Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 6s 64GB Grijs Review

InGen10 12 oktober 2015, laatste update op 12 oktober 2015, 482 views

Apple iPhone 6s 64GB Grijs

Apple heeft met de iPhone 6s een prachtig toestel afgeleverd. Het scherm is ontzettend mooi en dit toestel is dus echt snel. De taptic engine is echt een grote stap vooruit. Nadelen zijn o.a. dat screenprotectors niet mooi op het toestel passen dankzij de aflopende randen van het frontglas.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Taptic engine voelt erg goed
  • scherm, mooi contrast en kleuren
  • snelheid. dit ding is echt snel
  • force touch

Minpunten

• afgerond frontglas maakt het screenprotectors lastig
  • uitstekende camera
  • geen verwisselbare accu/geen sd kaart
  • force touch
  • tsja.., die prijs he

Op 29 September heb ik deze iPhone 6s 64GB space grey in de apple store in Oberhausen, CentrO, gekocht. Ik wil hier wat van mijn bevindingen van dit toestel neerzetten.

De iPhone komt in een zeer ''Apples'' (lees: minimalistisch) doosje met daarin het toestel zelf, earpods, een oplader, een sim-tray opener, de bekende apple stickers en een aantal boekjes met informatie.

Het overzetten van alles wat op mijn iPhone 4s stond was in 10 minuten gebeurd met iTunes. iTunes heeft echt alles teruggezet inclusief de instellingen en zelfs alle apps waren teruggezet, al moesten deze nog wel gedownload worden. Dit ging erg snel en overzichtelijk.

In gebruik merk ik dat de snelheid echt enorm is toegenomen, maar dat is niet gek als je van een 4s afkomt. Alles voelt soepel aan en er zijn geen haperingen te bekennen in iOS 9.0.2. De batterijduur is voldoende, maar zeker niet royaal te noemen. Een dag met licht tot normaal gebruik doorkomen lukt goed, maar zodra je veel van je iPhone vraagt door bijvoorbeeld veel te gamen of streamen moet je tussendoor een stopcontact op gaan zoeken. Al met al vind ik het nog zeer netjes wat Apple uit dit kleine accutje kan persen.

Ter illustratie: een dag vorige week was het Gebruik 6 uur en 2 minuten, de stand by tijd bedroeg 10 uur en 57 minuten en dan had ik nog 41% batterij over. Die dag heb ik geen veeleisende apps gebruikt (zie afbeelding 2).

De taptic engine, zoals apple de trilmotor heeft genoemd is een grote verbetering van iets waarvan ik dacht dat het niet zo belangrijk was. Maar zodra je een licht tikje voelt als feedback op bijvoorbeeld een force-touch merk je pas wat voor een verschil deze taptic engine maakt in vergelijking met andere trilmotoren.

Dan force Touch, Ik moet zeggen dat ik het aardig vaak gebruik om bijvoorbeeld web-pagina's te previewen voordat ik deze open, maar anders gebruik ik het niet echt. Het voelt een beetje aan als een functie die nu nog niet af is, al zou dit waarschijnlijk beter worden als meer app-makers er gebruik van gaan maken. Ook mist hiervoor binnen iOS enige consistensie, het is veel trial and error om uit te zoeken welke apps hier nu gebruik van maken, zelfs enkele apple apps gebruiken nog geen force-touch. Daarom staat force touch bij zowel de positieve als negatieve punten.

Case:
Samen met de iPhone heb ik een Apple silicone case in charcoal grey gekocht. Deze case is niet, zoals velen waarschijnlijk verwachten stroef in gebruik. Ik vond deze case zelfs zo glad aanvoelen dat ik bang was dat het toestel uit mijn handen zou glijden. Om deze reden heb ik een leren apple case gekocht welke een stuk beter aanvoelt en meer grip geeft, zonder dat deze niet meer uit je broekzak te halen is. Daarom raad ik ook iedereen aan die de silicone case overweegt deze in de winkel even te voelen.

Bijgevoegd heb ik nog 2 screenshot's van de internetsnelheid in Wehl, Gelderland op het 4G KPN netwerk.

Ik hoop dat iemand iets aan mijn beknopte en waarschijnlijk rommelige schrijven heeft en bij vragen of suggesties hoor ik het graag.

Heb jij ook een Apple iPhone 6s 64GB Grijs?