Apple iPad mini 4 Wi-Fi 64GB Grijs Review

Dennisssss 12 oktober 2015, laatste update op 12 oktober 2015, 702 views

Apple iPad mini 4 Wi-Fi 64GB Grijs

De iPad Mini 4 is een erg snelle en mooie tablet waarop, i.c.m. de nieuwe iOS 9, multitasking voor het eerst echt mogelijk is. Zijn compactheid en gewicht maken het een fijne tablet voor onderweg. Door het kleine instapmodel van 16GB zijn de andere modellen echter aardig aan de prijs.

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Snelle TouchID
  • Super beeldkwaliteit

Minpunten

• Duur door te klein instapmodel

Ondertussen toe aan mijn derde iPad Mini: eerst een jaar de originele Mini, toen snel overgestapt naar de iPad Mini 2 (16 GB, toen nog Retina genoemd) en nu twee jaar later, overgestapt naar de Mini 4 (64GB). De overstap was er een omdat ik enerzijds mijn 16GB-model aardig vol had weten te krijgen, en anderzijds gewoon omdat het kon.

Verpakking, uiterlijk en case
Net als iedereen heb ik me er behoorlijk over verbaasd dat het instapmodel nog steeds een 16GB-versie is. Dat is natuurlijk hartstikke leuk voor iedereen die alleen maar gebruik maakt van Safari, maar samen met wat foto's en almaar groter wordende apps is naar mijn mening de houdbaarheidsdatum van 16GB-modellen al een tijdje overschreden. Daardoor zijn de andere modellen aardig duur, maar aan de andere kant heb ik mijn oude iPads wel steeds voor een goede prijs kunnen verkopen (waardevast). Hoewel ik het cellularmodel eens overwogen heb, is het in mijn geval net zo makkelijk te werken om in de trein mijn telefoon als hotspot in te stellen: scheelt 120 euro in aanschafprijs en daarna nog minimaal een tientje per maand.

Op zoek naar de 64GB-versie met wifi dus, die de volgende dag keurig geleverd werd. De verpakking is op zijn Apples: met stijl. De enige afbeelding op de doos laat de iPad en profil zien, om nog maar eens te benadrukken dat dit model nog een millimeter dunner is dan zijn voorganger (6 mm vs. 7). In de verpakking treffen we gelijk de iPad aan, met daaronder de oplader en het bundeltje garantiefolders. De iPad voelt net als de andere Apple-producten robuust aan, en zeker in vergelijking met mijn vorige iPad is duidelijk voelbaar dat deze weer 40 g lichter is. Wat wel opvalt is dat de 'mute'-schakelaar verdwenen is, het volume wordt nu uitgezet door de 'volume omlaag'-knop lang ingedrukt te houden. Dit zorgt voor verwarring, doordat hiermee alleen de door apps geproduceerde geluiden gemute worden; het getik van het toetsenbord moet bijvoorbeeld worden uitgezet door het geluid uit te zetten in het snelmenu dat je van onder omhoog veegt.

Doordat de nieuwe iPad nét iets andere afmetingen heeft dan zijn voorgangers (naast de eerder genoemde dikte is ie ook 3 mm langer), past hij natuurlijk ook net niet in mijn oude Smart Case. Bij mijn iPad-aankoop drie weken geleden waren er nog weinig andere hoesjes uit dan die van Apple zelf, wat resulteerde in de eigenlijk veel te dure combinatie van siliconenhoes + smart case (ŕ 114 euro samen). Enfin, de iPad is nu wel weer goed beschermd :)

Prestaties en gebruik
Ten opzichte van mijn oude iPad Mini 2 heeft deze iPad een snellere processor, twee keer zoveel RAM, een betere camera (8 i.p.v. 5 MP) en TouchID.

De camera aan de achterkant gebruik ik niet aangezien ik een tablet onhandig vind om foto's mee te maken, dus aan deze verandering kan ik weinig gefundeerde woorden vuil maken.

Wat wel direct opvalt is de snelheid van de iPad. Dit laat zich al direct blijken bij het ontgrendelen: waar ik van mijn iPhone 5S nog wel eens gewend ben dat ik niet altijd meteen herkend word, is de iPad Mini 4 al ontgrendeld voordat ik goed en wel mijn vinger in zijn geheel op de scanner heb liggen. Het grotere geheugen komt goed van pas bij gebruik van meerdere tabbladen in Safari, deze hoeven naar mijn idee minder vaak herladen te worden bij wisselen tussen de geopende tabbladen.

Hoewel aan het beeldscherm niets veranderd is, heb ik hier niet het idee dat ik hier nu achterloop qua prestaties. De beeldschermkwaliteit blijft subliem genoeg om films op te kunnen kijken.

Over de batterijduur heb ik niets te klagen: als fervent forens gebruik ik em elke dag een uur in de trein en daarnaast nog thuis en dat houdt ie makkelijk een paar dagen vol.

De in iOS 9 toegevoegde multitaskingmogelijkheid werkt prima op de iPad Mini. Hoewel het aantal apps dat hier nu gebruik van maakt nog beperkt is, is het toch verdomd makkelijk om op deze manier bijvoorbeeld de mail en kalender naast elkaar te kunnen gebruiken.

De iPad Mini 4 is voor mij de ideale tablet: klein en licht genoeg om elke dag mee te nemen en onderweg te gebruiken, waar qua prestaties niets over te klagen is. De snelheid van het hele apparaat en van TouchID in het bijzonder vallen positief op. Daarnaast zorgt de nog steeds uitstekende beeldschermkwaliteit ervoor dat het wat mij betreft een van de beste tablets is die te koop zijn. Een minpunt vind ik dat het instapmodel van 16GB echt niet meer van deze tijd is, maar daardoor zijn wel de andere modellen relatief duur (zeker i.c.m. cellular).
Samenvattend vind ik deze handzame iPad voorlopig nog de beste tablet voor de forens en zal die dat door zijn snelheid en kwaliteit naar mijn idee ook nog wel even blijven.

Heb jij ook een Apple iPad mini 4 Wi-Fi 64GB Grijs?