Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 750GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N550JK-CM362H Review

Peter!!! 12 oktober 2015, 441 views

Asus N550JK-CM362H

Briljant product, gebruik hem voor mn studie en is zeker waar voor z'n geld!

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Touchscreen
  • Speakers
  • Geluidsproductie

Minpunten

• Touchpad
  • Num-lock indicator

Inleiding:
Ik had voor mijn studie een notebook nodig. Ik had er nog geen, verder moest ie eigenlijk alleen aan de norm van de 15" doen. Ik heb flink wat notebooks afgezocht en werd eigenlijk toch wel een beetje verliefd op deze N550. Na een keertje klooien bij de mediamarkt was ik verkocht. Toen kwam ASUS met een back-to-school actie en heb ik hem gekocht. Meer dan tevreden met de aankopen, kan er alles mee wat nodig is en geen grote nadelen gevonden.

Inhoud:
De notebook kwam in een grote, maar sterke doos. Alles was netjes opgeborgen, en netjes apart verpakt. In de doos zat:
  • ASUS N550JK
  • ASUS AC Adapter
  • ASUS SonicMaster Subwoofer
  • ASUS Cable Tie
  • ASUS HDMI to VGA Adapter
Eerste indruk:
Na de notebook uitgepakt te hebben, snel opgestart. Ik kon niet wachten met het spelen met dit nieuwe ding. Toen ik hem vast pakte voelde hij koud aan, persoonlijk vind ik dat fijn, geeft een luxe feeling van het aluminium meteen door.
Het installatie proces was zeer makkelijk en snel uit te voeren. Heb na de eerste start-up meteen Windows 10 geļnstalleerd op een clean install. Was van alle bloatware af en was heerlijk snel. Was zeer tevreden met mn eerste indruk, was nog meer dan ik verwachte van dit device.

Prestaties:
Uiteraard moet ik als student het maximale uit mijn nieuwe speeltje proberen te halen, dus ik heb gewoon even battlefield 4 gedownload. Dit om te kijken hoe warm hij kon worden en wat ik van de grafische prestaties kon verwachten. Met OpenHardwareMonitor op de achtergrond de temperaturen afgelezen. Dit spel was prima te draaien met de grafische instellingen op 'normal', alleen mooier is te hoog gegrepen. De notebook wordt erg heet boven het toetsenbord. Volgens de hardware monitor werd de CPU tot wel 80 graden Celsius bij volledige belasting. De GPU werd 63 graden Celsius. Na wat andere games geprobeerd te hebben moet ik tot de conclusie komen dat het geen game-laptop is, maar hij is zeker wel een notebook die in staat is om een flink spelletje te draaien als je dat leuk vindt. Verder draait alles op dit ding vloeiend, af en toe heeft alleen de HDD wat problemen met bij blijven. Maar die is voor de gemiddelde tweaker zo vervangen door een SSD.

Geluid:
Door de meeste mensen werd het geluid van deze notebook geprezen. Daarom kon ik er niet omheen om dit niet te behandelen in de review. Na flink wat muziek te luisteren en films te kijken op dit apparaat, kan ik vertellen dat het echt briljant geluid is voor een notebook. Eerst werkte het nog niet helemaal lekker maar dat kwam doordat ik geen drivers had omdat ik Windows opnieuw had geļnstalleerd. Maar de notebook geeft alle tonen goed weer, het geluid klinkt verbluffend. Hoewel die wel de nadruk heeft op de lage tonen, deze hoor je iets sterker dan de andere.
ASUS geeft ook nog een subwoofer mee aan de koper. Als deze wordt aangesloten klinkt het meteen nog beter. Je hoort het verschil duidelijk, meteen klinkt de muziek een stuk vollediger. Het is een hele leuke toevoeging van ASUS door die mee te geven.

Toetsenbord en touchpad:
Het toetsenbord heb ik uitgebreid getest door er complete verslagen en alles op te typen. Ik vind het een fijn toetsenbord, de toetsen liggen op een mooie afstand van elkaar en is logisch ingedeeld qua fn-features. Echter is er 1 puntje dat wel verbetering kan gebruiken. Er is geen lampje om aan te duiden of de num-lock aan staat, verder staat het lampje van de casp-lock aan de voorzijde naast de andere indicatie lampjes. Dit is even wennen maar het lampje van de num-lock mis ik wel echt. Als laatste lijkt het erop als je veel typt dat dan de spatie begint te piepen. Het is heel ligt, maar het valt wel op. Heb nog niemand gehoord over het probleem maar het is in ieder geval irritant.
De touchpad is zeer handig, het heeft de features die je verwacht. Ook ondersteund het de features van Windows 10 voor je touchpad en is dus zeer goed mee te werken. Het enige minpunt hier is dat het lijkt alsof het touchpad hier omhoog komt. Eerst lag de pad iets lager dan de behuizing, nu is dat veranderd en ligt de touchpad aan de onderkant zelfs iets hoger dan de behuizing. Het verschil is ongeveer een millimeter, maar valt zeker op en dat is jammer.

Scherm:
Dit device heeft een mooi fullHD scherm en dat zie je meteen. De kleuren blijven zo goed als gelijk en dat is goed om te zien. Ook het contrast lijkt goed te zitten, het is niet overdreven maar ziet er netjes uit en ik heb niet te klagen.
Dit scherm heeft ook een touschscreen en dat is een handige feature, het werkt zeer goed in sommige apps op Windows. Het is dus een nuttige toevoeging. Verder is het touchscreen exact en netjes afgewerkt. Het enige nadeel is is dat doordat het touchscreen er geen matte maar een glanzende afwerking is gebruikt, hierdoor is het in fel licht soms wat moeilijk om het scherm af te lezen.

Conclusie:
ASUS heeft met deze N550 weer een heerlijke notebook op de markt gezet. Er zijn nog wat puntjes waar echt wel wat extra aandacht aan het mogen worden besteed, maar overall is het een top device en ben ik zeer blij met mij keuze voor dit apparaat.

Heb jij ook een Asus N550JK-CM362H?

Hoi Peter,

Hoe is het inmiddels met het touchpad? Je geeft aan dat deze in eerste instantie goed zat, maar later iets omhoog is gekomen aan de onderkant? Ik heb dit met een ASUS K501LX ook. Net uit de doos was de speling zo groot dat ik de zijkant van het touchpad kon zien. Na veel klikken zit hij nu beter, maar nog altijd ietsje hoger dan de behuizing.

Hoor graag van je!
gr
Joris
Hey Joris,

Dat klopt inderdaad, de touchpad is iets omhoog gekomen. Ik kan nu mijn nagel in het midden onder de touchpad krijgen en hem lichtelijk optillen. Ik merk wel dat de touchpad verder wel echt vast zit als ik dat doe. De touchpad is verder niet meer omhoog gekomen, hij zit even hoog als op het moment van het schrijven van de review. Helaas is het bij mijn niet minder geworden, maar ook niet merkbaar erger.

Peter
Ok, thnx voor je reactie :)