Specificaties Dual core @ 3,2GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Pentium G3258 Boxed Review

Speedpete 12 oktober 2015, 472 views

Intel Pentium G3258 Boxed

De zoektocht naar een snelle 'single thread' processor bracht mij tot de G3258. Een eenvoudige dualcore processor die stiekem één van de meest aantrekkelijke rekenbeestjes op de markt is.

Pluspunten

• Lage prijs
  • Single thread performance

Minpunten

• Installatie Windows 10

Voor mijn werk was ik op zoek naar dé ideale processor om cpu-intensieve taken als SPSS vlot te kunnen draaien. Na het benchmarken van diverse systemen kwam al snel naar boven dat de 'single thread' snelheid van de processor een belangrijke graadmeter was van de prestaties van een systeem.

Als je de benchmark-lijstjes naspeurt op juist de prestaties van een enkel thread dan is de G3258 een vreemde eend in de bijt. Deze processor weet de enkele draad net zo snel uit te voeren als menig Xeon E3-processor en dat voor een fractie van de prijs. Dat deze processor het in het totaalbeeld af moet leggen door het ontbreken van hyperthreading en/of extra cores is, gezien de prijs, dan ook wel weer logisch.

Ik heb de processor op een eenvoudig Asrock bord geplaatst met SSD en 8GB geheugen, hierop heb ik Windows 10 geïnstalleerd en hierbij kwam het - voor mij - enige nadeel van de processor naar boven. De installatie van Windows 10 lukt niet / start niet bij deze processor. Er zijn voor diverse moederborden bios-updates beschikbaar waarbij dit wel werkt, één core uitschakelen is ook een oplossing. Uiteindelijk werkt het dus wel maar voor de relatieve leek kan dit wel een probleem zijn. Nou zijn de moderne UEFI-biossen eenvoudiger dan voorheen en is het flashen van de BIOS in het geval van Asrock een kwestie van 'een klik op de knop', maar toch: het is een obstakel.

Eenmaal geïnstalleerd heb ik enkele benchmarks gedraaid met SPSS waar zowel single- als multicore taken worden uitgevoerd. Hierbij laat de G3258 prestaties zien die vrijwel gelijk zijn aan de i5 3550 en i5 4460 die ik ook getest heb (beiden met 8GB ram en SSD), voor een budgetprocessor is dit erg indrukwekkend.

De overige taken binnen Windows 10 lopen allen vlot en daarom durf ik wel te zeggen dat dit de perfecte processor is voor alledaagse werkzaamheden en programma's die niet (volledig) geoptimaliseerd zijn voor meerdere cores.

Heb jij ook een Intel Pentium G3258 Boxed?