Sweex Black Pearl MP3 Player 8GB Zwart Review

Skunk-a-saurus 26 mei 2009, laatste update op 26 mei 2009, 1.172 views

Sweex Black Pearl MP3 Player 8GB Zwart

Pluspunten

• Klein, licht, stevig, 8GB opslag, prijs.

Minpunten

• Knullige bediening, elektronische ruis, veel te klein scherm voor foto en video.

Geluidskwaliteit Score: 2
Omdat mijn telefoon als mp3speler enigszins faalde was ik op zoek naar een kleine en goedkope vervanger. Deze Sweex Black Pearl was voor maar 30 euro een koopje (niet online gekocht), zeker met 8 GB opslag.

Uit de box
Het is een typisch Sweex artikel, verpakt in plastic en karton met oordoppen van twijfelachtige kwaliteit. Het apparaatje zelf is klein en licht met een stalen achterkant, doet een beetje denken aan een ipod. Op de voorkant een kruis van knoppen, Play, Forward, Rewind en Volume met in het midden de toets Menu. De earphone jack zit aan de onderkant en is de standaard koptelefoon jack. Ook aan de onderkant zit de mini-usb poort. Bovenop het apparaatje zit een schuifje Off/On.
Er wordt een CDtje meegeleverd maar deze heb ik niet gelezen. Er schijnt een handleiding op te staan en misschien een driver?

Werking
Na inschakeling verschijnt er "Loading" en na zo'n 10 seconden is het apparaatje gebruiksklaar. Als eerste valt op dat er een heus menu is waar gekozen kan worden voor Music, Movie, Record, Voice, Photo, Setup en E-Book. Met de Forward en Rewind toets navigeer je en met de Play toets bevestig je je keuze. De optie Music leidt naar het afspeelscherm, en de speler begint bij de song die je als laatste luisterde, of het eerste nummer in de root. Er is geen mogelijkheid tot het zoeken op Artiest or Genre, maar de files kunnen in een mappenstructuur op de speler worden gezet waarna navigeren mogelijk wordt. Het afspeelscherm is irritant druk, en het kost even tijd om te zien wat waarvoor dient. Wel zijn bijna alle gegevens die er te bedenken zijn voor een muziekbestand aanwezig, extensie, duur, kbps, foldernaam, etcetera. Verder is de batterij indicator rood gekleurd als de accu vol is, vreemd genoeg.

De opties Movie en Photo zijn zo goed als waardeloos, het scherm is gewoon te klein om dit de moeite waard te laten zijn. E-Book heb ik nog niet getest, maar ik kan me voorstellen dat het scherm hiervoor ook veel te klein is.

Met Record kunnen er voice opnamen gemaakt worden, die met de optie Voice weer kunnen worden teruggeluisterd. De opnamen zijn helder en er is geen hinder van harde achtergrondgeluiden. Een toets indrukken geeft wel een luide tik.

Muziek
De kwaliteit van het geluid voldoet, alleen is er een hinderlijke statische ruis te horen, na wat testen blijkt dit een gevolg van het te drukke afspeelscherm. De vele bewegende onderdelen zorgen hier voor een contante elektronische ruis. In de Setup van het hoofdmenu is de optie Screensaver de manier om dit op te lossen. Er verschijnen dan Sweex dames in een slideshow over het schermpje en de ruis is weg, behalve bij het indrukken van toetsen.

Bediening
Als tijdens het afspelen van een nummer op de Menu toets gedrukt wordt zijn er wat extra opties beschikbaar, onder andere een (enigszins) werkende equalizer. Geinig is de Tempo rate optie, hiermee kan de afspeelsnelheid van het nummer worden verhoogd of verlaagd. De optie SRS WOW (seriously wauw?) versterkt de bass in de muziek.

Als de muziek gepauzeerd is kan via de Menu toets door de mappenstructuur worden gebladerd, of kan de huidige file (of alle files) worden verwijderd.

Vervelend is dat de toetsen niet erg fijn werken, er moet hard op geduwd worden en soms pauzeert de muziek in plaats van dat het menu omhoog komt. Het schuifje Off/On is niet zoals bij de ipod een toetsenblock, het is een fysieke aan - uit knop. De Play toets kan ook worden gebruikt om het apparaat uit te zetten door de toets lang ingedrukt te houden.

Setup
De Setup in het hoofdmenu heeft opties om de helderheid van het scherm, de taal en enkele afspeelopties te wijzigen en er zijn technishe gegevens van het apparaat te bekijken. De equalizer is niet via het gewone menu te bereiken, hiervoor moet eerst een nummer gestart zijn.

Dus...
Al met al een goedkope oplossing die ondanks allerlei vreemde quirks nog altijd fijner werkt dan de MP3 speler op mijn mobiele telefoon. Leuk voor erbij maar absoluut niet als full quality - 'ik leef voor mijn muziek' speler.

Heb jij ook een Sweex Black Pearl MP3 Player 8GB Zwart?

Ik heb er net een van 4 gb gekocht, hij is op proef, als hij niet bevalt neem ik een andere (duurdere). Hij is voor z'n prijs (23 euro bij norrod) erg goedkoop. Wel had ik al meteen dat hij niet altijd herkend wordt door de pc, en kreeg ik na ongeveer 1.7 gb te hebben gekopieerd 'remove the write protection' errors, een format heeft dat verholpen. Waar ik benieuwd naar ben is de accu, hoelang het ding speelt, ik heb ook gelezen over problemen met de accu compleet opgelaad te krijgen. Je kunt overigens alle schermuitvoer uitschakelen door in setup 'dark mode' op 0 te zetten kwam ik achter, scheelt ook weer accutijd. Kwaliteit van het geluid (mijn koptelefoon is een beyer dt 931, topmodel dus) is iets minder dan vanaf de pc, ook dat is nog een criterium. Maar ik heb zo'n ding niet vaak nodig en voor 'ik leef voor mijn muziek' beleving zit ik toch liever voor mn Magnats thuis.