Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2015) Zwart Review

MurtnR 13 oktober 2015, laatste update op 16 oktober 2015, 10.446 views

Google Chromecast (2015) Zwart

De vernieuwde ChromeCast is ongetwijfeld beter dan zijn voorganger. Hij ziet er strak uit, is licht van gewicht en heeft een handig magneetje aan de HDMI-kabel waarmee je hem aan de ChromeCast zelf kan bevestigen. Casten werkt aanzienlijk sneller en het wifi-bereik is hoe dan ook verbeterd!

Pluspunten

• Formaat (klein)
  • Magneetje aan de HDMI-kabel
  • Betere WIFI ontvangst als de voorganger
  • Fastplay
  • Meegeleverde USB kabel (+adapter) van hoge kwaliteit
  • Spotify ondersteuning
  • Gemakkelijke configuratie
  • 5Ghz ondersteuning

Minpunten

• Niet al te vernieuwend ten opzichte van zijn voorganger

Geluidskwaliteit Score: 5
In deze review wil ik mijn ervaringen laten zien met de Chromecast (2015). Ik zal het design bespreken, de installatie en enkele features toelichten. Hiernaast zal ik enkele filmpjes plaatsen om de verbetering qua snelheid weer te geven.

Voorheen heb ik een oude ChromeCast gehad en ik zelf zat erg met de vraag: 'Moet ik overstappen naar de nieuwe variant?'
Gezien ik enig budget had heb ik besloten er 1 aan te schaffen. Via deze weg ga ik bovenstaande vraag proberen te beantwoorden voor de twijfelaars onder jullie.

Het pakketje
Daar ging de deurbel. De zelfde pakketbezorger als altijd stond voor de deur met een mooie blauw/oranje gekleurde doos van Coolblue. De dag ervoor om 22:30 besteld en de volgende dag om 12:30 in huis. Hierbij direct een compliment voor Coolblue & PostNL.

Razend snel de doos open gepakt en daar trof ik de ChromeCast aan. Hieronder enkele foto's van de unboxing.

Het Coolblue pakketje! Altijd een leuk moment.

De verpakking van de Chromecast zelf.

De inhoud van de verpakking (met op de achtergrond het doosje zelf)

Design
Het design. Voor de één een belangrijk punt, voor het andere persoon kan het verwaarloosd worden. In mijn geval is dit tweede punt van toepassing. Gezien ik de ChromeCast achter de televisie heb hangen, doet het voor mij er niet toe hoe die eruit ziet. Enkele televisies hebben de HDMI-poorten aan de zijkant zitten. Ondanks het kleine formaat verwacht ik niet dat hij zichtbaar is, maar toch licht ik het even toe.

Het design is érg strak. Het product ziet er strak uit door de glimmende behuizing (zwart, rood of geel) met mat-zwart ChromeCast logo hierin. Er is veel aandacht besteed aan de afwerking wat erg netjes is. Hij is hiernaast robuust, het HDMI-kabeltje ziet er sterk uit. Wat mij betreft scoort de ChromeCast hier een dikke 5 sterren op.

Bijkomend is dat er een handig magneetje zit bevestigd aan het HDMI kabeltje. Hiermee is deze gemakkelijk te bevestigen aan de ChromeCast zelf, waardoor je een pakketje van 5 cm (breedte) bij 8 cm (lengte) overhoudt. Hierdoor is deze erg gemakkelijk om mee te nemen naar andere locaties. Om dit verhaal kracht bij te zetten heb ik hieronder een 2-tal foto's hiervan weergeven.

De ChromeCast in zijn volle glorie.

De lengte en breedte maten.

Installatie
De installatie gaat, even als bij de eerste ChromeCast, kinderlijk eenvoudig. Binnen 5 minuten heb je de ChromeCast aan de praat en ik denk zelfs dat (met alle respect) m'n moeder het nog kan installeren.

Hieronder enkele foto's van de installatie wizard. Ik neem aan dat ik deze niet verder hoef toe te lichten. Mochten er vragen over zijn, kunnen jullie gerust een PM doen ;)

Gebruik en ervaring
Het gebruik gaat in principe op de zelfde wijze als bij de eerste ChromeCast. Inmiddels is er een breed assortiment aan apps die je kan gebruiken met de ChromeCast. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik gebruik maak van een Android Smartphone / Tablet en een Windows Computer (met Chrome als browser). Vrijwel allemaal producten van Google zelf. Hierbij weet ik niet in hoeverre het aantal apps onder iOS is met ChromeCast ondersteuning. Maar neem aan dat de meest grote (Spotify, Netflix, NPO etc.) deze ondersteuning wel hebben.

De snelheid waarmee de nieuwe ChromeCast is aanzienlijk beter. Dit komt door A; de vernieuwde hardware. Als B; door de FastPlay functie. Met deze functie probeert de geopende applicatie al te raden welke content je gaat afspelen. In het geval van Netflix zullen dus series zijn die je al volgt. Deze content wordt alvast gebufferd naar de ChromeCast 2, waardoor het afspelen in enkele seconden gaat. Op het moment van schrijven (13-10-2015) is deze functie nog niet uitgerold.

Hieronder heb ik een overzicht staan met verschillende laadtijden. De resultaten zijn aanklikbaar waarna een YouTube link opent met het meetresultaat. Hiermee kun je het met eigen ogen ervaren. Belangrijk om te weten is dat FastPlay hier nog niet in mee is genomen. Enkel de verbeterde hardware zorgt voor deze verschillen. Dit verschil is aanzienlijk en ik zal dit sterk meenemen in mijn conclusie. Mochten jullie nog meer dingen getest willen hebben, kun je mij een berichtje doen.

Oude ChromeCast vs Nieuwe Chromecast
Netflix
Oude ChromeCast is 22 secode.
Nieuwe ChromeCast is 10 seconde.

AllCast
Oude ChromeCast is 13 secode.
Nieuwe ChromeCast is 5 seconde.

Shuttle Music Player
Oude ChromeCast is 13 secode.
Nieuwe ChromeCast is 9 seconde.

Spotify
Oude ChromeCast - Nog niet beschikbaar, wordt later geupdate.
Nieuwe ChromeCast is 8 seconde.

Features
5Ghz - Ondersteuning:
Een feature die ik nog niet besproken heb, maar zeker noemenswaardig is, is de ondersteuning voor 5Ghz netwerken. Vele recente routers ondersteunen het inmiddels al, even als enkele smartphones en nu is ook de ChromeCast er aan onderworpen.

Allereerst moet ik vermelden dat ik zelf geen gebruik heb gemaakt van deze functie. Reden hiervoor is dat ik in Gelderland woonachtig ben, waar de bevolkingsdichtheid nou niet erg groot is. We wonen in een gemiddeld vrijstaand huis en we hebben weinig hinder van storende WIFI netwerken. Al met al, dus prima WIFI ontvangst.

Toch wil ik deze feature even aan stippen. Een probleem wat ik regelmatig ervaar is dat er op gebieden waar veel WIFI netwerken zijn (midden in de stad, studentenhuizen etc) de content op je ChromeCast regelmatig kan haperen. Dit merkte ik met name bij het gebruik van Netflix of Popcorntime. Door middel van het 5Ghz netwerk, kun je dit probleem ontlopen. Door simpelweg op een andere frequentie als de rest te gaan zitten, zul je geen hinder ondervinden van andere WIFI signalen die het verstoren. Dit is een punt wat zeker het overwegen waard is om hem aan te schaffen en zal ik dus verder verwerken in de conclusie.

Een andere noemenswaardige feature is de gastmodus. Door middel van de gastmodus kunnen gebruikers die in de buurt zijn van jouw ChromeCast verbinden ermee. Zonder dat zij op jouw WIFI verbinding zitten. Ik heb dit getest en het werk verdacht goed. Hoe groot de range is en hoe het zit met verificatie durf ik nog niet te vertellen. Het lijkt mij stug dat iedereen die langs mijn huis komt kan verbinden ermee. Wellicht moet het WIFI-netwerk waarmee de ChromeCast is verbonden, ook bekend zijn in het apparaat (oid). Dit weet ik niet zeker. Ik zal kijken of ik komende tijd hiermee kan gaan testen.

Om direct met de hamvraag te beginnen. Je hebt een oude ChromeCast, is het het waard om deze nieuwe variant aan te schaffen? Wat mij betreft is het antwoord volmondig 'Ja'.

Google heeft weer een fantastisch product weten neer te zetten met de vernieuwde versie van zijn ChromeCast. Het design is meer dan oké, afwerking is goed. Hij is klein en licht van gewicht.

En zo zijn er nog tal van punten die de ChromeCast beter maken dan zijn voorganger. De meest belangrijke nog, is in mijn ogen de laadtijden. Geen ergernissen meer als 'zucht, hij is alweer aan het laden' maar direct de content op je scherm zoals het hoort. Echt een genot om dit vloeiend te hebben lopen. Een ander punt is de ondersteuning voor 5Ghz netwerken. Met name in drukbevolkte gebieden kan dit zeker een uitkomst zijn.

En wat mag dat alles kosten? Ik zelf had hem voor ¤39 in huis. Eventueel zal ik de oude nog voor 2 tientjes kunnen verkopen en dan zal de upgrade mij maar ¤19 kosten. Zet daar tegen over de frequentie dat je hem gebruikt (in mijn geval dagelijks) en je komt op een geweldig resultaat. Ik kan hem iedereen ten zeerste aanraden!

Heb jij ook een Google Chromecast (2015) Zwart?

Ik ben zo benieuwd of ik deze Chromecast ookkan gebruiken om Spotify via mijn BlackBerry mobiel te beluisteren met mijn Yamaha RX-V773 tuner-versterker, dus zonder tussenkomst van de tv.
Je kan de chromecast aansluiten op een hdmi ingang op je versterker, versterker instellen op de juiste ingang, spotify openen op je bb en binnen de spotify app in instellingen met het juiste apparaat (de chromecast dus) contact maken. Als je dan vervolgens op je blackberry nummers selecteert, dan krijg je die via de chromecast uit je boxen geknald! :)
Je moet, geloof ik, wel een prmium abonnement op spotify hebben, anders werkt het niet!
Maar als je hem alleen hiervoor wil gebruiken, dan zou ik de chromecast audio kopen. Zelfde prijs, veel beter geluid!
De cc audio sluit je via een 3.5 mm jack, tulp of optical aan op je versterker. Kabeltje 3.5 mm naar tulp/optical moet je er zelf bijkopen.

[Reactie gewijzigd door wunders op 14 oktober 2015 11:31]

Hoe kan een 3.5mm jack nou ooit beter geluid geven dan een HDMI aansluting? Dat is technisch gezien niet logisch.
3.5 naar optical kabel aansluiten op je optical ingang van je versterker. Volgens mij kan het dan zeker wel! Bij mij iig! Je maakt dan gebruik van het digitale signaal van de ccaudio.

[Reactie gewijzigd door wunders op 19 oktober 2015 12:51]

Ik bedoel dat optical (en 3.5mm) minder kunnen doorgeven dan HDMI, omdat alleen HDMI lossless formaten ondersteund.
Dat zou idd kunnen. Ik heb alleen eenvoudige mp3'tjes.
zeer interessant die nieuwe audio variant!

Ik zoek al een tijdje naar een dergelijke apparaat om mijn Denon X1000 receiver te kunnen gebruiken via mijn mobiel maar kreeg het destijds niet aan de gang met een BT dongeltje :|
Werkt aks een zonnetje. Binnen 2-3 minuten na uitpakken stream jij je muziek via de ccaudio! Ben trouwens geen belanghebbende hoor, gewoon neutrale consument.
Ik heb de ccaudio met een 3.5 mm jack naar optical kabeltje hangen aan mn onkyo 636 receiver. Mooi geluidje.
ja doet het vrij aardig (soms een hapering hier en daar, zal wel matige wi-fi verbinding zijn ondanks vol signaal¿?) :s

anyway, geen 5.1 muziek via mijn telefoon, da's dan wel weer jammer... :|
Okee. Ik heb echt last van nul haperingen. Maak je wel gebruik van de 5 GHz band? Zou misschien voor minder haperingen kunnen zorgen. En plaats de ccaudio zo dicht mogelijk bij je router.

Ik hoor muziek uit alle 5 + 1 luidsprekers. Ik weet dan niet precies waarom dat bij mij wel lukt.
nee zeker niet, gewoon de standaard chrome cast omdat ik de digitale uitgang wil op mijn HDMI versterker ipv analoge jack :P
Maar je kan ook via een optisch kabeltje de cc audio digitaal verbinden met je receiver/versterker. Moet je gewoon een 3.5 mm jack naar optical kabeltje kopen. Ik heb hem zo aan mn onkyo receiver hangen en vind het een kristalhelder geluidje hoor. Beter dan voorheen de cc met hdmi verbinding. Ik heb nu trouwens allebei, de cc2 en de ccaudio. De eerste voor films streamen en de 2e voor muziek afspelen (zonder TV aan te hoeven zetten!). Super tevreden. Geen enkele hick ups tot nog toe. Prachtig beeld (HBO Go gestreamd via de cc2) en mooi geluid (Spotify en Google play music gestreamd via de ccaudio).
Enorm bedankt voor deze uitvoerige en duidelijke uitleg. Ik ga er achter aan!
Die kende ik nog niet.
Ben al een tijd op zoek naar een audio streamer zodat ik spotify audio via mijn Denon PMA1080r kan afspelen. Hierbij is gelduiskwaliteit wel een dingetje. Lees dat de geluidskwaliteit van de chromecast audio wel oké is, niet meer dan dat.
Weet iemand toevallig nog een leuk alternatief met betere geluidskwaliteit met een budget tot ¤100? Is dat er niet, dan is de chromecast audio ontzetttend interessant.
Kijk hier eens naar, speelt via Spotify connect, DLNA (ook FLAC) en internetradio.

Aansluiten; optisch, coax of analoog via tulp stekers.

Werkt bij mij als een trein.
Bedankt voor jullie reacties. Afgelopen dagen ben ik even op zoek gegaan. Inmiddels een Panasonic SH-ALL1C tweedehands aangeschaft. Werkt als een tierelier.
De Chromecast ga ik mijn ouders nog even aanbevelen. Ze zijn altijd nog wat huiverig als het op draadloos/digitaal aankomt. Een goedkope manier om te proberen. Mijn spotify account kunnen ze dan gebruiken.
Ik zou deze eens bekijken dan, genoeg mogelijkheden qua software ook: https://www.hifiberry.com

Compleet kant en klaar voor rond de 80 euro.
Totaal niets van waar. Als je streamt op hoogst mogelijke kwaliteit, kan dit met gemak beter klinken dan een CD o.i.d.
Mooi uitgebreid.
Wat betreft Fast Play, volgens mij is dat nog niet helemaal volledig operationeel. Ik denk het verschil in snelheid die je nu ziet is puur door de betere verbinding en snellere processor.
Of is Fast Play inmiddels al wel uitgerold? (moet ook ondersteund worden door apps)
Bovendien de ondersteuning voor Spotify is toch wel een significante vernieuwing (al komt dat ook naar de eerste variant chromecast). En je kunt in de toekomst gamen op je tv met je smartphone/tablet als controller.
En de Chromecast app geeft per app die je geinstalleerd hebt suggesties voor wat je kunt kijken, dit werkt niet met de originele chromecast. (Of werkt dat bij jou ook niet?)
Bedankt voor je reactie, TJRef. Fijn dat je meehelpt de review te verbeteren. Heb zojuist mijn review deels aangepast op basis van jouw bevindingen!

Ik heb een Google zoekopdracht gedaan en hierin blijkt inderdaad dat FastPlay nog niet is uitgerold. Zelfs door apps die hierin voorlopen zoals Netflix wordt het nog niet ondersteund.
bron; http://www.androidpolice....cast-fast-play-support/#2

Deze snelheid winst zal dus puur komen door, zoals je aangeeft, de vernieuwde hardware. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten in de toekomst mét FastPlay.

[Reactie gewijzigd door MurtnR op 13 oktober 2015 18:25]

Is het nu wel mogelijk om via Wi-Fi direct (zonder internetverbinding) te casten naar de Chromecast dongle? Ik maak gebruik van een Chromecast 1; zonder internetverbinding kun je niets.

In sommige situaties kan het erg handig zijn om ook zonder internetverbinding te werken. Stel je geeft een presentatie vanaf je smartphone op een locatie waar geen Wi-Fi beschikbaar is (of dat je achter een code aan moet). Of je bent op vakantie op een plek zonder internetverbinding en je wilt vanaf je smartphone een filmpje streamen naar de tv.
Zonder internet toegang heb je ook niks aan de nieuwe Chromecast. Dat heb ik helaas ondervonden omdat ik zelf nog zit te wachten op mijn eigen internet in mijn nieuwe huis.
Goede review! Ik heb zelf ook al veel plezier van de chromecast gehad! Hebben jullie al wat leuke games gevonden? De angrybirds go en het golfspel uit de presentatie van Google werken nog niet met de chromecast voorover ik kan zien.
Of is dit een regionale instelling waardoor deze spellen in Nederland nog niet werken?
Groet Unito
Ik zelf heb nog niet gekeken naar het game gedeelte. Ik neem aan dat het wat tijd kost voordat ontwikkelaars ondersteuning hiervoor hebben ingebouwd. Het lijkt mij echter een leuke feature! Zal (als ik tijd heb) een Googlen naar mogelijke games die het al ondersteunen om dit te testen!
Er zijn wel wat games. In de chromecast app kan je deze zien.
Vooralsnog heb ik alleen nog wat simpele suffe games gezien.
De demo van Angry Birds Go zag er echter wél goed uit, dus hopelijk komt deze z.s.m. naar de chromecast.
Mooie uitgebreide review, dank daarvoor. Heb hem zelf gisteren ook gekocht, mede omdat mijn Apple tv het halverwegen een uitzending nogal eens laat afweten. Wat erg jammer is, is dat de app van RTL de ChromeCast onder Android nog niet ondersteund, hiervoor komen ze deze maand nog wel met een update. Wat ik echt bizar vind is dat ik 5 euro per maand moet gaan betalen als ik onder IOS content wil streamen vanaf de RTL xl app met de ChromeCast. Airplay is gewoon gratis, hopelijk kan ik met de vernieuwde RTL XL app onder Android wel gratis via mij mijn ChromeCast kijken.
De gastmodus welke je specifiek vernoemd, is ook bij de ChromeCast (2013) beschikbaar. Deze is te gebruiken door je gasten, welke de CC via WiFi direct op kunnen pikken om eigen content af te spelen, welke ze vergaard hebben via bijv. 3G, en dus zonder inbreuk te maken op jouw WiFi netwerk.

Uiteraard hebben dan beide CC's een actieve WiFi verbinding nodig en is het (nog) niet mogelijk enkel lokale content van bijv. notebook/smartphone via WiFi direct door te sturen.

Nette, duidelijke review :) Ben zelf nog enorm tevreden van mijn eerste CC. Gaat tot op heden allemaal nog snel genoeg :)

Met interesse gelezen en dank voor het schrijven. Als verbeterpuntje wil ik graag noemen dat je misschien wat helderder kan uitleggen wat guest-mode inhoudt. Ik dacht heel even dat het een WiFi-hotspot werd voor gasten, maar het is dus een functie die het mogelijk maakt voor gasten om content vanaf hun telefoon/tablet naar jouw Chromecast te sturen zonder dat ze zijn aangesloten op je eigen WiFi-netwerk. Meer info over Chromecast Guest mode: https://support.google.com/chromecast/answer/6109297?hl=en
Prachtige review!
Heb jij (of iemand anders met de nieuwe CC) toevallig getest of screen mirroring vanuit dekstop/laptop vlotter werkt dan de vorige?
Heb de oude CC hier even voor gebruikt, maar vond de lag te groot en snelheid net iets te laag. Is dit verbetert?
Ik ben helemaal van de Appel maar kijk vaak geinteresseerd naar de Chromecast. Het grote nadeel vond ik dat er te weinig apps waren. Ondertussen zit ik op Apple Music (ipv Spotify) en daar komt natuurlijk nooit ondersteuning voor de Chromecast (fuck Apple).

Ik wacht overigens nu op de nieuwe Apple TV maar soms blijft het lastig dat je een filmpje van je NAS via je iPhone op de Apple TV streamt. Een Chromecast die het rechtstreeks van de NAS stream cuts the middleman.

Je kunt een Chromecast niet als oude Airport Express gebruiken, of wel? Je sluit hem dan aan op een versterker (zonder HDMI) en streamt vervolgens audio naar de 'domme' versterker.
Nee, dit kan idd niet. Je hebt wel een tweede versie van de chromecast, de chromecast audio. Alleen gaat dit alleen werken met Spotify en niet met Apple music
"Beter als zijn voorganger" :(

Desalniettemin een goed geschreven review.

[Reactie gewijzigd door bobdetweaker op 15 oktober 2015 11:55]

Ik betrapte mezelf er ook op daar veel te veel last van te hebben...

Toch gewoon verder gelezen, leuke review!
Een klassieke fout die eigenlijk niet meer fout mag gaan. Bedankt voor het attenderen!