Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Trust Keyboard KB-1120 Review

RagingR2 26 mei 2009, laatste update op 26 mei 2009, 846 views

Trust Keyboard KB-1120

Pluspunten

• Lichtgewicht, plat en compact
  • Typt licht en comfortabel
  • Absurd goedkoop
  • Doet prima wat hij moet doen

Minpunten

• Het enige kleine minpuntje is de dicht op elkaar zittende toetsen in de middensectie, maar dan ben ik eigenlijk al aan het pietlutten, aangezien je daar in de praktijk eigenlijk niet of nauwelijks last van hebt.

Ik koop regelmatig een nieuw PC, en dat mag dan best wat kosten zodat het apparaat ook weer een paar jaar mee kan. Hetgeen waar ik, ik zeg het maar eerlijk, altijd zo min mogelijk geld aan uitgeef zijn de "invoerapparaten" en dan met name het toetsenbord. En dat bevalt me zo goed dat ik vind dat ik er best even een positief reviewtje over mag schrijven.

Kort gezegd: dit toetsenbord doet precies wat hij moet doen, en dat doet hij uitstekend. En zeker voor zijn zéér vriendelijke prijs is dit een opvallend mooi en comfortabel toetsenbord.

Ergonomie
Hij is behoorlijk lichtgewicht waardoor hij lekker makkelijk te verschuiven is op je bureau. En hij is lekker plat, een beetje vergelijkbaar met toetsenborden waarvoor je een veelvoud van deze prijs betaalt, waardoor hij fijn typt; je kunt je handen er lekker comfortabel opleggen zonder dat je last van je polsen krijgt. Ook de de toetsen zijn vrij plat in vergelijking met sommige toetsenborden, en typen redelijk licht. Ik vind hem heerlijk typen. Als je persé een toetsenbord met zo´n gebogen lijn wilt, dan is dit uiteraard niets voor je, maar als je daar net zoals ik geen behoefte aan hebt dan is dit één van de fijnst typende modellen die ik tot nu toe ben tegengekomen.

Functionaliteit
Het is op het eerste gezicht een vrij standaard toetsenbord. Gewoon de normale toetsen die op elk PC-toetsenbord zitten, met daarnaast drie knoppen met extra functionaliteit, voor "sleep", "wake up" en "power". In verband met deze drie extra knoppen is de positionering in het midden echter ietsje verschoven. Boven de cursors is geen stukje ruimte vrijgehouden zoals normaal; direct daarboven zitten de Insert/Home/Page Up/Del/End/Page Down knoppen, en dan direct daarboven ook weer zonder tussenruimte de PrintScreen/ScrollLock/Pause knoppen terwijl ook daar bij de meeste toetsenborden nog een kleine opening tussen zit. Een stukje boven de PrintScreen/ScrollLock/Pause knoppen zitten dan drie knoppen met extra functionaliteit, voor "sleep", "wake up" en "power".

Verder heeft het toetsenbord net als de meeste toetsenborden twee van die uitklapbare pootjes aan de onderkant waardoor je hem afhankelijk van je voorkeur helemaal plat of iets hellend kunt neerzetten.
Voordeel vind ik dat hij lekker compact waardoor hij niet meer ruimte op je bureau inneemt dan strikt noodzakelijk.

Enige nadeel waar ik tot nu toe een enkele keer tegenaan ben gelopen (maar dat kan aan mijn onhandigheid liggen) is dat de "sleep" knop dus redelijk dicht boven de PrintScreen knop zit, dusals je niet oplet kun je nog wel eens per ongeluk je PC op Standby gooien.
Ook zit er dus geen vrije ruimte boven de cursor-toetsen, dus als je die op de tast probeert te vinden, zul je misschien een keer per ongeluk op de "End" knop drukken.

Ik vind het niet echt storend, maar goed het was misschien een kleine moeite geweest om dit iets anders te positioneren.

Vormgeving
Zoals gezegd is het een compact, plat en lichtgewicht toetsenborden; ik vind hem erg bescheiden en subtiel en daardoor mooi. Ik kijk liever naar mijn beeldscherm. :)
Verer is hij zwart waardoor hij mooi bij veel moderne PC-hardware (kasten, speakers, monitoren, muizen) past.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is prima; gewoon degelijke kwaliteit die je van een toetsenbord mag verwachten.

De prijs is zéér vriendelijk mag ik wel zeggen. Ik kan bijna niet geloven dat ze nog steeds voor rond de ¤ 6 een dusdanig goed functionerend stuk hardware kunnen maken. Het is één van de meest gebruikte stukken hardware aan je hele computer, en zeker voor deze prijs doet hij uitstekend wat hij moet doen. Dit is inmiddels mijn tweede toetsenbord van dit model; ik had eerst de lelijke witte PC-kleur die je tegenwoordig nergens meer ziet. Toen die een beetje smerig werd besloot ik dat het voor deze absurd lage prijs de moeite niet waard was om de toetsjes er af te halen om er een stofzuiger door heen te kunnen trekken, en gewoon een nieuwe (zwarte) te kopen die meteen bij mijn PC-kast past. En als deze aan een schoonmaak toe is koop ik gewoon wéér een nieuwe voor ¤ 6 !

Heb jij ook een Trust Keyboard KB-1120?

Is die indeling niet normaal voor dergelijke toetsenborden? Volgens mij is dit gewoon de standaard indeeling en zijn die extra knoppen ook niet extra maar standaard. Je vindt ze imo op de meeste toetsenborden.
hmm je legt de nadruk wel duidelijk op de prijs van je tobo... Heb je hem ook vergeleken met andere tobo's? Wellicht een paar kiekjes van het "bescheiden" uiterlijk zou ook leuk zijn :)
@SouLLeSSportal
Ik zal vandaag of morgen in elk geval nog wat foto's toevoegen.

Het aller belangrijkste is voor mij dat hij zijn werk doet (fijn typt). Maar dat hij zo goedkoop is is daarbij natuurlijk een groot voordeel. Waarom meer betalen dan nodig?
Ik heb geen uitgebreide vergelijking gedaan nee; ik vergelijk het alleen met alle eerdere ervaringen die ik met PC-toetsenborden heb gehad tot nu toe, zowel thuis als bij andere mensen of op mijn werk. En dan vind ik dit Trust-toetsenbord fijner en lichter typen dan de meeste toetsenborden.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 26 mei 2009 15:17]

Ik kan het bevestigen: Een uitstekend toetsenbord. Iets duurders heb je niet nodig.