Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties Mono speaker met netvoeding - Bekijk alle specificaties

Denon HEOS 1 Zwart Review

yalerta 13 oktober 2015, laatste update op 21 oktober 2015, 6.486 views

Denon HEOS 1 Zwart

Goede verplaatsbare multiroom speaker. Met het GoPack en met het spatwaterdicht zijn goed bruikbaar in tuin of op terras. Geluidskwaliteit erg goed. Veel aansluitmogelijkheden zoals Wifi, USB, Bluetooth en Line-In.

Pluspunten

• Voelt degelijk aan
  • Volop connectie mogelijkheden
  • Verplaatsbaar
  • Kan tegen een regenbuitje
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Handleiding moet gedownload worden
  • USB geen autoplay
  • Line-In heeft de App nodig om ingeschakeld te worden

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Ik had enige wensen voor het aankopen van een ander audiosysteem.
Het was de bedoeling om de speaker(s) zowel binnen als buitenhuis te kunnen gebruiken.

1. Wifi (multiroom)
2. Bluetooth
3. Goede geluidskwaliteit

Inmiddels zijn er al veel merken die middels wifi een multiroom systeem aanbieden.
Bluetooth only speakers waren al in ruime mate voorhanden.
De combinatie van wifi en bluetooth helaas wat minder, een El Cheapo-Action bluetooth kan natuurlijk simpel aangepast worden om met wat jack/tulpstekkers met elk audio systeem te integreren, maar in hetzelfde boxje heeft toch voorkeur.

Denon brengt onder de naam Heos by Denon de -1- (One) een luidspreker op de markt die aan mijn wensen en nog wat meer voldoet.
Wifi - check
Bluetooth - check
Geluidskwaliteit - Denon heeft een goede audio reputatie.
Extra 1 - Waterproof volgens een filmpje op youtube zelfs onder de douche te gebruiken. "Samen onder de douche"
Extra 2 - Portabel en van stroom te voorzien middels een los te krijgen batterijpak
Extra 3 - USB aansluiting

Voldoende plussen om tot aanschaf over te gaan.

In de doos,
Speaker, Losse voeding, Netwerkkabel, 3,5mm jack/jack kabeltje van 80cm, Quick start handleiding.

Eerste gedachte bij het zien van de losse voeding was me afvragen waarom dit niet in de speaker geintegreerd kon worden. De kabel naar de speaker is echter 2,93 meter lang en ervaar ik na enige dagen gebruik als zeer prettig, Je kan de speaker namelijk op die plaats zetten waar dat met een standaard 1,5 meter net-aansluitsnoer niet mogelijk was geweest zonder over het snoer te struikelen.

Het installeren:
De Quick Start handleiding; staat bijna niets in.

1. Uitpakken en controle op het geleverde
2. Ergens neerzetten.
3. Aansluiten op stopcontact
4.1 Download Heos App (Helaas -nog- niet voor Windows Phone)
4.2 App opstarten en instructies op scherm volgen.
En dat dan in 11 verschillende talen

De App (Android en iOS) is bij eerste installatie opgezet als Wizard, volgende, wat gegevens voor de wifi erin, volgende en de speaker middels de bijgeleverde 3,5mm jackkabel aansluiten op het apparaat waar de App op geinstalleerd is. Deze verbinding wordt gebruikt om het wachtwoord en netwerk ID in de speaker te programmeren. Het lijkt een knullige manier maar het werkt en zal voor de "standaard" gebruiker een simpele methode zijn om de speaker met het netwerk verbonden te krijgen. Geen WPS enabled router nodig, al blijkt dat volgens de handleiding wel mogelijk om het via die methode te doen.

Daarna het startscherm, Spotify prominent bovenaan op het scherm, maar ... Spotify streamt middels Spotify-connect en dat werkt alleen met een Premium en niet met een gratis account. Er zijn echter voldoende andere keuzes aanwezig zoals Deezer, Tunein, Rdio, Napster en Tidal.
Je maakt ook een account aan bij Heos waar de inloggegevens voor de muziek diensten beheerd worden. Wel zo makkelijk als je je telefoon, tablet of anders als controller gebruikt. Bij overschakelen van tablet naar telefoon hoef je niet alles opnieuw in te geven. En de privacy .....?
Er kunnen meerdere accounts bij Heos aangemaakt worden, zodat familieleden bijvoorbeeld een andere favorietenlijst of startscherm kunnen instellen.
Er is geen Windows Phone of PC app aanwezig. Hopelijk is dit een kwestie van tijd.

DLNA:
Streamen door middel van DLNA werkt perfect, de DLNA thuisservers zijn zo gevonden en de inhoud af te spelen via de App.
Update 1.
Wegens het ontbreken van een WindowsPhone app en het aansturen via een Windows (xx) PC wat uitvoeriger geprobeerd wat de mogelijkheden zijn.

Op een Windows 7 PC was het met Windows Media Speler mogelijk om Heos(naam) als afspeelapparaat te kiezen en geluid te produceren. Op mijn Windows 10 PC word Heos getoond in de netwerkomgeving maar ik heb de juiste instelling nog niet gevonden om geluid te maken.
Op Windows Phone is met de "Smart Player" app alle DLNA in mijn netwerk bereik- en afspeelbaar, dus ook de Heos. De "Lumia Play To" app (na wat updates) vertikt het om fatsoenlijk te werken op mijn Nokia 620.

USB:
Usb stick/drive achterin en inhoud toont zich in de App. Mooier was in dit geval een in/uit schakelbare autoplay functie geweest zodat je zonder App toch muziek van USB eruit kan toveren.
De (optionele GoPack) bluetooth stick erin en verbinding maken gaat probleemloos met mijn BT apparaten.
Helaas nergens kunnen ontdekken volgens welke norm Bluetooth communiceert. Geen vermelding over de soort Bluetooth connectie kunnen vinden.
Je jelefoon opladen via de USB is een makkelijke bijkomstigheid.

3.5 mm jack/aux aansluiting:
Niet iets van inpluggen en dan direct muziek, Nee in de App moet worden aangegeven dat de jack/aux ingang gebruikt gaat worden. Om muziek uit die (oude) MP3 speler of het geluid als een extra luidsprekertje bij die TV te krijgen moet de controller functie van de App gebruikt worden.
Waarschijnlijk is er bewust voor gekozen om niet gebruikte ingangen uitgeschakeld te houden om storingen te voorkomen. Toch vind ik het een manco in het gebruik van deze aansluiting.

De Controller App:
De App werkt naar behoren, er kan aan bijgeschaafd worden, naar sommige functies is het soms even zoeken en vreemd is het dat de equalizer instellingen alleen via de speaker setup te bereiken is in het tabblad muziek en niet direct in het afspeelscherm. Maar dat zijn software issues.
Het favorieten scherm waarin je diverse afzonderlijke muziekbronnen zoals je TuneIn-stations maar ook de DLNA map van die ene artiest kan plaatsen werkt lekker snel.
De Heos speakers kunnen een "eigen" naam gegeven worden, makkelijk om terras, keuken of misschien asterix, obelix in te voeren zodat het voor jezelf begrijpelijk is waar je de muziek naar toe stuurt. De ingestelde naam komt ook tevoorschijn bij het maken van een Bluetooth verbinding.

Design:
Ziet er leuk uit, weer eens wat anders als een afgeronde doos, het is meer een beschuitbus met wat vlakke zijden :)
Aan de onderzijde is bij normaal bedrijf een zacht blauw licht te zien. Dit kan d.m.v. knipperen en andere kleuren iets zeggen over de status, voor uitleg hierover moet je dan wel de handleiding van Internet halen, ik had dit graag al in de QS-guide gezien. De helderheid van deze LED kan via de App ingesteld worden.

Geluid:
De geluidskwaliteit is niks mis mee. Bij volledig uitsturing treed geen vervorming op en word je overspoeld met ruim voldoende geluid. Over het klankbeeld durf ik door de teruggang van mijn gehoor geen oordeel te geven. Wel merkte ik in sommige muziekgedeelten instrumenten die ik bij andere geluidsinstallaties niet altijd had waargenomen. :)
De bassen klinken niet overdreven sterk maar zijn wel duidelijk aanwezig. Voor mij klinkt het geluid lekker "vol".
Flac bestanden kunnen direct afgespeeld worden. De andere audioformaten WAV, AAC(mp4) heb ik niet geprobeerd.

Multiroom:
Ik durf geen uitspraak te doen over de synchronistaie bij gebruik van meerdere Heos apparaten. Ik heb onvoldoende hiervan gebruik gemaakt. Met de mooie zomerdagen had ik 2 Heos-1 speakers in de tuin gekoppeld en dat werkte heerlijk (ook volgens de buren) :) Na wat langer gebruik binnenshuis dacht ik wat echo te bemerken. Dit kon inhouden dat er wat vertraging in de verschillende speakers zit, maar het kan ook veroorzaakt zijn door de opstelling in mijn huis, kamer en keuken, waarbij er gewoon wat reflectie is.

Het GoPack:
Tijdens de introductie periode (tot 30 september 2015?) was het mogelijk om een GoPAck aan te schaffen voor de helft van de adviesprijs.
Het GoPack bevat een batterij, USB bluetooth stick, rubber afdekkapje voor de connectoers aan de achterzijde en weer een QuickStartGuide.
Omdat dit GoPack één mijn wensen (bluetooth) vervulde en een één extra (makkelijk ver-plaatsbaar) dit uiteraard aangeschaft.
De batterij kan na het verwijderen van een afdekplaatje aan de onderzijde van de speaker makkelijk eronder geklikt worden. De Bluetooth USB stick past in de rubber afdekkap en is daarmee nog bruikbaar als de speaker door de afdekkap waterdicht is gemaakt en je vanaf je mobiel of tablet muziek naar de Heos-1 stuurt.
Als speeltijd met batterij gebruik geeft Denon een uur of zes op. maar ik denk dat dit sterk afhankelijk is van het volume waar je mee afspeelt. Dit heb ik nog onvoldoende getest om een indicatie te kunnen geven, die 6 uur heb ik in ieder geval gehaald.

Tot slot:
Denon heeft met de Heos 1 een in mijn ogen mooie wifi/bluetooth/waterbestendige/verplaatsbare luidspreker op de markt gebracht met functies waar duidelijk is over nagedacht. In vergelijking met de concurentie vind ik de Heos door de extra mogelijkheden zijn geld zeker waard. De GoPack heeft naar mijn gevoel met zijn 99 Euro een te hoge prijs.
Het is door zijn afmetingen geen speaker die je in de koffer mee op vakantie neemt, maar als verplaatsbare geluidsbron in en rond het huis is het een goede aankoop.

De meeste gebruikers/reviewers zijn uiteraard tevreden over "hun" aankoop anders hadden ze "het" niet aangeschaft. Zo ook in mijn geval, ik ben zeer tevreden en heb inmiddels nog een Heos 1 en een Heos Home Cinema in bezit.

Heb jij ook een Denon HEOS 1 Zwart?

Ik snap dat foto's van een speaker op zich weinig toevoegen aan een review maar toch......
Voor de rest een duidelijk verhaal, bedankt daarvoor.
Foto's van de app zouden wel meer duidelijkheid brengen.

Ik heb een HEOS 1 'gratis' bij mijn versterker ontvangen, maar ik vind het geen goed apparaat.
Geluid vind ik standaard te gekleurd, te boomy, midbas slecht gedefinieerd, midden is onnatuurlijk, hoog vind ik ook niet prettig klinken. Persoonlijk vind ik ze erg vermoeiend om naar te luisteren. Ik heb een Edifier speakersetje (R1700BT) van ongeveer hetzelfde formaat en het geluid is een wereld van verschil. Die kleuren ook, maar op een voor mij wat prettiger manier. Vergeleken met mijn Dali boekenplankluidsprekers die wel neutraal klinken, valt de HEOS in het niet. Alle waar naar zijn geld natuurlijk, maar nu ik hem gehoord heb, zou ik de HEOS 1 niet aanschaffen of aanbevelen.

Een grafische equalizer is eigenlijk het grootste gemis, bass/treble-instelling is niet voldoende om het geluid goed te kunnen instellen. De mogelijkheden van Spotify (en consorten) zijn leuk als je er gebruik van maakt, maar helaas niet aan mij besteed.

De app vind ik omslachtig, met talloze onnodige meldingen, niet handig/logisch in gebruik.
Hij gaat dus gewoon naar V&A.
Op dit moment te koud om in de tuin te gaan zitten en wat foto's te maken om het verplaatsbare effect te tonen en bij de review te plaatsen. :'(
De review zelf kostte al veel tijd om te schrijven (en nog zitten er niet lekker lopende zinnen in) en de Heos moest ook nog eerst geactiveerd worden bij Tweakers.
In ieder geval bedankt voor de bedankt. :)