Huawei P8 Lite Zwart Review

kanduvisla 13 oktober 2015, laatste update op 13 oktober 2015, 2.278 views

Huawei P8 Lite Zwart

Ik heb hem nu een week en hij bevalt me uitstekend. Hij reageert snel en soepel, is lekker licht en ligt lekker in de hand. Het scherm en de behuizing voelt dan wel weer iets 'kostenbesparender' uit, maar voor deze prijsklasse lijkt me dat geen probleem.

Pluspunten

• Licht van gewicht
  • UI voelt snel en soepel aan
  • Fijn groot scherm
  • Uitgebreide features

Minpunten

• Voelt beetje fragiel aan
  • Scherm mag iets helderder
  • Meegeleverd oordopjes zijn bagger

Na jaren in het 'iPhone kamp' geleefd te hebben had voor mijn gevoel Apple mij met zijn 8GB-lijn als klant verloren: 8GB is tegenwoordig nou eenmaal vl te weinig voor een smartphone en daar had ik me destijds lelijk op verkeken. Ik ben dus sinds een week van een iPhone 4s naar een 'Android telefoon' gegaan.

En het bevalt me prima!

Ik wilde een telefoon met voldoende opslaggeheugen en/of uitbreidbaar geheugen, en het moest sneller aanvoelen (en werken) dan wat ik gewend was. Na een hele tijd research gedaan te hebben (en natuurlijk ook de aanbiedingen van de telecom providers in de gaten te houden) viel mijn oog op de Huawei p8 lite. De specs spraken mij wel aan: 8 cores, 16gb, uitbreidbaar geheugen, etc. Ik had natuurlijk ook al artikelen gelezen over de minpunten welke andere mensen voor mij al hadden opgesomd, maar ik had ook niet de illusie dat een mid-range telefoon een vlaggenschip zou kunnen verslaan. Toch ben ik aangenaam verrast door dit toestel!

Het eerste wat me opviel toen ik de telefoon uit het doosje nam, was dat de telefoon enorm plat was, en ook enorm licht van gewicht. Dit is misschien ook meteen een minpuntje: mede door het lichte gewicht en de plastic achterkant voelt het toestel een beetje fragiel aan. Waar ik mijn iPhone gewoon zonder hoesje in mijn broekzak bewaarde en deze ook menig stoeptegel van dichtbij gezien heeft (zonder schade), denk ik niet dat dit toestel een dusdanige val zal overleven. Ik heb daarom ook meteen maar een sjiek Huawei leren flip cover erbij gekocht. Omdat de telefoon al uit zichzelf zo plat is, is het toestel in mijn broekzak nu inclusief hoesje net zo groot als zijn voorganger.

Toen ik het toestel aanzette was mijn eerste indruk dat het scherm een beetje donker was. Ook met de helderheid helemaal open is hij bij lange na nog niet zo helder dan wat ik van de iPhone gewend was. Wellicht is dit dan ook n van de 'lite'-features van deze telefoon om de kosten te drukken. Op zich is dit niet z erg - uiteindelijk went het wel - maar toen ik van het weekend buiten in het zonnetje foto's ging maken had ik toch wel moeite om op het scherm de contrasten te onderscheiden. De foto's waren uiteindelijk wel weer heel mooi, dat dan weer wel.

Dat brengt me op een volgend punt: ik ontdek iedere dag nog nieuwe features aan mijn telefoon. Misschien is dit omdat ik nog nooit Android heb gehad en alleen iOS gewend ben, maar om de camera maar als voorbeeld te nemen: Deze heeft allemaal extra opties zoals panorama, HDR, foto's achteraf scherpstellen, een belachelijke beauty-filter welke je gezicht dicht plamuurt, etc. En dat is alleen de camera. De telefoon zelf heeft ook heel veel features. Het eerste wat ik deed was spelen met de vele thema's welke je via de EMUI interface van Huawei kunt selecteren. Ook hoe je je desktop in kunt richten en helemaal jezelf eigen kunt maken was iets waar ik wel van gecharmeerd was. Verder kan ik ook onder water precies zien welke apps het meeste van mijn mobiele data en batterij verbruiken, dus dat is ook wel weer handig. En dan heb je ook nog apps die dat dan weer optimaliseren. Wellicht allemaal gesneden koek voor de ervaren Android gebruiker, maar van iOS komende kan ik niet anders dan hiervan onder de indruk zijn.

Ten slotte: de batterij. Ik ben net zoals menig smartphone gebruiker al lang gewend dat ik mijn telefoon iedere dag moet opladen. Ik hang hem aan mijn werk gewoon aan de computer en ik vind de capaciteit van de accu niet zo'n punt. Toch vind ik het goed om te zijn dat bij 'matig' gebruik (camera, filmpjes maken, filmpjes kijken, muziekje luisteren, etc.) de telefoon het toch zo'n 2 a 3 dagen vol houdt. Ik weet nog niet wat de telefoon doet met intensief gebruik. Bijvoorbeeld als ik vanuit mijn bed 1,5 uur een film kijk via Netflix, maar ik denk dat ie dat wel op een volle accu moet kunnen volhouden.

De conclusie: de telefoon bevalt mij uitstekend. Ik heb hem nu een week en ik ben er nog steeds heel blij mee, ik heb niet het gevoel dat ik een kat in de zak gekocht heb. Sommige puntjes kunnen natuurlijk altijd beter, maar qua prijs-kwaliteit is het een heel goed toestel dat ik zeker aan andere mensen aan zou raden.

Heb jij ook een Huawei P8 Lite Zwart?

bedankt voor je review,
ook wel eens lekker om niet met allemaal specs om je oren geslagen te worden
maar gewoon een simpele gebruikservaring van een toestel waar ik al een tijdje
een oog op heb. ;)
Thanks, het is mijn eerste Android en ik heb expres ook een weekje gewacht voordat ik een review zou schrijven, maar het is echt een fijn toestel.
Zelfs een bedreven Android gebruiker moet hieraan wennen. Er zitten veel features van huawei in die ik niet eerder had gezien.
Je ziet ook bij de reviews van de dual-sim variant, dat iemand dit toestel afwaardeert omdat de notificaties het niet goed doen. Dat is niet zo (duurde even voor ik daarachter kwam), want die kun je tweaken bij de Meldingsbeheerder onder instellingen.
Of dat handig is, is de vraag natuurlijk, maar de slimme meldingen van accugebruik zijn zelflerend en dat is op zich weer prima.
Je geeft dat in je review goed weer wat mij betreft, gewoon als gebruiker zonder al te veel technische kronkels.