mij dat saffieren glaasje gebarsten door mijn been te verzetten, en dat de telefoon tegen de onderkant van mijn bureau aan kwam. (denk ik)

Dus als je goeie foto's en films wilt maken met je toestel, zou ik de HTC One M9 zeker niet nemen.

De Snelheid van het toestel

Het toestel is vanuit de fabriek erg snel, alleen wordt heel erg warm. Dat merk je bijvoorbeeld al bij het configureren van het toestel, dan wordt hij zo warm dat het gewoon zeer doet aan je handen.

Nadat je het toestel hebt geconfigureerd komt er ook meteen een update binnen die ervoor moet zorgen dat het overhittings probleem opgelost is.
Dit probleem wordt deels opgelost, door de processor terug te klokken, dus het toestel wordt langzamer, maar het toestel blijft erg warm worden.

Bij spelletjes merk je dat het toestel toch nog wel eens wilt haperen, dit merk je dan vooral bij spellen die er grafisch goed uitzien.
Ook merk je in het dagelijkse gebruik dat het toestel nog wel eens wilt vastlopen.

Verder is de snelheid wel goed, alleen ik kan niet zeggen dat dit het snelste toestel van het moment is.

De boxjes van het toestel

De boxjes geven een enorm goed geluid, ze zeggen zelf bij HTC dat dit virtual surround sound is, dat klopt ook wel. Met geluid is dit toestel echt heel erg goed, veel beter als bij zijn concurrentie. Je hoort een goeie bas in het geluid zitten, en het is heel zuiver.

Accuduur van het toestel

De accuduur van het toestel is vanuit de fabriek zonder de update erg matig.
Als je het toestel instelt, moet je hem daarna eigenlijk al aan de oplader zetten omdat het toestel op dat moment van 70% naar 25% gaat. (dit is inclusief na de update)

Na de update is het toestel bij gebruik alleen door te bellen, sms/whatsappen en mail te kijken, wel redelijk. Het toestel haalt dan net geen hele dag, rond een uur of 9 in de avond valt het toestel uit als je hem om 7 uur in de ochtend van de lader haalt.

In de loop van de tijd dat je het toestel gebruikt, gaat de accuduur wel heel snel achteruit. Bij intensief gebruik gaat het toestel sowieso heel erg snel leeg, binnen 3 uur is het gedaan met je accu bij het spelen van een spel.

Uiterlijk en bouwkwaliteit van het toestel

Het uiterlijk van de telefoon is goed, het ziet er netjes uit.
De HTC One M9 lijkt erg veel op zijn voorganger de M8, maar qua uiterlijk heb ik verder niets op te merken, mooi staalgeborsteld metaal uiterlijk waardoor de krassen niet heel snel zichtbaar zijn.

Wel vindt ik het erg jammer dat ze de power knop naar de zijkant hebben verplaatst.
Dit vindt ik persoonlijk niet handig omdat ik heel vaak per ongeluk op deze knop druk, en ik kan mijn toestel niet goed gebruiken voor navigatie in de auto, omdat die houder die ik heb de power knop steeds indrukt, en dan wilt het toestel een hard reset uitvoeren, dus ben ik verplicht een andere telefoon houder te kopen speciaal voor dit toestel.

De bouwkwaliteit is wel erg matig bij dit toestel, de behuizing is geheel van aluminium en het frame is van plastic.
Wat er gebeurd als je het toestel veel gaat gebruiken, is dat het erg warm wordt en dus gaat buigen, omdat aluminium eenmaal makkelijk buigt als het warm wordt, en dat plastic frame helpt daar ook niet echt in mee om dat tegen gaan.

Beeldkwaliteit van het toestel

De beeldkwaliteit vindt ik gewoon normaal, niet bijzonder en ook niet slecht.
Het heeft gewoon een full HD resolutie, en het is een mooi scherp beeld.

Alleen wat je wel goed ziet, is een soort van schuine strepen over het hele scherm, wat redelijk goed zichtbaar is als je het toestel van dichtbij bekijkt. Ook vindt ik het scherm een beetje blauw, daarmee bedoel ik als je een witte achtergrond hebt, is het niet helemaal spierwit maar een beetje blauw.

Opslag van het toestel

De opslag van dit toestel is standaard 32GB, wat eigenlijk al meer dan voldoende is.
Het voordeel van dit toestel is wel dat je het kan uitbreiden met een micro SD kaart tot en met 128GB mocht je bijvoorbeeld graag films en muziek downloaden en op je toestel zetten.

Als je op zoek bent naar een nieuw toestel, zou ik dit toestel niet aanraden.
Ik vindt het een erg duur toestel en de prijs/kwaliteit verhouden is niet goed.

Mocht dit toestel rond de 300 euro kosten, wat het al bijna doet is het misschien nog wel de moeite waard, maar 749 euro is het toestel zeker niet waard! (wat ik er helaas voor betaald heb)

Dus zou ik dit toestel aanraden om aan te schaffen? Heel simpel, Nee.

Heb jij ook een HTC One M9 Grijs?

Reviews door de redactie