Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS216play Review

preske 13 oktober 2015, laatste update op 13 oktober 2015, 17.728 views

Synology DiskStation DS216play

Een waardige, krachtige opvolger van de 214 play met x256 transcoding, voor een nog scherpere prijs. Helaas moet je er een paar dingen voor inleveren.

Pluspunten

• X256 transcoding
  • Compact
  • stil
  • Vrij zuinig
  • Specs zijn meer dan in orde voor dit model

Minpunten

• Geen easy HD-switch meer
  • Front USB verdwenen
  • E-sata verdwenen
  • Als je 2.5" disks wil installeren, moet je aparte adapters kopen!
  • SD-card lezer verdwenen.
  • 2de USB 3.0 verdwenen

Kwaliteit voeding Score: 5
In vergelijking met de 214play zijn er toch wat dingen op achteruit gegaan.

Zo heb je niet meer dat handige HD-Switch systeem, maar moet je de NAS openschuiven (gaat best wel stroef) en de HD's bevestigen met schroefjes. Als je 2.5" schijven wilt installeren, moet je aparte adapters kopen. Zeer jammer, aangezien die er vroeger bijzaten.

Ook hebben ze de front usb 2.0 weggehaald en die achteraan geplaatst in de plaats van 1 USB 3.0. Ook de SD-card lezer en de E-sata plug hebben ze verwijderd.

Als deze zaken je niet afschrikken, kan ik je verder wel geruststellen. Het is een lekker snelle, zuinige en stille NAS, met x256 transcoding inbegrepen.

Voorlopig heb ik nog geen problemen gemerkt, maar ik heb er ook nog niet alle soorten bestanden mee afgespeeld. Ik heb geen snelheden gemeten want eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik dit goed en objectief kan doen. Er zal vast wel iemand langs komen met een review die meer verstand van die dingen heeft.

De installatie is eenvoudig, met dank aan DSM. En DSM 6.0 komt er binnenkort aan.

De lagere prijs maakt ook heel wat goed, maar als je ziet wat je moeten opgeven hebt is het niet verwonderlijk. Ik had eigenlijk liever de twee usb 3.0's behouden ipv een 2.0 en een 3.0, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS216play?

Je hebt een behoorlijke lijst valide minpunten die vooral vergelijken met de ds214play gewoon minder zijn.
Vind het daarom wel opvallend dat je alsnog 5 sterren geeft.

Ik was zelf vooral benieuwd naar de NAS prestaties, aangezien deze DS nogal een onbekende chipset heeft.
Ik begrijp je punt, maar ik kan moeilijk punten aftrekken van pakweg koelingmogelijkheden, voeding of bouwkwaliteit omdat ze een usb poort hebben weggelaten.
Ik heb 'm ook en ben vooral blij met de h.265 transcoding, wat de grootste reden was om deze te kopen. Transcoding werkt echt en de kwaliteit van h.265 -> h.264 is dik in orde dankzij de Faroudja F1 videoprocessing. Ik moest dat nog zien en dan geloven, maar nu geloof ik het ook.
De snelheid (bediening DSM GUI) is gevoelsmatig goed genoeg en de doorvoersnelheid is ok. Ik heb er twee 8 TB Archive hdd's in zitten en nu kan mijn 'grote' DS410 NAS eindelijk uit :)
In vergelijking met de DS410 die toendertijd behoorlijk snel te noemen was met zijn PPC processor, lijkt het opbouwen van de VideoStation database ook sneller te gaan. Ik mis de USB en esata en SD opties niet; dat doe ik toch via de PC - de NAS is lekker weggestopt in de meterkast.

En ding viel me op: je kunt de Ethernet frame size (MTU) niet veranderen naar Jumboframes. Hij is altijd 1500 bytes, ook op GbE. Jammer, maar ik denk dat de processor dit niet ondersteunt. Dit scheelde me op de DS410 zomaar 10-20% performance bij rsyncen en ftp'en.
Waarom zet je de scherpe prijs die je noemt niet gewoon bij de pluspunten? En de eenvoudige installatie? En/of haal alles wat je als 'verdwenen' aanmerkt weg bij de minpunten, nog beter. Er is namelijk niets verdwenen want het heeft nooit op dit type gezeten maar op z'n voorganger.
Vraagje... Hoe sterk zou je hem schatten voor 4k video streaming? is de dualcore hiervoor genoeg?
Ik heb getest met enkele 4K files van deze site. Sommige spelen choppy, andere spelen smooth.
geen idee aan wat het ligt.

Bv, Skyfall 4k trailer, geen probleem. Elysium 4K trailer wel. Barcelona (1ste file) ook, maar die speelt zelfs choppy op mijn PC met een gtx970.

Heeft deze DTS ondersteuning?
Ik heb even je vraag gegoogled en synology zou daar blijkbaar de licentie niet voor hebben/willen, ik wil het wel uittesten moest je een DTS-sample weten.

ik heb een bestand gevonden.

ik heb geluid met BSplayer en VLC op mijn nexus 5 (android 6.0) maar niet met MX speler.

dit was het bestand.

geen idee hoe ik dit behoorlijk moet testen ook.

[Reactie gewijzigd door preske op 4 december 2015 23:14]

Heb je de NAS toevallig getest met een Samsung tv? Synology zou hier speciaal een video app voor aanbieden. Ben benieuwd of het eenvoudig en goed samenwerkt. (Heb zelf een UE46F8000.)

Misschien 2 noob vragen:
  • Kan de NAS (of video app) ook VIDEO_TS mappen afspelen als zijnde een dvd/BlueRay?
  • Wanneer DTS niet ondersteund wordt, wordt er dan geen geluid afgespeeld? Of wl geluid, maar dan van mindere kwaliteit?
Afhankelijk van deze punten overweeg ik deze NAS aan te schaffen. Thx!
De video app (DS Video) werkt uitstekend samen met de Samsung tv (heb ook een UE46F8000) icm met een 415play, dus zal ook goed werken met 216play. DS Video werkt vervolgens ongeveer hetzelfde als de netflix app, maar dan met iets minder fancy features.

Het vereist wat trucs om DS Video te installeren aangezien die niet in de standaard depository staat. Hier is genoeg info over te vinden online, zie o.a. https://www.synology.com/...ideo_for_Samsung_Smart_TV

wat betreft de noob vragen:
- Video TS mappen afspelen werkt, maar je krijgt niet de keuze menu's zoals op dbd/bd.
- geen info over
Ik heb de DS212j en een Samsung SmartTV. Speel films af door via de Source-keuze de NAS te selecteren (DLNA) en de standaard media player vd tv speelt eigenlijk alles af (geen ISO/VIDEO_TS). Waarom zou je dit via DS Video willen doen; heeft dat meerwaarde?